مجسمه سازی در مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « از جمله پیشگامان روند تکاملی هنرنقاشی در دهه­های اولیه قرن بیستم، محمود مختار (1891-1934) بود که با الهام از میراث هنری عهد فراعنه و روح ملی و با به­کارگیری قالبهای کلاسیک غربی به خلق آثار خود پرداخت. تندیس­های ساخته او از جمله تندیس سعد زغلول پیش...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Imageمحمود مختار.png|بندانگشتی|محمود مختار]]
[[پرونده:Image آدم حنین.png|بندانگشتی|آدم حنین]]
از جمله پیشگامان روند تکاملی هنر نقاشی در دهه­‌های اولیه قرن بیستم، محمود مختار (1891-1934) بود که با الهام از میراث هنری عهد فراعنه و روح ملی و با به­ کارگیری قالب‌های کلاسیک غربی به خلق آثار خود پرداخت. تندیس‌های ساخته او از جمله تندیس سعد زغلول پیشوای جنبش ملی [[مصر]] در سال 1919 در زمره برجسته‌­ترین آثار تجسمی دوران معاصر مصر است. برخی از آثار محمود مختار در موزه­ای که به نام او در [[قاهره]] تأسیس شده است، نگهداری می­‌شود <ref>موسوعة مصر الحدیثة، ج8، ص119.</ref>. عبدالبدیع عبدالحی (1916-2002) از دیگر هنرمندان تجسمی مصر است که هرچند آموزش آکادمیک نداشت، با الهام از استعداد ذاتی خود با استفاده از سخت‌ترین سنگ‌ها به خلق مجسمه‌های فراعنه پرداخت و جهان باستان مصر را برای انسان امروز مصر به تصویر کشید. آدم حنین(1929) از پیکر تراشان مصری موفق شد هنر پیکر تراشی مصر را درسطح جهان مطرح سازد. صبری ناشد(1938) هم دیگر هنرمند تجسمی مصر است که تندیس‌های خود را ازچوب خلق می‌کند و مبتکر طرح‌های نو در این حوزه است<ref>موسوعة مصر الحدیثة، ج8، ص138.</ref>.


 
جمال السجینی، صلاح عبدالکریم و فاروق ابراهیم نیز در شمار هنرمندان مجسمه‌ساز معاصر قرار دارند.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص347-348.</ref>
از جمله پیشگامان روند تکاملی هنرنقاشی در دهه­های اولیه قرن بیستم، محمود مختار (1891-1934) بود که با الهام از میراث هنری عهد فراعنه و روح ملی و با به­کارگیری قالبهای کلاسیک غربی به خلق آثار خود پرداخت. تندیس­های ساخته او از جمله تندیس سعد زغلول پیشوای جنبش ملی [[مصر]] در سال 1919 در زمره برجسته­ترین آثار تجسمی دوران معاصر مصر است. برخی از آثار محمود مختار در موزه­ای که به نام او در [[قاهره]] تأسیس شده است، نگهداری می­شود (موسوعة مصر الحدیثة ،8 :119). عبدالبدیع عبدالحی (1916-2002) ازدیگرهنرمندان تجسمی مصراست که هرچند آموزش آکادمیک نداشت، باالهام ازاستعداد ذاتی خووبااستفاده ازسخت ترین سنگها به خلق مجسمه های فراعنه پرداخت وجهان باستان مصررا برای انسان امروزمصربه تصویرکشید.آدم حنین(1929) ازپیکرتراشان مصری موفق شد هنرپیکرتراشی مصررادرسطح جهان مطرح سازد. صبری ناشد(1938) هم دیگرهنرمند تجسمی مصراست که تندیس های خودرا ازچوب خلق می کند ومبتکرطرح های نودراین حوزه است (همان: 138).
==نیز نگاه کنید به==
 
*[http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر]
جمال السجینی،صلاح عبدالکریم و فاروق ابراهیم نیزدرشمارهنرمندان مجسمه سازمعاصر قراردارند.
*[http://wiki.icro.ir/%D9%87%D9%86%D8%B1_%D9%85%D8%B5%D8%B1 هنر مصر]
*[http://wiki.icro.ir/%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D9%85%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 هنرهای تجسمی در افغانستان]
== کتابشناسی==

نسخهٔ ‏۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۲۴

محمود مختار
آدم حنین

از جمله پیشگامان روند تکاملی هنر نقاشی در دهه­‌های اولیه قرن بیستم، محمود مختار (1891-1934) بود که با الهام از میراث هنری عهد فراعنه و روح ملی و با به­ کارگیری قالب‌های کلاسیک غربی به خلق آثار خود پرداخت. تندیس‌های ساخته او از جمله تندیس سعد زغلول پیشوای جنبش ملی مصر در سال 1919 در زمره برجسته‌­ترین آثار تجسمی دوران معاصر مصر است. برخی از آثار محمود مختار در موزه­ای که به نام او در قاهره تأسیس شده است، نگهداری می­‌شود [۱]. عبدالبدیع عبدالحی (1916-2002) از دیگر هنرمندان تجسمی مصر است که هرچند آموزش آکادمیک نداشت، با الهام از استعداد ذاتی خود با استفاده از سخت‌ترین سنگ‌ها به خلق مجسمه‌های فراعنه پرداخت و جهان باستان مصر را برای انسان امروز مصر به تصویر کشید. آدم حنین(1929) از پیکر تراشان مصری موفق شد هنر پیکر تراشی مصر را درسطح جهان مطرح سازد. صبری ناشد(1938) هم دیگر هنرمند تجسمی مصر است که تندیس‌های خود را ازچوب خلق می‌کند و مبتکر طرح‌های نو در این حوزه است[۲].

جمال السجینی، صلاح عبدالکریم و فاروق ابراهیم نیز در شمار هنرمندان مجسمه‌ساز معاصر قرار دارند.[۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. موسوعة مصر الحدیثة، ج8، ص119.
  2. موسوعة مصر الحدیثة، ج8، ص138.
  3. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص347-348.