آدمک چوبی که مشغول خرمن کوبی است: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
هنرمندان فولکلور چین، با استفاده از شیوه‌­های اصطکاک دو چیز با هم، ضربه زدن، چرخاندن، کشیدن، دمیدن، و ... انواع مختلفی از اسباب‌بازی‌­ها را که می‌­تواند حرکت کرده و به صدا در آید، درست می‌­کنند. ساخت چوب­دستی صدادار، «فرشته­‌ی طبل زن»، ببر چرمی، آدمک‌­های خرمن کوب، نگهبان اژدها، از جمله­‌ی این اسباب‌بازی­‌ها هستند. برای نمونه، آدمک چوبی ازسه قسمت تشکیل می­‌شود، کلاه خیزرانی، سر و بدن، و دست و پا.  دست و پا و بدن آن با سیم به­ هم وصل شده و در کمر آن نخی وجود دارد که به دست و پا وصل شده و به لوله‌ای از بامبو در پائین مرتبط است. اگر با یک دست لوله بامبویی را گرفته و با دست دیگر نخ را به حرکت در آوریم، آدمک چوبی مرتب حرکت کرده و ضربه می‌­زند. نوع دیگری از آدمک چوبی که در استان شاندونگ درست می­‌شود، آدمک چرخان نام دارد. بدن این آدمک به شکل ستون بوده و دست و پا ندارد. سر آن می­‌چرخد و در داخل خالی آن شن می‌ریزند تا هنگام چرخیدن صدا کند. قد آدمک‌های چوبی متفاوت، شکل آن­ها بسیار جالب و خنده‌دار، و روی بدن آن­ها را با رنگ­‌های شاد و روشن نقاشی می­‌کنند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
 
 
[[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|هنرمندان فولکلور چین]]، با استفاده از شیوه‌­های اصطکاک دو چیز با هم، ضربه زدن، چرخاندن، کشیدن، دمیدن، و ... انواع مختلفی از اسباب‌بازی‌­ها را که می‌­تواند حرکت کرده و به صدا در آید، درست می‌­کنند.  
 
ساخت چوب­دستی صدادار، «فرشته­‌ی طبل زن»، ببر چرمی، آدمک‌­های خرمن کوب، نگهبان اژدها، از جمله­‌ی این اسباب‌بازی­‌ها هستند. برای نمونه، آدمک چوبی ازسه قسمت تشکیل می­‌شود، کلاه خیزرانی، سر و بدن، و دست و پا.  دست و پا و بدن آن با سیم به­ هم وصل شده و در کمر آن نخی وجود دارد که به دست و پا وصل شده و به لوله‌ای از بامبو در پائین مرتبط است.  
 
اگر با یک دست لوله بامبویی را گرفته و با دست دیگر نخ را به حرکت در آوریم، آدمک چوبی مرتب حرکت کرده و ضربه می‌­زند. نوع دیگری از آدمک چوبی که در استان شاندونگ درست می­‌شود، آدمک چرخان نام دارد. بدن این آدمک به شکل ستون بوده و دست و پا ندارد. سر آن می­‌چرخد و در داخل خالی آن شن می‌ریزند تا هنگام چرخیدن صدا کند. قد آدمک‌های چوبی متفاوت، شکل آن­ها بسیار جالب و خنده‌دار، و روی بدن آن­ها را با رنگ­‌های شاد و روشن نقاشی می­‌کنند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>


نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۰۷


هنرمندان فولکلور چین، با استفاده از شیوه‌­های اصطکاک دو چیز با هم، ضربه زدن، چرخاندن، کشیدن، دمیدن، و ... انواع مختلفی از اسباب‌بازی‌­ها را که می‌­تواند حرکت کرده و به صدا در آید، درست می‌­کنند.

ساخت چوب­دستی صدادار، «فرشته­‌ی طبل زن»، ببر چرمی، آدمک‌­های خرمن کوب، نگهبان اژدها، از جمله­‌ی این اسباب‌بازی­‌ها هستند. برای نمونه، آدمک چوبی ازسه قسمت تشکیل می­‌شود، کلاه خیزرانی، سر و بدن، و دست و پا.  دست و پا و بدن آن با سیم به­ هم وصل شده و در کمر آن نخی وجود دارد که به دست و پا وصل شده و به لوله‌ای از بامبو در پائین مرتبط است.

اگر با یک دست لوله بامبویی را گرفته و با دست دیگر نخ را به حرکت در آوریم، آدمک چوبی مرتب حرکت کرده و ضربه می‌­زند. نوع دیگری از آدمک چوبی که در استان شاندونگ درست می­‌شود، آدمک چرخان نام دارد. بدن این آدمک به شکل ستون بوده و دست و پا ندارد. سر آن می­‌چرخد و در داخل خالی آن شن می‌ریزند تا هنگام چرخیدن صدا کند. قد آدمک‌های چوبی متفاوت، شکل آن­ها بسیار جالب و خنده‌دار، و روی بدن آن­ها را با رنگ­‌های شاد و روشن نقاشی می­‌کنند.[۱]

نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---