آیین های سنتی در مالی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''آیينها و مكاتب غيرديني''' ('''آیینهای سنتی)''' با وجود گستردگی عظیم دین اسلام در کشور مالی معدودی از مردمان مالیایی هنوز از آئین های سنتی برجای مانده از اجداد خود پیروی می کنند. هرچند آمار دقیقی از پیروان آئین های سنتی در این کشور وجود ندارد و...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''آیينها و مكاتب غيرديني''' ('''آیینهای سنتی)''' | '''آیينها و مكاتب غيرديني''' ('''آیینهای سنتی)''' | ||
با وجود گستردگی عظیم دین اسلام در کشور مالی معدودی از مردمان مالیایی هنوز از آئین های سنتی برجای مانده از اجداد خود پیروی می کنند. هرچند آمار دقیقی از پیروان آئین های سنتی در این کشور وجود ندارد ولی تخمین زده می شود که درحدود 2 تا 3درصد از بومیان این کشور در زمره پیروان آئین های بومی می باشند. این افراد بیشتر در مناطق جنگلي مجاور رودخانه نيجر زندگی می کنند. پیروان آئین های سنتی مالی همچون دیگر کشورهای آفریقای سیاه در دو گروه کلی «آنیمیسم» -پرستش ارواح پیشینیان- و «فیتیشیزم»- اعتقاد به وجود قدرت فوق بشری در بعضی اشیاء- جای دارند. با این حال پیروان آئین های سنتی مالی بیشتر به نقش ارواح در زندگی انسان ها و تلاش برای جلب رضایت این ارواح معتقد بوده و بخش عمده مراسم دینی و عبادات و نیایش های آنان نیز در ارتباط با ارواح درگذشتگان و تلاش برای بهره گیری نیروی عظیم این ارواح در مسیر خوشبختی و سعادت آنها خلاصه می شود.پیروان آئین های سنتی ارواح را واسطه بین انسان ها و خدای بزرگ می دانند و در مواقع سختی و مصیبت و به ویژه در هنگام بروز بلایای طبیعی همچون طوفان، خشکسالی، طغیان رود نیجر و... مراسم مذهبی خاصی برگزار نموده و از ارواح خشمگین که موجبات بروز این مشکلات را فراهم آورده اند درخواست رحمت و عطوفت می کنند '''(Opoku, 2009: 65).''' این مراسم را که معمولاً مخفیانه و سرّی برگزار میشود، جادوگرانی مدیریت و هدایت میکنند که پس از طیّ مراحل سخت، به مقام جادوگری نائل آمدهاند. روحپرستان مالیایی معتقدند علاوه بر جادوگران، رؤسای قبایل (رئیس هریک از روستاهای محل اقامت آنان) نیز با ارواح اجداد و پیشینیان ارتباط مستقیم دارند و این نیروی ماوراءالطبیعه، نسل به نسل به آنها منتقل شده است '''(IRIN, 2006).''' برخی افراد مالیایی هم ظاهراً در ارتباط تنگاتنگ با جادوگران، قدرت پیشگویی دارند و با مشاهدۀ علایم و نشانهها بر روی سنگ، درخت و ردپای حیوانات، آینده را پیشبینی و پس از قرائت اوراد و اعمال ویژه، تلاش میکنند نحوست و بدبختی از جامعه و مردم دور شود '''(www.african traditional religions.com/).''' | با وجود گستردگی عظیم دین اسلام در کشور [[مالی]] معدودی از مردمان مالیایی هنوز از آئین های سنتی برجای مانده از اجداد خود پیروی می کنند. هرچند آمار دقیقی از پیروان آئین های سنتی در این کشور وجود ندارد ولی تخمین زده می شود که درحدود 2 تا 3درصد از بومیان این کشور در زمره پیروان آئین های بومی می باشند. این افراد بیشتر در مناطق جنگلي مجاور رودخانه نيجر زندگی می کنند. پیروان آئین های سنتی مالی همچون دیگر کشورهای آفریقای سیاه در دو گروه کلی «آنیمیسم» -پرستش ارواح پیشینیان- و «فیتیشیزم»- اعتقاد به وجود قدرت فوق بشری در بعضی اشیاء- جای دارند. با این حال پیروان آئین های سنتی مالی بیشتر به نقش ارواح در زندگی انسان ها و تلاش برای جلب رضایت این ارواح معتقد بوده و بخش عمده مراسم دینی و عبادات و نیایش های آنان نیز در ارتباط با ارواح درگذشتگان و تلاش برای بهره گیری نیروی عظیم این ارواح در مسیر خوشبختی و سعادت آنها خلاصه می شود.پیروان آئین های سنتی ارواح را واسطه بین انسان ها و خدای بزرگ می دانند و در مواقع سختی و مصیبت و به ویژه در هنگام بروز بلایای طبیعی همچون طوفان، خشکسالی، طغیان رود نیجر و... مراسم مذهبی خاصی برگزار نموده و از ارواح خشمگین که موجبات بروز این مشکلات را فراهم آورده اند درخواست رحمت و عطوفت می کنند '''(Opoku, 2009: 65).''' این مراسم را که معمولاً مخفیانه و سرّی برگزار میشود، جادوگرانی مدیریت و هدایت میکنند که پس از طیّ مراحل سخت، به مقام جادوگری نائل آمدهاند. روحپرستان مالیایی معتقدند علاوه بر جادوگران، رؤسای قبایل (رئیس هریک از روستاهای محل اقامت آنان) نیز با ارواح اجداد و پیشینیان ارتباط مستقیم دارند و این نیروی ماوراءالطبیعه، نسل به نسل به آنها منتقل شده است '''(IRIN, 2006).''' برخی افراد مالیایی هم ظاهراً در ارتباط تنگاتنگ با جادوگران، قدرت پیشگویی دارند و با مشاهدۀ علایم و نشانهها بر روی سنگ، درخت و ردپای حیوانات، آینده را پیشبینی و پس از قرائت اوراد و اعمال ویژه، تلاش میکنند نحوست و بدبختی از جامعه و مردم دور شود '''(www.african traditional religions.com/).''' | ||
هرچند مسلمانان مالیایی اعتقاد عمیقی به دین اسلام دارند ولی در ارتباط با نقش ارواح در زندگی روزمره انسان ها تاحدودی با پیروان آئین های بومی این کشور اشتراک نظر داشته و با وجود مطرود دانسته شدن جادو و جادوگری در دین اسلام، قلباً به جادو معتقد بوده و برای رفع بلایای ناشی از اعمال جادوگران موذی و ارواح خبیث معمولاً به طلسم و مهره هایی (که به باور آنها سبب دفع این نیروهای ماوراءالطبیعه می شود) توسل می جویند. | هرچند مسلمانان مالیایی اعتقاد عمیقی به دین اسلام دارند ولی در ارتباط با نقش ارواح در زندگی روزمره انسان ها تاحدودی با پیروان آئین های بومی این کشور اشتراک نظر داشته و با وجود مطرود دانسته شدن جادو و جادوگری در دین اسلام، قلباً به جادو معتقد بوده و برای رفع بلایای ناشی از اعمال جادوگران موذی و ارواح خبیث معمولاً به طلسم و مهره هایی (که به باور آنها سبب دفع این نیروهای ماوراءالطبیعه می شود) توسل می جویند. |
نسخهٔ ۲۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۲۰
آیينها و مكاتب غيرديني (آیینهای سنتی)
با وجود گستردگی عظیم دین اسلام در کشور مالی معدودی از مردمان مالیایی هنوز از آئین های سنتی برجای مانده از اجداد خود پیروی می کنند. هرچند آمار دقیقی از پیروان آئین های سنتی در این کشور وجود ندارد ولی تخمین زده می شود که درحدود 2 تا 3درصد از بومیان این کشور در زمره پیروان آئین های بومی می باشند. این افراد بیشتر در مناطق جنگلي مجاور رودخانه نيجر زندگی می کنند. پیروان آئین های سنتی مالی همچون دیگر کشورهای آفریقای سیاه در دو گروه کلی «آنیمیسم» -پرستش ارواح پیشینیان- و «فیتیشیزم»- اعتقاد به وجود قدرت فوق بشری در بعضی اشیاء- جای دارند. با این حال پیروان آئین های سنتی مالی بیشتر به نقش ارواح در زندگی انسان ها و تلاش برای جلب رضایت این ارواح معتقد بوده و بخش عمده مراسم دینی و عبادات و نیایش های آنان نیز در ارتباط با ارواح درگذشتگان و تلاش برای بهره گیری نیروی عظیم این ارواح در مسیر خوشبختی و سعادت آنها خلاصه می شود.پیروان آئین های سنتی ارواح را واسطه بین انسان ها و خدای بزرگ می دانند و در مواقع سختی و مصیبت و به ویژه در هنگام بروز بلایای طبیعی همچون طوفان، خشکسالی، طغیان رود نیجر و... مراسم مذهبی خاصی برگزار نموده و از ارواح خشمگین که موجبات بروز این مشکلات را فراهم آورده اند درخواست رحمت و عطوفت می کنند (Opoku, 2009: 65). این مراسم را که معمولاً مخفیانه و سرّی برگزار میشود، جادوگرانی مدیریت و هدایت میکنند که پس از طیّ مراحل سخت، به مقام جادوگری نائل آمدهاند. روحپرستان مالیایی معتقدند علاوه بر جادوگران، رؤسای قبایل (رئیس هریک از روستاهای محل اقامت آنان) نیز با ارواح اجداد و پیشینیان ارتباط مستقیم دارند و این نیروی ماوراءالطبیعه، نسل به نسل به آنها منتقل شده است (IRIN, 2006). برخی افراد مالیایی هم ظاهراً در ارتباط تنگاتنگ با جادوگران، قدرت پیشگویی دارند و با مشاهدۀ علایم و نشانهها بر روی سنگ، درخت و ردپای حیوانات، آینده را پیشبینی و پس از قرائت اوراد و اعمال ویژه، تلاش میکنند نحوست و بدبختی از جامعه و مردم دور شود (www.african traditional religions.com/).
هرچند مسلمانان مالیایی اعتقاد عمیقی به دین اسلام دارند ولی در ارتباط با نقش ارواح در زندگی روزمره انسان ها تاحدودی با پیروان آئین های بومی این کشور اشتراک نظر داشته و با وجود مطرود دانسته شدن جادو و جادوگری در دین اسلام، قلباً به جادو معتقد بوده و برای رفع بلایای ناشی از اعمال جادوگران موذی و ارواح خبیث معمولاً به طلسم و مهره هایی (که به باور آنها سبب دفع این نیروهای ماوراءالطبیعه می شود) توسل می جویند.