هنر در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۶: | خط ۶: | ||
در [[هنر چینی]] تکیه ی هنرمند بیشتر به برون و کمال صورت است تا درون. در فرهنگ و جامعه ی [[چین معاصر و چالش های فرهنگی و اجتماعی پیش رو|چین]] برخی خصوصیات ذاتی هست که تنها از راه باز تابش در [[هنر چینی]] می توان آن را یافت که برخی از این خصوصیات به شرح زیر است: | در [[هنر چینی]] تکیه ی هنرمند بیشتر به برون و کمال صورت است تا درون. در فرهنگ و جامعه ی [[چین معاصر و چالش های فرهنگی و اجتماعی پیش رو|چین]] برخی خصوصیات ذاتی هست که تنها از راه باز تابش در [[هنر چینی]] می توان آن را یافت که برخی از این خصوصیات به شرح زیر است: | ||
== ''صورت گرایی:'' == | ==== ''صورت گرایی:'' ==== | ||
صورت گرایی خیره | صورت گرایی خیره کننده ی [[هنر چینی]] که آن را در خوشنویسی، نقاشی و شعر هم می توان دید. چینی ها از راه خوشنویسی دریافت های اساسی خود را شکل می دهند. اساس منحنی های لغزان، خطوط راست و زاویه های زیبای سقف نیایشگاه های چینی از حرکت قلم مو در نوشته های چینی بر آمده است. لذا، خوشنویسی در عالی ترین رده ی هنرهای زیبای چینی است. | ||
در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یکبار | در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یکبار می تواند انجام دهد و در این حرکت تمام آنچه را که می خواهد باید خلق کند. تغییر دادن و بازنگری در آن امکان پذیر نیست. نقاشی چینی هم از نظر اصول و فنون با خوشنویسی رابطه ی نزدیک دارد. یکی از نویسندگان [[چین]] باستان در این زمینه گفته است:«هنگامی که مردم می توانستند اندیشه های خود را با نقش بنگارند، با خط می نگاشتند، و هنگامی که از بیان کاراکترهای نگارشی ناتوان بودند، نقاشی می کردند.» بدین سان، یکی دیگری را تکمیل می کند و از طریق همان خود نیز به کمال می رسد و این دو قرین هم به شمار می روند، چون افزارهای نوشتن(قلم مو، مرکب، کاغذ، و دوات) که به «چهار گنج بنای ادب» اشتهار دارند، در هر دو هنر یکی است و هشت حرکت اساسی که در نوشتن کاراکترهای نگارش چینی به کار می روند در نقاشی نیز به عنوان شیوه های اساسی کاربرد قلم مو شناخته می شود. | ||
== ''نماد گرایی:'' == | ==== ''نماد گرایی:'' ==== | ||
هنر | [[هنر چینی]]، در کنار صورت گرایی، سرشار از نماد است، درست مانند خود [[زبان چینی]] که مانند یک اثر هنری و خط اندیشه نگاری نمادی است از اشاره ها و کنایه ها. کارکترهای چینی چیزی را مستقیم بیان نمی کنند، یک کاراکتر یا نشانه ی نگارشی چینی معنای کلمات بسیاری در زبان های دیگر را در خود نهفته دارد. از دیگر ویژگی این زبان کوتاهی جملات آن است. شاید به گمان بیگانگان [[زبان چینی]] اشاره ای و مبهم است، اما به نظر خود چینی ها مبهم حرف زدن بهتر از پرگویی کردن است. زبان و کارکترهای چینی رمزنامه ای از اشارات و نکات ظریف است. هیچ زبان دیگری در سادگی نوشتن و رساندن اندیشه های عمیق و بسیار در عبارت های کوتاه با آن برابری نمی کند. | ||
نگارگری چینی نیز | نگارگری چینی نیز همین گونه است و از همین سبک و سیاق پیروی می کند و اندیشه های عمیق و اشیای ظریف را می تواند با خط های مجرد تصویر کند. در نقاشی چینی به فضاهای خالی توجه زیادی می شود و از این طریق بر نقاط برجسته ی تصویر تأکید می شود و برجسته می نمایاند. پیچیده ترین موضوع ها با کمترین خطوط کشیده می شود و بزرگترین نقش خیال برروی کوچکترین تکه ی کاغذ نقش می بندد. در نقاشی چینی صرفه جویی در عین بیان کامل احساس و اندیشه ی هنرمند، اصل قابل توجه است. | ||
نمایش چینی هرگز مانند تئاتر غربی، واقعیت پرداز نیست. در | نمایش چینی هرگز مانند تئاتر غربی، واقعیت پرداز نیست. در صحنه های آن از هیچ منظره ای استفاده نمی شود. شوخ طبعی بازیگران چینی بی مانند است. هنگامی که بر روی اسب خیالی در صحنه می تازد، از اسب خود پیاده شده و آن را به مهتر می سپارد و با معشوقه اش نجوا می کند و یا برای حمله به دشمن پشت صخره ای کمین می کند، در حالی که در این صحنه به جز هنرمند هیچ چیز و هیچکس دیگری نیست ولی تماشاگر همه ی اینها را به چشم می بیند. هر جزیی از نمایش نمادی است، از اشارات و کنایاتش گرفته تا حرکات و جامه های بازیگر. در هر چیز معنا و مفهومی نهفته است که تماشاگر پیشاپیش از آن آگاه است، زیرا تماشاگر چینی برای دیدن نمایشنامه به تماشاخانه نمی رود، بلکه برای تماشای چیره دستی بازیگر می رود. بازیگر در روی صحنه و در طول داستان اشیایی را که قرار است پدیدار شوند را به اشاره پدید می آورد. در این نماد آوری دو عنصر سادگی ظاهری و پرمعنایی باطنی توأمان نهفته شده است. | ||
== ''طبیعت گرایی:'' == | == ''طبیعت گرایی:'' == |
نسخهٔ ۹ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۰۰
بخش 1- هنر چینی(نقاشی)
مقدمه:
هنر چین بیش از هر جنبه ی دیگری از فرهنگ چین، آن را در جهان مقامی والا بخشیده است و این بخش از فرهنگ چینی اثری ماندگار بر دیگر فرهنگ ها گذاشته است. هر چند چین ابداعات و اختراعات بزرگی همچون کاغذ، باروت، قطب نما، چاپ، ابریشم و چای به جهان عرضه کرده است، ولی می توان گفت که اهمیت علوم چینی با ارزش هنری این تمدن یارای برابری ندارد. حکمت چینی هم تأثیر پایداری در خارج از قلمرو تمدنی آن نداشته است، در این راستا آنچه را که هرگز نمی توان نادیده گرفت هنر چینی است.
در هنر چینی تکیه ی هنرمند بیشتر به برون و کمال صورت است تا درون. در فرهنگ و جامعه ی چین برخی خصوصیات ذاتی هست که تنها از راه باز تابش در هنر چینی می توان آن را یافت که برخی از این خصوصیات به شرح زیر است:
صورت گرایی:
صورت گرایی خیره کننده ی هنر چینی که آن را در خوشنویسی، نقاشی و شعر هم می توان دید. چینی ها از راه خوشنویسی دریافت های اساسی خود را شکل می دهند. اساس منحنی های لغزان، خطوط راست و زاویه های زیبای سقف نیایشگاه های چینی از حرکت قلم مو در نوشته های چینی بر آمده است. لذا، خوشنویسی در عالی ترین رده ی هنرهای زیبای چینی است.
در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یکبار می تواند انجام دهد و در این حرکت تمام آنچه را که می خواهد باید خلق کند. تغییر دادن و بازنگری در آن امکان پذیر نیست. نقاشی چینی هم از نظر اصول و فنون با خوشنویسی رابطه ی نزدیک دارد. یکی از نویسندگان چین باستان در این زمینه گفته است:«هنگامی که مردم می توانستند اندیشه های خود را با نقش بنگارند، با خط می نگاشتند، و هنگامی که از بیان کاراکترهای نگارشی ناتوان بودند، نقاشی می کردند.» بدین سان، یکی دیگری را تکمیل می کند و از طریق همان خود نیز به کمال می رسد و این دو قرین هم به شمار می روند، چون افزارهای نوشتن(قلم مو، مرکب، کاغذ، و دوات) که به «چهار گنج بنای ادب» اشتهار دارند، در هر دو هنر یکی است و هشت حرکت اساسی که در نوشتن کاراکترهای نگارش چینی به کار می روند در نقاشی نیز به عنوان شیوه های اساسی کاربرد قلم مو شناخته می شود.
نماد گرایی:
هنر چینی، در کنار صورت گرایی، سرشار از نماد است، درست مانند خود زبان چینی که مانند یک اثر هنری و خط اندیشه نگاری نمادی است از اشاره ها و کنایه ها. کارکترهای چینی چیزی را مستقیم بیان نمی کنند، یک کاراکتر یا نشانه ی نگارشی چینی معنای کلمات بسیاری در زبان های دیگر را در خود نهفته دارد. از دیگر ویژگی این زبان کوتاهی جملات آن است. شاید به گمان بیگانگان زبان چینی اشاره ای و مبهم است، اما به نظر خود چینی ها مبهم حرف زدن بهتر از پرگویی کردن است. زبان و کارکترهای چینی رمزنامه ای از اشارات و نکات ظریف است. هیچ زبان دیگری در سادگی نوشتن و رساندن اندیشه های عمیق و بسیار در عبارت های کوتاه با آن برابری نمی کند.
نگارگری چینی نیز همین گونه است و از همین سبک و سیاق پیروی می کند و اندیشه های عمیق و اشیای ظریف را می تواند با خط های مجرد تصویر کند. در نقاشی چینی به فضاهای خالی توجه زیادی می شود و از این طریق بر نقاط برجسته ی تصویر تأکید می شود و برجسته می نمایاند. پیچیده ترین موضوع ها با کمترین خطوط کشیده می شود و بزرگترین نقش خیال برروی کوچکترین تکه ی کاغذ نقش می بندد. در نقاشی چینی صرفه جویی در عین بیان کامل احساس و اندیشه ی هنرمند، اصل قابل توجه است.
نمایش چینی هرگز مانند تئاتر غربی، واقعیت پرداز نیست. در صحنه های آن از هیچ منظره ای استفاده نمی شود. شوخ طبعی بازیگران چینی بی مانند است. هنگامی که بر روی اسب خیالی در صحنه می تازد، از اسب خود پیاده شده و آن را به مهتر می سپارد و با معشوقه اش نجوا می کند و یا برای حمله به دشمن پشت صخره ای کمین می کند، در حالی که در این صحنه به جز هنرمند هیچ چیز و هیچکس دیگری نیست ولی تماشاگر همه ی اینها را به چشم می بیند. هر جزیی از نمایش نمادی است، از اشارات و کنایاتش گرفته تا حرکات و جامه های بازیگر. در هر چیز معنا و مفهومی نهفته است که تماشاگر پیشاپیش از آن آگاه است، زیرا تماشاگر چینی برای دیدن نمایشنامه به تماشاخانه نمی رود، بلکه برای تماشای چیره دستی بازیگر می رود. بازیگر در روی صحنه و در طول داستان اشیایی را که قرار است پدیدار شوند را به اشاره پدید می آورد. در این نماد آوری دو عنصر سادگی ظاهری و پرمعنایی باطنی توأمان نهفته شده است.
طبیعت گرایی:
سومین ویژگی هنر چینی طبیعت گرایی یا آنچیزی است که در فرهنگ غربی از آن با نام «ناتورالیسم» یاد می شود. فرهنگ غربی نماد هولناکی از جنگ و تضاد میان انسان و طبیعت است، اما در فرهنگ چینی بر پاسداشت و هماهنگی انسان و طبیعت تأکید میشود. کنفوسیوس گفته:« خردمند از آب لذت میبرد و نیکمرد از کوه.» لذا، در نگارش چینی هم برای نام طبیعت از کاراکتری شبیه کوه و آب استفاده میشود، چون در طبیعت آب و کوه از سایر اشیاء مهمتر هستند. هنر چینی طبیعت را به نیرویی که از درون آن بر میخیزد، جاندار میبیند و غایت هدف هنرمند به وحدت رسیدن با این نیرو و سپس نمایش بیانی عالی از آن در هنر خویش است.
در نقاشی چینی، هنرمند همواره میکوشد از مشاهده با چشم سر به مشاهده با چشم دل برسد و با غور و تفکر در چشم انداز طبیعی به ژرفنای ناپیدای ازلی دست یابد. نقاشی برای هنرمند چینی مشاهدهای است که به مکاشفه ختم میشود، و لذا، اغلب نقاشان چینی خود عارف نیز بودهاند. هنرمند چینی چشمی تیز برای دیدن زیباییهای طبیعت دارد و این زیبایی را هرکجا که بتواند بازسازی میکند. هنرمند در مشاهدهی طبیعت تنها ظاهر اشیاء را نمیبیند، بلکه نظم و هماهنگی باطنی انسان و طبیعت را مدنظر قرار میدهد. در نقاشی هنرمندان چینی همیشه چهار عنصر طبیعت، شعر، خوشنویسی و مهر هنرمند مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر و جدایی ناپذیرند.
معماری چینی هم از این خصوصیت برخوردار است. در و دیوار کاخهای کهن پر از نقش و نگار است؛ بام بناها را قوسهای منحنیهای چشمنواز پوشانده است. ستونها با ظرافت تمام تراش خوردهاند و باغها و حیاطها با پستی و بلندیها و حوضها و کاجها و درختان سِدر و بیدهای سایه گستر آراسته شدهاند. پلهای قوسی بر روی آبراههها نمادی از ظرافت اندیشه و هنر چینی است. حتی «دیوار بزرگ» چین نیز خود را با زیباییهای طبیعت هماهنگ ساخته است. از دامنهها بالا رفته و کنار صخرهها جای گرفته و از قلهای به قلهی دیگر جهیده و بر هر اوجی برجی بر نهاده و از درهای به دامنهای پیچ و تاب خوران گذر کرده و بر فراز بلندیها ار افق بیپایان ناپدید شده است و با هر پیچش منظرهای از ترکیب شکوه کوهسار و دست ساخت انسان پدید آورده است.
بیشتر پرستشگاههای بودایی بر شکاف کوهها و یا دامنهها ساخته شده تا راهبان در سکوت جاودان به مراقبه به پردازند. نمازخانههای آنها پوشیده از نقش و نگار و کنده کاریهای نیلوفر مقدسِ گلِ اشراق بر صخرهها و تخته سنگها و تندیسها نقش بسته تا چیره دستی انسان با طبیعت برابری کند.
شاعران و هنرمندان تائویی هم برای یافتن سکوت اندیشمندانه به طبیعت روی میآوردند. در پردههای نقاشی و شعر شاعران چینی هم این احساس نزدیکی با طبیعت و زیباییهای آن به روشنی مشاهده میشود. بنابراین، می توان پذیرفت که در همهی آثار هنری چین، از جمله هنرهای دستی، نسیم سبک کوهسار، زمزمهی جویبار، اوج گرفتن پروانه، آواز مرغان، جلوهگری گلها، چشم انداز جنگل و کوه چشم و گوش و روح و روان را نوازش میدهد. در هر پردهی نقاشی، حکیمی در سکوت و آرامش با موسیقی پنهان طبیعت همنوا گشته و از این وحدت شگفت با طبیعت لبخندی آرام و رضایتمندانه برلب دارد. هرچینی ظریف اندیش همواره در آرزوی آن است که در خلوت طبیعت گوشه گیرد و با رمز و راز آن دمساز شود و راز درون خود را در آن بجوید.
الهام گیری:
هنرمند چینی هنگامی دست به خلق اثری هنری میزند که از موضوع کارش لبریز و از آن الهام یافته و اختیار از کفش بیرون شده و ناگزیر از دست به قلم بردن باشد. هنرمند برای اثرش طرحی نمیریزد، بلکه از منظره چنان الهام میگیرد که از خود بیخود شده و ناخودآگاه منظرهی بدیعی میآفریند. هنرمندان برای کشیدن منظره بر کوهی بلند رفته و در آنجا به مراقبه می نشیند تا منظرهای را که در اندیشهاش پرورانده را در ذهن خود آماده سازد. هنرمند برای رسیدن به حالتی که ضمیرش سرچشمهی الهام هنریش باشد، به سیر و سلوک و ریاضت کشی دراز مدتی میپردازد. ضرب المثلی چینی در این زمینه میگوید:«تا کسی هزار کتاب نخوانده باشد و ده هزار فرسنگ سفر نکرده باشد، نمیتواند قلم به دست گیرد و دست به نقاشی برد.» در نظر چینیها، نقاش اصیل کسی است که انسان را به«حالت ذهنی» که خود هنرمند تجربه کرده است ببرد. (آشوری، داریوش)
بخش 2- هنر فاخر خوشنویسی چینی
خوشنویسی یکی از هنرهایی است که در میان گنجینههای غنی هنر چینی از جایگاه ممتازی برخور دار است. هنر خوشنویسی چین در طول بیش از 3000سال توسعه یافته و گسترش پیدا کرده و بخش مهمی از فرهنگ سنتی چین به شمار میآید. هنر خوشنویسی چینی به کشورهای ژاپن، کره، سنگاپور، مالزی، و هرجایی که جماعت چینی ساکن شده گسترش یافته و محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است.
بخش 3-موسیقی سنتی چین
درآمد:
هنر موسیقی، زبانی برای بیان اندیشه و حالات درونی انسانها به بهترین و زیباترین وجه از طریق هنر است که از آغاز نوآوری و خلاقیت بشری همراه انسان بوده است. به همین دلیل استکه هنر موسیقی را گوهر نشاندار تمدن بشری نامیدهاند. این هنر اگرچه در هر جامعه و تمدنی رنگ و بوی خاصی دارد، ولی تنها نوع بیان حالات انسانی است که نیاز به زبان ندارد. انواع سبکها و آلات موسیقی سنتی چین نیز که ریشه در تاریخ پیش از تاریخ این سرزمین دارد[i]، در گذر زمان دچار تغییر و تحولات عمیقی شده و از حالت ابتدایی و تک صدایی و سادگی آغازین به وضعیت پیشرفته، گروهی و پیچیدهی کنونی رسیده است. هنر موسیقی چین نیز همچون فرهنگ، تاریخ و تمدن این کشور، از طریق مبادله و داد ستد با سایر اقوام و ملل پیرامونی به رشد و بالندگی رسیده و بلوغ یافته و همیشه مورد توجه حاکمان و مردم عادی بوده و در غم و شادی، نیایش و مراسم، رزم و بزم، جزیی از زندگی روز مرهی مردمان این سرزمین بوده است. آنچه درپی میآید، مختصر اشارهای به پیشینه، تاریخ پیدایش، روند شکل گیری و رشد و تکامل و وضعیت کنونی این هنر در سرزمین کهن چین است.
[i] - از میان کشفیات باستانی به دست آمده از سرزمین چین، نمونه هایی از نِی های استخوانی متعلق به بیش از 8000سال کشف شده است که بیانگر قدمت این هنر در میان مردم سرزمین چین است.