الگو:مقاله برگزیده: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:هنرهای تجسمی سنگال.jpg|بندانگشتی|هنرهای تجسمی در سنگال]] | |||
یکی از راههای شناخت فرهنگ و جامعه، بررسی هنر آن است. سنگال، کشوری در غرب آفریقا، با میراث هنری غنی شناخته میشود. تاریخ این منطقه، به دلیل نزدیکی به شمال آفریقا و مدیترانه، از قرنها پیش تحت تأثیر اسلام و از قرن پانزدهم میلادی در ارتباط با اروپاییها بوده است. با وجود کمبود منابع مکتوب، بخش زیادی از تاریخ و هنر این سرزمین از طریق روایتهای شفاهی و باستانشناسی شناخته شده است. | |||
ملتهای آفریقای غربی، از جمله سنگال، طی هزاران سال هنرهای تجسمی متنوعی خلق کردهاند؛ از تندیسهای سفالی دوران باستان تا دیوارنگارههای مدرن. این هنرها اغلب حامل رمز و مفاهیم عمیق فلسفی و فرهنگی هستند، بهویژه در میان جوامعی که سواد نوشتاری نداشتهاند. در چنین جوامعی، اشیای هنری جایگزین متون مکتوب شده و به ابزار اصلی بیان مفاهیم تبدیل شدهاند. | |||
هنر در سنگال تنها برای زیبایی نیست، بلکه بخشی جداییناپذیر از زندگی و تفکر مردم است، بهطوری که هر اثر هنری، انعکاسی از ارزشها، سبک زندگی و امکانات موجود است. این پیوند عمیق میان هنر و فرهنگ، سنگال را به یکی از قطبهای هنری آفریقا تبدیل کرده است. | |||
نر، جز لاینفکی از زندگی و تفکر سنگالی و نه وسیلهای برای تزیین است. گله داران برای هنرهای تزیینِ شخصی تأکید می کنند. شکارچیان و گردآوری کنندگان کهن، انواع "صورت نگاشت" (تصویرهای نمایندهی کلمات یا اندیشه ها) و "صخره نگاشت" (تصویرهای کنده کاری شده بر سطوح سنگ) می آفریدند که در بسیاری از نقاط قارهی آفریقا پراکنده و یافت شده اند. اما در این میان قبایل کشتگر که در جوامع یکجانشین زندگی می کنند همواره سرچشمهی اصلی سازندگان تندیس های چوبی و سفالی و کارهای فلزی بوده اند. | |||
هنر، مجسمه سازی، موسیقی به طور معمول سنگالی در بیان باقی می مانند. [[مجسمه سازی در سنگال|مجسمه سازی]] با انتزاع و ایدئوگرام مشخص می شود که از طریق آن هنرمند بر جنبه مادی تأکید می کند... | |||
[[هنر سنگال|ادامه مقاله]] | [[هنر سنگال|ادامه مقاله]] |
نسخهٔ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۲۹
یکی از راههای شناخت فرهنگ و جامعه، بررسی هنر آن است. سنگال، کشوری در غرب آفریقا، با میراث هنری غنی شناخته میشود. تاریخ این منطقه، به دلیل نزدیکی به شمال آفریقا و مدیترانه، از قرنها پیش تحت تأثیر اسلام و از قرن پانزدهم میلادی در ارتباط با اروپاییها بوده است. با وجود کمبود منابع مکتوب، بخش زیادی از تاریخ و هنر این سرزمین از طریق روایتهای شفاهی و باستانشناسی شناخته شده است.
ملتهای آفریقای غربی، از جمله سنگال، طی هزاران سال هنرهای تجسمی متنوعی خلق کردهاند؛ از تندیسهای سفالی دوران باستان تا دیوارنگارههای مدرن. این هنرها اغلب حامل رمز و مفاهیم عمیق فلسفی و فرهنگی هستند، بهویژه در میان جوامعی که سواد نوشتاری نداشتهاند. در چنین جوامعی، اشیای هنری جایگزین متون مکتوب شده و به ابزار اصلی بیان مفاهیم تبدیل شدهاند.
هنر در سنگال تنها برای زیبایی نیست، بلکه بخشی جداییناپذیر از زندگی و تفکر مردم است، بهطوری که هر اثر هنری، انعکاسی از ارزشها، سبک زندگی و امکانات موجود است. این پیوند عمیق میان هنر و فرهنگ، سنگال را به یکی از قطبهای هنری آفریقا تبدیل کرده است. نر، جز لاینفکی از زندگی و تفکر سنگالی و نه وسیلهای برای تزیین است. گله داران برای هنرهای تزیینِ شخصی تأکید می کنند. شکارچیان و گردآوری کنندگان کهن، انواع "صورت نگاشت" (تصویرهای نمایندهی کلمات یا اندیشه ها) و "صخره نگاشت" (تصویرهای کنده کاری شده بر سطوح سنگ) می آفریدند که در بسیاری از نقاط قارهی آفریقا پراکنده و یافت شده اند. اما در این میان قبایل کشتگر که در جوامع یکجانشین زندگی می کنند همواره سرچشمهی اصلی سازندگان تندیس های چوبی و سفالی و کارهای فلزی بوده اند. هنر، مجسمه سازی، موسیقی به طور معمول سنگالی در بیان باقی می مانند. مجسمه سازی با انتزاع و ایدئوگرام مشخص می شود که از طریق آن هنرمند بر جنبه مادی تأکید می کند...