وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه سودان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
نخست، شیوه سنّتی: آموزشهای مذهبى در [[سودان]]، بیشتر به سبک سنّتی و در مدارسى صورت مىگیرد که «خلوه» نام دارند. آموزش روخوانی و حفظ قرآن کریم، فراگیرى مختصر مسائل مذهبى زیر نظر یک استاد و فقیه، از جمله برنامههایاین مدارس است. دوره تحصیلی در خلوهها هشتسال و تعداد دانشآموزان در هر دوره هفت تا پانزده نفر است. بعد از موفّقیّت در آزمون پایانی دوره، دانش آموزان مى توانند وارد مؤسسات آموزش عالى مذهبی شوند و در آن جا فلسفه، الهیات و معارف متداول و کلاسیک دینى را فراگیرند. دراین صورت پس از چهار سال رسماً، بهعنوان کارشناس علوم دینی شناخته مىشوند<ref>برگرفته از http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/83190</ref>. | نخست، شیوه سنّتی: آموزشهای مذهبى در [[سودان]]، بیشتر به سبک سنّتی و در مدارسى صورت مىگیرد که «خلوه» نام دارند. آموزش روخوانی و حفظ قرآن کریم، فراگیرى مختصر مسائل مذهبى زیر نظر یک استاد و فقیه، از جمله برنامههایاین مدارس است. دوره تحصیلی در خلوهها هشتسال و تعداد دانشآموزان در هر دوره هفت تا پانزده نفر است. بعد از موفّقیّت در آزمون پایانی دوره، دانش آموزان مى توانند وارد مؤسسات آموزش عالى مذهبی شوند و در آن جا فلسفه، الهیات و معارف متداول و کلاسیک دینى را فراگیرند. دراین صورت پس از چهار سال رسماً، بهعنوان کارشناس علوم دینی شناخته مىشوند<ref>برگرفته از http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/83190</ref>. | ||
دوم، شیوه دانشگاهی: امروزه دانشگاههای متعدّد، ازجمله «دانشگاه قرآن کریم و علوم اسلامی»، «دانشگاه علوم اسلامیاُم دُرمان»(جامعة أم درمان الإسلامية) و «دانشگاه بینالمللی آفریقا»(جامعة أفريقيا العالمية) و چند مؤسسه آموزش عالی، به تدریس علوم اسلامی، با روش دانشگاهی میپردازند<ref name=":0">مشاهدات عینی مصطفی امیدی، وابسته فرهنگی سابق ج.ا.ا ـ خارطوم</ref><ref>معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ [[سودان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.108.</ref>. | دوم، شیوه دانشگاهی: امروزه دانشگاههای متعدّد، ازجمله «دانشگاه قرآن کریم و علوم اسلامی»، «دانشگاه علوم اسلامیاُم دُرمان»(جامعة أم درمان الإسلامية) و «دانشگاه بینالمللی آفریقا»(جامعة أفريقيا العالمية) و چند مؤسسه آموزش عالی، به تدریس علوم اسلامی، با روش دانشگاهی میپردازند<ref name=":0">مشاهدات عینی مصطفی امیدی، وابسته فرهنگی سابق ج.ا.ا ـ [[خارطوم]]</ref><ref>معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ [[سودان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.108.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == |
نسخهٔ کنونی تا ۷ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۵۱
آموزشهای مذهبی در جمهوری سودان، به دو شیوه انجام میشود:
نخست، شیوه سنّتی: آموزشهای مذهبى در سودان، بیشتر به سبک سنّتی و در مدارسى صورت مىگیرد که «خلوه» نام دارند. آموزش روخوانی و حفظ قرآن کریم، فراگیرى مختصر مسائل مذهبى زیر نظر یک استاد و فقیه، از جمله برنامههایاین مدارس است. دوره تحصیلی در خلوهها هشتسال و تعداد دانشآموزان در هر دوره هفت تا پانزده نفر است. بعد از موفّقیّت در آزمون پایانی دوره، دانش آموزان مى توانند وارد مؤسسات آموزش عالى مذهبی شوند و در آن جا فلسفه، الهیات و معارف متداول و کلاسیک دینى را فراگیرند. دراین صورت پس از چهار سال رسماً، بهعنوان کارشناس علوم دینی شناخته مىشوند[۱].
دوم، شیوه دانشگاهی: امروزه دانشگاههای متعدّد، ازجمله «دانشگاه قرآن کریم و علوم اسلامی»، «دانشگاه علوم اسلامیاُم دُرمان»(جامعة أم درمان الإسلامية) و «دانشگاه بینالمللی آفریقا»(جامعة أفريقيا العالمية) و چند مؤسسه آموزش عالی، به تدریس علوم اسلامی، با روش دانشگاهی میپردازند[۲][۳].
نیز نگاه کنید به
ساختار آموزش مذهبی در جامعه اردن؛ وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه آرژانتین؛ وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه اسپانیا
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/83190
- ↑ مشاهدات عینی مصطفی امیدی، وابسته فرهنگی سابق ج.ا.ا ـ خارطوم
- ↑ معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ سودان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.108.