قیام باسماچیان در تاجیکستان: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
باسماچی(از مصدر Basmach) واژۀ | باسماچی (از مصدر Basmach) واژۀ ترکی به معنای مهاجم و راهزن و چپاولگر است و در اصطلاح فارسی عیار خوانده میشود. باسماچیان گروه مسلحی به نمایندگی مردم ترکمنستان، باشقیرستان و شبه جزیرۀ | ||
کریمه بر ضد حکومت [https://dmelal.ir/index.php?title=%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%AA%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87 روسیه تزاری] بوده که در 1918 با چهره ملی ـ مذهبی ظاهر شدند و لقبی است که به مخالفان نظام جدید داده شد. این اصطلاح از طرف روسها به منظور تحقیر و سرکوب مجموعه نیروهایی که در مقابل پیشروی بلشویکها درآسیای مرکزی مقاومت میکردند به کار برده و بعدها بر بسیاری از حرکتهای مسلحانۀ سیاسی دیگر نیز اطلاق شد. از آنجا که در میان باسماچیان عدهای راهزن نیز به مردم پیوسته و بعضاً دست به چپاول اموال مردم میزدند، لذا کل قیامگران مورد تحقیر قرار گرفتند و جنگهای نیروهای شوروی با باسماچیان را برخی نزاع کمونیسم با ضدکمونیسم و برخی مبارزه روسها با مسلمانان میدانند. باسماچیها مجموعهای یک دست و هماهنگ نبودند و طیف وسیعی از نیروهای مختلفی را که با انگیزههای متفاوت در مقابل بلشویکها ایستادگی میکردند شامل میشد. تأثیرات تاریخی این جنبش در فرهنگ و روحیۀ اجتماعی امروز برخی از مردم ماوراءالنهر و در دوران جنگهای داخلی بارز و در واقع نوعی الگوبرداری از جنبش آنان بود<ref>خدایار، ابراهیم (1384)، از سمرقند چو قند، چاپ اول، تهران: اشاره، ص. 190</ref><ref>زهریی، حسن(1391). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%AA%D8%A7%D8%AC%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 تاجیکستان]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص. 33</ref>. |
نسخهٔ ۴ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۵۰
باسماچی (از مصدر Basmach) واژۀ ترکی به معنای مهاجم و راهزن و چپاولگر است و در اصطلاح فارسی عیار خوانده میشود. باسماچیان گروه مسلحی به نمایندگی مردم ترکمنستان، باشقیرستان و شبه جزیرۀ
کریمه بر ضد حکومت روسیه تزاری بوده که در 1918 با چهره ملی ـ مذهبی ظاهر شدند و لقبی است که به مخالفان نظام جدید داده شد. این اصطلاح از طرف روسها به منظور تحقیر و سرکوب مجموعه نیروهایی که در مقابل پیشروی بلشویکها درآسیای مرکزی مقاومت میکردند به کار برده و بعدها بر بسیاری از حرکتهای مسلحانۀ سیاسی دیگر نیز اطلاق شد. از آنجا که در میان باسماچیان عدهای راهزن نیز به مردم پیوسته و بعضاً دست به چپاول اموال مردم میزدند، لذا کل قیامگران مورد تحقیر قرار گرفتند و جنگهای نیروهای شوروی با باسماچیان را برخی نزاع کمونیسم با ضدکمونیسم و برخی مبارزه روسها با مسلمانان میدانند. باسماچیها مجموعهای یک دست و هماهنگ نبودند و طیف وسیعی از نیروهای مختلفی را که با انگیزههای متفاوت در مقابل بلشویکها ایستادگی میکردند شامل میشد. تأثیرات تاریخی این جنبش در فرهنگ و روحیۀ اجتماعی امروز برخی از مردم ماوراءالنهر و در دوران جنگهای داخلی بارز و در واقع نوعی الگوبرداری از جنبش آنان بود[۱][۲].
- ↑ خدایار، ابراهیم (1384)، از سمرقند چو قند، چاپ اول، تهران: اشاره، ص. 190
- ↑ زهریی، حسن(1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص. 33