فرهنگ سیاسی سنگال: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «مشتری مداری در حوزه سیاست ستون فقرات فرهنگ سیاسی سنگال است. در انتخابات های مختلف احزاب سیاسی در رقابت ها عمدتا بر اساس روابط مشتری مورد حمایت قرار می گیرند. سیاستمداران و کارگزاران سیاسی سنگال با اثبات موثر بودن بخشندگی در توزیع قدرت طرفدار...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مشتری مداری در حوزه سیاست ستون فقرات فرهنگ سیاسی [[سنگال]] است. در انتخابات های مختلف احزاب سیاسی در رقابت ها عمدتا بر اساس روابط مشتری مورد حمایت قرار می گیرند. سیاستمداران و کارگزاران سیاسی سنگال با اثبات موثر بودن بخشندگی در توزیع قدرت طرفداران خود را جلب می کنند. برخی صاحب نظران همین خصیصه را اساس قرار داد اجتماعی در سنگال دانسته اند. سیاست های انتخاباتی هر دهه که می گذرد رقابتی تر شده است. مبارزه در این میدان با رشد نسبی نسل جدید باعث شده هر گروه از نسل جدید سعی کرده نماینده ای برای رقابت سیاسی از جانب خود معرفی نماید. | مشتری مداری در حوزه سیاست ستون فقرات فرهنگ سیاسی [[سنگال]] است. در انتخابات های مختلف احزاب سیاسی در رقابت ها عمدتا بر اساس روابط مشتری مورد حمایت قرار می گیرند. سیاستمداران و کارگزاران سیاسی سنگال با اثبات موثر بودن بخشندگی در توزیع قدرت طرفداران خود را جلب می کنند. برخی صاحب نظران همین خصیصه را اساس قرار داد اجتماعی در سنگال دانسته اند. سیاست های انتخاباتی هر دهه که می گذرد رقابتی تر شده است. مبارزه در این میدان با رشد نسبی نسل جدید باعث شده هر گروه از نسل جدید سعی کرده نماینده ای برای رقابت سیاسی از جانب خود معرفی نماید. | ||
سنگال احساس هویت ملی واضحی دارد که در کنار هویت های مختلف قومی، مذهبی و منطقه ای خود را نشان می دهد. آنها به تاریخ دستاورد های سیاسی خود از جمله انتخاب یک فرد از اقلیت قومی – مذهبی به عنوان اولین رئیس جمهور خود ( سدار سنگور – مسیحی) افتخار می کنند. این افتخار ملی در تاریخ سیاسی این کشور تحمل و مشمول کل کشور گردیده که یک رهبری سیاسی منتخب از هر قوم و مذهب که باشد، تقویت شود و نه به صورت انحصاری انتخاب رهبر سیاسی در اختیار یک قوم اکثریت قرار گیرد و به صورت سیاست قومی در آید. تقریبا نه نفر از ده نفر سنگالی معتقد است که دموکراسی بهترین سیستم سیاسی است و نخبگان سیاسی این کشور به طور گسترده در مورد قوانین و نهاد های حاکم بر انتخابات این کشور توافق دارند. | [[سنگال]] احساس [[هویت ملی سنگال|هویت ملی]] واضحی دارد که در کنار هویت های مختلف قومی، مذهبی و منطقه ای خود را نشان می دهد. آنها به تاریخ دستاورد های سیاسی خود از جمله انتخاب یک فرد از اقلیت قومی – مذهبی به عنوان اولین رئیس جمهور خود ( سدار سنگور – مسیحی) افتخار می کنند. این افتخار ملی در تاریخ سیاسی این کشور تحمل و مشمول کل کشور گردیده که یک رهبری سیاسی منتخب از هر قوم و مذهب که باشد، تقویت شود و نه به صورت انحصاری انتخاب رهبر سیاسی در اختیار یک قوم اکثریت قرار گیرد و به صورت سیاست قومی در آید. تقریبا نه نفر از ده نفر سنگالی معتقد است که دموکراسی بهترین سیستم سیاسی است و نخبگان سیاسی این کشور به طور گسترده در مورد قوانین و نهاد های حاکم بر انتخابات این کشور توافق دارند. | ||
سنگال هرگز کودتا نکرده است و از تعهد بالائی نسبت به حکومت غیر نظامی در میان مردم و نخبگان سیاسی بر خوردار است. از زمان استقلال تاکنون سیاه افسران نیروهای مسلح نیز به تعهد عدم مداخله در سیاست پایبند بوده اند. رقابت و پاسخگوئی سیاسی در سیستم انتخاباتی این کشور نهادینه شده بگونه ای که سیستم انتخابات شفاف است و نتایج قابل اعتمادی را ارائه می دهد که مورد قبول احزاب سیاسی است گر چه ممکن است این یک سیستم کاملا بدون نقص نباشد ولی توسط اکثریت نخبگان سیاسی پذیرفته شده است. | [[سنگال]] هرگز کودتا نکرده است و از تعهد بالائی نسبت به حکومت غیر نظامی در میان مردم و نخبگان سیاسی بر خوردار است. از زمان استقلال تاکنون سیاه افسران نیروهای مسلح نیز به تعهد عدم مداخله در سیاست پایبند بوده اند. رقابت و پاسخگوئی سیاسی در سیستم انتخاباتی این کشور نهادینه شده بگونه ای که سیستم انتخابات شفاف است و نتایج قابل اعتمادی را ارائه می دهد که مورد قبول احزاب سیاسی است گر چه ممکن است این یک سیستم کاملا بدون نقص نباشد ولی توسط اکثریت نخبگان سیاسی پذیرفته شده است. | ||
سنگال در کنار احزاب متعدد، دارای حدود 12000 سازمان مردم نهاد ( NGOs) بوده که یک جامعه مدنی بسیار قوی و پویا شکل داده است و این جامعه مدنی نقش بسزائی در سلامت و تحرک انتخاباتی ایفا می کند. همچنین باعث یک رشد دائم سیاسی پایدار در کشور شده است. جامعه سنگال با مطبوعات و رسانه های جمعی دولتی و خصوصا بخش گسترده خصوصی مستقل جامعه ای آزاد از لحاظ گردش اطلاعات پیدا کرده که به آموزش و توسعه فرهنگ سیاسی دموکراتیک این کشور روز به روز افزوده است. | سنگال در کنار احزاب متعدد، دارای حدود 12000 سازمان مردم نهاد ( NGOs) بوده که یک جامعه مدنی بسیار قوی و پویا شکل داده است و این جامعه مدنی نقش بسزائی در سلامت و تحرک انتخاباتی ایفا می کند. همچنین باعث یک رشد دائم سیاسی پایدار در کشور شده است. جامعه سنگال با مطبوعات و رسانه های جمعی دولتی و خصوصا بخش گسترده خصوصی مستقل جامعه ای آزاد از لحاظ گردش اطلاعات پیدا کرده که به آموزش و توسعه فرهنگ سیاسی دموکراتیک این کشور روز به روز افزوده است.<ref>بصیری،محمدعلی و فتحی پور،ریحانه.(۱۴۰۰).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهد]ی،ص.54 | ||
</ref><ref>Senegal - Political Culture, (2020), Retrived from :https://www.globalsecurity.org/military/world/africa/sn-political-culture.htm | |||
</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
خط ۱۷: | خط ۱۹: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> |
نسخهٔ ۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۲۵
مشتری مداری در حوزه سیاست ستون فقرات فرهنگ سیاسی سنگال است. در انتخابات های مختلف احزاب سیاسی در رقابت ها عمدتا بر اساس روابط مشتری مورد حمایت قرار می گیرند. سیاستمداران و کارگزاران سیاسی سنگال با اثبات موثر بودن بخشندگی در توزیع قدرت طرفداران خود را جلب می کنند. برخی صاحب نظران همین خصیصه را اساس قرار داد اجتماعی در سنگال دانسته اند. سیاست های انتخاباتی هر دهه که می گذرد رقابتی تر شده است. مبارزه در این میدان با رشد نسبی نسل جدید باعث شده هر گروه از نسل جدید سعی کرده نماینده ای برای رقابت سیاسی از جانب خود معرفی نماید.
سنگال احساس هویت ملی واضحی دارد که در کنار هویت های مختلف قومی، مذهبی و منطقه ای خود را نشان می دهد. آنها به تاریخ دستاورد های سیاسی خود از جمله انتخاب یک فرد از اقلیت قومی – مذهبی به عنوان اولین رئیس جمهور خود ( سدار سنگور – مسیحی) افتخار می کنند. این افتخار ملی در تاریخ سیاسی این کشور تحمل و مشمول کل کشور گردیده که یک رهبری سیاسی منتخب از هر قوم و مذهب که باشد، تقویت شود و نه به صورت انحصاری انتخاب رهبر سیاسی در اختیار یک قوم اکثریت قرار گیرد و به صورت سیاست قومی در آید. تقریبا نه نفر از ده نفر سنگالی معتقد است که دموکراسی بهترین سیستم سیاسی است و نخبگان سیاسی این کشور به طور گسترده در مورد قوانین و نهاد های حاکم بر انتخابات این کشور توافق دارند.
سنگال هرگز کودتا نکرده است و از تعهد بالائی نسبت به حکومت غیر نظامی در میان مردم و نخبگان سیاسی بر خوردار است. از زمان استقلال تاکنون سیاه افسران نیروهای مسلح نیز به تعهد عدم مداخله در سیاست پایبند بوده اند. رقابت و پاسخگوئی سیاسی در سیستم انتخاباتی این کشور نهادینه شده بگونه ای که سیستم انتخابات شفاف است و نتایج قابل اعتمادی را ارائه می دهد که مورد قبول احزاب سیاسی است گر چه ممکن است این یک سیستم کاملا بدون نقص نباشد ولی توسط اکثریت نخبگان سیاسی پذیرفته شده است.
سنگال در کنار احزاب متعدد، دارای حدود 12000 سازمان مردم نهاد ( NGOs) بوده که یک جامعه مدنی بسیار قوی و پویا شکل داده است و این جامعه مدنی نقش بسزائی در سلامت و تحرک انتخاباتی ایفا می کند. همچنین باعث یک رشد دائم سیاسی پایدار در کشور شده است. جامعه سنگال با مطبوعات و رسانه های جمعی دولتی و خصوصا بخش گسترده خصوصی مستقل جامعه ای آزاد از لحاظ گردش اطلاعات پیدا کرده که به آموزش و توسعه فرهنگ سیاسی دموکراتیک این کشور روز به روز افزوده است.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ بصیری،محمدعلی و فتحی پور،ریحانه.(۱۴۰۰).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص.54
- ↑ Senegal - Political Culture, (2020), Retrived from :https://www.globalsecurity.org/military/world/africa/sn-political-culture.htm