ترکیب جمعیتی پیروان ادیان سنگال: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۵: | خط ۵: | ||
قابل ذکر است که شباهت های زیاد اعتقادی و رفتاری بین طرق مختلف صوفیگری وجود داشته و تفاوت آنها در مسائل سازمانی می باشد. روش سوگند یادکردن برای وفاداری به شیخ و برخی جنبه های فرعی روابطشان مثلاً با طبیعت، به یکدیگر شبیه است. در این زمینه، هر طریقه صوفیگری تحت تأثیر محیطی که در آن توسعه یافته، می باشد. امروز بیشتر مشاهده می گردد که طرفداران طریقه های پایه گذاری شده و گسترش یافته در شهرها بطور چشم گیری کاسته شده و از لحاظ تعلیم و آموزش، تمارین دینی و روابط شان با افراد غیروابسته دچار مشکل می باشند در حالیکه این طریقه ها در روستاها توسط سختگیریشان نسبت به قواعد و مقررات طریقه و سازش ناپذیریشان، همبستگی و انسجام محکم بین هواداران، حمایت از شیخ و عقایدشان شناسایی و تفکیک می گردند. | قابل ذکر است که شباهت های زیاد اعتقادی و رفتاری بین طرق مختلف صوفیگری وجود داشته و تفاوت آنها در مسائل سازمانی می باشد. روش سوگند یادکردن برای وفاداری به شیخ و برخی جنبه های فرعی روابطشان مثلاً با طبیعت، به یکدیگر شبیه است. در این زمینه، هر طریقه صوفیگری تحت تأثیر محیطی که در آن توسعه یافته، می باشد. امروز بیشتر مشاهده می گردد که طرفداران طریقه های پایه گذاری شده و گسترش یافته در شهرها بطور چشم گیری کاسته شده و از لحاظ تعلیم و آموزش، تمارین دینی و روابط شان با افراد غیروابسته دچار مشکل می باشند در حالیکه این طریقه ها در روستاها توسط سختگیریشان نسبت به قواعد و مقررات طریقه و سازش ناپذیریشان، همبستگی و انسجام محکم بین هواداران، حمایت از شیخ و عقایدشان شناسایی و تفکیک می گردند. | ||
در کل طریقه ها در محیط هایی که جهالت و ناآگاهی حکومت می کند بطور سریعتری رونق یافته و در مکان هایی که از سطح بالای فرهنگ اسلامی برخوردار است ضعیف باقی مانده اند. این بدان معناست که طریقه ها از محبوبیت کمی در خارج از آفریقا برخوردار و تأثیر چشمگیر آن در این قاره بیشتر می باشد. در حالیکه استقبال و تمایل آفریقائی ها به سمت طریقه های دینی بسیار زیاد می باشد. بویژه سازگاری دستورات صوفی گری با محیط آفریقایی، جذب تعداد زیاد آداب و رسوم اجداد آفریقایی بعنوان مثال حکومت موروثی روحانی توسط نسل و تبار بنیانگذار، همگونی رهبران دینی با رؤسای سنتی، اقدام به اختیارنمودن چند همسر، ارزش دهی بسیار به زاد و ولد و .. از مصادیق این سازگاری است. <ref>بصیری،محمدعلی و فتحی پور،ریحانه.(۱۴۰۰).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،ص.93.</ref> | در کل طریقه ها در محیط هایی که جهالت و ناآگاهی حکومت می کند بطور سریعتری رونق یافته و در مکان هایی که از سطح بالای فرهنگ اسلامی برخوردار است ضعیف باقی مانده اند. این بدان معناست که طریقه ها از محبوبیت کمی در خارج از آفریقا برخوردار و تأثیر چشمگیر آن در این قاره بیشتر می باشد. در حالیکه استقبال و تمایل آفریقائی ها به سمت طریقه های دینی بسیار زیاد می باشد. بویژه سازگاری دستورات صوفی گری با محیط آفریقایی، جذب تعداد زیاد آداب و رسوم اجداد آفریقایی بعنوان مثال حکومت موروثی روحانی توسط نسل و تبار بنیانگذار، همگونی رهبران دینی با رؤسای سنتی، اقدام به اختیارنمودن چند همسر، ارزش دهی بسیار به زاد و ولد و .. از مصادیق این سازگاری است. <ref>بصیری،محمدعلی و فتحی پور،ریحانه.(۱۴۰۰).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،ص.93.</ref> | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ ۲۵ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۱۰
ترکیب جمعیتی پیروان ادیان و مذاهب در این کشور متشکل از مسلمانان، مسیحیان و بت پرستان می شود. در منابع و سایت های مختلف مطرح شده اکثریت جمعیت این کشور مسلمان هستند که از 88% و بعضا 92 و یا بعضا 94و حتی۹۶% جمعیت این کشور را مسلمان دانسته اند و بقیه را مسیحی و بت پرست یا ارواح پرست محاسبه کرده اند. مثلا مطابق آخرین آمار گیری سال 2012 جمعیت این کشور را حدود دوازده میلیون و نهصد شصت نه هزار نفر بر آورد کرده که ۹۶% آن را مسلمان دانسته است. ۳% جمعیت را مسیحی که عمدتا کاتولیک هستند و 1% باقی مانده را پیرو دیگر ادیان بومی دانسته اند.
در گزارش بانک جهانی در همین سال جمعیت این کشور را 77/12 میلیون دانسته که ۹۴% مسلمان و ۴% مسیحی و ۲% بقیه ادیان سنتی مطرح شده که به نظر می رسد آمار بانک جهانی در مورد ترکیب جمعیت این کشور معتبرتر باشد گر چه همانطور که اشاره شد منابع دیگر ترکیب جمعیت دیگری را مطرح کرده اند. با این حال جمعیت اکثریت مسلمان این کشور متشکل ازاهل سنت که عمدتا مالکی با گرایش های مختلف تصوف، شیعه و لاین هستند. بدین صورت که رایج ترین فرقه تیجانیه ( ۴۹%)، مریدیه ( ۳۰%)، قادریه (۶%) بوده و بقیه را وهابیون، شیعه و افرادی که بدون فرقه می باشند، تشکیل می دهند. 4% جمعیت مسیحی مرکب است از عمدتا کاتولیک ها پس از آن پروتستان ها و شاخ ها ی ترکیبی مسیحی – ارواح پرست را شامل می شود. دو در صد باقی مانده شامل ادیان بومی – سنتی شامل بت پرست، ارواح پرست و اعتقاداتی که بعضا دین تعریف نمی شود، می باشد. کشور بر اساس مذهب و قومیت ترکیب جمعیتی شده است و از وحدت و یکپارچگی قابل توجهی برخودار است. بدین صورت که در شمال کشور عمدتا مسلمانان و در غرب وجنوب مسیحیان ساکن هستند. پیروان ادیان بومی – سنتی عمدتا در شرق و جنوب این کشور ساکن می باشند.
قابل ذکر است که شباهت های زیاد اعتقادی و رفتاری بین طرق مختلف صوفیگری وجود داشته و تفاوت آنها در مسائل سازمانی می باشد. روش سوگند یادکردن برای وفاداری به شیخ و برخی جنبه های فرعی روابطشان مثلاً با طبیعت، به یکدیگر شبیه است. در این زمینه، هر طریقه صوفیگری تحت تأثیر محیطی که در آن توسعه یافته، می باشد. امروز بیشتر مشاهده می گردد که طرفداران طریقه های پایه گذاری شده و گسترش یافته در شهرها بطور چشم گیری کاسته شده و از لحاظ تعلیم و آموزش، تمارین دینی و روابط شان با افراد غیروابسته دچار مشکل می باشند در حالیکه این طریقه ها در روستاها توسط سختگیریشان نسبت به قواعد و مقررات طریقه و سازش ناپذیریشان، همبستگی و انسجام محکم بین هواداران، حمایت از شیخ و عقایدشان شناسایی و تفکیک می گردند.
در کل طریقه ها در محیط هایی که جهالت و ناآگاهی حکومت می کند بطور سریعتری رونق یافته و در مکان هایی که از سطح بالای فرهنگ اسلامی برخوردار است ضعیف باقی مانده اند. این بدان معناست که طریقه ها از محبوبیت کمی در خارج از آفریقا برخوردار و تأثیر چشمگیر آن در این قاره بیشتر می باشد. در حالیکه استقبال و تمایل آفریقائی ها به سمت طریقه های دینی بسیار زیاد می باشد. بویژه سازگاری دستورات صوفی گری با محیط آفریقایی، جذب تعداد زیاد آداب و رسوم اجداد آفریقایی بعنوان مثال حکومت موروثی روحانی توسط نسل و تبار بنیانگذار، همگونی رهبران دینی با رؤسای سنتی، اقدام به اختیارنمودن چند همسر، ارزش دهی بسیار به زاد و ولد و .. از مصادیق این سازگاری است. [۱]
کتابشناسی
- ↑ بصیری،محمدعلی و فتحی پور،ریحانه.(۱۴۰۰).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص.93.