ذائقه فرهنگی مردم ژاپن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
معمولا در صحبت از | [[پرونده:فومی هیهارا در حال نواختن شامیسن (پاریس، فرانسه).jpg|بندانگشتی|فومی هیهارا در حال نواختن شامیسن (پاریس، فرانسه)]] | ||
معمولا در صحبت از ژاپنیها، آنها شهروندانی توصیف شدهاند که سرانه مطالعه زیادی دارند و همیشه در قطارهای مترو در حال مطالعه هستند. در اینجا با استناد به آمار رسمی منتشر شده توسط دولت این کشور نگاهی خواهیم داشت به وضعیت مصرف فرهنگی در این کشور تا ببینیم چه مقدار این تصور درست است. | |||
در | در نظرسنجی که سال 2016 توسط [[سازمان فرهنگ ژاپن]] انجام شد و در پاسخ به این سؤال که چه وجهی از [[ژاپن]] و ژاپنی برای شما مایه افتخار است؟ 51.1% از پاسخ دهندگان فرهنگ و هنر ممتاز کشور را مایه افتخار میدانستند. تنها دو وجه امنیت و آرامش مطلوب (58.7%) و طبیعت زیبا (56.1%) در این نظر سنجی آرای بیشتری را از فرهنگ به دست آورده بودند.<ref name=":0">بونکاگهجوتسو کانرِن دهتا (2021).</ref> این مسأله به خوبی نشاندهنده آگاهی و شناخت ژاپنیها از فرهنگ کشورشان هست. همچنین در نظرسنجیای که سال 2017 توسط وزارت کشور [[ژاپن]] انجام شد، 62.6% بیش از غنای مادی خواهان غنای معنوی و روحی بودند و 90 درصد مردم هم فعالیت و تجربه فرهنگ و هنر در زندگی روزانه را بسیار مهم میدانستند. 59 درصد هم معتقد بودند که تجربه فرهنگ و هنر توسط کودکان منجر به آشنایی آنها با [[فرهنگ ژاپنی|فرهنگ ژاپن]] و دوست داشتن کشور و منطقه محل سکونتشان از سوی آنها خواهد شد.<ref name=":0" /> | ||
در سال 2017 حدود 60 درصد مردم با حضور در | در سال 2017 حدود 60 درصد مردم با حضور در سالنهای سینما، موسیقی و نمایش، موزهها، گالریهای هنری و ...، مستقیما از فرهنگ و هنر بهرهمند شدند که در این میان سهم سینما (بدون در نظر گرفتن انیمیشن) 31.1%، سهم موسیقی 24.8%، گالریهای هنری 22.5%، موزههای تاریخی 18.4% و ... بود. 40 درصد از مردم هم یا به امر ترویج فرهنگ و هنر کمک مالی کرده بودند و یا میخواستند کمک کنند.<ref name=":0" /> همچنین آمار مربوط به تفریحات و سرگرمیهای ژاپنیها نشان میدهد که مطالعه 39.5%، تماشای فیلم 35.1%، بازیهای تلویزیونی 33.3%، کارائوکه 29%، پرورش گل و کشت و کار در باغچه 26.6%، تماشای ورزش 18.6%، تماشای آثار هنری 17.2%، تماشای نمایش، رقص و نمایش سنتی 12.4%، گوش دادن به موسیقی پاپ 11.7%، گوش دادن به موسیقی کلاسیک غربی 8.6%، گوش دادن به موسیقی سنتی [[ژاپن]] 1.7%، گل آرایی 2%، مراسم چای 1.5% افراد را به خود مشغول کرده است.<ref name=":0" /><ref>ذاکری، قدرت اله (1402). "فرهنگ و نظام فرهنگی [[ژاپن]]". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص116-148.</ref><ref>پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله (۱۴۰۲). جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص160.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | |||
*[[ذائقه فرهنگی مردم تونس|ذائقه فرهنگی مردم تونسس]] | |||
*[[ذائقه فرهنگی مردم روسیه]] | |||
*[[ذائقه فرهنگی مردم سنگال]] | |||
*[[ذائقه فرهنگی مردم کانادا]] | |||
*[[ذائقه فرهنگی مردم کوبا]] | |||
==کتابشناسی== | |||
<references /> |
نسخهٔ ۶ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۳۶
معمولا در صحبت از ژاپنیها، آنها شهروندانی توصیف شدهاند که سرانه مطالعه زیادی دارند و همیشه در قطارهای مترو در حال مطالعه هستند. در اینجا با استناد به آمار رسمی منتشر شده توسط دولت این کشور نگاهی خواهیم داشت به وضعیت مصرف فرهنگی در این کشور تا ببینیم چه مقدار این تصور درست است.
در نظرسنجی که سال 2016 توسط سازمان فرهنگ ژاپن انجام شد و در پاسخ به این سؤال که چه وجهی از ژاپن و ژاپنی برای شما مایه افتخار است؟ 51.1% از پاسخ دهندگان فرهنگ و هنر ممتاز کشور را مایه افتخار میدانستند. تنها دو وجه امنیت و آرامش مطلوب (58.7%) و طبیعت زیبا (56.1%) در این نظر سنجی آرای بیشتری را از فرهنگ به دست آورده بودند.[۱] این مسأله به خوبی نشاندهنده آگاهی و شناخت ژاپنیها از فرهنگ کشورشان هست. همچنین در نظرسنجیای که سال 2017 توسط وزارت کشور ژاپن انجام شد، 62.6% بیش از غنای مادی خواهان غنای معنوی و روحی بودند و 90 درصد مردم هم فعالیت و تجربه فرهنگ و هنر در زندگی روزانه را بسیار مهم میدانستند. 59 درصد هم معتقد بودند که تجربه فرهنگ و هنر توسط کودکان منجر به آشنایی آنها با فرهنگ ژاپن و دوست داشتن کشور و منطقه محل سکونتشان از سوی آنها خواهد شد.[۱]
در سال 2017 حدود 60 درصد مردم با حضور در سالنهای سینما، موسیقی و نمایش، موزهها، گالریهای هنری و ...، مستقیما از فرهنگ و هنر بهرهمند شدند که در این میان سهم سینما (بدون در نظر گرفتن انیمیشن) 31.1%، سهم موسیقی 24.8%، گالریهای هنری 22.5%، موزههای تاریخی 18.4% و ... بود. 40 درصد از مردم هم یا به امر ترویج فرهنگ و هنر کمک مالی کرده بودند و یا میخواستند کمک کنند.[۱] همچنین آمار مربوط به تفریحات و سرگرمیهای ژاپنیها نشان میدهد که مطالعه 39.5%، تماشای فیلم 35.1%، بازیهای تلویزیونی 33.3%، کارائوکه 29%، پرورش گل و کشت و کار در باغچه 26.6%، تماشای ورزش 18.6%، تماشای آثار هنری 17.2%، تماشای نمایش، رقص و نمایش سنتی 12.4%، گوش دادن به موسیقی پاپ 11.7%، گوش دادن به موسیقی کلاسیک غربی 8.6%، گوش دادن به موسیقی سنتی ژاپن 1.7%، گل آرایی 2%، مراسم چای 1.5% افراد را به خود مشغول کرده است.[۱][۲][۳]
نیز نگاه کنید به
- ذائقه فرهنگی مردم تونسس
- ذائقه فرهنگی مردم روسیه
- ذائقه فرهنگی مردم سنگال
- ذائقه فرهنگی مردم کانادا
- ذائقه فرهنگی مردم کوبا
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ بونکاگهجوتسو کانرِن دهتا (2021).
- ↑ ذاکری، قدرت اله (1402). "فرهنگ و نظام فرهنگی ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص116-148.
- ↑ پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله (۱۴۰۲). جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص160.