ادیان و آیین های وارداتی در سنگال: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «- دیگر فرقه های موجود و موثر در سنگال – وهابيت همانطور که اشاره شد بدلیل اختلافات فاحش و عمیق مبانی طریقه های تصوف در سنگال با اندیشه و مبانی فکری وهابيت این فرقه نتوانسته علی رغم حضور گسترده و سرمایه گذاری زیاد جايگاه خاصي بين مردم...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
- | هر طریقه در سنگال داراي يك سيستم دروني مي باشد كه بستگي به اعضاء و بويژه نقاط قوت و ضعف آنها دارد. چنانچه با هم منسجم باشند اتحاد محكم اجتماعي بوجود آمده و به اين سيستم شانس بهتر و بيشتر براي يك حيات طولاني تر مي یابند كه تأثير عميق و ماندگاري در امور مختلف كشور مي گذارد. اين سيستم به شكل يك هرم مي باشد كه شيخ به عنوان سرپرست اعظم آن است. در سنگال به او خليفه كل مي گويند. شيخ هاي آشنا به راه و رسوم در دومين رديف قرار دارند و شوراي مشورتي را تشكيل مي دهند و جهت اتخاذ تصميمات مهم از طرف خليفه، به او كمك مي كنند. آنها معمولاً از سطح فكري بالايي (روشنفكر) نسبت به بقيه برخوردار بوده و اصول اخلاقي بي عيب و نقصي داشته كه توسط اعضاي فرقه قابل پذيرش مي باشند. Lamine Gassama, 1948 : 50-75)) | ||
دیگر فرقه های موجود و موثر در [[سنگال]] – وهابيت | |||
نسخهٔ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۳۵
هر طریقه در سنگال داراي يك سيستم دروني مي باشد كه بستگي به اعضاء و بويژه نقاط قوت و ضعف آنها دارد. چنانچه با هم منسجم باشند اتحاد محكم اجتماعي بوجود آمده و به اين سيستم شانس بهتر و بيشتر براي يك حيات طولاني تر مي یابند كه تأثير عميق و ماندگاري در امور مختلف كشور مي گذارد. اين سيستم به شكل يك هرم مي باشد كه شيخ به عنوان سرپرست اعظم آن است. در سنگال به او خليفه كل مي گويند. شيخ هاي آشنا به راه و رسوم در دومين رديف قرار دارند و شوراي مشورتي را تشكيل مي دهند و جهت اتخاذ تصميمات مهم از طرف خليفه، به او كمك مي كنند. آنها معمولاً از سطح فكري بالايي (روشنفكر) نسبت به بقيه برخوردار بوده و اصول اخلاقي بي عيب و نقصي داشته كه توسط اعضاي فرقه قابل پذيرش مي باشند. Lamine Gassama, 1948 : 50-75))
دیگر فرقه های موجود و موثر در سنگال – وهابيت
همانطور که اشاره شد بدلیل اختلافات فاحش و عمیق مبانی طریقه های تصوف در سنگال با اندیشه و مبانی فکری وهابيت این فرقه نتوانسته علی رغم حضور گسترده و سرمایه گذاری زیاد جايگاه خاصي بين مردم سنگال پیدا نماید. سردمداران اين فرقه با استفاده از پول فراوان و جهالت مردم، تحت نام هاي ”حرکه الفلاح“ و ”جماعه عبادالرحمن“ وارد سنگال شده و فعاليت مي نمایند.
فعاليت آنها عبارت از ساخت مساجد، مدارس ديني، اعزام دانشجو به عربستان سعودی جهت ادامه تحصيل در علوم اسلامي، توزيع قرآن به روايت ورش و اعزام مبلغين از عربستان به سنگال می باشد. حركت وهابيت، مراكز زيادي را در سنگال دارد كه مهمترين آن "معهد الدراسات الاسلاميه" و "بيت الزكات" وابسته به " رابطه العالم الاسلامی" مي باشد كه مقر آن در داكار است و در تمام هفته ها و مناسبت ها جلسات مختلف در آن تشکیل شده و حمایت های مادی و معنوی از این مرکز به مبلغان و طرفداران این گروه از طرف عربستان سعودی اهداء می گردد . (Baginski, 1982 : 186)