بهداشت و سلامت فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''وضعیت بهداشت و سلامت''' 1-8-4- سیاست های بهداشتی فرانسه سیاست های بهداشتی دولت، اعمال نظارت مرکزی، منطقه ای و استاني تعریف شده است. وزارت بهداشت فرانسه دارای دو شاخه عمده است:  اداره کل بهداشت و درمان (DGS)  که مسئول سیاست های بهداشت عمومی، به ویژ...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
'''وضعیت بهداشت و سلامت'''
'''وضعیت بهداشت و سلامت'''


1-8-4- سیاست های بهداشتی فرانسه
1-8-4- سیاست های بهداشتی [[فرانسه]]


سیاست های بهداشتی دولت، اعمال نظارت مرکزی، منطقه ای و استاني تعریف شده است. وزارت بهداشت فرانسه دارای دو شاخه عمده است:  اداره کل بهداشت و درمان (DGS)  که مسئول سیاست های بهداشت عمومی، به ویژه در خصوص پیشگیری، ایمنی، مراقبت و نظارت است. اداره  بیمارستان ها و مراقبت ها(DHOS) که مسئول تامین مراقبت های بیمارستانی و حرفه های پزشکی و پیراپزشکی است. پزشكي فرانسه از کیفیت بالایی برخوردار است. جراحان، پزشکان، سازمان اورژانس فرانسه  (le SAMU)، و سازمان روانپزشکی در جهان مرجع هستند. ژاپن، سوئد و هلند دارای شاخص سلامت قابل مقایسه با فرانسه هستند.
سیاست های بهداشتی دولت، اعمال نظارت مرکزی، منطقه ای و استاني تعریف شده است. وزارت بهداشت فرانسه دارای دو شاخه عمده است:  اداره کل بهداشت و درمان (DGS)  که مسئول سیاست های بهداشت عمومی، به ویژه در خصوص پیشگیری، ایمنی، مراقبت و نظارت است. اداره  بیمارستان ها و مراقبت ها(DHOS) که مسئول تامین مراقبت های بیمارستانی و حرفه های پزشکی و پیراپزشکی است. پزشكي فرانسه از کیفیت بالایی برخوردار است. جراحان، پزشکان، سازمان اورژانس فرانسه  (le SAMU)، و سازمان روانپزشکی در جهان مرجع هستند. ژاپن، سوئد و هلند دارای شاخص سلامت قابل مقایسه با فرانسه هستند.
خط ۱۳: خط ۱۳:
در فرانسه بیش از 4500 نوع دارو هست و به ازای هر 2500 نفر یک دکتر داروساز وجود دارد. 12000 ویزیتور از طرف لابراتوارهای داروسازی بی وقفه داروها را به پزشکان معرفی می کنند. قیمت یک دارو بر اساس 58٪ لابراتوار، 30٪ داروخانه و 7٪ مالیات تعيين مي شود. فرانسه به مصرف زیاد دارو معروف است وفرانسوی ها به ویژه در داروهای آرام بخش یکی از پرمصرف کننده ترین ملت ها در جهان هستند.
در فرانسه بیش از 4500 نوع دارو هست و به ازای هر 2500 نفر یک دکتر داروساز وجود دارد. 12000 ویزیتور از طرف لابراتوارهای داروسازی بی وقفه داروها را به پزشکان معرفی می کنند. قیمت یک دارو بر اساس 58٪ لابراتوار، 30٪ داروخانه و 7٪ مالیات تعيين مي شود. فرانسه به مصرف زیاد دارو معروف است وفرانسوی ها به ویژه در داروهای آرام بخش یکی از پرمصرف کننده ترین ملت ها در جهان هستند.


فرانسه با 198700 پزشک تقریبا یک پزشک به ازای هر 296 نفر در اروپا بعد از اسپانیا ( 237نفر) ، آلمان(293نفر) قرار دارد.[43]
فرانسه با 198700 پزشک تقریبا یک پزشک به ازای هر 296 نفر در اروپا بعد از [[اسپانیا]] ( 237نفر) ، آلمان(293نفر) قرار دارد.[43]


'''2-8-4- نظام تامین اجتماعی در فرانسه'''
'''2-8-4- [[نظام تامین اجتماعی در فرانسه]]'''


سیستم تامین اجتماعی کشور فرانسه بر اساس طبقه بندی معمول اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی ( ISSA) پوشش های زیر را ارائه می نماید:
سیستم تامین اجتماعی کشور فرانسه بر اساس طبقه بندی معمول اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی ( ISSA) پوشش های زیر را ارائه می نماید:
خط ۳۹: خط ۳۹:
در حال حاضر ، سیستم تامین اجتماعی فرانسه یک سیستم چند لایه است که پوشش های متفاوتی از جمله مزایای بازنشستگی،از کارافتادگی،بیکاری، بازماندگان، درمان، بارداری و عائله مندی ارائه می نماید.
در حال حاضر ، سیستم تامین اجتماعی فرانسه یک سیستم چند لایه است که پوشش های متفاوتی از جمله مزایای بازنشستگی،از کارافتادگی،بیکاری، بازماندگان، درمان، بارداری و عائله مندی ارائه می نماید.


'''سیستم بازنشستگی:''' سیستم بازنشستگی فرانسه به وضوح منطق بیمه ای را با محوریت اصل کار منعکس می نماید: مزایای تامین اجتماعی برای« کارکنان و خانواده آنان» برقرار است، این مزایا مرتبط با درآمد بوده و از طریق حق بیمه هایی که توسط کارگر و کارفرما پرداخت می شود تامین مالی می گردد. نمایندگان کارکنان و کارفرمایان وظیفه مدیریت سیستم را بر عهده دارند و بنا براین از دولت مستقل هستند ( بخصوص در مورد طرح های بازنشستگی مکمل).
'''سیستم بازنشستگی:''' سیستم بازنشستگی فرانسه به وضوح منطق بیمه ای را با محوریت اصل کار منعکس می نماید: مزایای تامین اجتماعی برای« کارکنان و خانواده آنان» برقرار است، این مزایا مرتبط با درآمد بوده و از طریق حق بیمه هایی که توسط کارگر و کارفرما پرداخت می شود تامین [[مالی]] می گردد. نمایندگان کارکنان و کارفرمایان وظیفه مدیریت سیستم را بر عهده دارند و بنا براین از دولت مستقل هستند ( بخصوص در مورد طرح های بازنشستگی مکمل).


در حقیقت، جمعیت فرانسه طی دوران زندگی کاری در سیستم تامین اجتماعی مشارکت می نمایند تا به یک مستمری سخاوتمندانه که حدود 70 درصد متوسط دوران اشتغال شان است دست یابند.
در حقیقت، [[جمعیت فرانسه]] طی دوران زندگی کاری در سیستم تامین اجتماعی مشارکت می نمایند تا به یک مستمری سخاوتمندانه که حدود 70 درصد متوسط دوران اشتغال شان است دست یابند.


سیستم بازنشستگی فرانسه در وضعیت عمومی از دو لایه اصلی تشکیل یافته است:
سیستم بازنشستگی فرانسه در وضعیت عمومی از دو لایه اصلی تشکیل یافته است:

نسخهٔ ‏۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۱۵

وضعیت بهداشت و سلامت

1-8-4- سیاست های بهداشتی فرانسه

سیاست های بهداشتی دولت، اعمال نظارت مرکزی، منطقه ای و استاني تعریف شده است. وزارت بهداشت فرانسه دارای دو شاخه عمده است:  اداره کل بهداشت و درمان (DGS)  که مسئول سیاست های بهداشت عمومی، به ویژه در خصوص پیشگیری، ایمنی، مراقبت و نظارت است. اداره  بیمارستان ها و مراقبت ها(DHOS) که مسئول تامین مراقبت های بیمارستانی و حرفه های پزشکی و پیراپزشکی است. پزشكي فرانسه از کیفیت بالایی برخوردار است. جراحان، پزشکان، سازمان اورژانس فرانسه  (le SAMU)، و سازمان روانپزشکی در جهان مرجع هستند. ژاپن، سوئد و هلند دارای شاخص سلامت قابل مقایسه با فرانسه هستند.

در سال 2010 ميزان مرگ و مير 8.5 نفر و ميزان مرگ و مير نوزادان 3.8  نفر به ازاي هر هزار نفر تثبيت شده است.  در خصوص علل مرگ و مير برای 543،139 مورد در سال 2008، سرطان اولین رتبه از مرگ و میر (29.6٪) را دارد و به دنبال آن بیماری های خوني (27.5٪)، تصادفات (4.6٪)، بیماری آلزايمر( (٪3.2، دیابت (2.2٪)، خودکشی (1.9٪)، جنون و ديوانگي (1.8٪) و بیماری کبدی مزمن (1.7٪) بيش از 70٪ مرگ و میر در فرانسه را تشكيل مي دهند. در سال 2010، به طور متوسط 1.252 يورو براي بستری بيمارستاني،  678 يورو برای مراقبت های سرپایی (مراقبت های پزشک، کمکی و ...) و 531 يورو براي دارو، در مجموع  2.752 يورو هر فرد فرانسوي برای سلامت هزينه كرده است. توزیع هزینه های پزشکی به ترتیب 47٪ بیمارستانی، 25٪ دستمزد ( پزشک و دندانپزشک و...)، 18٪ دارو و 10٪ غیره( پروتز و آمبولانس..) است.

در سال 2010هزينه هاي جاري بهداشتی در فرانسه، 12.1٪ تولید ناخالص داخلی و 21.3٪ هزینه های عمومی را تشكيل مي دهد . 75.8٪ هزينه هاي سلامتي و پزشکی توسط تامین اجتماعی و 13.5٪  توسط سازمان مکمل (شرکت های بیمه، صندوق های بازنشستگی) تامین شده و 9.4٪ باقی مانده نیز توسط خانواده پرداخت گرديده است. هزینه کل بهداشت فرانسه در مقام سوم کشورهای عضو OECD پس از ایالات متحده (17.4٪ از تولید ناخالص داخلی) و هلند (11.9٪ از تولید ناخالص داخلی) در سال 2009 قرار دارد .

بر اساس  آمار سال 2010 ميلادي، فرانسه 100514 پزشك عمومي، 56330 پزشك متخصص، 23788 متخصص جراح، 12291 روانپزشك ، 3037 بيولوژي پزشكي، 6171 نفر پزشك سلامت عمومي و كار و در مجموع 202130 پزشک دارد. به طور کلی 800 هزار نفر در امور پزشکی و پیراپزشکی فعالیت می کنند. تنها 37٪ پزشکان را زنان تشکیل می دهند. 3236 بیمارستان عمومی و خصوصی با 471521 تخت پذیرای بیماران هستند.

در فرانسه بیش از 4500 نوع دارو هست و به ازای هر 2500 نفر یک دکتر داروساز وجود دارد. 12000 ویزیتور از طرف لابراتوارهای داروسازی بی وقفه داروها را به پزشکان معرفی می کنند. قیمت یک دارو بر اساس 58٪ لابراتوار، 30٪ داروخانه و 7٪ مالیات تعيين مي شود. فرانسه به مصرف زیاد دارو معروف است وفرانسوی ها به ویژه در داروهای آرام بخش یکی از پرمصرف کننده ترین ملت ها در جهان هستند.

فرانسه با 198700 پزشک تقریبا یک پزشک به ازای هر 296 نفر در اروپا بعد از اسپانیا ( 237نفر) ، آلمان(293نفر) قرار دارد.[43]

2-8-4- نظام تامین اجتماعی در فرانسه

سیستم تامین اجتماعی کشور فرانسه بر اساس طبقه بندی معمول اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی ( ISSA) پوشش های زیر را ارائه می نماید:

1- بازنشستگی ، ازکارافتادگی و بازماندگان(پایه)

2- درمان و بارداری

3- ازکارافتادگی ناشی از کار

4- بیکاری

5- حمایت های خانوادگی( عائله مندی)

6- حمایت های اجتماعی که بر مبنای آزمون درآمد پرداخت می شود

7- بازنشستگی مکمل به صورت اجباری و اختیاری

به جز پوشش های مکمل، حق بیمه های مربوط به مزایای تامین اجتماعی توسط موسسات مشترک جمع آوری حق بیمه دریافت می شود. مدیریت حق بیمه ها بر عهده آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی است. به منظور شفاف سازی حساب ها، طرح های مختلف را صندوق های ملی سه گانه(صندوق ملی بیمه بازنشستگی،صندوق ملی بیمه بیماری و صندوق ملی مقرری های عائله مندی) اداره می نمایند. در کنار صندوق های ملی، تعداد زیادی صندوق های محلی و منطقه ای نیز به پرداخت مزایا می پردازند. نظارت کلی بر طرح ها را، وزارتخانه های مربوطه به عهده دارند.

پیشینه تاریخی: در فرانسه طرح تامین اجتماعی 1945 بنا داشت برای فرد فرد شهروندان، در هر شرایطی درآمد کافی برای تامین امرار معاش خانوادگی شان تضمین کند. تامین اجتماعی در معنای وسیع عبارت بود از: امنیت شغلی و حذف بیکاری، امنیت درآمد برای کارگر و جبران هزینه های افراد تحت تکفلش، اعطای درآمد جایگزین در صورت بیماری، بارداری،ازکارافتادگی،حادثه کار و ایام پیری. پیر لاروک معمار طرح فرانسوی تامین اجتماعی 1945 و همکارانش برای همه فرانسوی ها نظام واحد تامین اجتماعی آرزو می کردند، اما در عمل ناچار شدند با واقعیت های جامعه کنار بیایند.از ویژگی های این طرح توجه به ساختار اجتماعی- اقتصادی خاص جامعه بود.در سایر کشورهای اروپایی تامین اجتماعی عمدتا بر محور بیمه بیکاری شکل گرفت، اما در فرانسه طرح تامین اجتماعی قبل از هر چیز بر محور بیمه بازنشستگی و مدد معاش خانوادگی تشکیل شد. فرمان ژنرال دو گل در 19 اکتبر 1945 قانون بیمه های اجتماعی را وسعت داد و آن را به خطرات بیماری، بارداری، ازکار افتادگی، پیری و مرگ گسترش داد. قانون 22 اوت 1946 منشور جدیدی از مدد معاش خانوادگی را اعلام نمود.

در حال حاضر ، سیستم تامین اجتماعی فرانسه یک سیستم چند لایه است که پوشش های متفاوتی از جمله مزایای بازنشستگی،از کارافتادگی،بیکاری، بازماندگان، درمان، بارداری و عائله مندی ارائه می نماید.

سیستم بازنشستگی: سیستم بازنشستگی فرانسه به وضوح منطق بیمه ای را با محوریت اصل کار منعکس می نماید: مزایای تامین اجتماعی برای« کارکنان و خانواده آنان» برقرار است، این مزایا مرتبط با درآمد بوده و از طریق حق بیمه هایی که توسط کارگر و کارفرما پرداخت می شود تامین مالی می گردد. نمایندگان کارکنان و کارفرمایان وظیفه مدیریت سیستم را بر عهده دارند و بنا براین از دولت مستقل هستند ( بخصوص در مورد طرح های بازنشستگی مکمل).

در حقیقت، جمعیت فرانسه طی دوران زندگی کاری در سیستم تامین اجتماعی مشارکت می نمایند تا به یک مستمری سخاوتمندانه که حدود 70 درصد متوسط دوران اشتغال شان است دست یابند.

سیستم بازنشستگی فرانسه در وضعیت عمومی از دو لایه اصلی تشکیل یافته است:

لایه اول: بازنشستگی پایه و اجباری را تشکیل می دهد که یک سطح مزایای پایه ارائه می نماید( حداکثر 50 درصد میانگین حقوق 25 سال از بهترین سال های خدمت از لحاظ درآمد). این لایه که تحت عنوان رژیم عمومی شناخته می شود، عمدتا مبتنی بر اصول بیمه های اجتماعی است و از محل حق بیمه های کارگر و کارفرما تامین مالی می شود، اما برای اقشار آسیب پذیرتری که توان پرداخت حق بیمه و مشارکت در رژیم عمومی را ندارند با کمک دولت ، پوشش هایی در رژیم عمومی تعبیه شده که نقش باز توزیعی دارند. لایه دوم نیز از سیستم های بازنشستگی اجباری تشکیل شده اند . این لایه دو نوع طرح مزایای مکمل را برای کارکنان بخش خصوصی یعنی مدیران و برای کارگران فراهم می نماید. در واقع لایه اول بر مبنای طرح مزایای معین ارائه می گردد، رژیم مکمل به صورت مشارکت معین است. در طرح ها ی مکمل، کارکنان در ازای حق بیمه های پرداختی، امتیازاتی دریافت می کنند. شرکای اجتماعی به طور منظم در مورد ارزش این امتیازات بر اساس شرایط اقتصادی و جمعیتی تصمیم گیری می نمایند. ارزش امتیازات در زمان بازنشستگی، مستمری نهایی را تعیین می کنند.

امروزه تقریبا تمام جمعیت فرانسه تحت پوشش قرار دارند اما این امر با کنار هم گذاشتن طرح های بازنشستگی شغلی متفاوت فراهم شده است. درکنار رژیم عمومی که دو سوم جمعیت شاغل را تحت پوشش دارد،رژیم های مختلفی وجود دارد که کارکنان دولت کارکنان برق و گاز، مترو پاریس، و راه آهن ملی یا سایر گروه های شغلی خاص مانند خویش فرمایان یا کشاورزان یا مشاغل آزاد و ... را پوشش می دهد. سیستم بازنشستگی فرانسه انواع دیگری نیز دارد که نقش حاشیه ای دارند. به عنوان مثال برای افرادی که حق بیمه کافی نپرداخته اند، سیستم بازنشستگی کمکی وجود دارد.

بیمه درمان: تمام کسانی که به طور قانونی در فرانسه سکونت دارند، به وسیله بیمه درمانی عمومی که یکی از برنامه های نظام تامین اجتماعی است، پوشش داده می شوند. بیمه درمانی عمومی در سال 1945 در این کشور بنیانگذاری شد و به تدریج تمام ساکنان قانونی فرانسه را تحت پوشش خود قرار داد. در دسامبر 1999 گروه کوچکی از جمعیت فرانسه که از داشتن بیمه درمانی عمومی محروم بودند نیز صاحب بیمه عمومی شدند.

سیستم بیمه عمومی فرانسه از نظر تامین مالی و مزایا بسیار شبیه به بیمه درمانی عمومی آلمان و اساسا بر پایه فعالیت های شغلی بنا نهاده شده است. بیمه درمانی خصوصی نیز در فرانسه وجود دارد که نقش بیمه تکمیلی را در سیستم بهداشتی فرانسه بر عهده دارد و پولی را که بیماران به طور مستقیم بابت دریافت مراقبت های بهداشتی می پردازند بازپرداخت می کند.به علاوه نوع دیگری از بیمه تکمیلی در فرانسه وجود داردکه دولتی است و هدف آن ارائه بیمه تکمیلی به فقیر ترین اقشار جامعه است که به بیمه تکمیلی خصوصی دسترسی ندارند.

درکل، نظام بیمه های درمان در فرانسه تقریبا همگانی بوده و پوشش های جامعی در اختیار شهروندان قرار می دهد که سیستم بیمه درمانی این کشور را در زمره بهترین کشورهای جهان قرار داده است.

بازنشستگی , از کارافتادگی و بازماندگان

1- پوشش بیمه های اجتماعی :این گونه پوشش ها از نوع بیمه های اجتماعی و سیستم مساعدت اجتماعی است . افراد شاغل در حوزه صنعت و تجارت؛ زنان خانه دار در شرایط خاص به صورت اتوماتیک تحت پوشش قرار می گیرند. پوشش اختیاری جهت افراد غیر شاغل سرپرست خانوار ( تنها مستمری سالمندان), افرادی که سابقا حداقل 6 ماه پوشش اجباری داشته اند و اکنون تحت پوشش نمی باشند, افراد غیر شاغل که از یک عضو معلول خانواده مراقبت می نمایند, ارائه می شود. برای کارکنان بخش کشاورزی, معدن, راه آهن, کارکنان دولت, نیروی دریایی, خویش فرمایان بخش کشاورزی و غیر کشاورزی نیز سیستم های خاصی وجود دارد.

2- پوشش مساعدت اجتماعی :تمام سالمندان و ئافراد وابسته به آن ها که مقیم فرانسه هستند تحت پوشش مساعدت اجتماعی قرار دارند.یادآوری می شود مبلغ 12129 یورو در سال به بازنشستگانی که نیاز به مراقبت های دائم دارند, پرداخت می شود. پس از 65 سالگی, سالیانه 609 یورو بابت همسر به بازنشسته پرداخت می شود. و به ازای هر فرزند 84 یورو در ماه پرداخت صورت می گیرد.

مقرری هماهنگ سالمندی: این مقرری به افراد کم درآمد در سن 65 سالگی( در صورت از کار افتادگی از 60 سالگی) پرداخت می شود. این مقرری می تواند مکمل سایر مزایای سالمندی باشد. بر طبق این آزمون اگر مستمری بگیر , درآمد سالیانه پایین تر از 7719 یورو داشته باشد و یا یک زوج مستمری بگیر درآمد سالانه کمتر از 13521 یورو داشته باشند, مقرری هماهنگ دریافت خواهند کرد.

مستمری بازماندگان: همسر متوفی باید بالای 51 سال سن داشته باشد. همسر مطلقه متوفی که ازدواج نکرده نیز می تواند بازمانده واجد شرایط باشد.

اداره پوشش بازنشستگی, ازکارافتادگی و بازماندگان:وزارت سلامت, جوانان, ورزش و جامعه و وزارت اقتصادی و مالی نظارت کلی را بر عهده دارند. صندوق ملی بیمه بازنشستگی, مستمری بازنشستگی و مقرری بازماندگان را ادره می نماید. صندوق ملی بیمه بیماری, مستمری از کار افتادگی و بازماندگان را اداره می نماید. جمع آوری حق بیمه ها به وسیله موسسات جمع آوری مشترکع صورت می پذیرد. آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی, مدیریت حق بیمه ها را بر عهده دارد.

بیمه بیماری و بارداری:افراد شاغل, افراد جویای کار, دانشجویان و افراد تحت آموزش های حرفه ای اشتغال تحت پوشش قرار می گیرند. مستمری بگیران و برخی گروه های بیکار نیز مزایای درمان را دریافت می کنند.پوشش اختیاری نیز از جمله برای فرانسویان شاغل در خارج از کشور امکان پذیر است. برای کارکنان شاغل در بخش های کشاورزی, معدن, راه آهن, کارکنان دولت, دریانوردان, خویش فرمایان غیر کشاورز و خویش فرمایان کشاورز سیستم های مجزایی وجود دارد.

اداره پوشش درمان و بارداری:وزارت سلامت, جوانان , ورزش و جانعه و وزارت اقتصادی و مالی نظارت کلی را برعهده دارند. اتحادیه ملی صندوق بیمه بیماری توافقات لازم را با متخصصان پزشکی به عمل آورده و هزینه های بازپرداخت خدمات درمانی را تنظیم می نماید. 128 صندوق بیمه بیماری اصلی و 4 صندوق بیمه بیماری در کشورهای خارجی به ثبت نام بیمه شدگان, پرداخت مزایای نقدی و بازپرداخت هزینه های نقدی می پردازند. حق بیمه ها توسط 101 موسسه مشترک جمع آوری می شوند و آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی, حق بیمه ها را مدیریت می نماید.

بیمه بیکاری:شاغلین, کارآموزان, کارکنان خانگی, پرستاران کودک و برخی حقوق بگیران بخش دولتی( بجز کارکنان دولت) تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند. کارکنان دولت و خویش فرمایان مستثنی هستند. سیستم های خاصی برای کارکنان ساخت و ساز , کارگران بارانداز, دریانوردان, هوانوردان, کارکنان قراردادی,دربانان, روزنامه نگارن, هنرمندان و تبعیدی ها وجود دارد. دولت, کل هزینه های کمک بیکاری را پرداخت می کند.این هزینه به مدت شش ماه پرداخت می شود و اگر شرایط همچنان پابرجا باشد ادامه می یابد. وزارت کار, هماهنگی اجتماعی و مسکن  بر این پوشش نظارت عمومی دارد. اتحادیه ملی اشتغال در صنعت و تجارت این برنامه را اداره می نماید و 30 موسسه صنعتی و تجاری به جمع اوری حق بیمه ها, ثبت نام کارجویان و پرداخت مزایای بیمه بیکاری در سطح محلی مشغول اند.

حمایت های خانوادگی( عائله مندی):این قانون در سال 1932 تدوین شد و تمام کودکان شهروند فرانسه را پوشش می دهد. خانواده باید حداقل دو کودک زیر 20 سال داشته باشد . 119 یورو در ماه برای دو فرزند, 271 یورو برای سه فرزند, 424 یورو برای 4 فرزند و برای بیش از 4 فرزند 152 یورو به ازای هر فرزند پرداخت می شود.گفتنی است به ازای هر فرزند بالای 11 سال 33 یورو اضافی پرداخت می شود.

مقرری والدین برای مراقبت از فرزند بیمار: به مدت حداکثر 12 ماه به والدینی پرداخت می شود که برای مراقبت از فرزند مجروح, بیمار حاد و معلول خود کار خود را موقتا ترک می نمایند. 39 یورو در روز حداکثر برای 22 روز در ماه پرداخت می شود و مزایا حداکثر تا 12 ماه قابل پرداخت است.

مقرری آغاز سال تحصیلی: به دانش آموزان, کارآموزان و دانشجویان 6 تا 18 ساله و 272 یورو به ازای هر فرزند پرداخت می شود.

وزارت سلامت, جوانان و جامعه و وزارت اقتصاد و مالی بر این پوشش نظارت عمومی دارد. صندوق ملی مقرریی های خانواده, صندوق ها را هماهنگ نموده و از تعادل مالی آنها اطمینان حاصل می نماید. 123 صندوق محلی, مقرری خانواده را پرداخت می نمایند و 103 آژانس مشترک به جمع آوری حق بیمه ها مشغول اند.آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی حق بیمه هارا مدیریت می کند.

بیمه بازنشستگی تکمیلی- اجباری:طرح های مکمل بازنشستگی به واسطه دو توافقنامه مرتبط سراسری که بین نمایندگان کارفرمایان و اتحادیه ها منعقد شد, ایجاد گردید. نقش قانونگذاری و نظارتی دولت در این طرح ها اندک است و مقررات, نظارت و اداره موسسات بازنشستگی به وسیله توافقنامه های جمعی موجود کاملا مشخص می شود. اگرچه دولت توانایی تغییر مقررات این طرح ها را ندارد, اما مجموعه مقررات باید به تایید وزارت امور اجتماعی,کار و همبستگی برسد. کارکنان دولت و خویش فرمایان به وسیله طرح های اختیاری یا اجباری مکمل بازنشستگی تحت پوشش قرار می گیرند.[44]

3-8-4- معضل بيمه خدمات درماني فرانسه

فرانسه يكي از كشورهايي است كه از ديرباز بيشترين شهرت را در بخش دولت اجتماعي يا دولت حمايت گر در اروپا دارد و اين نوع دولت كه به طور طبيعي مورد حمايت گروه‌هاي چپ و سوسياليستي است به جاي تاكيد بر سياست‌هاي سرمايه سالار و رقابتي بر حمايت دولتي از لايه‌هاي عمومي و كمك به اقشار مردم استوار است. بیمه درمانی دارای یک سیاست مدیریتي است که هدف آن بهبود سلامت مردم، تقویت بهره وری از نظام سلامت و کنترل تکامل هزينه هاي بهداشتی است. این بودجه تقریبا 75 درصد هزینه های سلامت است. پرداخت کل خالص يارانه ها برای دولت در سال 2009 بالغ بر 138،4 میلیارد يورو بوده و سهم مخارج سلامت حدود 11٪ از تولید ناخالص داخلی در فرانسه را به خود اختصاص داده است. بيمه تامين اجتماعي تقریبا 57 میلیون ذینفع و یا 89٪ از جمعیت را  در 2009 با حفاظت از پنج خطر بیماری، زایمان، ناتوانی، مرگ، حوادث / بیماریهای شغلی زیر پوشش خود قرار داده است.

بحث بر سر بودجه و هزينه هاي بيمه درماني فرانسه مساله روز اين كشور است. چند سالي است كه سازمان بيمه درماني فرانسه زير انتقادهاي شديد قرار دارد و مجريان دولتي معتقدند كه بر اثر سوء استفاده از منابع مالي اين سازمان و اعطاي حقوق درماني فرا قانوني به خارجيان و يا سالخوردگان و مردم فرانسه، اين سازمان به مركزي مصرفي بدل شده و هزينه‌هاي كلان را بر دوش دولت گذاشته است.بررسي هزينه‌هاي بيمه درماني و كمك‌هاي اجتماعي اين حدس و گمان را براي دولت ايجاد كرده است كه در سطح فرانسه تقلب و خلاف‌هاي فراواني در حال انجام است كه افراد با دادن اوراق خلاف و گواهي‌هاي جعلي براي دولت هزينه مي سازند. کسری بودجه فزاینده از -4،4 میلیارد یورو در سال 2008، به -6.11 میلیارد یورو در سال 2010 سبب گردید تا دولت منابع مالی نظام امنیت اجتماعی فرانسه را با تحمیل فزاينده کنترل رشد هزینه های سلامت كاهش دهد. ساركوزي پيش از اين بارها بر منافذ هرز رفتن بودجه عمومي از راه‌هاي غير قانوني تاكيد كرده است و امروز در رسانه‌ها بيش از هر وقت ديگر بر بازرسي و بررسي پرونده‌هاي افراد و موسسات در استفاده از بيمه درماني و كمك هزينه‌هاي اجتماعي تاكيد مي‌شود. اين در حالي است كه دولت فرانسه از سال‌ها پيش با طراحي نظام آماري و اطلاعات شهروندان به صورت موازي و در مراكز مختلف راه‌هاي بررسي و مقايسه داده‌هاي آنان به دولت را پيش بيني كرده است، ولي با اين همه هنوز كسري بودجه كشور گواه نشتي‌هاي فراوان به ويژه در مراكز امدادي و رفاهي است. اين حركت معناي ديگري هم داشت و آن اينكه ساركوزي مي‌خواست به هر دليل بگويد كه نمي‌خواهد كليت نظام اجتماعي مبتني بر كمك‌هاي دولتي اين كشور و مورد علاقه سوسياليست‌ها را ترك كند.

یادآوری می شود با توجه به اهمیت انستیتو پاستور در حوزه بهداشت جهانی معرفی کوتاه این موسسه خالي از فايده نخواهد بود.

انستیتو پاستور: موسسه غیرانتفاعی و خصوصی فرانسوی است که برای پژوهش در زمینه‌های زیست‌شناسی و میکروارگانیسم‌ها و بیماری‌ها و واکسن‌ها از سال ۱۸۸۷ تشکیل شده است. این موسسه بنام بنیان‌گذار و نخستین رئیس آن لوئی پاستور نام گذاری شده است. انستیتو پاستور برای مدتی بیش از یک قرن در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های عفونی قرار داشته است. این سازمان جهانی پژوهش‌های زیستی- پزشکی با مرکزیت پاریس، در سال ۱۹۸۳ اولین جایی بود که ویروس HIV جدا شد. در طی سالیان متمادی انستیتو پاستور باعث کشفیاتی پیشرو شده که علوم پزشکی را قادر به کنترل بیماری‌های خطرناکی مثل دیفتری، کزاز، سل، فلج اطفال، آنفلوانزا، تب زرد و طاعون ساخته است. از سال ۱۹۰۸ تاکنون، ۸ نفر از دانشمندان انستیتو پاستور برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شده‌اند که به عنوان آخرین نمونه در سال ۲۰۰۸ این جایزه به صورت مشترک به دو محقق این موسسه تعلق گرفته است. در حال حاضر انستیتو پاستور در ۲۴ کشور، از جمله ایران، شعبه دارد.[45]