پیشینه آموزش بنگلادش: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''10. 1. تاریخچه آموزش و پرورش''' پس از استقلال این کشور، برای تحقق بخشیدن به آرمان های مردم، تلاش زیادی شد. از جمله سعی در بهبود وضع نظام آموزش و پرورش این کشور بود. سیاست جدید نظام آموزشی در سال 1989 بر اساس نظر خواهی، پی ریزی شد. اصل و اهداف آموزش و...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۸: خط ۸:


3. ریشه کن کردن بی سوادی در طول مدتی که قانون پیشنهاد می کند.
3. ریشه کن کردن بی سوادی در طول مدتی که قانون پیشنهاد می کند.
'''10. 1. 1.''' اولویت های آموزش جاری بنگلادش
یکی از منابع اصلی انسانی کشور، جمعیت فراوان آن است. از این رو، اولویت های مهم آموزشی این کشور، مساله هدایت این نیروی عظیم به نیروی تولید کار بیشتر و تامین محیط اجتماعی فعال و توسعه سیاسی و اقتصادی است. اولویت دیگر از بین بردن بی سوادی که سلاح اصلی برای مبارزه با فقر و عقب ماندگی کشور است.
    اعلامیه دولت مبنی بر تصمیم جدی برای افزایش سوادآموزان موجب آماده شدن طرح ملی در راستای رفع بی سوادی بزرگسالان از یک سو و آموزش عمومی کودکان از سوی دیگر شده است. از این رو، در راستای معرفی آموزش اجباری، طرح های بسیج همگانی به منظور آگاهی مردم، برای شرکت درآن شروع شد. این فعالیت ها عبارت بودند از: تشکیل کمیته های آموزشی در سطح روستاها، تشکیل انجمن مادران، انجمن دانش آموزان و بهره برداری از رسانه های گروهی. در نتیجه مردم به لزوم تعلیم و تربیت پی بردند. برای رسیدن به درصد باسوادان به میزان 62 در صد، از سوی برنامه ریزان آموزشی کشور، انجام شش اولویت پیشنهاد شد. همچنین تاسیس مدارس در مناطق بدون مدرسه، بازسازی و احیای مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی، ایجاد کلاس های اضافی، طرح تغذیه رایگان به دانش آموزان، اهدا 15 کیلو گندم یا برنج به خانواده های بی بضاعت در ماه در قبال فرستادن هر فرزند به مدرسه از عمده کارهایی بود که جامعه را برای پذیرش آموزش عمومی به حرکت درآورد.
    در این راستا، البته مشکلات و موانعی سد راه توسعه آموزش همگانی شده است، مانند بی سوادی و فقر شدید اکثر والدین که حتی قادر به تهیه نیازهای اولیه آموزشی بچه ها در منزل هم نیستند.  همچنین پرداخت هزینه های غیر مستقیم آموزش ابتدایی در توان والدین قشر آسیب پذیر جامعه نیست. از سوی دیگر کمبود شدید معلم حرفه ای در کادر آموزشی است. برای رفع این مشکلات، دولت اقدام به طرح بلند مدت آموزشی کرد تا بتواند تا سال 2010 به اهداف آموزشی دلخواه نایل شود. بخشی از اهداف دولت برای این برنامه عبارت بود از:
1. تاکید بر آموزش های حرفه ای در سطح دبیرستان به منظور کمک کردن به استخدام فارغ التحصیلان دوره دبیرستان در داخل و خارج؛
2. برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای مناسب با جامعه، از طریق ارتباط با بازار کار و کم کردن فاصله بین امکانات آموزشی شهر و روستا؛
3. گسترش امکانات آموزشی در دوره اول و دوم دبیرستان برای جذب هرچه بیشتر دانش آموزان برای ادامه تحصیلات.
در طرح مزبور، همچنین توسعه دانشکده های نظامی و خوابگاه آن ها، تربیت ائمه مساجد از طریق امکانات مراکز تربیت ائمه بخش ها، ترجمه و انتشار متون اسلامی و ازدیاد مراکز فرهنگی اسلامی پیش بینی شده بود.
نتیجه این برنامه ها قطعا می بایستی در آمارهای آموزشی و توسعه آن در سال جاری (2012) در دسترس قرار گیرد.
شاخص‌های آماری دانش آموزان و دانشجویان در بنگلادش درسال 2006 میلادی.
(www.Bangladesh gov/edu statistics, Bangladesh, 2010 )
{| class="wikitable"
| rowspan="2" |ردیف
| rowspan="2" |نوع نهاد
| rowspan="2" |تعداد مراکز
| colspan="2" |تعداد معلمین
| colspan="2" |تعداد دانش‌آموزان
|-
|مرد
|زن
|مرد
|زن
|-
|1
|مدارس دولتی
|37671
|100159
|61955
|5303292
|5361783
|-
|2
|مدارس غیر دولتی و سایر مراکز خصوصی
|42162
|97371
|66884
|3442572
|3355314
|-
|3
|جمع کل مدارس دولتی و غیر دولتی
|79833
|197530
|128839
|8745864
|8617097
|-
|4
|مدارس راهنمایی غیر دولتی
|3982
|22816
|5531
|373942
|568927
|-
|5
|دبیرستانهای دولتی
|317
|4825
|2498
|18614
|104124
|-
|6
|دبیرستانهای غیردولتی
|13087
|139336
|170887
|3311736
|3649517
|-
| colspan="2" |جمــع کل
|17386
|166977
|39580
|3803794
|4322568
|-
|8
|مدارس و کالج‌های غیردولتی
|219
|2583
|907
|19765
|24091
|-
|9
|مراکز دولتی پیش دانشگاهی
|10
|88
|65
|505
|3142
|-
|10
|مراکز غیردولتی پیش دانشگاهی
|1350
|20771
|4803
|148137
|128524
|-
|11
|دانشکده‌های دولتی
|138
|2233
|479
|64770
|50762
|-
|12
|دانشکده‌‌های غیردولتی
|931
|28253
|6010
|39786
|228153
|-
|13
|دانشکده‌های دولتی در سطح لیسانس
|43
|1373
|225
|44921
|21910
|-
|14
|دانشکده‌های غیردولتی در سطح ‌لیسانس
|18
|715
|202
|11344
|8833
|-
|15
|دانشکده‌‌های دولتی در سطح فوق لیسانس
|60
|2892
|879
|160252
|81147
|-
|16
|دانشکده‌های غیردولتی در سطح فوق لیسانس
|25
|1275
|513
|33850
|21263
|-
| colspan="2" |جمع کل دانشکده‌‌ها و کالج‌ها
|2794
|60183
|14083
|881404
|567825
|}
'''10. 2. ساختار و سیاست آم'''

نسخهٔ ‏۱۱ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۱۰

10. 1. تاریخچه آموزش و پرورش

پس از استقلال این کشور، برای تحقق بخشیدن به آرمان های مردم، تلاش زیادی شد. از جمله سعی در بهبود وضع نظام آموزش و پرورش این کشور بود. سیاست جدید نظام آموزشی در سال 1989 بر اساس نظر خواهی، پی ریزی شد. اصل و اهداف آموزش و پرورش بر اساس ماده 17 قانون اساسی کشور که به آموزش و پرورش مربوط می شود، چنین بیان شده است:

1. ایجاد سیستم آموزشی واحد و همگانی و گسترش آن در میان همه کودکان به صورت رایگان و اجباری، تا سطحی که قانون معین می کند.

2. ارتباط آموزش و پرورش با نیازهای جامعه و پرورش مردم کاملا آموزش دیده و آماده خدمت، برای برطرف کردن آن نیازها.

3. ریشه کن کردن بی سوادی در طول مدتی که قانون پیشنهاد می کند.

10. 1. 1. اولویت های آموزش جاری بنگلادش

یکی از منابع اصلی انسانی کشور، جمعیت فراوان آن است. از این رو، اولویت های مهم آموزشی این کشور، مساله هدایت این نیروی عظیم به نیروی تولید کار بیشتر و تامین محیط اجتماعی فعال و توسعه سیاسی و اقتصادی است. اولویت دیگر از بین بردن بی سوادی که سلاح اصلی برای مبارزه با فقر و عقب ماندگی کشور است.

    اعلامیه دولت مبنی بر تصمیم جدی برای افزایش سوادآموزان موجب آماده شدن طرح ملی در راستای رفع بی سوادی بزرگسالان از یک سو و آموزش عمومی کودکان از سوی دیگر شده است. از این رو، در راستای معرفی آموزش اجباری، طرح های بسیج همگانی به منظور آگاهی مردم، برای شرکت درآن شروع شد. این فعالیت ها عبارت بودند از: تشکیل کمیته های آموزشی در سطح روستاها، تشکیل انجمن مادران، انجمن دانش آموزان و بهره برداری از رسانه های گروهی. در نتیجه مردم به لزوم تعلیم و تربیت پی بردند. برای رسیدن به درصد باسوادان به میزان 62 در صد، از سوی برنامه ریزان آموزشی کشور، انجام شش اولویت پیشنهاد شد. همچنین تاسیس مدارس در مناطق بدون مدرسه، بازسازی و احیای مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی، ایجاد کلاس های اضافی، طرح تغذیه رایگان به دانش آموزان، اهدا 15 کیلو گندم یا برنج به خانواده های بی بضاعت در ماه در قبال فرستادن هر فرزند به مدرسه از عمده کارهایی بود که جامعه را برای پذیرش آموزش عمومی به حرکت درآورد.

    در این راستا، البته مشکلات و موانعی سد راه توسعه آموزش همگانی شده است، مانند بی سوادی و فقر شدید اکثر والدین که حتی قادر به تهیه نیازهای اولیه آموزشی بچه ها در منزل هم نیستند.  همچنین پرداخت هزینه های غیر مستقیم آموزش ابتدایی در توان والدین قشر آسیب پذیر جامعه نیست. از سوی دیگر کمبود شدید معلم حرفه ای در کادر آموزشی است. برای رفع این مشکلات، دولت اقدام به طرح بلند مدت آموزشی کرد تا بتواند تا سال 2010 به اهداف آموزشی دلخواه نایل شود. بخشی از اهداف دولت برای این برنامه عبارت بود از:

1. تاکید بر آموزش های حرفه ای در سطح دبیرستان به منظور کمک کردن به استخدام فارغ التحصیلان دوره دبیرستان در داخل و خارج؛

2. برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای مناسب با جامعه، از طریق ارتباط با بازار کار و کم کردن فاصله بین امکانات آموزشی شهر و روستا؛

3. گسترش امکانات آموزشی در دوره اول و دوم دبیرستان برای جذب هرچه بیشتر دانش آموزان برای ادامه تحصیلات.

در طرح مزبور، همچنین توسعه دانشکده های نظامی و خوابگاه آن ها، تربیت ائمه مساجد از طریق امکانات مراکز تربیت ائمه بخش ها، ترجمه و انتشار متون اسلامی و ازدیاد مراکز فرهنگی اسلامی پیش بینی شده بود.

نتیجه این برنامه ها قطعا می بایستی در آمارهای آموزشی و توسعه آن در سال جاری (2012) در دسترس قرار گیرد.


شاخص‌های آماری دانش آموزان و دانشجویان در بنگلادش درسال 2006 میلادی.

(www.Bangladesh gov/edu statistics, Bangladesh, 2010 )

ردیف نوع نهاد تعداد مراکز تعداد معلمین تعداد دانش‌آموزان
مرد زن مرد زن
1 مدارس دولتی 37671 100159 61955 5303292 5361783
2 مدارس غیر دولتی و سایر مراکز خصوصی 42162 97371 66884 3442572 3355314
3 جمع کل مدارس دولتی و غیر دولتی 79833 197530 128839 8745864 8617097
4 مدارس راهنمایی غیر دولتی 3982 22816 5531 373942 568927
5 دبیرستانهای دولتی 317 4825 2498 18614 104124
6 دبیرستانهای غیردولتی 13087 139336 170887 3311736 3649517
جمــع کل 17386 166977 39580 3803794 4322568
8 مدارس و کالج‌های غیردولتی 219 2583 907 19765 24091
9 مراکز دولتی پیش دانشگاهی 10 88 65 505 3142
10 مراکز غیردولتی پیش دانشگاهی 1350 20771 4803 148137 128524
11 دانشکده‌های دولتی 138 2233 479 64770 50762
12 دانشکده‌‌های غیردولتی 931 28253 6010 39786 228153
13 دانشکده‌های دولتی در سطح لیسانس 43 1373 225 44921 21910
14 دانشکده‌های غیردولتی در سطح ‌لیسانس 18 715 202 11344 8833
15 دانشکده‌‌های دولتی در سطح فوق لیسانس 60 2892 879 160252 81147
16 دانشکده‌های غیردولتی در سطح فوق لیسانس 25 1275 513 33850 21263
جمع کل دانشکده‌‌ها و کالج‌ها 2794 60183 14083 881404 567825


10. 2. ساختار و سیاست آم