جوان زه، اندیشمند تائویی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:34.jpg|بندانگشتی|جوان زه]]


== ''«جوان‌­زِه»، اندیشمند تائویی'' ==
«جوان­‌زِه» متولد قرن 4پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایه‌­ی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقه‌­ی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می‌­کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفش­‌های حصیری زندگی می­‌کرد و همزمان مقاله­‌هایی با بیش از 10هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت.


«جوان‌­زِه» از نظر فلسفی به تئوری«لائو­زِه» و مکتب«دائو» پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژه­‌ی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو»(راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو» را منبع اصلی کیهانی می­‌دانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی می­‌گفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته می­‌شود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است.  
«[[جوان زه، اندیشمند تائویی|جوان زه]]» متولد قرن 4پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایه­‌ی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقه­‌ی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می­ کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفش­‌های حصیری زندگی می ­کرد و همزمان مقاله‌­هایی با بیش از 10هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت.


کتاب«جوان­‌زِه» از قرن 3میلادی تا قرن 5میلادی و در دوره«وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در دوران سلسله­‌ی«تانگ» رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب«دائو» معرفی شد. تأثیر«جوان­‌زِه» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در ادبیات چيني نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است.<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 158</ref>
«[[جوان زه، اندیشمند تائویی|جوان زه]]» از نظر فلسفی به تئوری«لائو­زِه» و مکتب«دائو»(←[[آیین بومی تائو]]) پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژه­‌ی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو»(←[[آیین بومی تائو]])(راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو»(←[[آیین بومی تائو]]) را منبع اصلی کیهانی می­دانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی می ­گفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته می شود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است.


=== کتاب شناسی ===
کتاب«[[جوان زه، اندیشمند تائویی|جوان زه]]» از قرن 3میلادی تا قرن 5میلادی و در دوره«وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در دوران سلسله‌­ی«تانگ» رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب«دائو»(←[[آیین بومی تائو]]) معرفی شد. تأثیر«[[جوان زه، اندیشمند تائویی|جوان زه]]» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در [[ادبیات چینی]] نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است.<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 158</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]]؛ [[جوان زه، اندیشمند تائویی]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۱۴

جوان زه


«جوان زه» متولد قرن 4پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایه­‌ی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقه­‌ی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می­ کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفش­‌های حصیری زندگی می ­کرد و همزمان مقاله‌­هایی با بیش از 10هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت.

«جوان زه» از نظر فلسفی به تئوری«لائو­زِه» و مکتب«دائو»(←آیین بومی تائو) پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژه­‌ی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو»(←آیین بومی تائو)(راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو»(←آیین بومی تائو) را منبع اصلی کیهانی می­دانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی می ­گفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته می شود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است.

کتاب«جوان زه» از قرن 3میلادی تا قرن 5میلادی و در دوره«وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در دوران سلسله‌­ی«تانگ» رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب«دائو»(←آیین بومی تائو) معرفی شد. تأثیر«جوان زه» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در ادبیات چینی نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است.[۱]

نیز نگاه کنید به شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین؛ جوان زه، اندیشمند تائویی

کتابشناسی

  1. سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 158