ازدواج در زیمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
خانواده اساس جامعه [[زيمبابوه]] محسوب مي شد و ازدواج نه تنها سنتی مهم ، بلكه امری مقدس بود زیرا هر دو زوج از طريق ازدواج  مي توانستند با اجدادشان مرتبط شده با آن ها زندگی كنند.
[[نهاد خانواده زیمبابوه|خانواده]] اساس [[جامعه زیمبابوه]] محسوب می‌شد و ازدواج نه تنها سنتی مهم، بلکه امری مقدس بود زیرا هر دو زوج از طریق ازدواج می‌توانستند با اجدادشان مرتبط شده با آن‌ها زندگی کنند.


امروزه قوانین ازدواج در این کشور نظیر سایر کشورهای جهان است و با توجه به سنت های قبیلگی در مواردی دارای ویژگی های خاصی است.قبایل سنت های خاصی برای ازدواج دارند و مشابهت های زیادی نیز در مراسم ازدواج قبایل مختلف دیده می شود.
امروزه قوانین ازدواج در این کشور نظیر سایر کشورهای جهان است و با توجه به سنت‌های قبیلگی در مواردی دارای ویژگی های خاصی است. قبایل سنت‌های خاصی برای ازدواج دارند و مشابهت‌های زیادی نیز در مراسم ازدواج قبایل مختلف دیده می‌شود.


'''- ازدواج با همسر برادر:'''
=== ازدواج با همسر برادر ===
ازدواج از نوع "لویریت" (Levirate) وصلت الزامی میان زنی که شوهرش فوت کرده با برادر کوچکتر همسر متوفی می‌باشد. این ازدواج بیشتر در جوامعی اتفاق می‌افتد که دارای ساختار قبیله‌ای است و [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] نمونه‌ی بارزی از آن می‌باشد.


ازدواج از نوع "لویریت"<sup>[21]</sup> وصلت الزامی میان زنی که شوهرش فوت کرده با برادر کوچکتر همسر متوفی می باشد.این ازدواج بیشتر در جوامعی اتفاق می افتد که دارای ساختار قبیله ای  است و زیمبابوه نمونه ی بارزی از آن می باشد.
ازدواج " لویریت" امری شایع در میان [[قبيله شونا|قبیله شونا]] در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] است و در زبان شونا به این رسم "کاگورا انهاکا" (Kugara nhaka) گفته می‌شود. در این نوع ازدواج، برادر کوچک‌تر وارث همسر برادر بزرگتر خود می‌شود و وظیفه دارد با او ازدواج کند. دراین رسم، برادران بزرگتر نمی‌توانند این حق را به ارث ببرند. این رسم نقش مهم اقتصادی و اجتماعی در بقای زندگی آن زن دارد. امروزه این سنت در میان مردم شونا به خصوص به علت افزایش بیماری ایدز بسیار ضعیف شده است و بر طبق قوانین [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] به علت اجباری بودن آن جرم تلقی می‌شود.


ازدواج" لویریت"امری شایع در میان قبیله شونا در زیمبابوه است و در زبان شونا به این رسم "كاگورا انهاكا"<sup>[22]</sup> گفته می شود.در این نوع ازدواج،برادر کوچک تر وارث همسر برادر بزرگتر خود می شود و وظیفه دارد با او ازدواج کند.دراین رسم،برادران بزرگتر نمی توانند این حق را به ارث ببرند. این رسم نقش مهم اقتصادی و اجتماعی در بقای زندگی آن زن دارد.امروزه این سنت در میان مردم شونا به خصوص به علت افزایش بیماری ایدز بسیار ضعیف شده است و بر طبق قوانین زیمبابوه به علت اجباری بودن آن جرم تلقی می شود.
=== ازدواج‌های اجباری ===
ازدواج‌های اجباری رسمی قدیمی در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] بوده و امروزه نیز در میان بسیاری ازخانواده‌ها در نقاط مختلف کشور هم‌چنان شایع است. مهم‌ترین شکل ازدواج اجباری، ازدواج لویریت است.


شکل دیگری از این ازدواج، ازدواج اجباری کودکان است. والدین کودکان خردسالی که به زور او را به ازدواج کسی در می‌آورند، از نظر قانونی مجرم و مستوجب محکومیت هستند. در مناطق روستایی [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] آمار ازدواج اجباری دختران خردسال نسبت به پسران بیشتر و آسیب آن نیز ابعاد گسترده‌تری دارد. فقر و بی‌سوادی در مناطق روستایی از عوامل مهم در رواج و تداوم این رسم قدیمی می‌باشند<ref>برگرفته از http://harare.usembassy.gov/marriage/2015</ref>.


'''-ازدواج های اجباری:'''
از نظر قانون حق ازدواج اختیاری امری بالاتر از رعایت حقوق بشر و نوعی ارزش مثبت فرهنگی در [[جامعه زیمبابوه|جامعه]] محسوب می‌شود لذا قانون با اشکال مختلف ازدواج‌های اجباری مقابله می‌کند<ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص. 54-56.</ref>.  


ازدواج های اجباری رسمی قدیمی در زیمبابوه بوده و امروزه نیز در میان بسیاری ازخانواده ها در نقاط مختلف کشور هم چنان شایع است.مهم ترین شکل ازدواج اجباری،ازدواج لویریت است.
== کتابشناسی ==
 
شکل دیگری از این ازدواج،ازدواج اجباری کودکان است. والدین کودکان خردسالی که به زور او را به ازدواج کسی در می آورند،از نظر قانونی مجرم و  مستوجب محکومیت هستند. در مناطق روستایی زیمبابوه آمار ازدواج اجباری دختران خردسال نسبت به پسران بیشتر و آسیب آن نیز ابعاد گسترده تری دارد.فقر و بی سوادی در مناطق روستایی از عوامل مهم در رواج و تداوم این رسم قدیمی می باشند.
 
)<nowiki>http://harare.usembassy.gov/marriage/2015(</nowiki>
 
از نظر قانون حق ازدواج اختیاری امری بالاتراز رعایت حقوق بشر و نوعی ارزش مثبت فرهنگی در جامعه محسوب می شود لذا قانون با اشکال مختلف ازدواج های اجباری مقابله می کند.     

نسخهٔ ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۴۵

خانواده اساس جامعه زیمبابوه محسوب می‌شد و ازدواج نه تنها سنتی مهم، بلکه امری مقدس بود زیرا هر دو زوج از طریق ازدواج می‌توانستند با اجدادشان مرتبط شده با آن‌ها زندگی کنند.

امروزه قوانین ازدواج در این کشور نظیر سایر کشورهای جهان است و با توجه به سنت‌های قبیلگی در مواردی دارای ویژگی های خاصی است. قبایل سنت‌های خاصی برای ازدواج دارند و مشابهت‌های زیادی نیز در مراسم ازدواج قبایل مختلف دیده می‌شود.

ازدواج با همسر برادر

ازدواج از نوع "لویریت" (Levirate) وصلت الزامی میان زنی که شوهرش فوت کرده با برادر کوچکتر همسر متوفی می‌باشد. این ازدواج بیشتر در جوامعی اتفاق می‌افتد که دارای ساختار قبیله‌ای است و زیمبابوه نمونه‌ی بارزی از آن می‌باشد.

ازدواج " لویریت" امری شایع در میان قبیله شونا در زیمبابوه است و در زبان شونا به این رسم "کاگورا انهاکا" (Kugara nhaka) گفته می‌شود. در این نوع ازدواج، برادر کوچک‌تر وارث همسر برادر بزرگتر خود می‌شود و وظیفه دارد با او ازدواج کند. دراین رسم، برادران بزرگتر نمی‌توانند این حق را به ارث ببرند. این رسم نقش مهم اقتصادی و اجتماعی در بقای زندگی آن زن دارد. امروزه این سنت در میان مردم شونا به خصوص به علت افزایش بیماری ایدز بسیار ضعیف شده است و بر طبق قوانین زیمبابوه به علت اجباری بودن آن جرم تلقی می‌شود.

ازدواج‌های اجباری

ازدواج‌های اجباری رسمی قدیمی در زیمبابوه بوده و امروزه نیز در میان بسیاری ازخانواده‌ها در نقاط مختلف کشور هم‌چنان شایع است. مهم‌ترین شکل ازدواج اجباری، ازدواج لویریت است.

شکل دیگری از این ازدواج، ازدواج اجباری کودکان است. والدین کودکان خردسالی که به زور او را به ازدواج کسی در می‌آورند، از نظر قانونی مجرم و مستوجب محکومیت هستند. در مناطق روستایی زیمبابوه آمار ازدواج اجباری دختران خردسال نسبت به پسران بیشتر و آسیب آن نیز ابعاد گسترده‌تری دارد. فقر و بی‌سوادی در مناطق روستایی از عوامل مهم در رواج و تداوم این رسم قدیمی می‌باشند[۱].

از نظر قانون حق ازدواج اختیاری امری بالاتر از رعایت حقوق بشر و نوعی ارزش مثبت فرهنگی در جامعه محسوب می‌شود لذا قانون با اشکال مختلف ازدواج‌های اجباری مقابله می‌کند[۲].  

کتابشناسی

  1. برگرفته از http://harare.usembassy.gov/marriage/2015
  2. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص. 54-56.