هنر اپرای جن گیری در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]اپرای جنگیری در [[چین]]، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسلهی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112524.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112632.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:Df9f4be896e64243bee5d9db95f0e608.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]در استان گویجو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، | [[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]اپرای جنگیری در [[چین]]، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسلهی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112524.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112632.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:Df9f4be896e64243bee5d9db95f0e608.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]در استان گویجو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص949.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | |||
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]] | *[http://wiki.icro.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86%20%D9%88%20%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C چین] | ||
*[[فرهنگ عمومی در چین]] | |||
*[[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۲۳
اپرای جنگیری در چین، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی چین و عصر سلسلهی شانگ (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی اپراهای محلی چین تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.
در استان گویجو، واقع در جنوب غرب چین، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.[۱]