هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «در زیمبابوه نمی توان به راحتی از الگوی واحد در ارزش های اجتماعی سخن گفت.در این کشور، هر قبیله و گروه قومی هنجارها و سبک های ارزشی مربوط به قبیله ی خود را داراست . برای نمونه،طبق بررسی انجام شده توسط Gombe در خانواده های گسترده در میان قبایل شونا و...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در زیمبابوه | در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] نمیتوان به راحتی از الگوی واحد در ارزشهای اجتماعی سخن گفت. در این کشور، هر قبیله و گروه قومی هنجارها و سبکهای ارزشی مربوط به قبیلهی خود را داراست. برای نمونه، طبق بررسی انجام شده توسط Gombe در خانوادههای گسترده در میان قبایل [[قبيله شونا|شونا]] و [[قبیله اندبله|اندبله]] [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]]، (Vatete) عمه یا خاله وظیفه دارد تا حمایتهای لازم اخلاقی و اجتماعی نوه خواهری و یا برادری را به درستی انجام دهد. همچنین مراقبت از پدر و مادر وظیفهی مهم و نوعی ارزش خانوادگی در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] محسوب میشود<ref>برگرفته از http://beatafrica.org/comm.pdf</ref>. حتی پیروان فرقههای مختلف مسیحیت علیرغم اعتقاد به مبانی و ارزشهای مشترک، در بسیاری از موارد هر یک از [[هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه|ارزشهای اجتماعی]] و فرهنگی خاص خود متابعت میکنند. در میان اقلیت مسلمان کشور به علت جمعیت بسیار اندک آنان ویژگیهای مشترک ارزشی بیشتری مشاهده میشود. زندگی مسالمتآمیز اقوام و گروههای دینی مسیحی، مسلمان و پیروان ادیان بومی در کنار یکدیگر موجب شده است برخی هنجارهای مثبت اخلاقی نظیر احترام به اعتقادات و ارزشهای دینی دیگران در میان مردم رشد کند. | ||
جامعه امروز زیمبابوه مانند دیگر کشورهای در حال توسعه تا حدود زیادی تحت تأثیر آثار و مظاهر فرهنگ غرب قرار گرفته است.به دلیل | [[جامعه زیمبابوه|جامعه]] امروز [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] مانند دیگر کشورهای در حال توسعه تا حدود زیادی تحت تأثیر آثار و مظاهر فرهنگ غرب قرار گرفته است. به دلیل سابقهی طولانی فعالیت میسیونرهای مسیحی، حضور دراز مدت [[تاریخ دوران استعمار زیمبابوه|استعمار]] در این کشور، دوران حکومت سفیدپوستان نژادپرست و به دنبال آنها گسترش فرهنگ غربی در بین جوانان، حضور مظاهر فرهنگ ارزشی غرب در فضای کلی جامعه کاملاً احساس میشود. اگر چه همواره حکومت، ایستادگی در مقابل غرب و مبارزه با مظاهر آن را سیاست اصلی خود معرفی کرده و تا حدودی هم توانسته است در برخی موارد نوعی خود باوری فرهنگی را در میان مردم و در برابر توسعه فرهنگ غربی ایجاد کند، اما رسوخ غرب و فرهنگ غربی در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] غیر قابل انکار است<ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص. 49-50.</ref>. | ||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ ۲۵ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۴
در زیمبابوه نمیتوان به راحتی از الگوی واحد در ارزشهای اجتماعی سخن گفت. در این کشور، هر قبیله و گروه قومی هنجارها و سبکهای ارزشی مربوط به قبیلهی خود را داراست. برای نمونه، طبق بررسی انجام شده توسط Gombe در خانوادههای گسترده در میان قبایل شونا و اندبله زیمبابوه، (Vatete) عمه یا خاله وظیفه دارد تا حمایتهای لازم اخلاقی و اجتماعی نوه خواهری و یا برادری را به درستی انجام دهد. همچنین مراقبت از پدر و مادر وظیفهی مهم و نوعی ارزش خانوادگی در زیمبابوه محسوب میشود[۱]. حتی پیروان فرقههای مختلف مسیحیت علیرغم اعتقاد به مبانی و ارزشهای مشترک، در بسیاری از موارد هر یک از ارزشهای اجتماعی و فرهنگی خاص خود متابعت میکنند. در میان اقلیت مسلمان کشور به علت جمعیت بسیار اندک آنان ویژگیهای مشترک ارزشی بیشتری مشاهده میشود. زندگی مسالمتآمیز اقوام و گروههای دینی مسیحی، مسلمان و پیروان ادیان بومی در کنار یکدیگر موجب شده است برخی هنجارهای مثبت اخلاقی نظیر احترام به اعتقادات و ارزشهای دینی دیگران در میان مردم رشد کند.
جامعه امروز زیمبابوه مانند دیگر کشورهای در حال توسعه تا حدود زیادی تحت تأثیر آثار و مظاهر فرهنگ غرب قرار گرفته است. به دلیل سابقهی طولانی فعالیت میسیونرهای مسیحی، حضور دراز مدت استعمار در این کشور، دوران حکومت سفیدپوستان نژادپرست و به دنبال آنها گسترش فرهنگ غربی در بین جوانان، حضور مظاهر فرهنگ ارزشی غرب در فضای کلی جامعه کاملاً احساس میشود. اگر چه همواره حکومت، ایستادگی در مقابل غرب و مبارزه با مظاهر آن را سیاست اصلی خود معرفی کرده و تا حدودی هم توانسته است در برخی موارد نوعی خود باوری فرهنگی را در میان مردم و در برابر توسعه فرهنگ غربی ایجاد کند، اما رسوخ غرب و فرهنگ غربی در زیمبابوه غیر قابل انکار است[۲].
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://beatafrica.org/comm.pdf
- ↑ ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص. 49-50.