رسانه های کانادا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «رسانه‌ها و وسايل ارتباط جمعي به مجموعه ابزارها، روش‌ها و مسيرهايي گفته مي‌شود كه براي ايجاد ارتباط با مخاطبان انبوه به كار گرفته مي‌شود. به عبارت ديگر، رسانه جمعي در زمان واحد پيام‌هاي يكسان را براي تعداد زيادي از افراد ارسال مي‌كند. می‌ت...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
رسانه‌ها و وسايل ارتباط جمعي به مجموعه ابزارها، روش‌ها و مسيرهايي گفته مي‌شود كه براي ايجاد ارتباط با مخاطبان انبوه به كار گرفته مي‌شود. به عبارت ديگر، رسانه جمعي در زمان واحد پيام‌هاي يكسان را براي تعداد زيادي از افراد ارسال مي‌كند. می‌توان رسانه‌های خبری را در قالب مجموعه‌ای از روزنامه‌ها، مجلات و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی گنجاند که وظیفه آنها انتشار اخبار و وقایع در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظاير آن است.  
[[پرونده:رسانه های کانادا -.jpg|جایگزین=رسانه های کانادا -|بندانگشتی|رسانه های کانادا -]]
رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی به مجموعه ابزارها، روش‌ها و مسیرهایی گفته می‌شود که برای ایجاد ارتباط با مخاطبان انبوه به کار گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، رسانه جمعی در زمان واحد پیام‌های یکسان را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می‌کند. می‌توان رسانه‌های خبری را در قالب مجموعه‌ای از روزنامه‌ها، مجلات و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی گنجاند که وظیفه آنها انتشار اخبار و وقایع در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن است.  


در كانادا رسانه‌های جمعی دارای امتیازات و منابعی هستند. این امتیازها از ماهیت و کارکرد رسانه‌های نوین ناشی می‌شود که غالباً رسانه‌های جمعی هستند. ویژگی رسانه‌های جمعی نوین در اين كشور شامل: ۱) سرعت انتشار، ۲) نظم انتشار، ۳) گستردگی حوزه انتشار، ۴) تداوم انتشار، ۵) فراگیری و پوشش مخاطبان، ۶) دستیابی به قضاوت و داوری مخاطبان انبوه و ۷) آسانی دسترسی است.  
در [[کانادا]] رسانه‌های جمعی دارای امتیازات و منابعی هستند. این امتیازها از ماهیت و کارکرد رسانه‌های نوین ناشی می‌شود که غالباً رسانه‌های جمعی هستند. ویژگی رسانه‌های جمعی نوین در این کشور شامل: ۱) سرعت انتشار، ۲) نظم انتشار، ۳) گستردگی حوزه انتشار، ۴) تداوم انتشار، ۵) فراگیری و پوشش مخاطبان، ۶) دستیابی به قضاوت و داوری مخاطبان انبوه و ۷) آسانی دسترسی است.


رسانه‌ها و وسايل ارتباط جمعي در اين كشور بسيار متنوع‌اند و شامل رسانه‌هاي نوشتاري (نظير كتاب، روزنامه، مجله)، رسانه‌هاي ديداري - تصويري (نظير تلويزيون و سينمارسانه‌هاي شنيداري (نظير راديورسانه‌هاي مجازي (شامل اينترنت، شبكه‌هاي اجتماعيرسانه‌هاي ديجيتالي- الكترونيک (نظير موبايلرسانه‌هاي شفاهي (نظير سخنراني) و رسانه‌هاي خياباني و تبليغات شهري (نظير بيلبوردها و بنرها) مي‌شوند. در اين كشور وسايل ارتباط جمعي سه وظيفه: 1) خبري و آموزشي، 2) راهنمايي و رهبري، 3) تفريحي و تبليغي را برعهده دارند.  
رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در این کشور بسیار متنوع‌اند و شامل رسانه‌های نوشتاری(نظیر کتاب، روزنامه، مجله)، رسانه‌های دیداری - تصویری(نظیر تلویزیون و سینمارسانه‌های شنیداری(نظیر رادیورسانه‌های مجازی(شامل [[اینترنت در کانادا|اینترنت]]، شبکه‌های اجتماعیرسانه‌های دیجیتالی- الکترونیک(نظیر موبایلرسانه‌های شفاهی(نظیر سخنرانی) و رسانه‌های خیابانی و تبلیغات شهری(نظیر بیلبوردها و بنرها) می‌شوند. در این کشور وسایل ارتباط جمعی سه وظیفه: 1) خبری و آموزشی، 2) راهنمایی و رهبری، 3) تفریحی و تبلیغی را برعهده دارند.


روزنامه‌های پر تیراژ، شبکه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی و خبرگزاری‌های مختلفی در این کشور مشغول فعالیت هستند. دپارتمان ميراث فرهنگي [[کانادا]] با همكاري شركت مخابرات و سازمان راديو تلويزيون، كه امور خبررساني و صنايع مخابراتي و كابلي كشور را ساماندهي مي‌نمايند، برنامه‌ريزي‌هاي جامع در حمايت از این رسانه‌ها را انجام مي‌دهند. كميسيون ارتباطات راه دور با همكاري سازمان راديو-تلويزيون و با استناد به ماده قانون ويژه خبررساني مصوب سال 1991م امور بخش كابلي راديو و تلويزيون را برعهده دارد. كميسيون مذكور مجوز خبرگزاري‌هاي دولتي و خصوصي را صادر و تجديد مي‌نمايد.
روزنامه‌های پر تیراژ، شبکه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی و [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا|خبرگزاری‌های]] مختلفی در این کشور مشغول فعالیت هستند. دپارتمان میراث فرهنگی [[کانادا]] با همکاری شرکت مخابرات و سازمان [[رادیو و تلویزیون در کانادا|رادیو تلویزیون]]، که امور خبررسانی و صنایع مخابراتی و کابلی کشور را ساماندهی می‌نمایند، برنامه‌ریزی‌های جامع در حمایت از این رسانه‌ها را انجام می‌دهند. کمیسیون ارتباطات راه دور با همکاری سازمان [[رادیو و تلویزیون در کانادا|رادیو-تلویزیون]] و با استناد به ماده قانون ویژه خبررسانی مصوب سال 1991م امور بخش کابلی [[رادیو و تلویزیون در کانادا|رادیو و تلویزیون]] را برعهده دارد. کمیسیون مذکور مجوز [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا|خبرگزاری‌های]] دولتی و خصوصی را صادر و تجدید می‌نماید.


صنايع راديو و تلويزيون، توليدات شبكه­هاي تلويزيوني كابلي، فيلم و ويدئو، صنعت ضبط صدا، نشر كتاب، روزنامه و فصل‌نامه دراین كشور جزو صنايع فرهنگي محسوب مي­شوند. سازمان ميراث فرهنگي كشور با همكاري شركت مخابرات و سازمان راديو تلويزيون، كه امور خبررساني و صنايع مخابراتي و كابلي كشور را ساماندهي مي­نمايند، به برنامه­ريزي­هاي جامع در حمايت از آثار و صنايع فرهنگي كشور اقدام مي‌کنند.
صنایع [[رادیو و تلویزیون در کانادا|رادیو و تلویزیون]]، تولیدات شبکه­های تلویزیونی کابلی، فیلم و ویدئو، صنعت ضبط صدا، نشر کتاب، روزنامه و فصل‌نامه دراین کشور جزو صنایع فرهنگی محسوب می­شوند. سازمان میراث فرهنگی کشور با همکاری شرکت مخابرات و سازمان [[رادیو و تلویزیون در کانادا|رادیو تلویزیون،]] که امور خبررسانی و صنایع مخابراتی و کابلی کشور را ساماندهی می­نمایند، به برنامه ­ریزی­ های جامع در حمایت از آثار و صنایع فرهنگی کشور اقدام می‌کنند.


می­توان رسانه­های خبری را در قالب مجموعه­ای از روزنامه­ها، مجلات و شبکه­های تلویزیونی و رادیویی دسته بندي كرد که وظیفه آنها انتشار اخبار و وقایع در زمینه­های مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظاير آن است]1 و 2[.
می­توان رسانه­ های خبری را در قالب مجموعه ­ای از روزنامه ­ها، مجلات و شبکه ­های تلویزیونی و رادیویی دسته بندی کرد که وظیفه آن ها انتشار اخبار و وقایع در زمینه­ های مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن است.<ref>Vipond, M. (2000). The mass media in Canada (3rd ed.). James Lorimer & Company.</ref> <ref>Skinner, D., Compton, J. R., & Gasher, M. (2005). Converging media, diverging politics: United States and Canada. Lexington Books.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[رسانه‌ها و وسائل ارتباط جمعی کانادا]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۴۰

رسانه های کانادا -
رسانه های کانادا -

رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی به مجموعه ابزارها، روش‌ها و مسیرهایی گفته می‌شود که برای ایجاد ارتباط با مخاطبان انبوه به کار گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، رسانه جمعی در زمان واحد پیام‌های یکسان را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می‌کند. می‌توان رسانه‌های خبری را در قالب مجموعه‌ای از روزنامه‌ها، مجلات و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی گنجاند که وظیفه آنها انتشار اخبار و وقایع در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن است.

در کانادا رسانه‌های جمعی دارای امتیازات و منابعی هستند. این امتیازها از ماهیت و کارکرد رسانه‌های نوین ناشی می‌شود که غالباً رسانه‌های جمعی هستند. ویژگی رسانه‌های جمعی نوین در این کشور شامل: ۱) سرعت انتشار، ۲) نظم انتشار، ۳) گستردگی حوزه انتشار، ۴) تداوم انتشار، ۵) فراگیری و پوشش مخاطبان، ۶) دستیابی به قضاوت و داوری مخاطبان انبوه و ۷) آسانی دسترسی است.

رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در این کشور بسیار متنوع‌اند و شامل رسانه‌های نوشتاری(نظیر کتاب، روزنامه، مجله)، رسانه‌های دیداری - تصویری(نظیر تلویزیون و سینما)، رسانه‌های شنیداری(نظیر رادیو)، رسانه‌های مجازی(شامل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی)، رسانه‌های دیجیتالی- الکترونیک(نظیر موبایل)، رسانه‌های شفاهی(نظیر سخنرانی) و رسانه‌های خیابانی و تبلیغات شهری(نظیر بیلبوردها و بنرها) می‌شوند. در این کشور وسایل ارتباط جمعی سه وظیفه: 1) خبری و آموزشی، 2) راهنمایی و رهبری، 3) تفریحی و تبلیغی را برعهده دارند.

روزنامه‌های پر تیراژ، شبکه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی و خبرگزاری‌های مختلفی در این کشور مشغول فعالیت هستند. دپارتمان میراث فرهنگی کانادا با همکاری شرکت مخابرات و سازمان رادیو تلویزیون، که امور خبررسانی و صنایع مخابراتی و کابلی کشور را ساماندهی می‌نمایند، برنامه‌ریزی‌های جامع در حمایت از این رسانه‌ها را انجام می‌دهند. کمیسیون ارتباطات راه دور با همکاری سازمان رادیو-تلویزیون و با استناد به ماده قانون ویژه خبررسانی مصوب سال 1991م امور بخش کابلی رادیو و تلویزیون را برعهده دارد. کمیسیون مذکور مجوز خبرگزاری‌های دولتی و خصوصی را صادر و تجدید می‌نماید.

صنایع رادیو و تلویزیون، تولیدات شبکه­های تلویزیونی کابلی، فیلم و ویدئو، صنعت ضبط صدا، نشر کتاب، روزنامه و فصل‌نامه دراین کشور جزو صنایع فرهنگی محسوب می­شوند. سازمان میراث فرهنگی کشور با همکاری شرکت مخابرات و سازمان رادیو تلویزیون، که امور خبررسانی و صنایع مخابراتی و کابلی کشور را ساماندهی می­نمایند، به برنامه ­ریزی­ های جامع در حمایت از آثار و صنایع فرهنگی کشور اقدام می‌کنند.

می­توان رسانه­ های خبری را در قالب مجموعه ­ای از روزنامه ­ها، مجلات و شبکه ­های تلویزیونی و رادیویی دسته بندی کرد که وظیفه آن ها انتشار اخبار و وقایع در زمینه­ های مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن است.[۱] [۲][۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Vipond, M. (2000). The mass media in Canada (3rd ed.). James Lorimer & Company.
  2. Skinner, D., Compton, J. R., & Gasher, M. (2005). Converging media, diverging politics: United States and Canada. Lexington Books.
  3. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.