سابار: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


سابار واژه ای است که از کلمه ی سِرِر (Sérère)، طایفه ای در [[سنگال]] گرفته شده است. این آلت موسیقی ابزار کوبش، نوع خاصی از موسیقی و رقص احساسی در جشن های سنتی و مردمی سنگال و گامبیا است. این آلت موسیقی که نوعی تامبور است جز فرهنگ ولوف ها، سِرِرها و لابوها به شمار می آید. هم در موسیقی سنتی و هم در موسیقی مدرن از آن استفاده می شود. خاص بودن این موسیقی را باید مدیون "دودو اِندای روز" (Doudou Ndiaye Rose) متخصص این موسیقی دانست. جنس آن از چوب و پوست بز است و امروزه هفت نوع آن در بازار وجود دارد. در زمان قدیم از [[سابار]] برای ارتباط برقرارکردن از یک روستا با روستایی دیگر تا حدود پانزده کیلومتری از آن استفاده می گردید.


سابار(Sabar) واژه ای است که از کلمه ی سِرِر (Sérère)، طایفه ای در [[سنگال]] گرفته شده است. این [[ابزار موسیقی در سنگال|آلت موسیقی]] ابزار کوبش، نوع خاصی از [[موسیقی در سنگال|موسیقی]] و رقص احساسی در جشن های سنتی و مردمی [[سنگال]] و گامبیا است.
از این آلت موسیقی برای جشن ها، تولدها، مراسم ازدواج، جشن تعمید، ختنه، کشتی سنگالی، بازی ها و غیره استفاده می کنند. آلت [[سابار]] در آفریقای غربی کمتر به چشم می خورد، ولی رقص آن در کشورهای گوناگونی آموزش داده می شود اما در کشور [[مالی]] ممنوع است.<ref>Ndour, S. (2008). L’industrie musicale au Sénégal : essai d’analyse. Dakar: Codesria.</ref><ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)</ref>
 
این [[ابزار موسیقی در سنگال|آلت موسیقی]] که نوعی تامبور است جزئ فرهنگ ولوف ها، سِرِرها و لابوها به شمار می آید. هم در [[موسیقی در سنگال|موسیقی سنتی]] و هم در [[موسیقی در سنگال|موسیقی مدرن]] از آن استفاده می شود.
 
خاص بودن این [[موسیقی در سنگال|موسیقی]] را باید مدیون "دودو اِندای روز" (Doudou Ndiaye Rose) متخصص این [[موسیقی در سنگال|موسیقی]] دانست. جنس آن از چوب و پوست بز است و امروزه هفت نوع آن در بازار وجود دارد. در زمان قدیم از سابار برای ارتباط برقرارکردن از یک روستا با روستایی دیگر تا حدود پانزده کیلومتری از آن استفاده می گردید.
 
از این [[ابزار موسیقی در سنگال|آلت موسیقی]] برای جشن ها، تولدها، [[مراسم خواستگاری و ازدواج در سنگال|مراسم ازدواج]]، جشن تعمید، ختنه، کشتی سنگالی، بازی ها و غیره استفاده می کنند.
 
آلت سابار در آفریقای غربی کمتر به چشم می خورد، ولی رقص آن در کشورهای گوناگونی آموزش داده می شود اما در کشور [[مالی]] ممنوع است. (Ndour, 2008: 179)
 
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==


خط ۱۶: خط ۸:


* [[ابزار موسیقی در سنگال]]
* [[ابزار موسیقی در سنگال]]
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۳۱

سابار واژه ای است که از کلمه ی سِرِر (Sérère)، طایفه ای در سنگال گرفته شده است. این آلت موسیقی ابزار کوبش، نوع خاصی از موسیقی و رقص احساسی در جشن های سنتی و مردمی سنگال و گامبیا است. این آلت موسیقی که نوعی تامبور است جز فرهنگ ولوف ها، سِرِرها و لابوها به شمار می آید. هم در موسیقی سنتی و هم در موسیقی مدرن از آن استفاده می شود. خاص بودن این موسیقی را باید مدیون "دودو اِندای روز" (Doudou Ndiaye Rose) متخصص این موسیقی دانست. جنس آن از چوب و پوست بز است و امروزه هفت نوع آن در بازار وجود دارد. در زمان قدیم از سابار برای ارتباط برقرارکردن از یک روستا با روستایی دیگر تا حدود پانزده کیلومتری از آن استفاده می گردید.

از این آلت موسیقی برای جشن ها، تولدها، مراسم ازدواج، جشن تعمید، ختنه، کشتی سنگالی، بازی ها و غیره استفاده می کنند. آلت سابار در آفریقای غربی کمتر به چشم می خورد، ولی رقص آن در کشورهای گوناگونی آموزش داده می شود اما در کشور مالی ممنوع است.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Ndour, S. (2008). L’industrie musicale au Sénégal : essai d’analyse. Dakar: Codesria.
  2. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)