ساختار و سیاست های آموزشی مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
دولت مالي پس از تشكيل كابينه خود در ابتداي استقلال تدوين استراتژي آموزشي خاصي را در دستور کار خود قرار داد و مودیبو کیتا که خود از سابقه تدریس در مدارس [[مالی]] برخوردار بود شخصا تلاش كرد با ايجاد تغييرات ساختاري در نظام آموزشي كشور تعداد بيسوادان مالي را كاهش داده و از طريق فراگير ساختن آموزش همگاني رايگان نرخ باسوادي عمومي را ارتقاء بخشد. در اين راستا بتدريج تعداد مدارس ابتدايي و متوسطه درشهرها و روستاهاي مناطق مختلف كشور افزايش يافته و تربيت كادر علمي بويژه معلمان و دبيران با سواد و واجد صلاحيت در رأس برنامه‌هاي آموزشي دولت قرار گرفت.
[[پرونده:مودیبو کیتا.jpg|بندانگشتی|مودیبوکیتا]]
دولت [[مالی]] پس از تشکیل کابینه خود در ابتدای استقلال تدوین استراتژی آموزشی خاصی را در دستور کار خود قرار داد و [[مودیبوکیتا]] که خود از سابقه تدریس در مدارس مالی برخوردار بود شخصا تلاش کرد با ایجاد تغییرات ساختاری در نظام آموزشی کشور تعداد بیسوادان [[مالی]] را کاهش داده و از طریق فراگیر ساختن آموزش همگانی رایگان نرخ باسوادی عمومی‌را ارتقاء بخشد. در این راستا بتدریج تعداد مدارس ابتدایی و متوسطه درشهرها و روستاهای مناطق مختلف کشور افزایش یافته و تربیت کادر علمی‌به ویژه معلمان و دبیران باسواد و واجد صلاحیت در رأس برنامه‌های آموزشی دولت قرار گرفت.


این سیاست در دوره حاکمیت دیگر روسای جمهور مالی خصوصا آلفا عمر کناره و تومانی توره نیز ادامه یافت . در اين ارتباط طي چند دهه گذشته درصد باسوادان كشور از 15 تا 20 درصد درسال 1962 به حدود 55 درصد تا سال 2010 ارتقاء يافته و دولت در تلاش است تا سال 2020 تعداد با سوادان را به رقم 80 درصد افزايش دهد. در اين خصوص از سال 1995 كميسيون ويژه‌اي در وزارت آموزش و پرورش مالی تشكيل شده و مسئولان وزارت آموزش و پرورش اميد دارند با كمك سازمان‌هاي جهاني نظير يونسكو، يونيسف و سازمان‌هاي منطقه‌‌اي بتوانند بر مشكلات پيش روي خود – خصوصا در ارتباط با توسعه مراكز و فضاهاي آموزشي - فائق آيند '''(www.mali country profile, library of congress federal research division.com).'''
این سیاست در دوره حاکمیت دیگر روسای جمهور مالی خصوصا [[آلفاعمر کناره]] و تومانی توره نیز ادامه یافت. در این ارتباط طی چند دهه گذشته درصد باسوادان کشور از 15 تا 20 درصد درسال 1962 به حدود 55 درصد تا سال 2010 ارتقاء یافته و دولت در تلاش است تا سال 2020 تعداد با سوادان را به رقم 80 درصد افزایش دهد. در این خصوص از سال 1995 کمیسیون ویژه‌ای در وزارت آموزش و پرورش مالی تشکیل شده و مسئولان وزارت آموزش و پرورش امید دارند با کمک سازمان‌های جهانی نظیر یونسکو، یونیسف و سازمان‌های منطقه‌‌ای بتوانند بر مشکلات پیش روی خود – خصوصا در ارتباط با توسعه مراکز و فضاهای آموزشی - فائق آیند.<ref>برگرفته ازwww.mali country profile, library of congress federal research division.com</ref><ref>عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ [https://wikimelal.ir/%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C مالی]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص276-277.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مالی]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۳ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۳۷

مودیبوکیتا

دولت مالی پس از تشکیل کابینه خود در ابتدای استقلال تدوین استراتژی آموزشی خاصی را در دستور کار خود قرار داد و مودیبوکیتا که خود از سابقه تدریس در مدارس مالی برخوردار بود شخصا تلاش کرد با ایجاد تغییرات ساختاری در نظام آموزشی کشور تعداد بیسوادان مالی را کاهش داده و از طریق فراگیر ساختن آموزش همگانی رایگان نرخ باسوادی عمومی‌را ارتقاء بخشد. در این راستا بتدریج تعداد مدارس ابتدایی و متوسطه درشهرها و روستاهای مناطق مختلف کشور افزایش یافته و تربیت کادر علمی‌به ویژه معلمان و دبیران باسواد و واجد صلاحیت در رأس برنامه‌های آموزشی دولت قرار گرفت.

این سیاست در دوره حاکمیت دیگر روسای جمهور مالی خصوصا آلفاعمر کناره و تومانی توره نیز ادامه یافت. در این ارتباط طی چند دهه گذشته درصد باسوادان کشور از 15 تا 20 درصد درسال 1962 به حدود 55 درصد تا سال 2010 ارتقاء یافته و دولت در تلاش است تا سال 2020 تعداد با سوادان را به رقم 80 درصد افزایش دهد. در این خصوص از سال 1995 کمیسیون ویژه‌ای در وزارت آموزش و پرورش مالی تشکیل شده و مسئولان وزارت آموزش و پرورش امید دارند با کمک سازمان‌های جهانی نظیر یونسکو، یونیسف و سازمان‌های منطقه‌‌ای بتوانند بر مشکلات پیش روی خود – خصوصا در ارتباط با توسعه مراکز و فضاهای آموزشی - فائق آیند.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. برگرفته ازwww.mali country profile, library of congress federal research division.com
  2. عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص276-277.