عوامل موثر در خوشنویسی چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۳: خط ۱۳:
[[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]]، ترکیبی از زیبایی [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و موسیقی و رقص است. جلال و شکوه آهنگ [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، حالات رقص و [[هنر نقاشی در چین|طرح­ های نقاشی]] را با هم یک­جا دارد. شکل، کیفیت، حالت، سبک و استدلال را با هم در آمیخته، تا ماهیتی انتزاعی برای ایجاد احساس پایدار زیبایی بسازد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
[[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]]، ترکیبی از زیبایی [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و موسیقی و رقص است. جلال و شکوه آهنگ [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، حالات رقص و [[هنر نقاشی در چین|طرح­ های نقاشی]] را با هم یک­جا دارد. شکل، کیفیت، حالت، سبک و استدلال را با هم در آمیخته، تا ماهیتی انتزاعی برای ایجاد احساس پایدار زیبایی بسازد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>


نیز نگاه کنید به [[هنر خوشنویسی چینی]]
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[هنر در چین]]
* [[هنر نقاشی در چین]]
* [[هنر خوشنویسی چینی]]


= پاورقی =
= پاورقی =

نسخهٔ ‏۲۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۳:۱۹


در خوشنویسی چینی سه عامل دخیل است:

1- قابلیت مانور دادن. این امر نیازمند چالاکی و مهارت هنرمند در کنترل قلم مو، حرکت علمی انگشتان، بازو و بدن و کاربری مؤثر جوهر است. قلم مو بایستی برای حرکت درست روی کاغذ، با سرعت مناسب و نیروی مورد نیاز، سریع یا آهسته، سبک یا سنگین، با به سمت بالا کشیدن یا پایین آوردن تیزی قلم برای شکل دهی سبک­ های متنوع، برش میانی و یا جانبی، یا پنهان و آشکار کردن نقاط کنترل شود. خطوط باید با قدرت نوشته شوند، حس مفهومی بروز دهند، مثل رگ ­ها، استخوان­ ها، خون و جسم بدن انسان.

2- ساختار. این موضوع مربوط به طراحی و اسکلت حالت­ ها و به کار بستن حرکت قلم مو است. این موضوع بر ساختار متعادل، فراز و فرود، سرکش گذاشتن و ایجاد فرو رفتگی، رو به بالا حرکت کردن و وارونه شدن قلم مو، کناره داشتن، میان تهی کردن، پوشش دادن، و زیاد و کم کردن تأکید می­ کند، تا تلفیقی از حرکت­ های هر نویسه سرشار از سر زندگی و هیجان باشد.

3- سبک. این موضوع به ذوق و سلیقه، سبک و کیفیت کار هنرمند خوشنویس مربوط است. این جنبه نیاز به بیان ماهرانه ­ی احساس ترکیب زیبایی در قالب و در کیفیت کار دارد تا بتواند در نتیجه­ ی الهام بخشی خالق اثر، تجسم درخشانی داشته باشد. قابلیت انعطاف قلم مو و ساختار، تکنیک­ هایی هستند که برای خلق زیبایی در قالب و کیفیت به کار برده می ­شوند. ولی سبک، نشان دهنده ­ی تخصص و چیرگی خالق اثر، جدای از دستاورد او در خوشنویسی است. سبک مهمتر از همه چیز است، ولی نمی ­تواند از زیبایی در شکل و محتوا جدا باشد. یک اثر زیبای خوشنویسی باید دارای هر دو جنبه باشد.

خوشنویسی چینی هنری است که بر شکل منحصر به فرد نویسه­ های چینی مبتنی است که از نوشته ­های روی لاکِ لاک پشت ­ها و استخوان­ های گاو تا «دَجوان (Dazhuan)» و «شیائوجوان (Xiaozhuan)»(نویسه ­های مخصوص درست کردن مُهر[i])، خوشنویسی رسمی، خوشنویسی معمولی، خوشنویسی پیوسته و خط شکسته، توسعه یافته است. اگر ما نوشتن را (در هر زبانی) به عنوان اولین اختراع بزرگ فرهنگ انسانی به پذیریم، آنگاه خوشنویسی دومین اختراع بزرگ فرهنگ چین است که بر نویسه ­های چینی استوار است. خوشنویسی، برخلاف نوشته­ هایی که برای ارتباطات اجتماعی نوشته می ­شوند، هنری است که برای بیان ایده­ ها، کمالات هنری، و احساسات خوشنویس مورد استفاده قرار می ­گیرد. خوشنویسی بیان نمادین فرهنگ، تاریخ و زندگی در دوران­ های مختلف، فرهنگی محسوس به موازات اعتقادات، و واسطه ­ای برای انتقال هرنوع اطلاعات فرهنگی است.

خوشنویسی چینی، ترکیبی از زیبایی نقاشی و موسیقی و رقص است. جلال و شکوه آهنگ موسیقی، حالات رقص و طرح­ های نقاشی را با هم یک­جا دارد. شکل، کیفیت، حالت، سبک و استدلال را با هم در آمیخته، تا ماهیتی انتزاعی برای ایجاد احساس پایدار زیبایی بسازد.[۱]

نیز نگاه کنید به

پاورقی

[i] - ارزش هنری یک اثر نقاشی و یا خوشنویسی در چین علاوه بر اصل کار به مهری که روی این اثر زده شده نیز هست. ارزش مهر تقریباً معادل ارزش خود اثر است. بنابر این هنرمندان برای به نمایش گذاشتن مهارت هنری خود به مهری که روی اثرشان می زنند هم اهمیت زیادی می دهند. از این رو برای ساختن مهر کاراکتر خاصی ابداع می کنند که با کاراکتر های معمول نوشتاری فرق دارند.

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .