اوقات فراغت در فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''نحوه گذراندن اوقات فراغت'''
فرانسوی‌ها در اوقات فراغت چه کار می‌کنند؟ آنان پس از کار، آخرهفته و روزهای تعطیل و مرخصی به چه کاری می‌پردازند؟ پاسخ به این سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسیت، موقعیت خانوادگی، درآمد، سطح تحصیلات، وقت آزاد یا به عبارت ساده‌تر ذائقه هر کس متفاوت خواهد بود. [[فرانسه]] شهرت دارد به بهشت کارگران که در آن کمتر از کشورهای دیگر کار می‌کنند. فرانسوی‌ها همچنین شهرت دارند به این که کارکردن را دوست ندارند و فقط به تعطیلات فکر می‌کنند و غیره. این گونه قضاوت‌ها نادرست و ناعادلانه است. بهتر این است که گفته شود بسیاری از فرانسوی‌ها به زندگی خارج از کار تخصصی روزمره خود علاقمند هستند و این که در فرانسه قانون زمان کار به دقت تنظیم شده‌است: 35 ساعت کار در هفته، 5 هفته تعطیلات با حقوق در سال، تعطیلات زایمان برای زنان (16 هفته که 6 هفته قبل از زایمان است)تعطیلات پدر شدن برای مردان(2 هفته). به علاوه، در [[فرانسه]] افزایش روزهای تعطیل مرسوم است: اگر پنجشنیه یا سه شنبه روز تعطیل باشد شرکت ها‌ غالبا جمعه یا دوشنبه را تعطیل می‌کنند و اجازه می‌دهند کارکنانشان پل‌ بزنند تا تعطیلات طولانی‌تری داشته باشند. با وجود این همه تعطیلات، فرانسوی‌ها به طور میانگین 1700 ساعت‌ در سال یعنی 240 روز از 360 روز کار می‌کنند. بازنشستگی نیز از 60 سالگی است که آن هم اوقات فراغت را به همراه خواهد داشت و بسیاری از سالمندان از این فرصت استفاده می‌کنند و از زندگی خود لذت می‌برند. صنعت اوقات فراغت بخشی است که به شدت در حال توسعه است و پیشنهادات در این زمینه بیش از پیش متنوع‌تر و رقابتی‌تر می‌شوند. فرانسوی‌ها به طور کلی 5 تا 10 درصد درآمد خود را برای اوقات فراغت، محصولات فرهنگی و تفریحات هزینه می‌کنند و این امر نشان از اهمیت آن دارد.
====رسانه ====
فرانسوی‌ها مصرف کنندگان کلان روزنامه نیستند (یک سوم آنان هر روز روزنامه می‌خوانند) اما به لحاظ خرید مجله (هفتگی و ماهانه) عمومی یا تخصصی مقام نخست را در جهان دارند. مطبوعات تخصصی در [[فرانسه]] بسیار رشد کرده‌ و حوزه‌های خاص را هدف قرار داده‌اند: اتومبیل،صید، شکار، تلویزیون، انفورماتیک، ابزارآلات، تزئینات داخلی، اقتصاد،عکاسی، سفرو غیره. علاوه بر این، مجلات زنانه نیز که به طور متناوب منتشر می‌شود، عموم زنان (25 درصد جمعیت فرانسه) را بر حسب سن، موقعیت اجتماعی، علایق و غیره هدف قرار داده‌اند.


فرانسوي ها در اوقات فراغت چه كار مي كنند؟ آنان پس از كار، آخرهفته و روزهاي تعطيل و مرخصي به چه كاري مي پردازند؟ پاسخ به اين سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسيت، موقعيت خانوادگي، درآمد، سطح تحصيلات، وقت آزاد يا به عبارت ساده تر ذائقه هر كس متفاوت خواهد بود. [[فرانسه]] شهرت دارد به بهشت كارگران كه در آن كمتر از كشورهاي ديگر كار مي كنند. فرانسوي ها همچنين شهرت دارند به اين كه كاركردن را دوست ندارند و فقط به تعطيلات فكر مي كنند و غيره. اين گونه قضاوت ها نادرست و ناعادلانه است. بهتر اين است كه گفته شود بسياري از فرانسوي ها به زندگي خارج از كار تخصصي روزمره خود علاقمند هستند و اين كه در فرانسه قانون زمان كار به دقت تنظيم شده است: 35 ساعت كار در هفته، 5 هفته تعطيلات با حقوق در سال، تعطيلات زايمان براي زنان (16 هفته كه 6 هفته قبل از زايمان است)تعطيلات پدرشدن براي مردان( 2 هفته). به علاوه ، در فرانسه افزايش روزهاي تعطيل مرسوم است: اگر پنجشنيه يا سه شنبه روز تعطيل باشد شركت ها  غالبا جمعه يا دوشنبه را تعطيل مي كنند و اجازه مي دهند كاركنانشان پل  بزنند تا تعطيلات طولاني تري داشته باشند. با وجود اين همه تعطيلات ، فرانسوي ها به طور ميانگين 1700 ساعت  در سال يعني 240 روز از 360 روز كار مي كنند. بازنشستگي نيز از 60 سالگي است كه آن هم اوقات فراغت را به همراه خواهد داشت و بسياري از سالمندان از اين فرصت استفاده مي كنند و از زندگي خود لذت مي برند. صنعت اوقات فراغت بخشي است كه به شدت در حال توسعه است و پيشنهادات در اين زمينه بيش از پيش متنوع تر و رقابتي تر مي شوند. فرانسوي ها به طور كلي 5 تا 10 درصد درآمد خود را براي اوقات فراغت، محصولات فرهنگي و تفريحات هزينه مي كنند و اين امر نشان از اهميت آن دارد.
فرانسوی‌ها به عنوان میراث‌دار سنت ادبیات ملی، کتاب زیاد می‌خرند. کتابخوانی از پیش دبستانی تا پایان آموزش متوسطه ترویج می‌شود. برنامه‌های متعدد تلویزیونی و رادیویی در معرفی کتاب خود گواه بر این امر است.


'''رسانه'''
رادیو و تلویزیون نیز سهم اساسی در پر کردن اوقات فراغت مردم دارد. آنان به طور میانگین 3 ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند و 2 ساعت در روز به رادیو گوش فرا می‌دهند. مردم از 130 کانال تلویزیونی بهره‌مند هستند. 4 کانال ملی و عمومی یعنی فرانس 2 و فرانس 3 و آرته (کانال فرهنگی فرانسه- آلمانی) و کانال پنج (کانال آموزشی) و سه کانال ملی خصوصی ت اف آن، ام سیس و کانال پلوس(کانال پولی که 13 میلیون مشترک در فرانسه و خارج از فرانسه دارد). مابقی کانال‌ها (بیست‌تایی از آنها) به صورت [[کابل]] (8 درصد مشترک دارند) و یا ماهواره دریافت می‌شوند.


فرانسوي ها مصرف كنندگان كلان روزنامه نيستند (يك سوم آنان هر روز روزنامه مي خوانند) اما به لحاظ خريد مجله (هفتگي و ماهانه) عمومي يا تخصصي مقام نخست را در جهان دارند. مطبوعات تخصصي در فرانسه بسيار رشد كرده  و حوزه هاي خاص را هدف قرار داده اند: اتومبيل،صيد، شكار، تلويزيون، انفورماتيك، ابزارآلات، تزئينات داخلي، اقتصاد،عكاسي، سفرو غيره. علاوه بر اين، مجلات زنانه نيز كه به طور متناوب منتشر مي شود، عموم زنان ( 25 درصد جمعيت فرانسه) را بر حسب سن، موقعيت اجتماعي، علايق و غيره هدف قرار داده اند.
برنامه‌هایی که بیشترین بیننده را دارند فیلم‌ها و سریال‌ها، بازی‌ها، اطلاع‌رسانی (اخبار تلویزیونی) ورزش‌ها به ویژه فوتبال هستند. در سال‌های اخیر نیز شوهای تلویزیونی از استقبال خوبی برخوردار بوده‌است. گزارش‌هایی نیز از کاهش بینندگان تلویزیونی گاهی اوقات ذکر شده به ویژه نزد بچه‌ها اما این به دلیل ناراضی بودن آنان از برنامه‌ها‌ی تلویزیونی نیست (یک دوم فرانسوی‌ها از برنامه‌های تلویزیونی ناراضی اند و اینکه تبلیغات تلویزیونی زیاد است). وجود انبوه بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای، دستگاه‌های پخش فیلم که رقیبان جدی تلویزیون هستند‌ را نمی توان نادیده گرفت.
====بیرون رفتن====
[[پرونده:موزه لوور.jpg|بندانگشتی|موزه لوور]]در پاسخ به این سوال که امشب چه کنیم؟ غالبا گفته می‌شود برویم سینما فیلم ببینیم. سینما تفریح مسرت بخش فرانسوی‌ها است. 50% آنان به طور منظم سینما می‌روند و این بسیار خوب است برای سینمایی که از سال‌های 70 به بعد دائم در حال بحران است، به سبب رقابت دیگر رسانه‌هایی که ظاهر شده‌اند، که یکی از آنها تلویزیون است. سینما در سال 1895 در [[فرانسه]] خلق شد و امروز به خاطر تولید فیلم بعد از آمریکا‌ در جایگاه دوم جهانی قرار دارد.


فرانسوي ها به عنوان ميراث دار سنت ادبيات ملي، كتاب زياد مي خرند. كتابخواني از پيش دبستاني تا پايان آموزش متوسطه ترويج مي شود . برنامه هاي متعدد تلويزيوني و راديويي در معرفي كتاب خود گواه بر اين امر است.
فرانسوی همچنین به کنسرت (10%) به تئاتر (20%) به نمایش باله و اپرا (10%) دیدن موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و مراکز تاریخی (60%) می‌روند. 1200 موزه در [[فرانسه]] وجود دارد که سالانه ده‌ها میلیون نفر (نه فقط فرانسوی) را به خود جذب می‌کنند. از این میان موزه لوور، کاخ ورسای و موزه اورسی شاخص هستند. بیش از 1500 بنای تاریخی در سراسر فرانسه پذیرای بازدید کنندگان هستند که از این میان برج ایفل بیشترین بازدید کننده را دارد. 38000 ساختمان و مرکز(کاخ، کلیسا و اقامتگاه) در فرانسه به عنوان میراث فرهنگی توسط [[وزارت فرهنگ فرانسه]] ثبت و حفاظت می‌شوند.[[پرونده:دیزنی لند.jpg|بندانگشتی|250x250پیکسل|دیزنی‌لند]]مراکز تفریحی به هنگام تعطیلات علاقمندان زیادی دارند. پس از بازگشایی دیسنی‌لند پاریس در سال‌های هشتاد، پارک‌های تفریحی دیگر ی مثل آستریکس و اوبلیکس در 1990، در 30 کیلومتری [[پاریس]] افتتاح شد ولی این ها صرفا برای سرگرمی و تفریح هستند. پارک‌ها و مراکز دیگری نیز برای یاد دادن در حوزه علم و فن آوری نیر ایجاد شدند: پارک دو لا ویلت پاریس و فوتوراسکوپ نزدیک پوآتیه. باغ وحش‌هایی نیز در فرانسه وجود دارد که در آنها می‌توان خانواده حیواناتی که در این کشور زندگی نمی‌کنند را در آنجا مشاهده کرد: در پارک توآری در سی کیلومتری پاریس زرافه، فیل شیر، میمون، و غیره نگهداری می‌شوند و اجازه می‌دهد که حیوانات را در منطقه حفاظت شده مورد بازدید مردم قرار گیرند.
====مسافرت====
فرانسوی‌ها به هنگام تعطیلات تابستانی و زمستانی، برای خارج شدن از شهر به ویژه [[پاریس]] سوار اتومبیل می‌شوند، به ایستگاه قطار و یا به فرودگاه می‌روند. از طریق رادیو نیز اطلاعات لازم را به هنگام حرکت برای جلوگیری از ترافیک سنگین در جاده‌ها اعلام می‌کنند.


راديو و تلويزيون نيز سهم اساسي در پر كردن اوقات فراغت مردم دارد. آنان به طور ميانگين 3 ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند و 2 ساعت در روز به راديو گوش فرا مي دهند. مردم از 130 كانال تلويزيوني بهره مند هستند. 4 كانال ملي و عمومي يعني فرانس 2 و فرانس 3 و آرته ( كانال فرهنگي فرانسه- آلماني) و كانال پنج ( كانال آموزشي) و سه كانال ملي خصوصي ت اف آن، ام سيس و كانال پلوس( كانال پولي كه 13 ميليون مشترك در فرانسه و خارج از فرانسه دارد). مابقي كانال ها ( بيست تايي از آنها) به صورت كابل ( 8 درصد مشترك دارند) و يا ماهواره دريافت مي شوند.
در زمستان مقصد طبیعی سفر، کوهستان است: در نوئل یا تعطیلات فوریه، یک هفته اسکی در امتداد دامنه‌های پوشیده از برف برای بسیاری از فرانسوی‌ها رویایی است. در ژوئیه و به ویژه در اوت، بیش از 35 میلیون فرانسوی به تعطیلات می روند (40% نمی‌روند). در تابستان بیشتر به دنبال آفتاب و ساحل در سواحل مدیترانه و اقیانوسیه هستند. برنزه شدن بدن پس ازبازگشت نشانه یک تعطیلات موفق است. پلاژهای زیادی برای فرانسوی‌ها در این فصل وجود دارد.


برنامه هايي كه بيشترين بيننده را دارند فيلم ها و سريال ها، بازي ها، اطلاع رساني( اخبار تلويزيوني) ورزش ها به ويژه فوتبال هستند. در سال هاي اخير نيز شوهاي تلويزيوني از استقبال خوبي برخوردار بوده است. گزارش هايي نيز از كاهش بينندگان تلويزيوني گاهي اوقات ذكر شده به ويژه نزد بچه ها اما اين به دليل ناراضي بودن آنان از برنامه ها ي تلويزيوني نيست ( يك دوم فرانسوي ها از برنامه هاي تلويزيوني ناراضي اند و اينكه تبليغات تلويزيوني زياد است). وجود انبوه بازي هاي ويدئويي و رايانه اي، دستگاه هاي پخش فيلم كه رقيبان جدي تلويزيون هستند  را نمي توان ناديده گرفت.
اگر کسانی شلوغی را بر نمی‌تابند، روستاها برای استراحت آنها جای مناسبی است. می‌شود قدم زد و گردش کرد، یا به ماهیگیری پرداخت، یا در رودخانه شنا کرد، از مناطق تاریخی بازدید نمود یا در جنگل کمپ زد و یا تور دوچرخه سواری گذاشت. گردشگری سبز از جایگاه ویژه‌ای در [[فرانسه]] برخوردار است. دیدن مکان‌های صنعتی نیز در [[فرانسه]] رایج است: کارخانه های پریه (آب معدنی گازدار) در ورگز در 15 کیلومتری شهر نیم، مرکز اتمی شینون کارخانه پنیر سازی روکفور و غیره.


'''بيرون رفتن'''
فرانسوی‌ها غالبا ترجیح می‌دهند به خاطر کمبود بودجه و یا به خاطر سلیقه از کشورشان خارج نشوند. از طرفی درست این است که فرانسه چیزهای زیادی برای عرضه به هموطنانش دارد. در ایام تعطیلات تنها 15% فرانسوی‌ها به خارج و بیشتر هم به کشورهای همسایه به ویژه اسپانیا می‌روند. هنگامی که دورتر می‌روند در آفریقای شمالی و جنوب شرقی آسیا اقامتی کوتاه خواهند داشت. آمریکای شمالی نیز مقصد بیشتر جوانان است. فرانسوی‌ها خیلی کم به سفرهای گروهی سازمان یافته می‌روند و سفرهای شخصی را ترجیح می‌دهند.
====ورزش====
فرانسوی‌ها زیاد ورزش می‌کنند: 80% به طور منظم ورزش می‌کنند انواع ورزش های نام برده شده عبارتند از: فوتبال، راگبی، تنیس، بسکتبال، شنا، اسکی، پیاده‌روی‌ و آهسته دویدن، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، هنرهای رزمی یا فقط پیاده‌روی شایع‌ترین‌ها هستند. ورزش‌های بسیار نادر را نیز انجام می‌دهند: قایق بادبانی، کوهنوردی، قایقرانی، غواصی، چتربازی، اسب سواری، گلف، قایقرانی، دوچرخه سواری در کوهستان (VTT). کسانی که بازی گروهی می‌کنند معمولا این ورزش‌ها را، در باشگاه‌هایی انجام می‌دهند که متعلق به فدراسیون‌ها است. حدود 10 میلیون فارغ التحصیل فدراسیون‌ها در [[فرانسه]] وجود دارد. فوتبال بیشترین ورزشکار را با 2 میلیون‌ و بعد از آن تنیس با 1 میلیون و سپس جودو با 500 هزار نفر دارد. فرانسوی زمان زیادی را برای دیدن برنامه‌های ورزشی از تلویزیون به ویژه فوتبال و راگبی صرف می‌کند. زیرا تیم‌های ملی [[فرانسه]] در این دو رشته در سطح بالا هستند. همچنین ورزش تنیس (رولاند گاروس) در ماه ژوئن و دوچرخه سواری (توردوفرانس) در ماه ژوئیه بزرگ ترین رویداد بین‌المللی سال محسوب می‌شوند. نقطه اوج دیدن ورزش از تلویزیون به مناسبت جام قهرمانی اروپا، جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک است.
====خلاقیت====
تفریح و سرگرمی فرانسوی‌ها، تنها مصرف کردن و یا شرکت در فعالیت‌های گروهی نیست. مانند هر کس دیگری، فرانسوی‌ها دوستدار خلاقیت هنری هستند: 32% موسیقی به ویژه گیتار، ویولون و پیانو می‌نوازند. 18% نقاشی می‌کنند.14% تئاتر غیرحرفه ای کار می‌کنند. 8% به ویژه بانوان به رقص می‌پردازند. اما از طرف دیگر انجام تعمیرات، ساخت مبلمان، تزئین بهتر خانه، انجام تعمیرات اعم از کارهای کوچک یا بزرگ از اشتغالاتی هستند که مورد علاقه فرانسوی‌ها می‌باشد. 80% مردان و 50% خانم‌ها تعمیرات جزئی را خود انجام می‌دهند. مغازه‌های مخصوص فروش ابزار آلات تعمیرات وجود دارد. برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی که ابزارهای جدید را معرفی می‌کنند از طرفداران زیادی در فرانسه برخوردار هستند. فرانسوی‌ها بسیار به باغبانی علاقمندند و زدن چمن، کاشت گل، هرس شاخه ها، کاشت سبزیجات در باغچه‌های کوچک از فرصت‌هایی است که بخشی از اوقات فراغت آنان را پر می‌کند.<ref>برگرفته‌ازhttp://www.french.hku.hk/dcmScreen/lang2043/tempslibre. htm</ref><ref>نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref>


در پاسخ به اين سوال كه امشب چه كنيم؟ غالبا گفته مي شود برويم سينما فيلم ببينيم. سينما تفريح مسرت بخش فرانسوي ها است. 50% آنان به طور منظم سينما مي روند و اين بسيار خوب است براي سينمايي كه از سال هاي 70 به بعد دائم در حال بحران است، به سبب رقابت ديگر رسانه هايي كه ظاهر شده اند، كه يكي از آنها تلويزيون است. سينما در سال 1895 در فرانسه خلق شد و امروز به خاطر توليد فيلم بعد از آمريكا  در جايگاه دوم جهاني قرار دارد .
==نیز نگاه کنید به==
 
*[[جامعه و نظام اجتماعی فرانسه]]
فرانسوي همچنين به كنسرت( 10%) به تئاتر( 20%) به نمايش باله و اپرا(10%) ديدن موزه ها، نمايشگاه ها و مراكز تاريخي( 60%) مي روند. 1200 موزه در فرانسه وجود دارد كه سالانه ده ها ميليون نفر (نه فقط فرانسوي) را به خود جذب مي كنند. از اين ميان موزه لوور ، كاخ ورساي و موزه اورسي شاخص هستند. بيش از 1500 بناي تاريخي در سراسر فرانسه پذيراي بازديد كنندگان هستند كه از اين ميان برج ايفل بيشترين بازديد كننده را دارد. 38000 ساختمان و مركز( كاخ، كليسا و اقامتگاه) در فرانسه به عنوان ميراث فرهنگي توسط [[وزارت فرهنگ فرانسه]] ثبت و حفاظت مي شوند.
==کتابشناسی==
 
مراكز تفريحي به هنگام تعطيلات علاقمندان زيادي دارند. پس از بازگشايي ديسني لند پاريس در سال هاي هشتاد، پارك هاي تفريحي ديگر ي مثل آستريكس و اوبليكس در 1990، در 30 كيلومتري پاريس افتتاح شد ولي اين ها صرفا براي سرگرمي و تفريح هستند. پارك ها و مراكز ديگري نيز براي ياددادن در حوزه علم و فن آوري نير ايجاد شدند: پارك دو لا ويلت پاريس و فوتوراسكوپ نزديك پوآتيه. باغ و حش هايي نيز در فرانسه وجود دارد كه در آنها مي توان خانواده حيواناتي كه در اين كشور زندگي نمي كنند را در آنجا مشاهده كرد: در پارك توآري در سي كيلومتري پاريس زرافه، فيل شير، ميمون، و غيره نگهداري مي شوند و اجازه مي دهد كه حيوانات را در منطقه حفاظت شده مورد بازديد مردم قرار گيرند.
 
'''مسافرت'''
 
فرانسوي ها به هنگام تعطيلات تابستاني و زمستاني، براي خارج شدن از شهر به ويژه پاريس سوار اتومبيل مي شوند، به ايستگاه قطار و يا به فرودگاه مي روند. ازطريق راديو نيز اطلاعات لازم را به هنگام حركت براي جلوگيري از ترافيك سنگين در جاده ها اعلام مي كنند.
 
درزمستان مقصد طبيعي سفر، كوهستان است: در نوئل يا تعطيلات فوريه ، يك هفته اسكي درامتداد دامنه هاي پوشيده از برف براي بسياري از فرانسوي ها رويايي است. در ژوئيه و به ويژه در اوت، بيش از 35 ميليون فرانسوي به تعطيلات مي روند( 40% نمي روند). در تابستان بيشتر به دنبال آفتاب و ساحل در سواحل مديترانه و اقيانوسيه هستند. برنزه شدن بدن پس ازبازگشت نشانه يك تعطيلات موفق است. پلاژهاي زيادي براي فرانسوي ها در اين فصل وجود دارد .
 
اگر كساني شلوغي را بر نمي تابند، روستاها براي استراحت آنها جاي مناسبي است. مي شود قدم زد و گردش كرد، يا به ماهيگيري پرداخت، يا در رودخانه شنا كرد، از مناطق تاريخي بازديد نمود يا در جنگل كمپ زد و يا تور دوچرخه سواري گذاشت. گردشگري سبز از جايگاه ويژه اي در فرانسه برخوردار است. ديدن مكانهاي صنعتي نيز در فرانسه رايج است : كارخانه هاي پريه( آب معدني گازدار) در ورگز در 15 كيلومتري شهر نيم، مركز اتمي شينون كارخانه پنير سازي روكفور و غيره.
 
فرانسوي ها غالبا ترجيح مي دهند به خاطر كمبود بودجه و يا به خاطر سليقه از كشورشان خارج نشوند. از طرفي درست اين است كه فرانسه چيزهاي زيادي براي عرضه به هموطنانش دارد. در ايام تعطيلات تنها 15% فرانسوي ها به خارج و بيشتر هم به كشورهاي همسايه به ويژه اسپانيا مي روند. هنگامي كه دورتر مي روند در آفريقاي شمالي و جنوب شرقي آسيا اقامتي كوتاه خواهند داشت. آمريكاي شمالي نيز مقصد بيشتر جوانان است. فرانسوي ها خيلي كم به سفرهاي گروهي سازمان يافته مي روند و سفرهاي شخصي را ترجيح مي دهند.
 
'''ورزش'''
 
فرانسوي ها زياد ورزش مي كنند: 80% به طور منظم ورزش مي كنند انواع ورزش هاي نام برده شده عبارتند از:فوتبال، راگبي، تنيس، بسكتبال، شنا، اسكي، پياده روي  و آهسته دويدن، دوچرخه سواري، ژيمناستيك، هنرهای رزمی یا فقط پیاده روی شایع ترین ها هستند. ورزش هاي بسيار نادر را نيز انجام مي دهند: قايق بادباني، کوهنوردی، قایقرانی، غواصی، چتربازی، اسب سواری، گلف، قایقرانی، دوچرخه سواری در کوهستان (VTT). کسانی که بازی گروهي مي كنند معمولا این ورزش ها را، در باشگاه هايي انجام مي دهند که متعلق به فدراسیون ها است. حدود 10 ميليون فارغ التحصيل فدراسيون ها در فرانسه وجود دارد. فوتبال بيشترين ورزشكار را با 2 ميليون  و بعد از آن تنيس با 1 ميليون و سپس جودو با 500 هزار نفر دارد. فرانسوي زمان زيادي را براي ديدن برنامه هاي ورزشي از تلويزيون به ويژه فوتبال و راگبي صرف مي كند. زيرا تيم هاي ملي فرانسه در اين دو رشته در سطح بالا هستند. همچنين ورزش تنيس(رولاند گاروس) در ماه ژوئن و دوچرخه سواري (توردوفرانس) در ماه ژوئيه بزرگ ترين رويداد بين المللي سال محسوب مي شوند. نقطه اوج ديدن ورزش از تلویزیون به مناسبت جام قهرماني اروپا ، جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک است.
 
'''خلاقیت'''
 
تفریح و سرگرمی فرانسوي ها، تنها مصرف كردن و یا شرکت در فعالیت های گروهي نيست. مانند هر کس دیگری، فرانسوي ها دوستدار خلاقيت هنری هستند: 32% موسيقي به ويژه گيتار، ويولون و پيانو مي نوازند. 18% نقاشي مي كنند.14% تئاتر غيرحرفه اي كار مي كنند.8% به ويژه بانوان به رقص مي پردازند. اما از طرف ديگر انجام تعميرات ، ساخت مبلمان، تزئين بهتر خانه ، انجام تعمیرات اعم از کار های کوچک يا بزرگ از اشتغالاتي هستند كه مورد علاقه فرانسوي ها مي باشد. 80% مردان و 50% خانم ها تعميرات جزئي را خود انجام مي دهند. مغازه هاي مخصوص فروش ابزار آلات تعميرات وجود دارد. برنامه هاي تلويزيوني و راديويي كه ابزارهاي جديد را معرفي مي كنند از طرفداران زيادي در فرانسه برخوردار هستند. فرانسوي ها بسيار به باغباني علاقمندند و زدن چمن، كاشت گل، هرس شاخه ها، كاشت سبزیجات در باغچه هاي كوچك از فرصت هايي است كه بخشي از اوقات فراغت آنان را پر مي كند.[42]

نسخهٔ ‏۱۰ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۳۵

فرانسوی‌ها در اوقات فراغت چه کار می‌کنند؟ آنان پس از کار، آخرهفته و روزهای تعطیل و مرخصی به چه کاری می‌پردازند؟ پاسخ به این سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسیت، موقعیت خانوادگی، درآمد، سطح تحصیلات، وقت آزاد یا به عبارت ساده‌تر ذائقه هر کس متفاوت خواهد بود. فرانسه شهرت دارد به بهشت کارگران که در آن کمتر از کشورهای دیگر کار می‌کنند. فرانسوی‌ها همچنین شهرت دارند به این که کارکردن را دوست ندارند و فقط به تعطیلات فکر می‌کنند و غیره. این گونه قضاوت‌ها نادرست و ناعادلانه است. بهتر این است که گفته شود بسیاری از فرانسوی‌ها به زندگی خارج از کار تخصصی روزمره خود علاقمند هستند و این که در فرانسه قانون زمان کار به دقت تنظیم شده‌است: 35 ساعت کار در هفته، 5 هفته تعطیلات با حقوق در سال، تعطیلات زایمان برای زنان (16 هفته که 6 هفته قبل از زایمان است)تعطیلات پدر شدن برای مردان(2 هفته). به علاوه، در فرانسه افزایش روزهای تعطیل مرسوم است: اگر پنجشنیه یا سه شنبه روز تعطیل باشد شرکت ها‌ غالبا جمعه یا دوشنبه را تعطیل می‌کنند و اجازه می‌دهند کارکنانشان پل‌ بزنند تا تعطیلات طولانی‌تری داشته باشند. با وجود این همه تعطیلات، فرانسوی‌ها به طور میانگین 1700 ساعت‌ در سال یعنی 240 روز از 360 روز کار می‌کنند. بازنشستگی نیز از 60 سالگی است که آن هم اوقات فراغت را به همراه خواهد داشت و بسیاری از سالمندان از این فرصت استفاده می‌کنند و از زندگی خود لذت می‌برند. صنعت اوقات فراغت بخشی است که به شدت در حال توسعه است و پیشنهادات در این زمینه بیش از پیش متنوع‌تر و رقابتی‌تر می‌شوند. فرانسوی‌ها به طور کلی 5 تا 10 درصد درآمد خود را برای اوقات فراغت، محصولات فرهنگی و تفریحات هزینه می‌کنند و این امر نشان از اهمیت آن دارد.

رسانه

فرانسوی‌ها مصرف کنندگان کلان روزنامه نیستند (یک سوم آنان هر روز روزنامه می‌خوانند) اما به لحاظ خرید مجله (هفتگی و ماهانه) عمومی یا تخصصی مقام نخست را در جهان دارند. مطبوعات تخصصی در فرانسه بسیار رشد کرده‌ و حوزه‌های خاص را هدف قرار داده‌اند: اتومبیل،صید، شکار، تلویزیون، انفورماتیک، ابزارآلات، تزئینات داخلی، اقتصاد،عکاسی، سفرو غیره. علاوه بر این، مجلات زنانه نیز که به طور متناوب منتشر می‌شود، عموم زنان (25 درصد جمعیت فرانسه) را بر حسب سن، موقعیت اجتماعی، علایق و غیره هدف قرار داده‌اند.

فرانسوی‌ها به عنوان میراث‌دار سنت ادبیات ملی، کتاب زیاد می‌خرند. کتابخوانی از پیش دبستانی تا پایان آموزش متوسطه ترویج می‌شود. برنامه‌های متعدد تلویزیونی و رادیویی در معرفی کتاب خود گواه بر این امر است.

رادیو و تلویزیون نیز سهم اساسی در پر کردن اوقات فراغت مردم دارد. آنان به طور میانگین 3 ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند و 2 ساعت در روز به رادیو گوش فرا می‌دهند. مردم از 130 کانال تلویزیونی بهره‌مند هستند. 4 کانال ملی و عمومی یعنی فرانس 2 و فرانس 3 و آرته (کانال فرهنگی فرانسه- آلمانی) و کانال پنج (کانال آموزشی) و سه کانال ملی خصوصی ت اف آن، ام سیس و کانال پلوس(کانال پولی که 13 میلیون مشترک در فرانسه و خارج از فرانسه دارد). مابقی کانال‌ها (بیست‌تایی از آنها) به صورت کابل (8 درصد مشترک دارند) و یا ماهواره دریافت می‌شوند.

برنامه‌هایی که بیشترین بیننده را دارند فیلم‌ها و سریال‌ها، بازی‌ها، اطلاع‌رسانی (اخبار تلویزیونی) ورزش‌ها به ویژه فوتبال هستند. در سال‌های اخیر نیز شوهای تلویزیونی از استقبال خوبی برخوردار بوده‌است. گزارش‌هایی نیز از کاهش بینندگان تلویزیونی گاهی اوقات ذکر شده به ویژه نزد بچه‌ها اما این به دلیل ناراضی بودن آنان از برنامه‌ها‌ی تلویزیونی نیست (یک دوم فرانسوی‌ها از برنامه‌های تلویزیونی ناراضی اند و اینکه تبلیغات تلویزیونی زیاد است). وجود انبوه بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای، دستگاه‌های پخش فیلم که رقیبان جدی تلویزیون هستند‌ را نمی توان نادیده گرفت.

بیرون رفتن

موزه لوور

در پاسخ به این سوال که امشب چه کنیم؟ غالبا گفته می‌شود برویم سینما فیلم ببینیم. سینما تفریح مسرت بخش فرانسوی‌ها است. 50% آنان به طور منظم سینما می‌روند و این بسیار خوب است برای سینمایی که از سال‌های 70 به بعد دائم در حال بحران است، به سبب رقابت دیگر رسانه‌هایی که ظاهر شده‌اند، که یکی از آنها تلویزیون است. سینما در سال 1895 در فرانسه خلق شد و امروز به خاطر تولید فیلم بعد از آمریکا‌ در جایگاه دوم جهانی قرار دارد. فرانسوی همچنین به کنسرت (10%) به تئاتر (20%) به نمایش باله و اپرا (10%) دیدن موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و مراکز تاریخی (60%) می‌روند. 1200 موزه در فرانسه وجود دارد که سالانه ده‌ها میلیون نفر (نه فقط فرانسوی) را به خود جذب می‌کنند. از این میان موزه لوور، کاخ ورسای و موزه اورسی شاخص هستند. بیش از 1500 بنای تاریخی در سراسر فرانسه پذیرای بازدید کنندگان هستند که از این میان برج ایفل بیشترین بازدید کننده را دارد. 38000 ساختمان و مرکز(کاخ، کلیسا و اقامتگاه) در فرانسه به عنوان میراث فرهنگی توسط وزارت فرهنگ فرانسه ثبت و حفاظت می‌شوند.

دیزنی‌لند

مراکز تفریحی به هنگام تعطیلات علاقمندان زیادی دارند. پس از بازگشایی دیسنی‌لند پاریس در سال‌های هشتاد، پارک‌های تفریحی دیگر ی مثل آستریکس و اوبلیکس در 1990، در 30 کیلومتری پاریس افتتاح شد ولی این ها صرفا برای سرگرمی و تفریح هستند. پارک‌ها و مراکز دیگری نیز برای یاد دادن در حوزه علم و فن آوری نیر ایجاد شدند: پارک دو لا ویلت پاریس و فوتوراسکوپ نزدیک پوآتیه. باغ وحش‌هایی نیز در فرانسه وجود دارد که در آنها می‌توان خانواده حیواناتی که در این کشور زندگی نمی‌کنند را در آنجا مشاهده کرد: در پارک توآری در سی کیلومتری پاریس زرافه، فیل شیر، میمون، و غیره نگهداری می‌شوند و اجازه می‌دهد که حیوانات را در منطقه حفاظت شده مورد بازدید مردم قرار گیرند.

مسافرت

فرانسوی‌ها به هنگام تعطیلات تابستانی و زمستانی، برای خارج شدن از شهر به ویژه پاریس سوار اتومبیل می‌شوند، به ایستگاه قطار و یا به فرودگاه می‌روند. از طریق رادیو نیز اطلاعات لازم را به هنگام حرکت برای جلوگیری از ترافیک سنگین در جاده‌ها اعلام می‌کنند.

در زمستان مقصد طبیعی سفر، کوهستان است: در نوئل یا تعطیلات فوریه، یک هفته اسکی در امتداد دامنه‌های پوشیده از برف برای بسیاری از فرانسوی‌ها رویایی است. در ژوئیه و به ویژه در اوت، بیش از 35 میلیون فرانسوی به تعطیلات می روند (40% نمی‌روند). در تابستان بیشتر به دنبال آفتاب و ساحل در سواحل مدیترانه و اقیانوسیه هستند. برنزه شدن بدن پس ازبازگشت نشانه یک تعطیلات موفق است. پلاژهای زیادی برای فرانسوی‌ها در این فصل وجود دارد.

اگر کسانی شلوغی را بر نمی‌تابند، روستاها برای استراحت آنها جای مناسبی است. می‌شود قدم زد و گردش کرد، یا به ماهیگیری پرداخت، یا در رودخانه شنا کرد، از مناطق تاریخی بازدید نمود یا در جنگل کمپ زد و یا تور دوچرخه سواری گذاشت. گردشگری سبز از جایگاه ویژه‌ای در فرانسه برخوردار است. دیدن مکان‌های صنعتی نیز در فرانسه رایج است: کارخانه های پریه (آب معدنی گازدار) در ورگز در 15 کیلومتری شهر نیم، مرکز اتمی شینون کارخانه پنیر سازی روکفور و غیره.

فرانسوی‌ها غالبا ترجیح می‌دهند به خاطر کمبود بودجه و یا به خاطر سلیقه از کشورشان خارج نشوند. از طرفی درست این است که فرانسه چیزهای زیادی برای عرضه به هموطنانش دارد. در ایام تعطیلات تنها 15% فرانسوی‌ها به خارج و بیشتر هم به کشورهای همسایه به ویژه اسپانیا می‌روند. هنگامی که دورتر می‌روند در آفریقای شمالی و جنوب شرقی آسیا اقامتی کوتاه خواهند داشت. آمریکای شمالی نیز مقصد بیشتر جوانان است. فرانسوی‌ها خیلی کم به سفرهای گروهی سازمان یافته می‌روند و سفرهای شخصی را ترجیح می‌دهند.

ورزش

فرانسوی‌ها زیاد ورزش می‌کنند: 80% به طور منظم ورزش می‌کنند انواع ورزش های نام برده شده عبارتند از: فوتبال، راگبی، تنیس، بسکتبال، شنا، اسکی، پیاده‌روی‌ و آهسته دویدن، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، هنرهای رزمی یا فقط پیاده‌روی شایع‌ترین‌ها هستند. ورزش‌های بسیار نادر را نیز انجام می‌دهند: قایق بادبانی، کوهنوردی، قایقرانی، غواصی، چتربازی، اسب سواری، گلف، قایقرانی، دوچرخه سواری در کوهستان (VTT). کسانی که بازی گروهی می‌کنند معمولا این ورزش‌ها را، در باشگاه‌هایی انجام می‌دهند که متعلق به فدراسیون‌ها است. حدود 10 میلیون فارغ التحصیل فدراسیون‌ها در فرانسه وجود دارد. فوتبال بیشترین ورزشکار را با 2 میلیون‌ و بعد از آن تنیس با 1 میلیون و سپس جودو با 500 هزار نفر دارد. فرانسوی زمان زیادی را برای دیدن برنامه‌های ورزشی از تلویزیون به ویژه فوتبال و راگبی صرف می‌کند. زیرا تیم‌های ملی فرانسه در این دو رشته در سطح بالا هستند. همچنین ورزش تنیس (رولاند گاروس) در ماه ژوئن و دوچرخه سواری (توردوفرانس) در ماه ژوئیه بزرگ ترین رویداد بین‌المللی سال محسوب می‌شوند. نقطه اوج دیدن ورزش از تلویزیون به مناسبت جام قهرمانی اروپا، جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک است.

خلاقیت

تفریح و سرگرمی فرانسوی‌ها، تنها مصرف کردن و یا شرکت در فعالیت‌های گروهی نیست. مانند هر کس دیگری، فرانسوی‌ها دوستدار خلاقیت هنری هستند: 32% موسیقی به ویژه گیتار، ویولون و پیانو می‌نوازند. 18% نقاشی می‌کنند.14% تئاتر غیرحرفه ای کار می‌کنند. 8% به ویژه بانوان به رقص می‌پردازند. اما از طرف دیگر انجام تعمیرات، ساخت مبلمان، تزئین بهتر خانه، انجام تعمیرات اعم از کارهای کوچک یا بزرگ از اشتغالاتی هستند که مورد علاقه فرانسوی‌ها می‌باشد. 80% مردان و 50% خانم‌ها تعمیرات جزئی را خود انجام می‌دهند. مغازه‌های مخصوص فروش ابزار آلات تعمیرات وجود دارد. برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی که ابزارهای جدید را معرفی می‌کنند از طرفداران زیادی در فرانسه برخوردار هستند. فرانسوی‌ها بسیار به باغبانی علاقمندند و زدن چمن، کاشت گل، هرس شاخه ها، کاشت سبزیجات در باغچه‌های کوچک از فرصت‌هایی است که بخشی از اوقات فراغت آنان را پر می‌کند.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. برگرفته‌ازhttp://www.french.hku.hk/dcmScreen/lang2043/tempslibre. htm
  2. نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.