دوران کتاب سوزی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == دوران كتاب­سوزي در چین == نخستین امپراتور سلسله­ی«چین» وقتی در سال(207پیش از میلاد) به­قدرت رسيد، براي پايان دادن به اختلافات فكري و سياسي و قومي و ايجاد وحدت و يك­پارچگي در سراسر این کشور، تنها راه چاره را ممنوعيت هرگونه فكر و انديشه كه به گذ...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:School Chinese - Huang Ti (Huang-Ti di also Qin Shi Huangdi) founder of the Qin dynasty (-260 to - (MeisterDrucke-1054912).jpg|بندانگشتی|نقاشی از سوزاندن کتاب‌ها و مجازات کتابدار]][[پرونده:M524479 The-burning-of-the-books-of-Confucius (1).jpg|بندانگشتی|مبارزه با افکار کنفسیوس]][[پرونده:4881760.jpg|بندانگشتی|کتاب سوزی به دستور شخص امپراتور]][[پرونده:4965774.jpg|بندانگشتی|سوزاندن کتاب‌ها و دستگیری و مجازات شخص گردآورنده]]نخستین امپراتور [[سلسله چین|سلسله­‌ی «چین»]] وقتی در سال (207 پیش از میلاد) به­ قدرت رسید، برای پایان دادن به اختلافات فكری و سیاسی و قومی و ایجاد وحدت و یكپارچگی در سراسر این کشور، تنها راه چاره را ممنوعیت هر گونه فكر و اندیشه كه به گذشته تعلق دارد، به ویژه آن­چه كه مربوط به اندیشه­‌های فكری [[کنفوسیوس و اندیشه های او|كنفوسیوس]] بود دانست.


== دوران كتاب­سوزي در چین ==
لذا، به توصیه­‌ی نخست وزیرش به نام «لی­ شی (Li Shi)» با صدور فرمان وحشیانه­‌ی «كتاب­‌ها را بسوزانید و طرفداران و تبلیغ‌كنندگان اندیشه­‌های [[کنفوسیوس و اندیشه های او|كنفوسیوس]] را در آتش انداخته و دفن كنید» فاجعه­‌ی عظیم فرهنگی را به بار آورد كه با سوزاندن كتاب­‌های غیر قابل شمار و انهدام و به آتش كشیدن محل­‌های نگهداری كتاب، خسارت غیر قابل جبرانی بر میراث مكتوب ملت [[چین]] و گنجینه‌­ی فکری و فرهنگی این كشور و ضررهای غیر قابل شمارشی بر گنجینه­‌داران و صاحبان مجموعه­‌های كتاب وارد ساخته و در این حركت ضد بشری، بسیاری از كتاب‌­های ارزشمند و گرانبها در آتش جهل و كینه و نفرت حكام وقت سوخت.
نخستین امپراتور سلسله­ی«چین» وقتی در سال(207پیش از میلاد) به­قدرت رسيد، براي پايان دادن به اختلافات فكري و سياسي و قومي و ايجاد وحدت و يك­پارچگي در سراسر این کشور، تنها راه چاره را ممنوعيت هرگونه فكر و انديشه كه به گذشته تعلق دارد، به ويژه آن­چه كه مربوط به انديشه­هاي فكري كنفوسيوس بود دانست. لذا، به توصيه­ی نخست وزيرش به نام«لي­شي[1]» با صدور فرمان وحشیانه­ي«كتاب­ها را بسوزانيد و طرفداران و تبليغ كنندگان انديشه­هاي كنفوسيوس را در آتش انداخته و دفن كنيد» فاجعه­ی عظيم فرهنگي را به بارآورد كه با سوزاندن كتاب­هاي غير قابل شمار و انهدام و به آتش كشيدن محل­هاي نگهداري كتاب، خسارت غير قابل جبراني بر ميراث مكتوب ملت چین و گنجينه­ی فکری و فرهنگي اين كشور و ضررهاي غير قابل شمارشی برگنجينه­داران و صاحبان مجموعه­هاي كتاب وارد ساخته و در اين حركت ضد بشري، بسياري از كتاب­هاي ارزشمند و گران­بها در آتش جهل و كينه و نفرت حكام وقت سوخت. در اين دوران بسياري از مجموعه­داران براي حفاظت از كتاب­ها، آن­ها را در كوه­ها و يا بين شكاف­های ديوار منازل و يا مناطق دورافتاده پنهان و دفن نمودند كه پس از مدتي بسياري از اين آثار در اثر رطوبت و عوارض طبيعي از بين رفت و نابود گرديد. برخی از آثار كنفوسيوس، از جمله« قطعات ادبي»، «كتاب تاريخ» و... قرن­ها بعد از ديوار خانه­ی محل سكونت كنفوسيوس كشف و مورد استفاده قرار گرفت.  
 
----[1] - Li Shi.
در این دوران بسیاری از مجموعه‌­داران برای حفاظت از كتاب­‌ها، آن­ها را در كوه‌­ها و یا بین شكاف­‌های دیوار منازل و یا مناطق دور افتاده پنهان و دفن نمودند كه پس از مدتی بسیاری از این آثار در اثر رطوبت و عوارض طبیعی از بین رفت و نابود گردید. برخی از آثار [[کنفوسیوس و اندیشه های او|كنفوسیوس]]، از جمله «قطعات ادبی»، «كتاب تاریخ» و... قرن­‌ها بعد از دیوار خانه­‌ی محل سكونت [[کنفوسیوس و اندیشه های او|كنفوسیوس]] كشف و مورد استفاده قرار گرفت. <ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در چین]]
==کتابشناسی==
<references />

نسخهٔ ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۲۷

نقاشی از سوزاندن کتاب‌ها و مجازات کتابدار
مبارزه با افکار کنفسیوس
کتاب سوزی به دستور شخص امپراتور
سوزاندن کتاب‌ها و دستگیری و مجازات شخص گردآورنده

نخستین امپراتور سلسله­‌ی «چین» وقتی در سال (207 پیش از میلاد) به­ قدرت رسید، برای پایان دادن به اختلافات فكری و سیاسی و قومی و ایجاد وحدت و یكپارچگی در سراسر این کشور، تنها راه چاره را ممنوعیت هر گونه فكر و اندیشه كه به گذشته تعلق دارد، به ویژه آن­چه كه مربوط به اندیشه­‌های فكری كنفوسیوس بود دانست.

لذا، به توصیه­‌ی نخست وزیرش به نام «لی­ شی (Li Shi)» با صدور فرمان وحشیانه­‌ی «كتاب­‌ها را بسوزانید و طرفداران و تبلیغ‌كنندگان اندیشه­‌های كنفوسیوس را در آتش انداخته و دفن كنید» فاجعه­‌ی عظیم فرهنگی را به بار آورد كه با سوزاندن كتاب­‌های غیر قابل شمار و انهدام و به آتش كشیدن محل­‌های نگهداری كتاب، خسارت غیر قابل جبرانی بر میراث مكتوب ملت چین و گنجینه‌­ی فکری و فرهنگی این كشور و ضررهای غیر قابل شمارشی بر گنجینه­‌داران و صاحبان مجموعه­‌های كتاب وارد ساخته و در این حركت ضد بشری، بسیاری از كتاب‌­های ارزشمند و گرانبها در آتش جهل و كینه و نفرت حكام وقت سوخت.

در این دوران بسیاری از مجموعه‌­داران برای حفاظت از كتاب­‌ها، آن­ها را در كوه‌­ها و یا بین شكاف­‌های دیوار منازل و یا مناطق دور افتاده پنهان و دفن نمودند كه پس از مدتی بسیاری از این آثار در اثر رطوبت و عوارض طبیعی از بین رفت و نابود گردید. برخی از آثار كنفوسیوس، از جمله «قطعات ادبی»، «كتاب تاریخ» و... قرن­‌ها بعد از دیوار خانه­‌ی محل سكونت كنفوسیوس كشف و مورد استفاده قرار گرفت. [۱]

نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---