الگو:مقاله برگزیده: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


یکی دیگر از جلوه های شناخت فرهنگ و [[جامعه و نظام اجتماعی سنگال|جامعه]] مطالعه و بررسی مسائل هنری آن جامعه است. کشور [[سنگال]] یکی از کشورهای آفریقایی است که در حوزه هنر از غنای بالایی برخودار است که در این قسمت به جنبه هایی از آن پرداخته می شود.
[[پرونده:هنرهای تجسمی سنگال.jpg|بندانگشتی|هنرهای تجسمی در سنگال]]
افریقای غربی در مقایسه با آفریقای مرکزی فقط یک تقسیم جغرافیایی نیست. تاریخ این منطقه همیشه به علت همجواری آن ازسمت شمال قاره و مدیترانه تأثیر پذیرفته است. از قرن هفتم، جوامع واقع در منطقه [[سودان]] یعنی منطقه‌ای بین صحرای آفریقا و مناطق مرزی، به تدریج و با نسبت های نامساوی تحت تأثیر اسلام بوده اند. از آخر قرن 15، اروپایی ها در سواحل [[سنگال]] و خلیج گینه حضور یافته و ارتباط این منطقه را با دنیای غرب برقرار ساختند.به علت عدم وجود منابع نوشتاری و بایگانی، شناخت پراکنده‌ای از تاریخ این منطقه وجود دارد که به واسطه کتاب هایی است که با روش تحقیقات گفتاری (تاریخ نگاری شفاهی) و یا باستان شناسی جمع آوری شده است.  
یکی از راه‌های شناخت فرهنگ و جامعه، بررسی هنر آن است. سنگال، کشوری در غرب آفریقا، با میراث هنری غنی شناخته می‌شود. تاریخ این منطقه، به دلیل نزدیکی به شمال آفریقا و مدیترانه، از قرن‌ها پیش تحت تأثیر اسلام و از قرن پانزدهم میلادی در ارتباط با اروپایی‌ها بوده است. با وجود کمبود منابع مکتوب، بخش زیادی از تاریخ و هنر این سرزمین از طریق روایت‌های شفاهی و باستان‌شناسی شناخته شده است.


ملت های آفریقای غربی از جمله [[سنگال]] طی هزاران سال، مجموعه‌ای گسترده از هنر های تجسمی آفریده اند.دامنه‌ی این هنرها به شکل های گوناگون و با استفاده از مواد و فناوری های بی شمار خلق شده اند، از نمونه های های صخره‌ای کنده کاری شده در روزگار باستان و تندیس های سفالین ساخته شده در سال های پیش از آغاز [[مسیحیت در سنگال|مسیحیت]] گرفته تا تندیس های سیمانی و دیوار‌نگاره های شهری در عصر حاضر نمونه هایی از آن هستند.<ref>L'Art Africain.(2020).1-10</ref>
ملت‌های آفریقای غربی، از جمله سنگال، طی هزاران سال هنرهای تجسمی متنوعی خلق کرده‌اند؛ از تندیس‌های سفالی دوران باستان تا دیوارنگاره‌های مدرن. این هنرها اغلب حامل رمز و مفاهیم عمیق فلسفی و فرهنگی هستند، به‌ویژه در میان جوامعی که سواد نوشتاری نداشته‌اند. در چنین جوامعی، اشیای هنری جایگزین متون مکتوب شده و به ابزار اصلی بیان مفاهیم تبدیل شده‌اند.
 
[[هنرهای تجسمی در سنگال|هنرهای تجسمی سنگال]]، اندیشه های اصلی مسلک ها و جهان نگری های آفریقاییان را در قالب رمز بیان می کنند. با آن که مردم کشورهای اسلامی غرب آفریقا دست کم از سده‌ی دوازدهم میلادی به بعد به خط عربی نوشته و به زبان عربی تکلم کرده اند، بسیاری از آفریقاییان در سرزمین های واقع در جنوب صحرای آفریقا به معنی کلمه، تا چند نسل پیش، بی سواد به شمار می آمده اند.در میان گروه های بی سواد سنگالی امروزی، هر شی‌هنری، معنی و مفهومی سنگین تری دارد، زیرا به جای‌آنکه فلان متن مکتوب را تکمیل کند جای آن را می گیرد. برخی از کارهای هنری، به برخی جنبه های حاوی اطلاعات (افشای آن یا پنهان کردن آن) مربوط می شوند و یا به چنین جنبه هایی اشاره می کنند. اما در برخی کارها، خود شی یک ابزار بیان اندیشه و ارزشی بدون هیچ گونه معادل واقعی است. تقسیم بندی فرعی هنرها به " ظریف " " تزیینی " و " دستی "، در واقع، مانعی برای شناخت دقیق از قریحه های هنری [[سنگال]] است.
 
تمامی صدها گروه نژادی ساکن آفریقا از جمله [[سنگال]] که به تعداد خودشان دارای زبان های متقابلاً نامفهوم برای یکدیگر هستند، [[هنرهای تجسمی در سنگال|هنرهایی تجسمی]] آفریده اند که بر حسب اوضاع اقتصادی و شیوه های زندگی، مواد و مصالحی که در دسترس‌شان است و شمایل های خاص و منعکس کننده‌ی ارزش‌هایشان، با هم فرق می کنند.
 
در این صورت هنر به تعیین و آفریدن فرهنگ یاری می رساند. این هنر، جز لاینفکی از زندگی و تفکر سنگالی و نه وسیله‌ای برای تزیین است.


هنر در سنگال تنها برای زیبایی نیست، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی و تفکر مردم است، به‌طوری که هر اثر هنری، انعکاسی از ارزش‌ها، سبک زندگی و امکانات موجود است. این پیوند عمیق میان هنر و فرهنگ، سنگال را به یکی از قطب‌های هنری آفریقا تبدیل کرده است.
نر، جز لاینفکی از زندگی و تفکر سنگالی و نه وسیله‌ای برای تزیین است. گله داران برای هنرهای تزیینِ شخصی تأکید می کنند. شکارچیان و گردآوری کنندگان کهن، انواع "صورت نگاشت" (تصویرهای نماینده‌ی کلمات یا اندیشه ها) و "صخره نگاشت" (تصویرهای کنده کاری شده بر سطوح سنگ) می آفریدند که در بسیاری از نقاط قاره‌ی آفریقا پراکنده و یافت شده اند. اما در این میان قبایل کشت‌گر که در جوامع یکجا‌نشین زندگی می کنند همواره سرچشمه‌ی اصلی سازندگان تندیس های چوبی و سفالی و کارهای فلزی بوده اند.
هنر، مجسمه سازی، موسیقی به طور معمول سنگالی در بیان باقی می مانند. [[مجسمه سازی در سنگال|مجسمه سازی]] با انتزاع و ایدئوگرام مشخص می شود که از طریق آن هنرمند بر جنبه مادی تأکید می کند...


[[هنر سنگال|ادامه مقاله]]
[[هنر سنگال|ادامه مقاله]]

نسخهٔ ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۲۹

هنرهای تجسمی در سنگال

یکی از راه‌های شناخت فرهنگ و جامعه، بررسی هنر آن است. سنگال، کشوری در غرب آفریقا، با میراث هنری غنی شناخته می‌شود. تاریخ این منطقه، به دلیل نزدیکی به شمال آفریقا و مدیترانه، از قرن‌ها پیش تحت تأثیر اسلام و از قرن پانزدهم میلادی در ارتباط با اروپایی‌ها بوده است. با وجود کمبود منابع مکتوب، بخش زیادی از تاریخ و هنر این سرزمین از طریق روایت‌های شفاهی و باستان‌شناسی شناخته شده است.

ملت‌های آفریقای غربی، از جمله سنگال، طی هزاران سال هنرهای تجسمی متنوعی خلق کرده‌اند؛ از تندیس‌های سفالی دوران باستان تا دیوارنگاره‌های مدرن. این هنرها اغلب حامل رمز و مفاهیم عمیق فلسفی و فرهنگی هستند، به‌ویژه در میان جوامعی که سواد نوشتاری نداشته‌اند. در چنین جوامعی، اشیای هنری جایگزین متون مکتوب شده و به ابزار اصلی بیان مفاهیم تبدیل شده‌اند.

هنر در سنگال تنها برای زیبایی نیست، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی و تفکر مردم است، به‌طوری که هر اثر هنری، انعکاسی از ارزش‌ها، سبک زندگی و امکانات موجود است. این پیوند عمیق میان هنر و فرهنگ، سنگال را به یکی از قطب‌های هنری آفریقا تبدیل کرده است. نر، جز لاینفکی از زندگی و تفکر سنگالی و نه وسیله‌ای برای تزیین است. گله داران برای هنرهای تزیینِ شخصی تأکید می کنند. شکارچیان و گردآوری کنندگان کهن، انواع "صورت نگاشت" (تصویرهای نماینده‌ی کلمات یا اندیشه ها) و "صخره نگاشت" (تصویرهای کنده کاری شده بر سطوح سنگ) می آفریدند که در بسیاری از نقاط قاره‌ی آفریقا پراکنده و یافت شده اند. اما در این میان قبایل کشت‌گر که در جوامع یکجا‌نشین زندگی می کنند همواره سرچشمه‌ی اصلی سازندگان تندیس های چوبی و سفالی و کارهای فلزی بوده اند. هنر، مجسمه سازی، موسیقی به طور معمول سنگالی در بیان باقی می مانند. مجسمه سازی با انتزاع و ایدئوگرام مشخص می شود که از طریق آن هنرمند بر جنبه مادی تأکید می کند...

ادامه مقاله