تشیع در اتیوپی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''تشیع:''' کشور اتیوپی از نظر پیشینه تشیع یکي از قدیمي ترین کشورهای جهان محسوب مي گردد و ریشههای تشیع در اتیوپی به نخستین سال های آغاز دعوت اسلام و مهاجرت گروهی از مسلمانان صدر اسلام به حبشه باز می گردد. این مهاجران که به دستور پیامبر اکرم (ص) و...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''تشیع:''' | '''تشیع:''' | ||
کشور اتیوپی از نظر پیشینه تشیع یکي از قدیمي ترین کشورهای جهان محسوب مي گردد و ریشههای تشیع در اتیوپی به نخستین سال های آغاز دعوت اسلام و مهاجرت گروهی از مسلمانان صدر اسلام به حبشه باز می گردد. این مهاجران که به دستور پیامبر اکرم (ص) و تحت سرپرستی حضرت «جعفر بن ابیطالب» برادر امیرالمؤمنین(ع) و بدلیل فشارها و شکنجه | کشور [[اتیوپی]] از نظر پیشینه تشیع یکي از قدیمي ترین کشورهای جهان محسوب مي گردد و ریشههای تشیع در اتیوپی به نخستین سال های آغاز دعوت اسلام و مهاجرت گروهی از مسلمانان صدر اسلام به حبشه باز می گردد. این مهاجران که به دستور پیامبر اکرم (ص) و تحت سرپرستی حضرت «جعفر بن ابیطالب» برادر امیرالمؤمنین(ع) و بدلیل فشارها و شکنجه | ||
170 | 170 | ||
خط ۸: | خط ۸: | ||
های کفار قریش به سوی حبشه هجرت کردند پس از گفتگو با نجاشی پادشاه وقت حبشه تحت حمایت وی قرار گرفتند.175 پس از قدرت گرفتن اسلام و فراتر رفتن آن از مرزهای حجاز، گروهی از نو شیعیان یمن به حبشه هجرت کردند.این افراد در واقع در زمره مسلمانانی بودند که بعد از شنیدن وصایای پیامبر اسلام (ص) درخصوص ولایت حضرت علی (ع)، در سلك شیعیان آن حضرت قرار گرفته بودند و این بیشتر بدان سبب بود که در زمان نشر دین اسلام در سرتاسر جزیره العرب؛ پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را مأمور دعوت مردم یمن به اسلام قرار داده و اهالی یمن به وسیله ایشان اسلام آورده بودند. از این روي یمني ها از محبان علي (ع) بشمار می رفتند و همانطور که گفته شد پس از واقعه سقیفه بني ساعده و محروم ماندن حضرت علي از خلافت حکومت اسلامي ؛ برخي از مسلمانان یمني در اعتراض به این امر به عنوان پیروان علی در کنار او قرار گرفتند.این مسلمانان یمنی را می توان نخستین شیعیاني دانست که در اتیوپی استقرار یافتند. | های کفار قریش به سوی حبشه هجرت کردند پس از گفتگو با نجاشی پادشاه وقت حبشه تحت حمایت وی قرار گرفتند.175 پس از قدرت گرفتن اسلام و فراتر رفتن آن از مرزهای حجاز، گروهی از نو شیعیان یمن به حبشه هجرت کردند.این افراد در واقع در زمره مسلمانانی بودند که بعد از شنیدن وصایای پیامبر اسلام (ص) درخصوص ولایت حضرت علی (ع)، در سلك شیعیان آن حضرت قرار گرفته بودند و این بیشتر بدان سبب بود که در زمان نشر دین اسلام در سرتاسر جزیره العرب؛ پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را مأمور دعوت مردم یمن به اسلام قرار داده و اهالی یمن به وسیله ایشان اسلام آورده بودند. از این روي یمني ها از محبان علي (ع) بشمار می رفتند و همانطور که گفته شد پس از واقعه سقیفه بني ساعده و محروم ماندن حضرت علي از خلافت حکومت اسلامي ؛ برخي از مسلمانان یمني در اعتراض به این امر به عنوان پیروان علی در کنار او قرار گرفتند.این مسلمانان یمنی را می توان نخستین شیعیاني دانست که در اتیوپی استقرار یافتند. | ||
موج دوم تشیع در حبشه به دوره خلفای عباسی بازمی گردد. در این دوره گروه هایی از پیروان اهل بیت به حبشه هجرت کردند. آنها توانستند برخی از قبایل بت پرست حبشه را به اسلام دعوت کنند و به نزاع های قبیله ای در این منطقه پایان دهند. گفته می شود آغاز انفصال سرزمین های اریتره و | موج دوم تشیع در حبشه به دوره خلفای عباسی بازمی گردد. در این دوره گروه هایی از پیروان اهل بیت به حبشه هجرت کردند. آنها توانستند برخی از قبایل بت پرست حبشه را به اسلام دعوت کنند و به نزاع های قبیله ای در این منطقه پایان دهند. گفته می شود آغاز انفصال سرزمین های اریتره و سو[[مالی]] از کشور اتیوپی نیز به این دوران بازمی گردد. | ||
175 - گفته میشود که نجاشی بعدها و طی گفتگوهای بیشتر با جعفر بن ابیطالب نه تنها مسلمان شده بلکه در زمره شیعیان قرار گرفت و هنگامی که نجاشي بعدي، خبر کنار زده شدن علی (ع) را از خلافت شنید، تشیع خود را علنی کرد و آنچه رخ داده بود را رد نمود. (سیدمرادي :شیعیان اهل البیت (ع) در اتیوپي) 171 | 175 - گفته میشود که نجاشی بعدها و طی گفتگوهای بیشتر با جعفر بن ابیطالب نه تنها مسلمان شده بلکه در زمره شیعیان قرار گرفت و هنگامی که نجاشي بعدي، خبر کنار زده شدن علی (ع) را از خلافت شنید، تشیع خود را علنی کرد و آنچه رخ داده بود را رد نمود. (سیدمرادي :شیعیان اهل البیت (ع) در اتیوپي) 171 |
نسخهٔ ۳۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۲۶
تشیع:
کشور اتیوپی از نظر پیشینه تشیع یکي از قدیمي ترین کشورهای جهان محسوب مي گردد و ریشههای تشیع در اتیوپی به نخستین سال های آغاز دعوت اسلام و مهاجرت گروهی از مسلمانان صدر اسلام به حبشه باز می گردد. این مهاجران که به دستور پیامبر اکرم (ص) و تحت سرپرستی حضرت «جعفر بن ابیطالب» برادر امیرالمؤمنین(ع) و بدلیل فشارها و شکنجه
170
های کفار قریش به سوی حبشه هجرت کردند پس از گفتگو با نجاشی پادشاه وقت حبشه تحت حمایت وی قرار گرفتند.175 پس از قدرت گرفتن اسلام و فراتر رفتن آن از مرزهای حجاز، گروهی از نو شیعیان یمن به حبشه هجرت کردند.این افراد در واقع در زمره مسلمانانی بودند که بعد از شنیدن وصایای پیامبر اسلام (ص) درخصوص ولایت حضرت علی (ع)، در سلك شیعیان آن حضرت قرار گرفته بودند و این بیشتر بدان سبب بود که در زمان نشر دین اسلام در سرتاسر جزیره العرب؛ پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را مأمور دعوت مردم یمن به اسلام قرار داده و اهالی یمن به وسیله ایشان اسلام آورده بودند. از این روي یمني ها از محبان علي (ع) بشمار می رفتند و همانطور که گفته شد پس از واقعه سقیفه بني ساعده و محروم ماندن حضرت علي از خلافت حکومت اسلامي ؛ برخي از مسلمانان یمني در اعتراض به این امر به عنوان پیروان علی در کنار او قرار گرفتند.این مسلمانان یمنی را می توان نخستین شیعیاني دانست که در اتیوپی استقرار یافتند.
موج دوم تشیع در حبشه به دوره خلفای عباسی بازمی گردد. در این دوره گروه هایی از پیروان اهل بیت به حبشه هجرت کردند. آنها توانستند برخی از قبایل بت پرست حبشه را به اسلام دعوت کنند و به نزاع های قبیله ای در این منطقه پایان دهند. گفته می شود آغاز انفصال سرزمین های اریتره و سومالی از کشور اتیوپی نیز به این دوران بازمی گردد.
175 - گفته میشود که نجاشی بعدها و طی گفتگوهای بیشتر با جعفر بن ابیطالب نه تنها مسلمان شده بلکه در زمره شیعیان قرار گرفت و هنگامی که نجاشي بعدي، خبر کنار زده شدن علی (ع) را از خلافت شنید، تشیع خود را علنی کرد و آنچه رخ داده بود را رد نمود. (سیدمرادي :شیعیان اهل البیت (ع) در اتیوپي) 171
پیروان اهل البیت (ع) از آن زمان در این کشور زندگی می کنند. شیعیان فعلی اتیوپی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند : شیعیان قدیمی و مستبصرین
تعداد زیادی از شیعیان بومی دوازده امامی این کشور در منطقه نغلی بورنا واقع در شمالی شرقی اتیوپی و 610 کیلومتری پایتخت زندگی می کنند. آنان دارای مسجد، حسینیه و فعالیت های مذهبی خاص خود می باشند. مردم این منطقه از قومیت های گوناگونی تشکیل شده اند که دو قبیله سومالی و ارومو، اکثریت مسلمانان آن را تشکیل می دهند. 176
آمار دقیقی از شیعیان اتیوپی در دست نیست با این حال برخی شیعیان اتیوپی مدعی هستند که در حدود 20 درصد از مسلمانان این کشور را طوایف گوناگون شیعه تشکیل میدهند. شیعیان این کشور عمدتا در"آدیسآبابا" پایتخت و نیز در مناطق شمال و شرق اتیوپی سکونت دارند. (Abna.ir/2012)
لازم بذکر است در سال های 1999 و 2000 تعدادی از مدارس دینی این کشور، حرکتی را برای تصحیح تلقیات نادرست مسلمانان ناآگاه از شیعه آغاز کردند که این اقدام باعث تفاهم بیشتر مسلمانان اهل سنت و شیعه این کشور و گرایش برخی از مسلمانان به مکتب تشیع شد.
176 - این منطقه و به خصوص شهر «شاکسو» سرزمین ثروتمندی است که در آن، معادن طلا و جنگل های انبوه وجود دارد. به همین دلیل، هدف هیئت هاي میسیونري و مبلغان مذهبی مسیحی و بهایی قرار داشته است.
172