مطبوعات در اسپانیا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''مجلات و نشریات تأثیرگذار فرهنگیری، هنری، اجتماعی و سیاسی''' در اسپانیا مجلات گوناگونی در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... منتشر می شود. مجلات مشهور اسپانیایی معمولاَ موضوع محور هستند.         مجلات سیاسی: Ajo blanco, Diplomacia, Ép...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''مجلات و نشریات تأثیرگذار فرهنگیری، هنری، اجتماعی و سیاسی'''
در اسپانیا مجلات گوناگونی در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... منتشر می شود. مجلات مشهور اسپانیایی معمولاَ موضوع محور هستند.
        مجلات سیاسی:
Ajo blanco, Diplomacia, Época, La Ilustración Regional, Renovación,
Revista de Catalunya, Torneo,Vértic
مجلات جامعه شناسی:
Diez Minutos, Lecturas, Hola, Qué me dices.
مجلات اقتصادی:
Revista capital, Fortuna, Emprendedores.
مجلات مربوط به تاریخ و هنر:
Clio, Historia Nat.Geographic.
مجلات مربوط به هنر:
Audio Clásica, Fotogramas, Digital Camera Magazine.
مجلات مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی:
Brico, Casa Diez, Casa y Campo.
مجلات مربوط به معماری و ساختمان سازی:
Pasajes Arquitectura, Pasajes Construcción.
مجلات علمی:
Muy interesante, National Geographic, Quo.
مجلات مربوط به ستاره شناسی:
Año Cero, Enigmas, Tu Suerte, Los Astros.
مجلات مربوط به زبان و ادبیات:
I love English, Qué Leer, Speak up DVD
مجلات مربوط به انفورماتیک و اینترنت:
Computer Music, Connect, On off.
مجلات ورزشی:
Barcos a Motor, Barcos a Vela, Bike a Fondo.
مجلات مربوط به طبیعت و حیات وحش:
A la Vaquera, Aire libre, Quercus.
مجلات کودکان و نوجوانان:
Caracola, Leo Leo, Muy Junior, Okapi.
مجلات تلویزیونی:
Supertele, Telenovela.
'''7-2-12- روزنامه و مطبوعات :'''
روزنامه ها منسجم کننده افکارعمومی و انعکاس دهنده عملکرد نظام وبررسی کننده مشکلات جامعه وطبعا انتقال دهنده ایده های نو برای مرتفع کردن مشکلات هستند. موریس دوورژه استاد صاحب نام دانشگاه سوربن وجامعه شناس معتقداست؛ «افکارعمومی قدرت غالباً گمنام سیاسی هستند.» و «ارکان قدرت ملی ،به جای پنج پایه بر شش پایه استوار است وششمین رکن قدرت ملی که چندان در ظاهر به چشم نمیآید، افکارعمومی میباشد.» همانطورکه میدانیم بخشی ازهمسوکردن افکارعمومی برای پیدایش قدرت ملی دردست مطبوعات است.
روزنامه ها منسجم کننده افکارعمومی و انعکاس دهنده عملکرد نظام وبررسی کننده مشکلات جامعه وطبعا انتقال دهنده ایده های نو برای مرتفع کردن مشکلات هستند. موریس دوورژه استاد صاحب نام دانشگاه سوربن وجامعه شناس معتقداست؛ «افکارعمومی قدرت غالباً گمنام سیاسی هستند.» و «ارکان قدرت ملی ،به جای پنج پایه بر شش پایه استوار است وششمین رکن قدرت ملی که چندان در ظاهر به چشم نمیآید، افکارعمومی میباشد.» همانطورکه میدانیم بخشی ازهمسوکردن افکارعمومی برای پیدایش قدرت ملی دردست مطبوعات است.



نسخهٔ ‏۲۳ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۴۶

روزنامه ها منسجم کننده افکارعمومی و انعکاس دهنده عملکرد نظام وبررسی کننده مشکلات جامعه وطبعا انتقال دهنده ایده های نو برای مرتفع کردن مشکلات هستند. موریس دوورژه استاد صاحب نام دانشگاه سوربن وجامعه شناس معتقداست؛ «افکارعمومی قدرت غالباً گمنام سیاسی هستند.» و «ارکان قدرت ملی ،به جای پنج پایه بر شش پایه استوار است وششمین رکن قدرت ملی که چندان در ظاهر به چشم نمیآید، افکارعمومی میباشد.» همانطورکه میدانیم بخشی ازهمسوکردن افکارعمومی برای پیدایش قدرت ملی دردست مطبوعات است.

تعداد100 روزنامه عمده كشوری، 15 نشریه ضمیمه روزنامه ها وبیش از 148 مجله هفتگی و ماهنامه و 51 روزنامه دیجیتالی در اسپانیا به چاپ میرسد.این آمارصرفاآمار نشریات سراسری کشوراست وهرایالت،استان،شهروروستانیزمطبوعات منطقه ای وایالتی خاص خود را دارد. ازسال 2004 انتشار روزنامه های رایگان توسط بخشهای خصوصی آغازشده که تعدادآنهادرسطح کشورروزبه روزدرحال افزایش است.  این روزنامه های چاپ سراسرکشورهستند ورویه این گونه است که علاوه بردو صفحه اصلی،سایرصفحات درایالتهاکاملامتفاوت میباشد. مشی این روزنامه ها بیشتراجتماعی وفرهنگی است. گفته میشودکه تیراژ این روزنامه ها حتی ممکن است تادوبرابرروزنامه الپائیس نیزبرسد .حسب آمار موجود، درسال 2009 تعدادخوانندگان روزنامه های اسپانیا،روزانه بیش از 21 ميليون نفربوده است.

با وجود سابقه طولانی روزنامه، در اسپانیا تعدادکسانی که به طور متوسط روزانه،روزنامه می خوانند زیاد نیست و در طول سه سال گذشته این روند، سیر نزولی داشته است.

*طبق آمار سال 2009، روزنامه ،ضمیمه روزنامه ها ومجلاات هر کدام به ترتیب %7/40،%4/21و%62 از مردم اسپانیا به شکل روزانه،هفتگی وماهیانه مطالعه می کنند.

گروه مطبوعاتی اونیداد ادیتوریال[4]بزرگترین گروه رسانه ای اسپانیا:

گروه مطبوعاتی اونیداد ادیتوریال در واقع از اشتراک چندین گروه رسانه ای کوچک بوجودآمده است. این مجموعه عظیم درحال حاضر 6 روزنامه سراسری و 18 مجله رابه چاپ میرساند. این شش روزنامه در شش زمینه مختلف به چاپ میرسند و غیر از روزنامه ال موندو که با 420 هزار نسخه در رو  زدومین روزنامه مهم سراسری به لحاظ تیراژ است، سایر روزنامه های چاپ این گروه در بخش تخصصی خوداولین روزنامه محسوب میشوند. بعنوان مثال روزنامه مارکا[5]که بصورت تخصصی ورزشی محسوب میشود، با تیراژ حدود 481 هزارنسخه مهمترین روزنامه ورزشی اسپانیاست و به همین ترتیب روزنامه اکسپانسیون[6]که گرایش اقتصادی دارد با چاپ حدود 175 هزارنسخه مهمترین روزنامه اقتصادی اسپانیا محسوب میشود. این گروه عظیم رسانه ای 18 مجله نیز به چاپ میرساندکه مهمترین آن باعنوان  Telva باسابقه حدود 70 سال فعالیت اکنون بیش از 250 هزارنسخه به چاپ میرسد.

این گروه مطبوعاتی علاوه بر کانال تلویزیونی دیجیتال بانام الموندو[7]، دو شبکه رادیوئی یکی با همین نام ودیگری کاملا ورزشی با نام مارکا را به روی آنتن میفرستد. اینگروه عظیم درحال حاضر 2500 نفرکارمندداردکه قریب به 1000 نفرازآنهاخبرنگارونویسنده وبقیه، کارمندان بخش اداری میباشند.

معروفترین روزنامه های كشور و شمارگان آنها تا پایان ماه نوامبر 2008 به ترتیب عبارتنداز:

1)        ) 20 Minutosچاپ همه ایالتها): 915 هزارنسخه درروز.

2)        "QHE"  (همه ایالتها) : 979 هزارنسخه در روز.

3)          ADN (همه ایالتها): 955 هزارنسخه درروز.

4)        Metro  (همه ایالتها): 840 هزارنسخه درروز.

5)        EL PAÍS  (چاپ مادرید): 566 هزارنسخه درروز.

6)        EL MUNDO  : 420 هزار نسخه در روز.

7)        ABC : 339 هزارنسخهدرروز.

8)        LA VANGUARDIA  (چاب بارسلون): 249 هزارنسخه درروز.

9)        EL PERIODICO  (چاپ بارسلون): 274 هزارنسخه درروز.

10)      LA RAZON  (چاپ مادرید): 200 هزارنسخه درروز.  

روزنامه های ورزشی:

1-   (MARCA)  ورزشی: 481 هزارنسخه درروز.

2-   AS)) ورزشی (چاپ مادرید):  314 هزارنسخه درروز.

3-   (SPORT)  ورزشی (چاپ مادرید): 176 هزار نسخه در روز.