کلیساهای زیمبابوه: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''کلیساهای زیمبابوه''' | '''کلیساهای زیمبابوه''' | ||
هرچند اکثریت جمعیت زیمبابوه مسیحی می باشند اما منابع آمار دقیق و قابل اعتمادی از آن ها ارائه نمی دهند. | هرچند اکثریت [[جمعیت زیمبابوه]] مسیحی می باشند اما منابع آمار دقیق و قابل اعتمادی از آن ها ارائه نمی دهند. | ||
خط ۸۲: | خط ۸۲: | ||
خودكفايی ملی و بين المللی، ارتباط با مراكز شهری، تبليغ انجيل با هدف خوشبختی، مدرنيسم و معنويت باوری می باشد. | خودكفايی ملی و بين المللی، ارتباط با مراكز شهری، تبليغ انجيل با هدف خوشبختی، مدرنيسم و معنويت باوری می باشد. | ||
كليساهای پنتاكستال شباهت های زیادی با كليساهای پنتاكستال آمريكای ش[[مالی]] داشته متأثر از آنها می باشند.این کلیسا رشد سريعی در زيمبابوه داشت و در حال حاضر حداقل 20 درصد از جمعيت مسيحيان کشور از این کلیسا پیروی می کنند.<sup>[7]</sup> | كليساهای پنتاكستال شباهت های زیادی با كليساهای پنتاكستال آمريكای ش[[مالی]] داشته متأثر از آنها می باشند.این کلیسا رشد سريعی در [[زيمبابوه]] داشت و در حال حاضر حداقل 20 درصد از جمعيت مسيحيان کشور از این کلیسا پیروی می کنند.<sup>[7]</sup> |
نسخهٔ ۱۹ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۱۶
کلیساهای زیمبابوه
هرچند اکثریت جمعیت زیمبابوه مسیحی می باشند اما منابع آمار دقیق و قابل اعتمادی از آن ها ارائه نمی دهند.
-کلیساهای غیر بومی
مهم ترین کلیساهای غیر بومی زیمبابوه عبارتنداز:
1-کلیسای انگلیکن
آغاز دوره فعالیت تبلیغی این کلیسا از دهه 1860 و آغاز رسمی فعالیت کلیسایی انگلیکن از سال 1890 و بعد از تسلط سفید پوستان بر منطقه ماشونالند زیمبابوه بوده است .
2-کلیسای آپوستولیک
این کلیسا فعالیت خود رااز سال 1983 تا کنون به طور مستقل ادامه داده است.
3- کلیسای کاتولیک با پیروانی حدود 1145000 نفر[4]
4- کلیسای انجیل خدا
این کلیسا در سال 1910 کار خود را در آفریقای جنوبی آغاز و از سال 1948 فعالیت خود را در زیمبابوه ادامه داد.
5-کلیسای متدیست متحد[5]
شعبه ای از کلیسای متدیست بریتانیا می باشد."مائی چازا" سر اسقف این کلیسا از 1948 تا 1960 فعالیت تبلیغی داشت و پس از مرگش ،فعالیت رسمی مرکز وی با نام شهر خدا تعطیل شد و به عنوان حرکتی دینی اما منفصل از کلیسای متدیست ادامه یافت.از ویژگی های این کلیسا اعتقاد به درمان روحانی بود.
6- کلیسای روز هفتم ظهور مجدد مسیح(ع)
فعالیت رسمی آن در زیمبابوه از سال 1894 آغاز شد.
7- کلیسای متحد مسیح
در سال 1957 توسط مبلغین آمریکایی در این کشور ایجاد و فعالیت تبلیغی خود را آغاز نمود.هدف مهم این کلیسا تبلیغ نظم نوین اجتماعی از طریق آموزش های خاص است.
8- کلیسای بهشت
فعالیت آن از سال 1923 آغاز شد و تا سال 1981 تغییرات مهمی در روش های تبلیغی خود به وجود آورد.
9- کلیسای مجمع خداوند
از سال 1960 دراین کشور به طور مستقل فعالیت تبلیغی دارد.
به غیر از کلیساهای فوق، مراکز کلیسایی دیگری چون:لوترین،پروتستان،شاهدان یهوه،باپتیست،پنتاکستال، ارتدکس یونان و ... در این کشور فعالیت می کنند و از سوی آمریکا و اروپا حمایت می شوند.)عرب احمدی،198:1382(
-کلیساهای بومی
تعداد كليساهای بومی در كشورهای آفريقای زير صحرا به طور معمول بين 10 تا 20 درصد نسبت به كل جمعيت در تغيير بوده هر يك باورها واعتقادات يك يا چند قبيله آفريقایی را در بر می گیرد.
استعمار غرب به عنوان عامل بیرونی و برخی عوامل درونی چون تغييرات سياسي،اجتماعی و اقتصادی،تعارض برخی آموزه های مسیحی غربی با باورهای سنتی،گسترش جنبش های آزادی بخش و مبارزات استقلال خواهی و نیز جنگ های داخلی میان قبایل بسياری از مسیحیان به ویژه جوانان را بر آن داشت تا با ايجاد تحول در اعتقادات خود،اقدام به تأسیس کلیساهای بومی مستقل آفریقایی نمایند.آمیختگی اعتقادات دینی بومیان با تعالیم مسیحیت باعث ایجاد فرقه های مختلفی از مسیحیت در فضای فرهنگی زیمبابوه شده است.امروزه بیش از 130 گروه مختلف با آداب و رسوم متنوع، کلیساهای بومی زیمبابوه را تشکیل می دهند.
(محمدتقی امینی،12:1377(
تغييرات اعتقادی در بعضی از كليساها منجر به ایجاد خدشه و تحریف در زمينه اعتقادات اساسی دینی شد به گونه ای که برخي از آنها با دور شدن از اعتقادات اصلی مسيحيت ، باورهای آميخته به جادوگری و آئين های اديان بومی را وارد مسیحیت خود كردند.در باورهای جديد برخی احكام مانند مجوز چند همسري،ازدواج كودكان و نيز معدود تحريم ها از قبيل مصرف دخانيات و شرب خمر از تغییراتی بود که وارد احکام مسیحیت این کلیساها شد. ((www.thestandard.co.zw/2014/07/07/churches-zimbabwe-christian.
دهه 1930 آغاز فعالیت کلیساهای بومی در این کشور و دهه 1950 دوران رشد فعالیت های آنها بود.بعدها همکاری برخی کلیساها و فرقه های مسیحی با دولت نژادپرست رودزیا،مسیحیان بومی را بر آن داشت تا "سازمان کلیساهای مستقل آفریقایی" را در سال 1972 ایجاد کنند.این سازمان شامل 12 کلیسای بومی بود و گروه های بسیاری از مردم زیمبابوه از این کلیساها پیروی می کردند.)طالبی بیدهندی،2:1376(
مهم ترین کلیساهای بومی زیمبابوه عبارتنداز:کلیساهای اصلاح طلب،آفریقایی انگلیکن،اوانجلیک،برترن کرایست،اسقفی متدیست،رسولان جنوب آفریقا،ارتدوکس،جان مارانگ،متدیست،اپوستولیک،عیسوی،پیروان نبوت،و...(همان،26 (
مسیحیان 84 درصد از کل جمعیت کشور این کشور را تشکیل می دهند و اکثر آنان از پیروان و هواداران مسيحيت (كليسای) بومي هستند.
-كليسای پنتاكستال و ویژگی های آن
كليساهای پنتاكستال در زيمبابوه "كليساهای آفريقايی واگرا يا منشعب" نيز ناميده شده اند.در اين كليسا تأكيد بسياری بر روح و معنويت كليسايی به ويژه پيشگويی،مباحثه،شفا،دعا و سحر مي شود.در زیمبابوه سه مدل مختلف از كليسای پنتاكستال فعاليت دارند:
كليساهای كلاسيك (مدرن) ، كاريزماتيك و كليساهای تازه كار آفريقايی تحت لوای پنتاكستال گرايی.
" دیوید ماکسول" اظهار می کند بزرگ ترین کلیسای پنتاکستال زیمبابوه به نام "زااوگا"[6] از فرهنگ آفریقای جنوبی نشأت گرفته است.(تحولات مذهبی یهود ومسیحیت در آغاز هزاره سوم،46:1392)
ویژگی های عمده کلیسای پنتاکستال در زیمبابوه شامل:
خودكفايی ملی و بين المللی، ارتباط با مراكز شهری، تبليغ انجيل با هدف خوشبختی، مدرنيسم و معنويت باوری می باشد.
كليساهای پنتاكستال شباهت های زیادی با كليساهای پنتاكستال آمريكای شمالی داشته متأثر از آنها می باشند.این کلیسا رشد سريعی در زيمبابوه داشت و در حال حاضر حداقل 20 درصد از جمعيت مسيحيان کشور از این کلیسا پیروی می کنند.[7]