انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین ===
پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ ی امپراتوری ایران از اعراب، از [[چین]] درخواست کمک کرد، ولی امپراتور [[چین]] به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد. هم­چنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگ­آن(Chang An) پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سال ها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینی­ ها پیدا کرد. <ref>-مراد زاده، رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهش ­های اسلامی استان قدس رضوی.</ref>  پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو می­گفتند و آن وقت متعلق به [[چین]] بود پناه بردند.<ref>- پور داوود،ایرانشاه.(1295) تاریخچه­ ی مهاجرت زرتشتیان به هندوستان، بی جا.</ref>  این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در [[چین]] با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتی­ها نیز شد. Ibid))البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیین ­های سنتی [[چین]] به ویژه در زمینه ­ی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوت­ هایی داشت که برای چینی ­ها پذیرش آن آسان نبود <ref>-Zhang، Yiping,(2005). Story of the Silk Road,China intercontinental Press</ref>


== انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین ==
هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی هم­چون چانگ­اَن، لویانگ(Loyang) و کایفنگ(Kaifeng)، آثاری از آتشکده ­های پارسیان دیده می­شود.<ref>چینگ، جولیا. (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران.</ref> شرح گسترش آیین زرتشتی در [[چین]] را آقای پانچیا­لین(Pan Qialin) در کتابی به نام ''آیین آتش پرستی در [[چین]]'' مفصلا توضیح داده است.
پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ ی امپراتوری ایران از اعراب، از [[چین]] درخواست کمک کرد، ولی امپراتور [[چین]] به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد. هم­چنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگ­آن[1] پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سال­ ها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینی ­ها پیدا کرد. (مراد زاده ، 1382)  پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو می­گفتند و آن وقت متعلق به [[چین]] بود پناه بردند. (پور داوود ، 1295) این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در [[چین]] با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتی­ ها نیز شد. Ibid))البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیین­ های سنتی چین به ویژه در زمینه ­ی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوت ­هایی داشت که برای چینی ­ها پذیرش آن آسان نبود


(Zhang Yiping:.130)
طی سال­ های اخیر، تحقیقات گسترده ­ای در خصوص آیین زرتشت، نحوه­ ی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعه ­ی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در جامعه ­ی چین در دوران سلسله­ ی تانگ، بررسی نقاشی­ ها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوح ­های سنگی، از جمله نقاشی و حکاکی­ های روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوه­ ی تدفین جنازه­ ی مردگان، سکه ­های مربوط به دوران ورود دین زرتشت به [[چین]] و... صورت گرفته و منتشر شده است. <ref>-فنگ، وانگ (12 شهریور 1390). بررسی اجمالی پیرامون روابط فرهنگی چین و ایران، ارایه شده در سمینار«مبادلات فرهنگی و همکاری­های استراتژیک میان چین و ایران» فرهنگستان علوم اجتماعی چین.</ref>


 هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی هم­چون چانگ­اَن، لویانگ[2] و کایفنگ[3]، آثاری از آتشکده­ های پارسیان دیده می­شود. (جولیا چینگ،1383) شرح گسترش آیین زرتشتی در [[چین]] را آقای پانچیا­لین[4] در کتابی به نام ''آیین آتش پرستی در [[چین]]'' مفصلا توضیح داده است.
== کتابشناسی ==
 
طی سال­ های اخیر، تحقیقات گسترده ­ای در خصوص آیین زرتشت، نحوه­ ی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعه­ ی آیین زرتشت در شمال غرب [[چین]] و تأثیر آن در جامعه ­ی [[چین]] در دوران سلسله­ ی تانگ، بررسی نقاشی ­ها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوح­ های سنگی، از جمله نقاشی و حکاکی­ های روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوه­ ی تدفین جنازه ­ی مردگان، سکه­ های مربوط به دوران ورود دین زرتشت به [[چین]] و... صورت گرفته و منتشر شده است. (وانگ فِنگ، 1390)
----[1] - Chang An.
 
[2] - Loyang.
 
[3] - Kaifeng.
 
[4] - Pan Qialin.

نسخهٔ ‏۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۱۲

انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین

پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ ی امپراتوری ایران از اعراب، از چین درخواست کمک کرد، ولی امپراتور چین به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد. هم­چنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگ­آن(Chang An) پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سال ها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینی­ ها پیدا کرد. [۱]  پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو می­گفتند و آن وقت متعلق به چین بود پناه بردند.[۲]  این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در چین با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتی­ها نیز شد. Ibid))البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیین ­های سنتی چین به ویژه در زمینه ­ی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوت­ هایی داشت که برای چینی ­ها پذیرش آن آسان نبود [۳]

هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی هم­چون چانگ­اَن، لویانگ(Loyang) و کایفنگ(Kaifeng)، آثاری از آتشکده ­های پارسیان دیده می­شود.[۴] شرح گسترش آیین زرتشتی در چین را آقای پانچیا­لین(Pan Qialin) در کتابی به نام آیین آتش پرستی در چین مفصلا توضیح داده است.

طی سال­ های اخیر، تحقیقات گسترده ­ای در خصوص آیین زرتشت، نحوه­ ی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعه ­ی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در جامعه ­ی چین در دوران سلسله­ ی تانگ، بررسی نقاشی­ ها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوح ­های سنگی، از جمله نقاشی و حکاکی­ های روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوه­ ی تدفین جنازه­ ی مردگان، سکه ­های مربوط به دوران ورود دین زرتشت به چین و... صورت گرفته و منتشر شده است. [۵]

کتابشناسی

  1. -مراد زاده، رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهش ­های اسلامی استان قدس رضوی.
  2. - پور داوود،ایرانشاه.(1295) تاریخچه­ ی مهاجرت زرتشتیان به هندوستان، بی جا.
  3. -Zhang، Yiping,(2005). Story of the Silk Road,China intercontinental Press
  4. چینگ، جولیا. (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
  5. -فنگ، وانگ (12 شهریور 1390). بررسی اجمالی پیرامون روابط فرهنگی چین و ایران، ارایه شده در سمینار«مبادلات فرهنگی و همکاری­های استراتژیک میان چین و ایران» فرهنگستان علوم اجتماعی چین.