مطبوعات در اسپانیا

از دانشنامه ملل

روزنامه‌ها منسجم کننده افکارعمومی‌‌ و انعکاس دهنده عملکرد نظام و بررسی کننده مشکلات جامعه و طبعا انتقال دهنده ایده‌های نو برای مرتفع کردن مشکلات هستند. موریس دوورژه استاد صاحب نام دانشگاه سوربن و جامعه‌شناس معتقد است؛

«افکارعمومی‌‌ قدرت غالباً گمنام سیاسی هستند.»

و

«ارکان قدرت ملی، به جای پنج پایه بر شش پایه استوار است و ششمین رکن قدرت ملی که چندان در ظاهر به چشم نمی‌آید، افکار عمومی‌‌ می‌باشد.»

همانطور که می‌دانیم بخشی از همسو کردن افکار عمومی‌‌ برای پیدایش قدرت ملی در دست مطبوعات است.

تعداد 100 روزنامه عمده كشوری، 15 نشریه ضمیمه روزنامه‌ها و بیش از 148 مجله هفتگی و ماهنامه و 51 روزنامه دیجیتالی در اسپانیا به چاپ می‌رسد. این آمارصرفا آمار نشریات سراسری کشوراست و هر ایالت، استان، شهر و روستا نیز مطبوعات منطقه‌ای و ایالتی خاص خود را دارد. ازسال 2004 انتشار روزنامه‌های رایگان توسط بخش‌های خصوصی آغازشده که تعداد آن‌ها درسطح کشورروزبه روزدرحال افزایش است. این روزنامه‌های چاپ سراسرکشورهستند و رویه این گونه است که علاوه بردو صفحه اصلی، سایر صفحات در ایالت‌ها کاملا متفاوت می‌باشد. مشی این روزنامه‌ها بیشتر اجتماعی و فرهنگی است. گفته می‌‌‌‌‌شود که تیراژ این روزنامه‌ها حتی ممکن است تا دوبرابر روزنامه الپائیس نیزبرسد. حسب آمار موجود، درسال 2009 تعداد خوانندگان روزنامه‌های اسپانیا، روزانه بیش از 21 میلیون نفربوده است.

با وجود سابقه طولانی روزنامه، در اسپانیا تعداد کسانی که به طور متوسط روزانه، روزنامه می‌‌خوانند زیاد نیست و در طول سه سال گذشته این روند، سیر نزولی داشته است. طبق آمار سال 2009، روزنامه، ضمیمه روزنامه‌ها و مجلات هر کدام به ترتیب %40/7، %21/4 و %62 از مردم اسپانیا به شکل روزانه، هفتگی و ماهیانه مطالعه می‌‌کنند.

گروه مطبوعاتی اونیداد ادیتوریال بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای اسپانیا

گروه مطبوعاتی اونیداد ادیتوریال(Unidad Editorial) در واقع از اشتراک چندین گروه رسانه‌ای کوچک بوجودآمده است. این مجموعه عظیم درحال حاضر 6 روزنامه سراسری و 18 مجله رابه چاپ می‌رساند. این شش روزنامه در شش زمینه مختلف به چاپ می‌رسند و غیر از روزنامه ال موندو که با 420 هزار نسخه در روز دومین روزنامه مهم سراسری به لحاظ تیراژ است، سایر روزنامه‌های چاپ این گروه در بخش تخصصی خود اولین روزنامه محسوب می‌شوند. بعنوان مثال روزنامه مارکا (Marca) که بصورت تخصصی ورزشی محسوب می‌‌‌‌شود، با تیراژ حدود 481 هزارنسخه مهم‌ترین روزنامه ورزشی اسپانیاست و به همین ترتیب روزنامه اکسپانسیون (Expansión) که گرایش اقتصادی دارد با چاپ حدود 175 هزارنسخه مهم‌ترین روزنامه اقتصادی اسپانیا محسوب می‌‌‌‌شود. این گروه عظیم رسانه‌ای 18 مجله نیز به چاپ می‌رساند که مهم‌‌ترین آن با عنوان Telva باسابقه حدود 70 سال فعالیت اکنون بیش از 250 هزارنسخه به چاپ می‌رسد.

این گروه مطبوعاتی علاوه بر کانال تلویزیونی دیجیتال بانام الموندو (El Mundo)، دو شبکه رادیوئی یکی با همین نام و دیگری کاملا ورزشی با نام مارکا را به روی آنتن می‌فرستد. این گروه عظیم درحال حاضر 2500 نفر کارمند دارد که قریب به 1000 نفر از آن‌ها خبرنگار و نویسنده و بقیه، کارمندان بخش اداری می‌باشند.

معروف‌ترین روزنامه‌های كشور و شمارگان آن‌ها تا پایان ماه نوامبر 2008 به ترتیب عبارتند از:

  • 20 Minutos (چاپ همه ایالت‌ها): 915 هزارنسخه درروز؛
  • "QHE" (همه ایالت‌ها): 979 هزارنسخه در روز؛
  • ADN (همه ایالت‌ها): 955 هزارنسخه درروز؛
  • Metro (همه ایالت‌ها): 840 هزارنسخه درروز؛
  • EL PAÍS (چاپ مادرید): 566 هزارنسخه درروز؛
  • "EL MUNDO": چهارصد و بیست هزار نسخه در روز؛
  • ABC: سیصد و سی و نه هزار نسخه درروز؛
  • LA VANGUARDIA (چاب بارسلون): 249 هزارنسخه در روز؛
  • EL PERIODICO (چاپ بارسلون): 274 هزارنسخه در روز؛
  • LA RAZON (چاپ مادرید): 200 هزارنسخه در روز.
روزنامه‌های ورزشی
  • (MARCA) ورزشی: 481 هزارنسخه در روز؛
  • (AS) ورزشی (چاپ مادرید): 314 هزارنسخه در روز؛
  • (SPORT) ورزشی (چاپ مادرید): 176 هزار نسخه در روز[۱].

نیز نگاه کنید به

مطبوعات در زیمبابوه؛ مطبوعات در چین؛ مطبوعات در کانادا؛ مطبوعات در روسیه؛ مطبوعات در کوبا؛ مطبوعات در تونس؛ مطبوعات در لبنان؛ مطبوعات در افغانستان؛ مطبوعات در سنگال؛ مطبوعات در مالی؛ مطبوعات در سودان؛ مطبوعات در ساحل عاج؛ مطبوعات در اوکراین؛ مطبوعات در اردن؛ مطبوعات در اتیوپی؛ مطبوعات در سیرالئون؛ مطبوعات در قطر؛ مطبوعات در تایلند؛ مطبوعات در گرجستان؛ مطبوعات در بنگلادش؛ مطبوعات در تاجیکستان؛ مطبوعات در سریلانکا

کتابشناسی

  1. فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)