آسیب شناسی اجتماعی در افغانستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «تعصب به زنان خیلی شدید است. خشونت علیه زنان نیز یکی از شایعترین آسیبهای اجتماعی زنان در افغانستان است. طبق تحقیقات انجامشده، افغانستان رتبه نخست را در خشونت علیه زنان دارد. خشونت علیه زنان در افغانستان پیشینه تاریخی طولانی دارد.۱ نماینده...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
تعصب به زنان خیلی شدید است. خشونت علیه زنان نیز یکی از شایعترین آسیبهای اجتماعی زنان در [[افغانستان]] است. طبق تحقیقات انجامشده، افغانستان رتبه نخست را در خشونت علیه زنان دارد. خشونت علیه [[ | تعصب به زنان خیلی شدید است. خشونت علیه زنان نیز یکی از شایعترین آسیبهای اجتماعی زنان در [[افغانستان]] است. طبق تحقیقات انجامشده، [[افغانستان]] رتبه نخست را در خشونت علیه زنان دارد. خشونت علیه زنان در [[افغانستان]] پیشینه تاریخی طولانی دارد.<ref>مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش [[زنان در افغانستان]].ص333و334.</ref> نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر [[افغانستان]] ضمن تشریح یک تحقیق دوساله گفت: «در تمامی مناطق این کشور و در میان همه اقوام، زنان مورد اعمال خشونت قرار میگیرند، بدون آنکه صدای اعتراضشان به گوش کسی برسد».<ref>مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان.ص347.</ref> | ||
نابرابری بین زن و مرد خیلی زیاد است. در مناطق روستایی زن علاوه بر بچهداری و کار در خانه، در صحرا و امور [[کشاورزی افغانستان|کشاورزی]] و [[دامداری افغانستان|دامداری]] نیز پا به پای مردان کار میکند و مشاغل جانبی، مانند قالیبافی، گلیمبافی را هم دارند؛ بااینحال، در انزوا قرار داشته و تصمیمگیری در همه امور به عهده مرد است؛ مرد فرمانده و زن فرمانبردار است، زنان با خشونتهای زیادی مواجهاند، مانند خشونتهای موجود در خانواده، تجاوز جنسی، ازدواج اجباری، ضرب و شتم، [[ازدواج در افغانستان|ازدواج]] در سنین پایین، نوعی از خریدوفروش هنگام [[ازدواج در افغانستان|ازدواج]]، بدل قرارگرفتن، [[ازدواج در افغانستان|ازدواج]] اجباری با مردان متأهل، تعدد زوجاتگسترده، بدرفتاری، اختطاف، قتل، رفتار طبق میل مردان نگرش منفی به زن در جامعه. | |||
جان.سیگریفیتز مینویسد: «بعضی از مردمان کوچی همانطوری که گوسفندانشان را با رنگ نشان میکنند، زنانشان را نیز خالکوبی میکنند. اینهاست موانعی که رویاروی آزادی زن افغان صف بسته است».<ref>سیگریفیتز،جان.افغانستان کلید یک قاره.ص110.</ref> فرزندان نیز با الگو قراردادن رفتار والدین، شیوههای رفتاری خود را نتخاب میکنند و عملا با رفتار خشونتآمیز آشنا میشوند و در بزرگسالی مرتکب خشونت علیه زنان میشوند. | |||
زنان از گذشتههای دور، در گستره تاریخی و جغرافیایی مورد ستم و اجحاف قرار گرفتهاند. افرادی با برداشت غلط از شخصیت زن، مقام او را کم تلقی کرده و در عرصه عمل منزلتش را حقیر داشتهاند.<ref>مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان.ص۴۳۰.</ref> عوامل دیگری نیز زمینههای ظلم بر زنان را فراهم کرده است؛ از جمله ضعف آگاهی عمومی بهویژه در میان زنان، حاکمیت نظام بسته قومی و قبایلی، پذیرش باور غلط «حقارت زن در برابر جنس مرد» از سوی زنان که عامل اصلی ظلم بر آنان و تضعیف حقوقشان است، پایینبودن آموزش در [[جامعه افغانستان|جامعه]] بهویژه در میان زنان، ضعف رسانههای ارتباطی و ناآگاهماندن زنان از حقوق خویش، نداشتن تجربه و تخصصهای مفید، محدودماندن در خانه و دورماندن از تحولات و پیشرفتها، حاکمیت نظام و آدابورسوم سنتی و عدم پیشرفت و تحول آن، شرکتندادن زنان در [[آداب و رسوم افغانستان|آدابورسوم]] اجتماعی حتی در نمازهای جماعت (توسط اهل سنت)، ازبینرفتن حس برابری با مردان در بین زنان.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 311-313.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
* [[آسیب شناسی اجتماعی در تونس]] | |||
* [[آسیب شناسی اجتماعی در روسیه]] | |||
* [[آسیب شناسی اجتماعی در سنگال]] | |||
* [[آسیب شناسی اجتماعی در ژاپن]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ ۱ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۱۲
تعصب به زنان خیلی شدید است. خشونت علیه زنان نیز یکی از شایعترین آسیبهای اجتماعی زنان در افغانستان است. طبق تحقیقات انجامشده، افغانستان رتبه نخست را در خشونت علیه زنان دارد. خشونت علیه زنان در افغانستان پیشینه تاریخی طولانی دارد.[۱] نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان ضمن تشریح یک تحقیق دوساله گفت: «در تمامی مناطق این کشور و در میان همه اقوام، زنان مورد اعمال خشونت قرار میگیرند، بدون آنکه صدای اعتراضشان به گوش کسی برسد».[۲]
نابرابری بین زن و مرد خیلی زیاد است. در مناطق روستایی زن علاوه بر بچهداری و کار در خانه، در صحرا و امور کشاورزی و دامداری نیز پا به پای مردان کار میکند و مشاغل جانبی، مانند قالیبافی، گلیمبافی را هم دارند؛ بااینحال، در انزوا قرار داشته و تصمیمگیری در همه امور به عهده مرد است؛ مرد فرمانده و زن فرمانبردار است، زنان با خشونتهای زیادی مواجهاند، مانند خشونتهای موجود در خانواده، تجاوز جنسی، ازدواج اجباری، ضرب و شتم، ازدواج در سنین پایین، نوعی از خریدوفروش هنگام ازدواج، بدل قرارگرفتن، ازدواج اجباری با مردان متأهل، تعدد زوجاتگسترده، بدرفتاری، اختطاف، قتل، رفتار طبق میل مردان نگرش منفی به زن در جامعه.
جان.سیگریفیتز مینویسد: «بعضی از مردمان کوچی همانطوری که گوسفندانشان را با رنگ نشان میکنند، زنانشان را نیز خالکوبی میکنند. اینهاست موانعی که رویاروی آزادی زن افغان صف بسته است».[۳] فرزندان نیز با الگو قراردادن رفتار والدین، شیوههای رفتاری خود را نتخاب میکنند و عملا با رفتار خشونتآمیز آشنا میشوند و در بزرگسالی مرتکب خشونت علیه زنان میشوند.
زنان از گذشتههای دور، در گستره تاریخی و جغرافیایی مورد ستم و اجحاف قرار گرفتهاند. افرادی با برداشت غلط از شخصیت زن، مقام او را کم تلقی کرده و در عرصه عمل منزلتش را حقیر داشتهاند.[۴] عوامل دیگری نیز زمینههای ظلم بر زنان را فراهم کرده است؛ از جمله ضعف آگاهی عمومی بهویژه در میان زنان، حاکمیت نظام بسته قومی و قبایلی، پذیرش باور غلط «حقارت زن در برابر جنس مرد» از سوی زنان که عامل اصلی ظلم بر آنان و تضعیف حقوقشان است، پایینبودن آموزش در جامعه بهویژه در میان زنان، ضعف رسانههای ارتباطی و ناآگاهماندن زنان از حقوق خویش، نداشتن تجربه و تخصصهای مفید، محدودماندن در خانه و دورماندن از تحولات و پیشرفتها، حاکمیت نظام و آدابورسوم سنتی و عدم پیشرفت و تحول آن، شرکتندادن زنان در آدابورسوم اجتماعی حتی در نمازهای جماعت (توسط اهل سنت)، ازبینرفتن حس برابری با مردان در بین زنان.[۵]
نیز نگاه کنید به
- آسیب شناسی اجتماعی در تونس
- آسیب شناسی اجتماعی در روسیه
- آسیب شناسی اجتماعی در سنگال
- آسیب شناسی اجتماعی در ژاپن
کتابشناسی
- ↑ مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان.ص333و334.
- ↑ مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان.ص347.
- ↑ سیگریفیتز،جان.افغانستان کلید یک قاره.ص110.
- ↑ مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان.ص۴۳۰.
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 311-313.