خوی سو، خوشنویس چینی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
«خوَی سو» راهبی [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویس]] بود که از دوران کودکی به خطاطی علاقمند و به خاطر خط شکسته اش معروف بود. وی آنقدر نوشت که تعداد زیادی قلم مو و جوهر دان سنگی را شکست، لذا به جای کاغذ شروع به استفاده از برگ درخت موزی که خودش کاشته بود کرد. او هنرکده اش را«خانه ی آسمان سبز» می نامید. وی ابتدا رسم الخط «جونگ یوو[[خوی سو، خوشنویس چینی#%20ftn1|(Zhong You]])» و دو«وانگ» را تمرین کرد. | «خوَی سو» راهبی [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویس]] بود که از دوران کودکی به خطاطی علاقمند و به خاطر خط شکسته اش معروف بود. وی آنقدر نوشت که تعداد زیادی قلم مو و جوهر دان سنگی را شکست، لذا به جای کاغذ شروع به استفاده از برگ درخت موزی که خودش کاشته بود کرد. او هنرکده اش را«خانه ی آسمان سبز» می نامید. وی ابتدا رسم الخط «جونگ یوو[[خوی سو، خوشنویس چینی#%20ftn1|(Zhong You]])» و دو«وانگ» را تمرین کرد. | ||
بعدها [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسیِ]] معمول«جانگ شو» را از «یان جِن چینگ» آموخت و خط شکسته ی سبک خاص خود را ابداع کرده و همچون «جانگ شو» که به«جانگ خشن» و شخص دیگری که به «سویِ مست» معروف بود، شهرت یافت. خط شکسته ی زمخت(کوانگ چائو[[خوی سو، خوشنویس چینی#%20ftn2|(Kuang Cao]])) سبکی است که کاملاً آزاد نوشته می شود. | بعدها [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسیِ]] معمول«جانگ شو» را از [[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|«یان جِن چینگ»]] آموخت و خط شکسته ی سبک خاص خود را ابداع کرده و همچون «جانگ شو» که به«جانگ خشن» و شخص دیگری که به «سویِ مست» معروف بود، شهرت یافت. خط شکسته ی زمخت(کوانگ چائو[[خوی سو، خوشنویس چینی#%20ftn2|(Kuang Cao]])) سبکی است که کاملاً آزاد نوشته می شود. | ||
خطاط احساس و آرزوهایش را به وسیله ی قلم مو بیان می کند، که بی نهایت خلاصه و مختصر است و اغلب چند کلمه با یک حرکت قلم نوشته می شود. این سبک بی نهایت شکسته نویسی است. سبک خوَی سو، بدون زیرپا گذاشتن مقررات، متنوع تر از سبک «جانگ» است. این سبک همچنین بیشتر قابل تشخیص است لذا بیش از سبک «جانگ» در نسل های بعدی تأثیرگذاشته است. اثر«طومار زندگینامه ی سوبِن»بهترین کار او شمرده می شود<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]].تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. | خطاط احساس و آرزوهایش را به وسیله ی قلم مو بیان می کند، که بی نهایت خلاصه و مختصر است و اغلب چند کلمه با یک حرکت قلم نوشته می شود. این سبک بی نهایت شکسته نویسی است. سبک خوَی سو، بدون زیرپا گذاشتن مقررات، متنوع تر از سبک «جانگ» است. این سبک همچنین بیشتر قابل تشخیص است لذا بیش از سبک «جانگ» در نسل های بعدی تأثیرگذاشته است. اثر«طومار زندگینامه ی سوبِن»بهترین کار او شمرده می شود<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]].تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. |
نسخهٔ ۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۲۱
«خوَی سو» راهبی خوشنویس بود که از دوران کودکی به خطاطی علاقمند و به خاطر خط شکسته اش معروف بود. وی آنقدر نوشت که تعداد زیادی قلم مو و جوهر دان سنگی را شکست، لذا به جای کاغذ شروع به استفاده از برگ درخت موزی که خودش کاشته بود کرد. او هنرکده اش را«خانه ی آسمان سبز» می نامید. وی ابتدا رسم الخط «جونگ یوو(Zhong You)» و دو«وانگ» را تمرین کرد.
بعدها خوشنویسیِ معمول«جانگ شو» را از «یان جِن چینگ» آموخت و خط شکسته ی سبک خاص خود را ابداع کرده و همچون «جانگ شو» که به«جانگ خشن» و شخص دیگری که به «سویِ مست» معروف بود، شهرت یافت. خط شکسته ی زمخت(کوانگ چائو(Kuang Cao)) سبکی است که کاملاً آزاد نوشته می شود.
خطاط احساس و آرزوهایش را به وسیله ی قلم مو بیان می کند، که بی نهایت خلاصه و مختصر است و اغلب چند کلمه با یک حرکت قلم نوشته می شود. این سبک بی نهایت شکسته نویسی است. سبک خوَی سو، بدون زیرپا گذاشتن مقررات، متنوع تر از سبک «جانگ» است. این سبک همچنین بیشتر قابل تشخیص است لذا بیش از سبک «جانگ» در نسل های بعدی تأثیرگذاشته است. اثر«طومار زندگینامه ی سوبِن»بهترین کار او شمرده می شود[۱].
نیز نگاه کنید به
- وانگ شی جی، خوشنویس چینی
- وانگ شیان جیان، خوشنویس چینی
- چوسویلیانگ، خوشنویس چینی
- یان جن چینگ، خوشنویس چینی
- لیو گونگ چوان، خوشنویس چینی
- سوشی، خوشنویس چینی
- خوانگ تینگ جیان، خوشنویس چینی
- جائو گوو، خوشنویس چینی
- جائو منگ فو، خوشنویس چینی