صورت گرایی در هنر چینی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «صورت گرایی خیره کنندهی هنر چینی که آن را در خوشنویسی، نقاشی و شعر هم میتوان دید. چینیها از راه خوشنویسی دریافتهای اساسی خود را شکل میدهند. اساس منحنیهای لغزان، خطوط راست و زاویههای زیبای سقف نیایشگاههای چینی از حرکت قلم مو در نوشتهها...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها | صورت گرایی خیره کننده ی [http://wiki.icro.ir/%D9%87%D9%86%D8%B1%20%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C هنر چینی] که آن را در خوشنویسی، نقاشی و شعر هم می توان دید. چینی ها از راه خوشنویسی دریافت های اساسی خود را شکل می دهند. اساس منحنی های لغزان، خطوط راست و زاویه های زیبای سقف نیایشگاه های چینی از حرکت قلم مو در نوشته های چینی بر آمده است. لذا، خوشنویسی در عالی ترین رده ی هنرهای زیبای چینی است. | ||
در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یک بار می تواند انجام دهد و در این حرکت تمام آنچه را که می خواهد باید خلق کند. تغییر دادن و بازنگری در آن امکان پذیر نیست. نقاشی چینی هم از نظر اصول و فنون با خوشنویسی رابطه ی نزدیک دارد. یکی از نویسندگان [http://wiki.icro.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین] باستان در این زمینه گفته است:«هنگامی که مردم می توانستند اندیشه های خود را با نقش بنگارند، با خط می نگاشتند، و هنگامی که از بیان کاراکترهای نگارشی ناتوان بودند، نقاشی می کردند.» بدین سان، یکی دیگری را تکمیل می کند و از طریق همان خود نیز به کمال می رسد و این دو قرین هم به شمار می روند، چون افزارهای نوشتن(قلم مو، مرکب، کاغذ، و دوات) که به «چهار گنج بنای ادب» اشتهار دارند، در هر دو هنر یکی است و هشت حرکت اساسی که در نوشتن کاراکترهای نگارش چینی به کار می روند در نقاشی نیز به عنوان شیوه های اساسی کاربرد قلم مو شناخته می شود.<ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ [[چین]]." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref> | |||
= کتابشناسی = |
نسخهٔ ۹ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۲۸
صورت گرایی خیره کننده ی هنر چینی که آن را در خوشنویسی، نقاشی و شعر هم می توان دید. چینی ها از راه خوشنویسی دریافت های اساسی خود را شکل می دهند. اساس منحنی های لغزان، خطوط راست و زاویه های زیبای سقف نیایشگاه های چینی از حرکت قلم مو در نوشته های چینی بر آمده است. لذا، خوشنویسی در عالی ترین رده ی هنرهای زیبای چینی است.
در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یک بار می تواند انجام دهد و در این حرکت تمام آنچه را که می خواهد باید خلق کند. تغییر دادن و بازنگری در آن امکان پذیر نیست. نقاشی چینی هم از نظر اصول و فنون با خوشنویسی رابطه ی نزدیک دارد. یکی از نویسندگان چین باستان در این زمینه گفته است:«هنگامی که مردم می توانستند اندیشه های خود را با نقش بنگارند، با خط می نگاشتند، و هنگامی که از بیان کاراکترهای نگارشی ناتوان بودند، نقاشی می کردند.» بدین سان، یکی دیگری را تکمیل می کند و از طریق همان خود نیز به کمال می رسد و این دو قرین هم به شمار می روند، چون افزارهای نوشتن(قلم مو، مرکب، کاغذ، و دوات) که به «چهار گنج بنای ادب» اشتهار دارند، در هر دو هنر یکی است و هشت حرکت اساسی که در نوشتن کاراکترهای نگارش چینی به کار می روند در نقاشی نیز به عنوان شیوه های اساسی کاربرد قلم مو شناخته می شود.[۱]