هنر مجسمه سازی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== [[ساخت مجسمه­‌های کاغذی|ساخت مجسمه‌­های کاغذی]] ===
=== [[ساخت مجسمه های کاغذی در چین|ساخت مجسمه‌­های کاغذی]] ===
[[پرونده:مجسمه-های-کاغذی-لی-هونگ-بو.jpg|بندانگشتی|مجسمه های کاغذی لی هونگ بو]]مجسمه‌­های کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است­ که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمه‌­ی کاغذی استفاده می­‌کنند.
[[پرونده:مجسمه-های-کاغذی-لی-هونگ-بو.jpg|بندانگشتی|مجسمه های کاغذی لی هونگ بو]]مجسمه‌­های کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است­ که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمه‌­ی کاغذی استفاده می­‌کنند.



نسخهٔ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۳۱

ساخت مجسمه‌­های کاغذی

مجسمه های کاغذی لی هونگ بو

مجسمه‌­های کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است­ که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمه‌­ی کاغذی استفاده می­‌کنند.

مجسمه­‌ی کاغذی چهار نوع است: 1- مجسمه‌­ی فرشتگان که در مقابل مقبره­‌ها سوزانده می‌­شوند. 2- آدمک‌هایی به شکل پسر و دختر، و آدمک­‌های اپرایی. 3- ماکت­‌های ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل. 4- ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی. آثار هنری مجسمه­‌های کاغذی از نظر ظاهر جذاب و به لحاظ فن­اوری آن پیشرفته هستند.

مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها

مجسمه های سفالی

از دوران باستان، مردم چین در خانه‌­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران سلسله­‌ی هان(206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بام‌ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌­ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.

افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام­‌ها، به ویژه در برآمدگی­‌ها و پیشروی­‌های گوشه­‌های پشت بام­‌ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه‌­های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناختی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 955-956