نهاد خانواده زیمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
در این کشور هر دو نظام پدرسالاری و مادر سالاری در خانواده های سنتی مشاهده می شود.حتی می توان تركيبی از هر دو نوع را در ميان خانواده ها ديد.امااغلب گروه های نژادی در [[زيمبابوه]] ساختار پدر شاهی يا به عبارتي پدر سالاری دارند.در چنين جامعه ای اگر چه زنان از حقوق خاصی برخوردارند اما در کل تابع همسران خود بوده از آنان انتظار مي رود ضمن خدمت به شوهران خود،برايشان كار كرده و فرزندان خوبی را به دنیا آورند.در اجتماعاتی كه با نظام خانوادگی پدرسالاری اداره مي شوند فرد به قبيله و خانواده پدری وابسته بوده و فرزندان چنين پدری زمين يا دام را از آنها به ارث می برند و عمو زادگان مانند خواهر و برادر فرد محسوب می شوند.
[[پرونده:نهاد خانواده زیمبابوه.jpg|بندانگشتی|نهاد خانواده زیمبابوه]]
در این کشور هر دو نظام پدرسالاری و مادرسالاری در خانواده‌های سنتی مشاهده می‌شود. حتی می‌توان ترکیبی از هر دو نوع را در میان خانواده‌ها دید. اما اغلب [[نژادها در زیمبابوه|گروه‌های نژادی در زیمبابوه]] ساختار پدرشاهی یا به عبارتی پدر سالاری دارند. در چنین جامعه‌ای اگر چه [[زنان در زیمبابوه|زنان]] از حقوق خاصی برخوردارند اما در کل تابع همسران خود بوده از آنان انتظار می‌رود ضمن خدمت به شوهران خود، برایشان کار کرده و فرزندان خوبی را به‌دنیا آورند. در اجتماعاتی که با نظام خانوادگی پدرسالاری اداره می‌شوند فرد به قبیله و خانواده پدری وابسته بوده و فرزندان چنین پدری زمین یا دام را از آن‌ها به ارث می‌برند و عمو زادگان مانند خواهر و برادر فرد محسوب می‌شوند.


بين شبكه ی روابط خانوادگی در نظام پدر سالاری شونا و اندبله و نظام مادر سالاری "تونگا" تفاوت های مهمی به چشم می خورد.در نظام خانوادگی مادر سالاری،وابستگی به خانواده مادری بوده ارث نيز از طرف برادر مادر(دايی) به فرد رسیده و خاله زاده ها به مثابه برادران و خواهران شخص به حساب می آيند.فرد در نظام خانواده گسترده،عمو را پدر و خاله را مادر خطاب می كند. اعضای خانواده گسترده معمولاً باهم زندگی می كنند و در مسایل مختلف زندگی،یکديگر را مورد حمايت قرار می دهند.
بین شبکه‌ی روابط خانوادگی در نظام پدرسالاری [[قبيله شونا|شونا]] و [[قبیله اندبله|اندبله]] و نظام مادرسالاری "تونگا" تفاوت‌های مهمی به چشم می‌خورد. در نظام خانوادگی مادرسالاری، وابستگی به خانواده مادری بوده ارث نیز از طرف برادر مادر(دایی) به فرد رسیده و خاله‌زاده‌ها به مثابه برادران و خواهران شخص به حساب می‌آیند. فرد در نظام خانواده گسترده، عمو را پدر و خاله را مادر خطاب می‌کند. اعضای خانواده گسترده معمولاً باهم زندگی می‌کنند و در مسایل مختلف زندگی، یکدیگر را مورد حمایت قرار می‌دهند.


روابط اجتماعی خويشاوندی در زيمبابوه بيشتر فرهنگی است  و چنين روابطی می تواند از طريق عوامل محيطی و منافع مادی تحت تأثير قرار گيرد.(Bourdillon,1997:20)
روابط اجتماعی خویشاوندی در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] بیشتر فرهنگی است و چنین روابطی می‌تواند از طریق عوامل محیطی و منافع مادی تحت تأثیر قرار گیرد<ref>Bourdillon,(1997). p. 20.</ref>.


در حال حاضر خانواده‌های گسترده بیشتر در روستاها دیده می‌شود در حالی که در شهرها غالباً [[نهاد خانواده زیمبابوه|خانواده]] به شکل هسته‌ای مشاهده می‌شود.


در حال حاضر خانواده های گسترده بیشتر در روستاها دیده می شود در حالی که در شهرها غالباً خانواده به شکل هسته ای مشاهده مي شود.
امروزه در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] خانواده از زن، شوهر و حداقل دو فرزند تشکیل می‌شود. خانواده‌های سنتی گسترده‌تر بوده شامل پنج یا تعداد بیشتری فرزند به همراه پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نیز فرزندان بستگان می‌باشد<ref>برگرفته از https://www.everyculture.com/Zimbabwe</ref>.


امروزه در زيمبابوه خانواده از زن ، شوهر و حداقل دو فرزند تشكيل می شود.خانواده های سنتی گسترده تر بوده شامل پنج يا تعداد بيشتری فرزند به همراه پدربزرگ ها ،مادربزرگ ها  و نيز فرزندان بستگان می باشد.(www.everyculture.com/Zimbabwe)
زندگی خانوادگی در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] نسبت به گذشته با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه است. در عصر حاضر روابط اجتماعی درون جامعه بسیار مهم‌تر از روابط درون خانواده است<ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص. 53-54.</ref>.


زندگی خانوادگی در زيمبابوه نسبت به گذشته با پيچيدگی های بيشتری مواجه است.در عصر حاضر روابط اجتماعی درون جامعه بسیار مهم تر از روابط درون خانواده است.
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۴۳

نهاد خانواده زیمبابوه

در این کشور هر دو نظام پدرسالاری و مادرسالاری در خانواده‌های سنتی مشاهده می‌شود. حتی می‌توان ترکیبی از هر دو نوع را در میان خانواده‌ها دید. اما اغلب گروه‌های نژادی در زیمبابوه ساختار پدرشاهی یا به عبارتی پدر سالاری دارند. در چنین جامعه‌ای اگر چه زنان از حقوق خاصی برخوردارند اما در کل تابع همسران خود بوده از آنان انتظار می‌رود ضمن خدمت به شوهران خود، برایشان کار کرده و فرزندان خوبی را به‌دنیا آورند. در اجتماعاتی که با نظام خانوادگی پدرسالاری اداره می‌شوند فرد به قبیله و خانواده پدری وابسته بوده و فرزندان چنین پدری زمین یا دام را از آن‌ها به ارث می‌برند و عمو زادگان مانند خواهر و برادر فرد محسوب می‌شوند.

بین شبکه‌ی روابط خانوادگی در نظام پدرسالاری شونا و اندبله و نظام مادرسالاری "تونگا" تفاوت‌های مهمی به چشم می‌خورد. در نظام خانوادگی مادرسالاری، وابستگی به خانواده مادری بوده ارث نیز از طرف برادر مادر(دایی) به فرد رسیده و خاله‌زاده‌ها به مثابه برادران و خواهران شخص به حساب می‌آیند. فرد در نظام خانواده گسترده، عمو را پدر و خاله را مادر خطاب می‌کند. اعضای خانواده گسترده معمولاً باهم زندگی می‌کنند و در مسایل مختلف زندگی، یکدیگر را مورد حمایت قرار می‌دهند.

روابط اجتماعی خویشاوندی در زیمبابوه بیشتر فرهنگی است و چنین روابطی می‌تواند از طریق عوامل محیطی و منافع مادی تحت تأثیر قرار گیرد[۱].

در حال حاضر خانواده‌های گسترده بیشتر در روستاها دیده می‌شود در حالی که در شهرها غالباً خانواده به شکل هسته‌ای مشاهده می‌شود.

امروزه در زیمبابوه خانواده از زن، شوهر و حداقل دو فرزند تشکیل می‌شود. خانواده‌های سنتی گسترده‌تر بوده شامل پنج یا تعداد بیشتری فرزند به همراه پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و نیز فرزندان بستگان می‌باشد[۲].

زندگی خانوادگی در زیمبابوه نسبت به گذشته با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه است. در عصر حاضر روابط اجتماعی درون جامعه بسیار مهم‌تر از روابط درون خانواده است[۳].

کتابشناسی

  1. Bourdillon,(1997). p. 20.
  2. برگرفته از https://www.everyculture.com/Zimbabwe
  3. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص. 53-54.