خليل حاوی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:خليل حاوی.png|بندانگشتی|خليل حاوی]] | [[پرونده:خليل حاوی.png|بندانگشتی|خليل حاوی]] | ||
خلیل حاوی (1919-1982) نیز از همین نسل نوگرای شاعران معاصر عرب است. او که به سمبولیسم گرایش داشت،<ref name=":12">حمود، الدكتور محمد. (1996). الحداثة في الشعر العربي، الطبعة الأولى. بیروت: [http://www.wbpbooks.com/ الشركة العالمية للكتاب]، ص. 194.</ref> موفق شد با تلفیق رویکرد نوگرایانه با ارزشهای شعری کهن، تجربه جدیدی از نوگرایی در شعر را ارئه کند. از دیدگاه حاوی، نوگرایی در شعر به معنای گسست از میراث ادبی نیست. او تأکید میکرد که جنبش نوگرا در شعر، میراث گذشته و واقعیتهای زمان را یکجا مورد توجه قرار میدهد. او همچنین تأکید داشت که در شعر، بایستی از اسطورههای بومی برای تبدیل آنها به نماد بهره گرفت.<ref>حاوی خلیل و آخرون. (1970). قيم جديدة في الشعر العربي الحديث، الآداب، السنة الثامنة عشرة، العدد ٢. ص. 27.</ref> | خلیل حاوی (1919-1982) نیز از همین نسل نوگرای شاعران معاصر عرب است. او که به سمبولیسم گرایش داشت،<ref name=":12">حمود، الدكتور محمد. (1996). الحداثة في الشعر العربي، الطبعة الأولى. بیروت: [http://www.wbpbooks.com/ الشركة العالمية للكتاب]، ص. 194.</ref> موفق شد با تلفیق رویکرد نوگرایانه با ارزشهای شعری کهن، تجربه جدیدی از نوگرایی در شعر را ارئه کند. از دیدگاه حاوی، نوگرایی در شعر به معنای گسست از میراث ادبی نیست. | ||
او تأکید میکرد که جنبش نوگرا در شعر، میراث گذشته و واقعیتهای زمان را یکجا مورد توجه قرار میدهد. او همچنین تأکید داشت که در شعر، بایستی از اسطورههای بومی برای تبدیل آنها به نماد بهره گرفت.<ref>حاوی خلیل و آخرون. (1970). قيم جديدة في الشعر العربي الحديث، الآداب، السنة الثامنة عشرة، العدد ٢. ص. 27.</ref> ا | |||
ز جمله آثار او که به نوگراترین شاعر معاصر [[لبنان]] شناخته شده است، میتوان به رود خاکستر (1975)، نی و باد (1961)، خرمنزارهای گرسنگی (1964)، تندر زخم آگین (1979) و از دوزخ کمدی (1979) اشاره کرد. حاوی در سال 1982، که نیروهای اشغالگر اسراییل با عبور از جنوب [[لبنان]] به پایتخت رسیده و آن را در محاصره گرفته بودند، چنین وضعی را تاب نیاورد و با شلیک گلوله به حیات خود خاتمه داد. | |||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[زبان و ادبیات لبنان]]؛ [[مشاهیر ادبی لبنان]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی،هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 201. | |||
== نویسنده مقاله == | |||
سید محمد صدر هاشمی | |||
[[رده:شخصیت ها و نویسندگان شاخص ادبی]] | |||
نسخهٔ ۱۰ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۴۵

خلیل حاوی (1919-1982) نیز از همین نسل نوگرای شاعران معاصر عرب است. او که به سمبولیسم گرایش داشت،[۱] موفق شد با تلفیق رویکرد نوگرایانه با ارزشهای شعری کهن، تجربه جدیدی از نوگرایی در شعر را ارئه کند. از دیدگاه حاوی، نوگرایی در شعر به معنای گسست از میراث ادبی نیست.
او تأکید میکرد که جنبش نوگرا در شعر، میراث گذشته و واقعیتهای زمان را یکجا مورد توجه قرار میدهد. او همچنین تأکید داشت که در شعر، بایستی از اسطورههای بومی برای تبدیل آنها به نماد بهره گرفت.[۲] ا
ز جمله آثار او که به نوگراترین شاعر معاصر لبنان شناخته شده است، میتوان به رود خاکستر (1975)، نی و باد (1961)، خرمنزارهای گرسنگی (1964)، تندر زخم آگین (1979) و از دوزخ کمدی (1979) اشاره کرد. حاوی در سال 1982، که نیروهای اشغالگر اسراییل با عبور از جنوب لبنان به پایتخت رسیده و آن را در محاصره گرفته بودند، چنین وضعی را تاب نیاورد و با شلیک گلوله به حیات خود خاتمه داد.
نیز نگاه کنید به
زبان و ادبیات لبنان؛ مشاهیر ادبی لبنان
کتابشناسی
- ↑ حمود، الدكتور محمد. (1996). الحداثة في الشعر العربي، الطبعة الأولى. بیروت: الشركة العالمية للكتاب، ص. 194.
- ↑ حاوی خلیل و آخرون. (1970). قيم جديدة في الشعر العربي الحديث، الآداب، السنة الثامنة عشرة، العدد ٢. ص. 27.
منبع اصلی
صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی،هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 201.
نویسنده مقاله
سید محمد صدر هاشمی