رادیو و تلویزیون در کانادا

از دانشنامه ملل
رادیو و تلویزیون در کانادا
رادیو و تلویزیون در کانادا. قابل بازیابی از https://www.fridaythings.com/recent-posts/cbc-objectivity-social-media-policy-israel-palestine

رادیو و تلویزیون از رسانه‌های مهم کانادا محسوب می‌شوند. در این کشور تنها هفت شبکه تلویزیونی را می‌توان از طریق آنتن معمولی دریافت کرد. سایر کانال‌ها از طریق کابل قابل دریافت هستند. شرکت سهامی خبررسانی کانادا، با عنوان سی.بی.سی،(C.B.C.) و رادیو کانادا، سی.آر.اس،(C.R.S.) بزرگ‌ترین شبکه ­های مؤسسات رادیویی و تلویزیونی دولتی می­باشند. کمپانی سی.بی.سی در سال 1936م تأسیس گردید. این کمپانی شرکت سهامی خاص سلطنتی است که در امر برنامه­ریزی و برنامه‌سازی مستقل از دولت عمل می­نماید و بزرگ‌ترین تولیدکننده برنامه ­ها به دو زبان انگلیسی و فرانسه برای رادیو و تلویزیون کشور می­باشد. این شبکه خود متشکل از 31 ایستگاه تلویزیونی، 1 شبکه بین ­المللی 24 ساعته ماهواره­ای انگلیسی زبان و 4 شبکه رادیویی- شامل 58 ایستگاه رادیویی- است. سرویس خارجی سی.بی.سی. و رادیو بین ­المللی کانادا به 12 زبان زنده دنیا روی موج کوتاه برنامه پخش می­کنند.

قوی‌ترین شبکه خبری این کشور کانال فرانسوی زبان سی.تی.وی است که یک شبکه خصوصی است. همان‌گونه که قبلاً ذکر شد، مالک آن تا قبل از مرگش در سال 2006م ثروتمندترین فرد کشور بود. او صاحب شرکت سی.تی.وی گلوب‌مدیا(CTVglobemedia) بود که امتیاز انتشار روزنامه "گلوب اندمیل(The Globe and Mill) " را در اختیار داشت.

بودجه رادیو و تلویزیون(بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کانادا) بالغ بر 1.5 میلیارد دلار است که تقریباً 50 درصد کل هزینه­ های فرهنگی دولت فدرال را شامل می­‌شود. صنایع مذکور متشکل از ایستگاه‌­های رادیو و تلویزیون دولتی و خصوصی، کمپانی­‌ها و تلویزیون‌­های کابلی می‌­باشد. در مجموع، صنعت تلویزیون کابلی و پخش رادیو و تلویزیون در سال 1992م درآمدی بالغ بر 4.2 میلیارد دلار کسب کرده و بیش از 137.000 فرصت شغلی ایجاد نموده است.

کمیسیون ارتباطات راه دور با همکاری سازمان رادیو - تلویزیون(CRTC) با استناد به قانون ویژه خبررسانی، مصوب سال 1991م، امور بخش کابلی رادیو و تلویزیون را برعهده دارد. کمیسیون مذکور مجوز خبرگزاری‌های دولتی و خصوصی را صادر و تجدید می­ نماید. [۱] [۲][۳]

نیز نگاه کنید به

رادیو و تلویزیون در زیمبابوه؛ رادیو در روسیه؛ رادیو در افغانستان؛ رادیو در تونس؛ رادیو در ژاپن؛ رادیو در کوبا؛ رادیو در لبنان؛ رادیو در مصر ؛ رادیو در چین؛ رادیو در سنگال؛ رادیو در آرژانتین؛ رادیو در فرانسه؛ رادیو در مالی؛ رادیو در سودان؛ رادیو در ساحل عاج؛ رادیو در اسپانیا؛ رادیو در اردن؛ رادیو در اتیوپی؛ رادیو در سیرالئون؛ رادیو در قطر؛ تلویزیون در روسیه؛ تلویزیون در افغانستان؛ تلویزیون در تونس؛ تلویزیون در ژاپن؛ تلویزیون در کوبا؛ تلویزیون در لبنان؛ تلویزیون در مصر؛ تلویزیون در چین؛ تلویزیون در سنگال؛ تلویزیون در آرژانتین؛ تلویزیون در فرانسه؛ تلویزیون در مالی؛ تلویزیون در سودان؛ تلویزیون در ساحل عاج؛ تلویزیون در اوکراین؛ تلویزیون در اسپانیا؛ تلویزیون در اردن؛ تلویزیون در اتیوپی؛ تلویزیون در سیرالئون؛ تلویزیون در قطر

کتابشناسی

  1. Druick, Z., & Kotsopoulos, A. (2008). Programming reality: Perspectives on English-Canadian television. Wilfrid Laurier University Press.
  2. Industry Canada. (2006). Broadcasting procedures and rules - Part 1 (Section 7.3).
  3. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدیص.377-379.