هنر اپرای جن گیری در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]اپرای جنگیری در [[چین]]، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسلهی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]در استان گویجو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.<ref>سابقی، علی محمد (1392). | [[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]اپرای جنگیری در [[چین]]، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسلهی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]در استان گویجو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد 3، ص949.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | [[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | ||
== | ==منبع اصلی== | ||
<references /> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
محمد علی سابقی | |||
[[رده:هنرهای نمایشی]] | |||
نسخهٔ ۱۶ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۱۶

اپرای جنگیری در چین، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی چین و عصر سلسلهی شانگ (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی اپراهای محلی چین تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.

در استان گویجو، واقع در جنوب غرب چین، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.[۱]
نیز نگاه کنید به
چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور
منبع اصلی
- ↑ سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد 3، ص949.
نویسنده مقاله
محمد علی سابقی