الدّوبیت یا دو بیتیهای سودانی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
یکی از قالبهای مشهور، رایج و پرکاربرد در شعر سودانی «الدّوبیت» به معنی «دو بیتی» است که با اینگونه از شعر در زبان فارسی و حتّی دوبیتی در کشورهای عربی دیگر تفاوت دارد. در سودان، برخلاف دیگر کشورهای عربی، «الدّوبیت» یا «دو بیتی»، اوزان متعدّدی دارد و تعداد ابیات آن نیز بیش از دو بیت است. در حقیقت «الدّوبیت» سودانی، سرودهای معمولاً طولانی و متشکّل از چند دوبیتی است. در هریک از این دوبیتیها، قافیههای چهار مصراع یکسان است و بهطور کلی در همه ابیات «الدّوبیت» مصراعهای اوّل و دوّم هم قافیه هستند. مثال: | یکی از قالبهای مشهور، رایج و پرکاربرد در شعر سودانی «الدّوبیت» به معنی «دو بیتی» است که با اینگونه از شعر در زبان فارسی و حتّی دوبیتی در کشورهای عربی دیگر تفاوت دارد. در سودان، برخلاف دیگر کشورهای عربی، «الدّوبیت» یا «دو بیتی»، اوزان متعدّدی دارد و تعداد ابیات آن نیز بیش از دو بیت است. در حقیقت «الدّوبیت» سودانی، سرودهای معمولاً طولانی و متشکّل از چند دوبیتی است. در هریک از این دوبیتیها، قافیههای چهار مصراع یکسان است و بهطور کلی در همه ابیات «الدّوبیت» مصراعهای اوّل و دوّم هم قافیه هستند. مثال: | ||
خط ۷: | خط ۸: | ||
ناس أبترمه جاموس النحاس أب دیّ | ناس أبترمه جاموس النحاس أب دیّ | ||
عقدوا الشوره میعادهم جبال کربیّ<ref name=": | عقدوا الشوره میعادهم جبال کربیّ<ref name=":12">حمزه عوض، «فنّ الدّوبيت في السّودان» (2013)، به نقل از پایگاه اینترنتی منتدي شعراء الدّوبيت والبطانه به نشانی: http://hdeba.ahlamontada.net/t74-topic</ref> | ||
برخی از ادیبان و استادان معاصر سودان، مانند محمّد الواثق، ابراهیم الدّلال الشّنقیطی، الأمین البدوی کاکوم، سیف الدّین عبد الحمید، سعد عبدالقادر العاقب و التّجانی ابراهیم اسماعیل، پژوهشهایی را درباره «اوزان عروضی دوبیتیهای سودانی، موسیقی و قوافی آن» انجام دادهاند. امّا، با توجّه به دشواریهایی که کار وجود داشته تاکنون همه اوزان دوبیتیهای سودانی و ویژگیهای موسیقایی آنها، بهطور کامل، در هیچ پژوهش ادبی بیان نشده است. عبدالمجید عابدین، برای نخستین بار دانشواژه «الدّوبیت» یا «دو بیتی سودانی» را، در کتاب «تاریخ الثّقافه العربیه فی السّودان» بهکار برده است. | برخی از ادیبان و استادان معاصر سودان، مانند محمّد الواثق، ابراهیم الدّلال الشّنقیطی، الأمین البدوی کاکوم، سیف الدّین عبد الحمید، سعد عبدالقادر العاقب و التّجانی ابراهیم اسماعیل، پژوهشهایی را درباره «اوزان عروضی دوبیتیهای سودانی، موسیقی و قوافی آن» انجام دادهاند. امّا، با توجّه به دشواریهایی که کار وجود داشته تاکنون همه اوزان دوبیتیهای سودانی و ویژگیهای موسیقایی آنها، بهطور کامل، در هیچ پژوهش ادبی بیان نشده است. عبدالمجید عابدین، برای نخستین بار دانشواژه «الدّوبیت» یا «دو بیتی سودانی» را، در کتاب «تاریخ الثّقافه العربیه فی السّودان» بهکار برده است. | ||
خط ۴۱: | خط ۴۲: | ||
«الدّوبیت» سودانی، از نظر اوزان عروضی، با بحر «الموالیا»، همگونیهایی دارد؛ با این تفاوت که در شعر «الموالیا» یکسانی قافیههای هریک از بخشهای یک سروده، ضروری نیست. از این قالب شعری در سراسر [[سودان]]، اعم از شهری و روستایی، با اهداف مختلف، مانند مدح و ثنا، رثاء، حماسه، بیان احساسات عاشقانه، شرح افتخارات و طرح مسائل اجتماعی استفاده میشود. شاید ذکر نمونههایی از برخی انواع «الدّوبیت» یا دو بیتیهای سودانی، در اینجا خالی از لطف نباشد. | «الدّوبیت» سودانی، از نظر اوزان عروضی، با بحر «الموالیا»، همگونیهایی دارد؛ با این تفاوت که در شعر «الموالیا» یکسانی قافیههای هریک از بخشهای یک سروده، ضروری نیست. از این قالب شعری در سراسر [[سودان]]، اعم از شهری و روستایی، با اهداف مختلف، مانند مدح و ثنا، رثاء، حماسه، بیان احساسات عاشقانه، شرح افتخارات و طرح مسائل اجتماعی استفاده میشود. شاید ذکر نمونههایی از برخی انواع «الدّوبیت» یا دو بیتیهای سودانی، در اینجا خالی از لطف نباشد. | ||
وَد ضحویه، یکی از شاعران نام آشنا، در ابیات زیر، ضمن پرداختن به یک مسأله اجتماعی، جوان بیکاری را نکوهش میکند که به زندگی خفّت باری، تن داده است و به جای دل به دریا زدن و کار و کوشش، بی هیچ عاری در خیابانها پرسه میزند و بهرغم تنبلی و تنپروری، هنگامیکه چند دختر از مقابل او میگذرند، چون عقابِ تیزبین، به آنها چشم میدوزد و با غرور و فخرفروشی، پیش روی آنان راه میرود.<blockquote>ولداً ما سَفَر لمن شهیرُو یهلّ ما وَرَدَ البَحَر .. عطَّن شنانُو یَبلّ وکت الشوف .. یشوف متل الصقیر یقدل وا خیبهً علی ولداً یعیش بالذل</blockquote>قیس البُطانه (المحلق الحمرانی)، احساسات عاشقانه خود را نسبت به همسرش، با «الدّوبیت» زیر، بیان کرده است:<blockquote>فص الماز مرکَّب فوق مجمَّر فص عینیکِ یا أم خشماً متمَّر فوق بستان .. تِحِت سالک مَضمَّر جلیدک .. طاقه الکیدی المنمَّر</blockquote>ود البنا (الفرجونی)، در رثای یکی از دوستانش، حسان أبوعاقله أبوسن، شیخ قبیله الشّکریه، با سرودن «الدّوبیت» زیر، از آذرخش میخواهد که در فقدان آن سوار تیز تَک و پاک دست، گریه آغازد و اشکهایش را سیل آسا فروبارد:<blockquote>فارس الصف، وطاهر الکف، خبارو اللیله؟ ما لاقانا بیتبسم لَزومَ الشیله أبکَنْ یالبروق .. کُبَّنْ دموعکن سیله رقَدَ البِسند الهاکعه وبعدل المیله</blockquote>گاهی نیز، «الدّوبیت» برای توصیف یک منظره یا پدیده طبیعی یا یک منطقه خاص، سروده میشود. مانند «الدّوبیت» زیر از شاعر نام آشنا «الحردلو» که در آن به توصیف «البُطانه»<sup>[viii]</sup> پرداخته است:<blockquote>الخبر الأکید .. قالوا البُطانه اترشَّت ساریهً تبقبق للصباح ما انفشَّت هاج فحل أم صریصر والمنایح بشَّت وبت أم سایق علی طرف الفریق اتعشت<ref name=": | وَد ضحویه، یکی از شاعران نام آشنا، در ابیات زیر، ضمن پرداختن به یک مسأله اجتماعی، جوان بیکاری را نکوهش میکند که به زندگی خفّت باری، تن داده است و به جای دل به دریا زدن و کار و کوشش، بی هیچ عاری در خیابانها پرسه میزند و بهرغم تنبلی و تنپروری، هنگامیکه چند دختر از مقابل او میگذرند، چون عقابِ تیزبین، به آنها چشم میدوزد و با غرور و فخرفروشی، پیش روی آنان راه میرود.<blockquote>ولداً ما سَفَر لمن شهیرُو یهلّ ما وَرَدَ البَحَر .. عطَّن شنانُو یَبلّ وکت الشوف .. یشوف متل الصقیر یقدل وا خیبهً علی ولداً یعیش بالذل</blockquote>قیس البُطانه (المحلق الحمرانی)، احساسات عاشقانه خود را نسبت به همسرش، با «الدّوبیت» زیر، بیان کرده است:<blockquote>فص الماز مرکَّب فوق مجمَّر فص عینیکِ یا أم خشماً متمَّر فوق بستان .. تِحِت سالک مَضمَّر جلیدک .. طاقه الکیدی المنمَّر</blockquote>ود البنا (الفرجونی)، در رثای یکی از دوستانش، حسان أبوعاقله أبوسن، شیخ قبیله الشّکریه، با سرودن «الدّوبیت» زیر، از آذرخش میخواهد که در فقدان آن سوار تیز تَک و پاک دست، گریه آغازد و اشکهایش را سیل آسا فروبارد:<blockquote>فارس الصف، وطاهر الکف، خبارو اللیله؟ ما لاقانا بیتبسم لَزومَ الشیله أبکَنْ یالبروق .. کُبَّنْ دموعکن سیله رقَدَ البِسند الهاکعه وبعدل المیله</blockquote>گاهی نیز، «الدّوبیت» برای توصیف یک منظره یا پدیده طبیعی یا یک منطقه خاص، سروده میشود. مانند «الدّوبیت» زیر از شاعر نام آشنا «الحردلو» که در آن به توصیف «البُطانه»<sup>[viii]</sup> پرداخته است:<blockquote>الخبر الأکید .. قالوا البُطانه اترشَّت ساریهً تبقبق للصباح ما انفشَّت هاج فحل أم صریصر والمنایح بشَّت وبت أم سایق علی طرف الفریق اتعشت<ref name=":12" /></blockquote>گاهی «الدّوبیت» واقعاً از چهار مصراع یا دو بیت تشکیل شده است. مانند سروده زیر از شاعر جوان سودانی سلیمان العجیمی:<blockquote>اللیـــل بوبا و اتخافض نـــواح السُّقْده وحبل الریده رابط فی الحنـاجــر عُقْده صقراً فی القلب کل حین بیاخد نقده اسمو الشوق وما بخلیک تضوقلکْ رقده<ref>برگرفته از: 2013 ,http://sudanway.sd/folklore_poem_Eldobait.htm</ref></blockquote>گاهی«الدّوبیت» با بخشهای سه مصراعی یا چهار مصراعی نیز سروده شده است. البتّه «الدّوبیت» با بخشهای شش مصراعی نیز، به ندرت، در سرودههای شاعران سودان، بهویژه ساکنان دارفور و کُردُفان، مشاهده میشود. نمونهای از «الدّوبیت»، با بخشهای سه مصراعی که در جشن عروسی برای عروس و داماد خوانده میشود، چنین است:<blockquote>سقتـا النَّــم علـی الجـــاغوس | ||
الشجره الظلیله الما نقرها السوس | الشجره الظلیله الما نقرها السوس | ||
فی راسها النمر وفی ظلها الجاموس<ref name=": | فی راسها النمر وفی ظلها الجاموس<ref name=":12" /><ref>معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ [[سودان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.250-256.</ref></blockquote> | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[زبان و ادبیات سودان]]؛ [[انواع ادبیات در سودان]] | |||
== پاورقی == | == پاورقی == |
نسخهٔ ۴ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۱۶
یکی از قالبهای مشهور، رایج و پرکاربرد در شعر سودانی «الدّوبیت» به معنی «دو بیتی» است که با اینگونه از شعر در زبان فارسی و حتّی دوبیتی در کشورهای عربی دیگر تفاوت دارد. در سودان، برخلاف دیگر کشورهای عربی، «الدّوبیت» یا «دو بیتی»، اوزان متعدّدی دارد و تعداد ابیات آن نیز بیش از دو بیت است. در حقیقت «الدّوبیت» سودانی، سرودهای معمولاً طولانی و متشکّل از چند دوبیتی است. در هریک از این دوبیتیها، قافیههای چهار مصراع یکسان است و بهطور کلی در همه ابیات «الدّوبیت» مصراعهای اوّل و دوّم هم قافیه هستند. مثال:
الناس العلی الساحر بشقّوا الصیّ[vii]
أمسوا اللیله فوق رایاً نجیض ما نیّ
ناس أبترمه جاموس النحاس أب دیّ
عقدوا الشوره میعادهم جبال کربیّ[۱]
برخی از ادیبان و استادان معاصر سودان، مانند محمّد الواثق، ابراهیم الدّلال الشّنقیطی، الأمین البدوی کاکوم، سیف الدّین عبد الحمید، سعد عبدالقادر العاقب و التّجانی ابراهیم اسماعیل، پژوهشهایی را درباره «اوزان عروضی دوبیتیهای سودانی، موسیقی و قوافی آن» انجام دادهاند. امّا، با توجّه به دشواریهایی که کار وجود داشته تاکنون همه اوزان دوبیتیهای سودانی و ویژگیهای موسیقایی آنها، بهطور کامل، در هیچ پژوهش ادبی بیان نشده است. عبدالمجید عابدین، برای نخستین بار دانشواژه «الدّوبیت» یا «دو بیتی سودانی» را، در کتاب «تاریخ الثّقافه العربیه فی السّودان» بهکار برده است.
بسیاری از سودانیان بر این باورند که «الدّوبیت» در اصلترکیبی از یک واژه فارسی ـ «دو» ـ و یک کلمه عربی ـ«بیت» ـ است. از نظرایشان، «الدّوبیت» از آن رو برای «دو بیتی» بهکار رفته که این دانشواژه هم در فارسی و هم در بیشتر کشورهای عربی، به قالبی از شعر گفته میشود که واقعاً دارای دو بیت یا چهار مصراع است.
واژههای «یک» و «دو» فارسی در عربی محلّی سودان نیز، بهکار میروند. بهعنوان مثال، هر دو واژه یادشده، در یک ضربالمثل سودانی، اینگونه بهکار رفته اند:
«العِنَب دو و البَلح یکْ!»
یعنی: انگور را «جُفت جُفت»(دوتا، دوتا) بخورید؛ امّا خرما را، «یکی، یکی»!
ملاحظه میشود که ضرب المثل، واژههای «یک» و«دو» فارسی، تقریباً با همان معنای اصلی، بهکار رفتهاند.
امّا، از آنجایی که در سودان «الدّوبیت» را، «الدّوبای» نیز مینامند و از سوی دیگر، تفاوتهای «الدّوبیت» سودانی، با «دوبیتیهای فارسی» و «دوبیتیهای عربی» در کشورهای دیگر، از نظر تعداد ابیات و بخشها، اوزان عروضی و ضرب آهنگها، سبب شده است برخی از پژوهشگران سودان، برای دانشواژه «الدّوبیت» در جستجوی اصل و ریشهای دیگر باشند. این گروه معتقدند که «الدّوبیت»، از واژه «دوبا» مشتق شده است. چون «دوبا» ـ که احتمالاً ریشه در زبانهای «بجّه» یا «نوبهای» دارد، در زبان محاورهای سودان، به معنی«اشتیاق، علاقهمندی و مهرورزی» بهکار میرود. بهعنوان مثال الشّیخ عبد الرّحیم البُرَعی، در یکی از سرودههایش، واژه «دوبیت» را با معانی یادشده بهکار برده است:
دوبیت لسوح نور سیدو ناوی القومه فوت لى مسیدو
معنای مصراع اوّل: بسیار علاقهمند و مشتاقم که ساحت مسجد النبی(ص) را زیارت کنم. در اینجا منظور از «نور سیدو» به معنی نور الهی، پیامبر گرامیاسلام، حضرت محمّد مصطفی(ص) است.
البُرَعی، در قصیدهای دیگر نیز، «دوبیت» را به معانی یادشده، بهکار برده است:
طال الشوق علی دوبیت لطه وصحبو وآل البیت
اشتیاق و علاقهمندی من به حضرت طه (پیامبر عظیم الشأن اسلام) و اصحاب و اهل بیت محمّد مصطفی(ص)، ریشهای دیرینه دارد.
این گروه از پژوهشگرانترجیح میدهند بهجای «الدّوبیت»، دانشواژه «الدّوبای» را بهکار برند. بهعنوان مثال، الطّیّب محمّد الطّیّب، برای یکی از تألیفات خود «الدّوبای» را برگزیده و آن را برای «اشعار عاشقانه و کودکانه» بهکار برده است.
به هرحال، «الدّوبیت» با ویژگیهای خاص خود، میراث معنوی و یکی از گنجینههای ارزشمند ادبی در سودان بهشمار میرود. اغلبِ شاعران سودانی، با سبک و قالب شعری «الدّوبیت»، برای علاقهمندان به ادبیات، اشعاری را با مضمونهای گوناگون سرودهاند و بیشترین سرودههای شاعران این سرزمین، در قالب «الدّوبیت» است.[۲]
نمونههایی از «الدّوبیت» سودانی
«الدّوبیت» سودانی، از نظر اوزان عروضی، با بحر «الموالیا»، همگونیهایی دارد؛ با این تفاوت که در شعر «الموالیا» یکسانی قافیههای هریک از بخشهای یک سروده، ضروری نیست. از این قالب شعری در سراسر سودان، اعم از شهری و روستایی، با اهداف مختلف، مانند مدح و ثنا، رثاء، حماسه، بیان احساسات عاشقانه، شرح افتخارات و طرح مسائل اجتماعی استفاده میشود. شاید ذکر نمونههایی از برخی انواع «الدّوبیت» یا دو بیتیهای سودانی، در اینجا خالی از لطف نباشد.
وَد ضحویه، یکی از شاعران نام آشنا، در ابیات زیر، ضمن پرداختن به یک مسأله اجتماعی، جوان بیکاری را نکوهش میکند که به زندگی خفّت باری، تن داده است و به جای دل به دریا زدن و کار و کوشش، بی هیچ عاری در خیابانها پرسه میزند و بهرغم تنبلی و تنپروری، هنگامیکه چند دختر از مقابل او میگذرند، چون عقابِ تیزبین، به آنها چشم میدوزد و با غرور و فخرفروشی، پیش روی آنان راه میرود.
ولداً ما سَفَر لمن شهیرُو یهلّ ما وَرَدَ البَحَر .. عطَّن شنانُو یَبلّ وکت الشوف .. یشوف متل الصقیر یقدل وا خیبهً علی ولداً یعیش بالذل
قیس البُطانه (المحلق الحمرانی)، احساسات عاشقانه خود را نسبت به همسرش، با «الدّوبیت» زیر، بیان کرده است:
فص الماز مرکَّب فوق مجمَّر فص عینیکِ یا أم خشماً متمَّر فوق بستان .. تِحِت سالک مَضمَّر جلیدک .. طاقه الکیدی المنمَّر
ود البنا (الفرجونی)، در رثای یکی از دوستانش، حسان أبوعاقله أبوسن، شیخ قبیله الشّکریه، با سرودن «الدّوبیت» زیر، از آذرخش میخواهد که در فقدان آن سوار تیز تَک و پاک دست، گریه آغازد و اشکهایش را سیل آسا فروبارد:
فارس الصف، وطاهر الکف، خبارو اللیله؟ ما لاقانا بیتبسم لَزومَ الشیله أبکَنْ یالبروق .. کُبَّنْ دموعکن سیله رقَدَ البِسند الهاکعه وبعدل المیله
گاهی نیز، «الدّوبیت» برای توصیف یک منظره یا پدیده طبیعی یا یک منطقه خاص، سروده میشود. مانند «الدّوبیت» زیر از شاعر نام آشنا «الحردلو» که در آن به توصیف «البُطانه»[viii] پرداخته است:
الخبر الأکید .. قالوا البُطانه اترشَّت ساریهً تبقبق للصباح ما انفشَّت هاج فحل أم صریصر والمنایح بشَّت وبت أم سایق علی طرف الفریق اتعشت[۱]
گاهی «الدّوبیت» واقعاً از چهار مصراع یا دو بیت تشکیل شده است. مانند سروده زیر از شاعر جوان سودانی سلیمان العجیمی:
اللیـــل بوبا و اتخافض نـــواح السُّقْده وحبل الریده رابط فی الحنـاجــر عُقْده صقراً فی القلب کل حین بیاخد نقده اسمو الشوق وما بخلیک تضوقلکْ رقده[۳]
گاهی«الدّوبیت» با بخشهای سه مصراعی یا چهار مصراعی نیز سروده شده است. البتّه «الدّوبیت» با بخشهای شش مصراعی نیز، به ندرت، در سرودههای شاعران سودان، بهویژه ساکنان دارفور و کُردُفان، مشاهده میشود. نمونهای از «الدّوبیت»، با بخشهای سه مصراعی که در جشن عروسی برای عروس و داماد خوانده میشود، چنین است:
سقتـا النَّــم علـی الجـــاغوس
الشجره الظلیله الما نقرها السوس
نیز نگاه کنید به
زبان و ادبیات سودان؛ انواع ادبیات در سودان
پاورقی
[vii] هدف از ذکر برخی نمونههای شعری در این قسمت، صرفاً بیان سبک سُرایش و ساختار آنها در عربی سودانی است و به منظور رعایت اختصار، از ترجمه آنها خودداری شده است.
[viii] نام منطقه ای در بخش مرکزی سودان
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ حمزه عوض، «فنّ الدّوبيت في السّودان» (2013)، به نقل از پایگاه اینترنتی منتدي شعراء الدّوبيت والبطانه به نشانی: http://hdeba.ahlamontada.net/t74-topic
- ↑ برگرفته از 2013,https://sudanway.sd/folklore_poem_Eldobait.htm
- ↑ برگرفته از: 2013 ,http://sudanway.sd/folklore_poem_Eldobait.htm
- ↑ معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ سودان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.250-256.