جامعه و نظام اجتماعی امارات متحده عربی: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱۲۵: | خط ۱۲۵: | ||
هشت کشور منطقه که جمعیتشان خارج از امارات متولد شده اند اما در دبی زندگی میکنند: | هشت کشور منطقه که جمعیتشان خارج از امارات متولد شده اند اما در دبی زندگی میکنند: | ||
پاکستان %16 / عرب %11 / بنگلادش %9 / فیلیپین %3 / سری لانکا %2 / هندوستان %51 / اروپا %1 / دیگر کشورها %7. | پاکستان %16 / عرب %11 / [[بنگلادش]] %9 / فیلیپین %3 / سری لانکا %2 / هندوستان %51 / اروپا %1 / دیگر کشورها %7. | ||
'''مهاجرین در سال 2004''' | '''مهاجرین در سال 2004''' |
نسخهٔ ۱۲ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۲
جامعه
رسوم اجتماعی
زمانی که کشور امارات عربی متحده با اتحاد قبایل دیگر به شکل کنونی در آمد آنچه که مسلم است هر قبیله آداب و رسوم مختلفی داشت. وتعجب آور نیست که هفت شیخ نشین امارات چشم اندازهای مختلفی درباره رسوم اجتماعی داشته باشند. شارجه برنامه های سختگیرانهای در مورد نزاکت اجتماعی یا همان شؤنات اسلامی دارد. در سال 2001، انجمن عالی امارات قوانین عمومی روابط دینی، ارتباطات اجتماعی و موضوعات مرتبط و یا هر آنچه بطور کل قوانین شؤنات اسلامی(نجابت عمومی) شارجه گفته میشود را تصویب کرد که در این سلسله قوانین هر گونه حضور جمعی مردان و زنان مجرد با یکدیگرممنوع اعلام شده است. به علاوه، مردان و زنان بایددر اجتماع پوشش داشته باشند که در شرع اسلام به میزان وچگونگی آن اشاره شده است. مثلاً مردان نمیتوانند شرت کوتاه بپوشند یا با سینه عریان در عموم ظاهر شوند. زنان باید لباسهایی بپوشند که در آن پشت، شکم و موهایشان کاملاً پوشانده شود. البته این روش و میزان پوشش در کلیه کشورهای اسلامی مرسوم است اما در امارات این روش بصورت سختگیرانه ای در شیخ نشین شارجه پیگیری میشود ودر سایر شیخ نشینها پیگیری مجدانه ای وجود ندارد. (برگرفته شده از سایت ویکی پدیا)
این قوانین در یک تلاش برای حمایت هم زمان از ساکنین و توریستها تصویب شد ولی با توجه به فرهنگ و باورهای عمومی توریستهایی که در امارات رفت وآمد دارند این قوانین از میزان جذب آنها به این مناطق خواهد کاست. در فوجیراه، مقیاسها(هنجارها) ی اجتماعی کاملاً توسط امیر دیکته میشود، او کسی است که بطور متفاوت با همسایهاش حکومت کرده و قانون وضع می کندالبته این شرایط در کلیه شیخ نشینها برقرارد است یعنی هرکدام قوانین داخلی خواست خود را دارند. حاکمان الفوجیراه در امارات مالک تمام سرزمین تحت حاکمیتشان بصورت خصوصی هستند، بنابراین حرفـشان اولین و آخرین حرف در تمـام موضـوعات میباشد. او بطور سختگیرانه ای با چشمانداز محافظه کارانه و مطابق قوانین اسلامی حکومت میکند. بدین مفهوم که در آنجا خوردن مشروب بر اساس شرع ممنوع است اما برخی هتلها برای مهمانهایشان و توریستهای خارجی مشروبات الکلی تهیه و سرو میکنند. بهرحال حجاب اجباری است. ودر امارات هنوز میتوانیم شاهد شلاقهایی باشیم که برای جرائم کوچکتر و خارج شدن از حدود اسلامی مثل مشروب خوری در ملأ عام که متأسفانه از طبقه فقیرتر جامعه هستند باشیم. تنبیهاتی شبیه این خارج از دادگاه اصلی تشکیل میشود که در کنار برج الفواجیراه در مرکز شهر قرار دارد. با وجود این تاریخ، جامعه در امارات متحده عـربی بطـور گـسترده ای خانوادهگرا است. مثلاً ازدواج اهمیت بزرگی برای شهرنشینان اماراتی دارد. قبل از کشف نفت ازدواجها درون قبایل ترتیب داده میشد. حالا، اگرچه مردم در انتخاب همسرشان آزاد هستند امابرخی از شهرنشینان دوست دارند ازدواجشان توسط والدین یا دیگر اعضای قبیلهشان ترتیب داده شود. در سالهای اخیر مطابق با گسترش فرهنگ بومی و محدود کردن تأثیرات فرهنگ خارجی، دولت تلاش میکند ترغیب کند بانوان شهرنشین را به ازدواج با مردان در امارات متحده عربی در مقابل تمایل رو به فزونی ازدواج زنان با مردان اماراتی و غیراماراتی خارج از کشور و یا حتی از بین تبعیدی هایی که زندگی میکنند در امارات و این یک چالش جدی برای امارات می باشد. بخاطر اینکه تعدادی زیادی از مردمی که در امارات زندگی میکنند از ملیت های دیگر هستند و ازدواج با آنها مسلما تبعاتی نیز خواهد داشت که در صورت گسترش آن جلوگیری از این تبعات برای امارات غیر ممکن خواهد بود. بنابر این رییس جمهور امارات متحده عربی تصمیمی مبنی بر تشویق شهرنشینان اماراتی به ازدواج با یکدیگر در مقابل ازدواج با سایر ملیت های موجود در امارات را در دستور کار خود قرار داده است و از آن جمله است تاسیس صندوق ازدواج جوانان اماراتی در سال 1994 میلادی تا سختیهای مالی برای کسانی که در آرزوی ازدواجند را تسهیل کند. مردان جوانی که با زنان اماراتی ازدواج میکنند یک کمک هزینه قابل توجه از صندوق ازدواج دریافت میکنند. اگرچه اسلام به مردان اجازه اختیار چهار همسر را داده اما اغلب مردان اماراتی تنها یکبار ازدواج میکنند. (Hansen, 2005:98)
آنچه مسلم است با توجه به این شرایط واحد خانواده به همان اندازه تغییر کرده است. طبق گفتهها تا دو یا چند نسل قبل خانواده های اماراتی گروهی و بصورت خانواده گسترده زندگی می کردند( خانوادههایی که با پدربزرگ و مادربزرگ و... زندگی میکنند). حالا والدین و بچهها بطور عادی در یک خانه زندگی میکنند و نوکرهاکمک میکنند به انجام وظایف خانهداری و تربیت بچهها. اگر چه آنها مدت طولانی درخانه پدری زندگی نمیکنند اما پس از ازدواج عموماً نزدیک والدینشان و دیگر اقوامشان زندگی میکنند. علاوه براینکه نزدیک اعضای خانوادهشان زندگی میکنند آنها تمایل دارند خانههایی مناسب برای زندگی جدید متناسب با شرایط مالی و تعداد فرزندانشان انتخاب کنند. شهروندان اماراتی تمایلی به زندگی در نزدیکی مهاجران ندارند. بطور میانگین دو خدمتکار در خانواده اماراتی وجود دارد و با وجود آگاهسازی تأثیرات خارجی روی بچهها، بیشتر خدمتکاران خارجی هستند. حکومت مردم را به داشتن خانوادههای بزرگ تشویق میکند و خانواده بطور میانگین شش تا هشت بچه دارند اما این تعداد در نسلهای کنونی رو به کاهش معنی داری گذاشته است.
رسومات خانه و خانواده در حال تغییرند. راه کار کردن مردم نیز دستخوش تغییر است. قبلاً مردم امارات مبلغ زیادی از درآمد نفت بدست میآوردند و تعدادی از مردم زندگیشان را از راه ماهیگیری، کشاورزی، صید صدف و کارهای مرتبط میگذراندند و برخی کوچ نشین و گلهدار شتر بودند و کشتی و قایق داشتند. امروزه، تجارت نفت شغلهای زیادی برای امارات بوجود آورده است. علاوه براین حکومت در تجارت نفت و گاز طبیعی سرمایهگذاری کرده است. شهروندان عموماً توسط دولت در مؤسسات خدماتی گوناگون استخدام شدهاند. برخی در مدرسهها و ادارات دولتی کار میکنند یا بعنوان افسر پلیس و سرباز خدمت میکنند. زنانی که کار میکنند اغلب از امکانات نگهداری از بچه در محل کارشان استفاده میکنند اگر آنها نوکر جهت مراقبت از بچههایشان نداشته باشند. طبق قوانین امارات از حدود هشت صبح تا زمان ناهار کار میکنند. سپس یک استراحت طولانی دارند و در انتهای ظهر یا عصر به کار بر میگردند. بیشترین زمان وعده غذايي در طی روز طبق شنیده ها ناهار است. بنابراین مردم اغلب برای ناهار خوردن با خانواده و قیلوله بعد از آن که در امارات بسیار مرسوم است به خانههایشان برمیگردند. با وجود این شرایط برخی شغلها با این برنامه سنتی هنوز مطابقت دارند و بسیاری دیگر از مشاغل به یک برنامه کاری که خیلی شبیه به برنامه های کاری استفاده شده در ایالات متحده است تغییر کردهاند. گوناگونی کار در هر هفته به همان اندازهی صنعت است. برخی از خرده فروشی ها هر روز باز هستند اما برخی شغلها و مغازهها از یکشنبه تا پنجشنبه کاملاً باز هستند و جمعه و شنبه تعطیلند. برای اینکه جمعه روز عبادت همگانی مسلمانان است و بیشتر مردم تمام یا قسمتی از روز را تعطیلند.
زنان
در سال 1975، تشکیلات زنان در سرتاسر امارات متحده عربی انجمن زنان را تحت مدیریت شیخها فاطیما بنت مبارک، همسر رهبر کشور، شیخ زاید بوجود آورد. شیخها فاطیما بعنوان رئیس انجمن به پیشرفت حقوق زنان هموطنش کمک شایانی کرد. این تشکیلات کمک کرد که زنان خواندن و نوشتن یاد بگیرند و یاد بگیرند که آنها میتوانند دنیا و زندگی را برای خانواده هایشان بگونه ای دیگر گسترش بدهند. این اولین پله حرکت اساسی قبل از جنبش نفت بود تا سطح بیسوادی در بین مردان و زنان به میزان قابل توجهی بالا برود.
پله مهم بعدی که در سال 1983 میلادی برداشته شد وقتی بود که شیخ زاید دستور تشکیل انجمن زنان را صادر کرد و گفت که زنان نباید فقط به مراقبت از بچه ها محدود باشند وبایستی بصورتی فعال تر در اجتماع حضور یابند. انجمن زنان کمیتهای جهت تمرکز روی آموزش، مذهب، مادری، زندگی اجتماعی، فرهنگ، ورزشها، تاریخ و هنر زنان تشکیل داد. این انجمن از31 شاخه که در سرتاسر امارات پراکنده میبودند تشکیل شده است. شاخهها فرصتهایی را برای زنان آماده میکردند که با سواد بشوند، درباره تاریخ و مذهب کشورشان یاد بگیرند، مهارتهای بچهداری را گسترش بدهند، آموزشهای شغلی و کار آفرینی را فرا بگیرند، مدیریت خانهداری یاد بگیرند و در تنوع هرچه بهتر و بیشتر در فعالیتهای جمعی جامعه مانند فعالیتهای ورزشی، فرهنگی و غیره مشارکت داشته باشند. (Ibid: 98)
در سال 1998، دانشگاه زاید ویژه آموزش زنان اماراتی ایجاد شد و این دانشگاه تا هم اکنون ادامه پیدا کرده و گسترش یافته است. به علاوه در سالهای اخیر انجمن زنان روی مبحث ازدواج تمرکز کرده است و این امر را بگونه ای خاص برای جامعه مهم جلوه داده است. در بیست سال گذشته زنان به دلایل گوناگونی مجرد ماندند. در ابتدا، ممکن بود زمینههای آموزشی نتیجه عکس داشته باشد. بدین مفهوم که مردان میخواهند با زنانی که از نظر سطح آموزشی در مرتبه ای برابر با آنها هستند ازدواج کنند اما در سالهای قبل تعداد کمی از زنان در همان درجه از مردان آموزش دیده بودند. در حال حاضر در امارات متحده عربی و در برخی موقعیتهای آموزشی زنان از سطح بالاتری نسبت به مردان قرار دارند. دلیل دیگر بـرای افزایـش تعداد زنـان مجـرد در امـارات هـزینه های بالای ازدواج میباشد. (Ibid: 123)
در فرهنگ عرب، ازدواج ها را در مکانهای خیلی مهم برگزار میکنند و با تجملات و مراسم بسیار زیاد جشن میگیرند و در نتیجه این تجملات و هزینه های سرسام آور مردان ازدواج با عروسـهای خارجـی را انتخـاب می کنند بنابراین زنان اماراتی مجرد میمانند. موردی که اخیراً در امارات بوجود آمده این است که مردان خیلی بیشتر از زنان دوست دارند به خارج از کشور امارات بروند تا برای آموزشهای پیشرفته حرفهای و تکنیکال خود را آماده کنند و وقتی که به سن ازدواج رسیدهاند با توجه به ارتباط با زنهای خارجی با آنها ازدواج میکنند. (Abed, 2001:129)
موضوع دیگری که هست این است که تعدادی از مردان مسنتر با زنان خارج از کشور ازدواج می کنند. انجمن زنان این کار را تایید نمیکند بخاطر اینکه این زنان جوان که به امارات متحدهی عربی میآیند آموزشهای کمی از نظر گویش و سایر مهارتهای ارتباطی دیده اند و نمیتوانند حضور پررنگی درمسایل اجتماعی کشور جدیدشان داشته باشند. در چند سال گذشته، حکومت با گروهی از زنان در یک تلاش مشارکتی سعی کرده است تا رسم ازدواج با زنان خارجی را از بین ببرد. برای نمونه اهداء وام ازدواج به مردانی که همسر خارجی میگیرند تعلق نمی گیرد. و آگاهی دادن به مردان مسنترپیرامون ازدواج با زنان خارجی با این مزمون که آنان بخاطر این تن به ازدواج با آنها می دهند که به شرایط مالی بهتری برسند. (Ibid: 132)
از این گذشته، کسانی که روی پژوهشهای حکومتی مطالعه میکنند مادامی که در امارات هستند از ازدواجشان جلوگیری میشود. رهبران و مقامات بالای حکومتی انجمن زنان امیدوارند که تعداد ازدواج های بین ملیت های اماراتی و همسران که در خارج متولد شدهاند را کاهش بدهند بخاطر اینکه اثرات منفی روی جامعه امارات متحده عربی دارد. ازدواجهای بین ملیت های اماراتی و زنـان خارجـی بسـیار شـبیه به طـلاق است و می تواند برای بچهها مشکلات عدیده ای را به همراه داشته باشد. در گذشته مردان که ازدواج خارجی داشتند با زنانی از هندوستان و دیگر کشورهای عربی ازدواج میکردند که این موضوع حالا به تمام کشورهای دنیا گسترش پیدا کرده است. این مسأله ممکن است در نتیجه رسوم مذهبی باشد; سنتهای اسلامی ارتباط با مردان در زندگی روزانه را کم کرده و بنابراین پتانسیل جفتیابی کم شده است. حالا، بهر حال مردان ممکن است با زنان تبعیدی معاملاتی بصورت فرم و اساس روابط روزانه داشته باشند. همچنین ممکن است تعداد زنانی که به مدارج بالای آموزشی میرسند را افزایش بدهد برخلاف تأثیرات روی ازدواجهای شهروندان اماراتی. همچنین زنانی که آموزش شان را بطور سنگین دنبال میکنند و شغل ثانوی دارند ممکن است وقت کمتری برای کسب آگاهی های لازم پیرامون خودشان با ازدواج و موضوعات خانوادگی داشته باشند. حکومت و انجمن زنان ازدواج بین شهروندان و تبعیدی ها را تشویق نمیکند و معتقد است ازدواج بین شهروندان در جامعه اماراتی گسترش خواهد یافت. (Ibid: 138)
مطابق با همان مقادیر، امارات متحده عربی بالاترین نرخ طلاق در خلیج را دارا میباشد. این آمار در سال 2005، به 46 درصد رسیده است و با نرخ رشد فزاینده ای روبرو میباشد. برخی از ازدواج هابین شهروندان و زنان خارجی به طلاق ختم میشود که اغلب زنان را با وظایفی از قبیل بزرگ کردن بچهها و بدست آوردن یک زندگی باقی میگذارد زنانی که تبعه هستند بعد از طلاق کمک دریافت میکنند، زنان خارجی که واجد شرایط برای همه برنامههای حکومتی مثل تبعهها نیستند، زندگی خیلی سختی خواهند داشت. بعلاوه، زنان آزاد نیستند که کشور را ترک کنند مگر اینکه بچههایشان را در امارات باقی بگذارند. تعدادزیادی از آنها برخلاف آنچه که تصور می شود در مقابل سختی های مالی که با آن مواجهاند ماندن را انتخاب میکنند. انجمن به کرایه کردن خدمتکارانی از کشورهای دیگر برای خانهداری راغب نیست. مثلاً زنانی که شغل فروشندگی دارند، آنها به کمک برای مراقبت از بچهها و خانهشان احتیاج پیدا میکنند.
انجمن زنان میبینند که این موضوع برای جامعه و بطور مشـخص بـرای خانـواده خـیلی مضـر است. سازمانـدهی هایی در جریان عمومی سازی این مشکل انجام شده که امیدوارند زنان را به نگهداری بچههای خودشان یا پیدا کردن مراقبین بچه خانگی متقاعد کنند. علاوه براین امیدوارند تعداد انتخاب های پرستاری از بچهها را افزایش بدهند، که این موضوع ممکن است برای بچههای شهروندان اماراتی نیاز به پرستارهای بچه خارجی را کاهش دهد. زنان اماراتی که سعی کردند بچههایشان را خود مراقبت کنند با برخی از مشکلاتی که زنان غربی مواجهند روبرو شدند. بچهها مریض میشوند، برنامه کاری تغییر میکند، اعضای خانواده ممکن است دچار بحران شوند یا در کارهای مرتبط با بچه داری مشارکت نکنند. بنابراین حکومت در تلاش است که برای مادرانی که شاغل هستند کاری کند که به جهت مراقبت از بچهها، آنها بیشتر قابل دسترسی برایشان باشد. برای نمونه، انجمن زنان و سازمان زنان تلاش کردند که قانونی تصویب کنند که مراقبت از بچهها در محیط کار امکان پذیر شود و مطابق با آن به زنان کمک کنند تا نقش هایشان بعنوان شهروند تولیدکننده یا شاغل و مادر را بطور هم زمان و به نحو مطلوبی انجام دهند به علاوه کمیتهی کار تلاش میکنند ازدواج در جامعه را افزایش بدهند، سازمانهایی که مشارکت فعال دارند و بطـور جـدی وضعـیت ازدواج و خـانـواده ها را رسـد می کنند. این برنامه هاو برنامه های مرتبط با حقوق زنان فقط به همین موارد و فقط در داخل کشور امارات منتی نمی شود، این انجمن با شرکت کردن در کنفرانسهای بینالمللی زنان در سرتاسر دنیا سعی می کند حضوری موثر داشته باشد. (Ibid: 148)
این انجمن معتقد است که برنامه های خود را بصورت الگوی اسلامی حقوق زنان در امارات متحده عربی را پیگیری میکند، و تجربیاتشان میتواند بعنوان یک مدل برای زنان در دیگر کشورهای اسلامی قرار گیرد. زنان در امارات متحده عربی درست از همان موضوعات، آموزشها و حرفـههایی لـذت میبـرند که مـردان لـذت می برند. قانون اساسی این حقوق را علاوه بر حقوق مساوی مردان و زنانی که در همه جنبههای جامعه مشارکت میکند، از تجارت تا آموزش وخدمت نظامی به حکومت، را برای آنها قایل شده است. یکی از اهداف جاری انجمن حمایت از بانوان، تشویق بیشتر زنان در امارات متحده عربی به جستجوی ایجاد اشتغال ویا داشتن یک شغل غیر از خانه داری است. در گذشته، آنهایی که آموزش دیده بودند یا ندیده بودند، به یکباره کارشان را رها میکردند و به شغلشان پایان میدادندزیرا آنها بچه دارشده بودند.
علاوه براین، بخاطر اینکه بیشتر شهروندان مسلمان بودند، اغلب زنان در زمینههای کاری که به ارتباط چهره به چهره با مردان نیاز داشت دوری میکردند. اما حالا، بیشتر زنان بدنبال شغل هستند و بعنوان نیروی کار باقی میمانند حتی بعد از بچهدار شدن. زنان در کارهایی خیلی خوب عمل می کنند که در زمینههایی که بطور سنتی باعث جذب آنها می شودمانند کارهای آموزشی، مراقبتهای سلامتی مانند پرستاری و خدمات اجتماعی. مطابق برنامه های این کشور تعدادی از زنان در زمینههای علوم و تکنولوژی آموزش می بینند و تعدادی از زنان در تجارت و کار. این تاحدی به خاطر این واقعیت است که آموزش به سهولت در دسترس تمام شهروندان قرار دارد. رسانهها نیز شایستهی تقدیرند به خاطر همکاری و اطلاع رسانی در بالا بردن تعداد زنان در نیروی کار. برخی زنان در رسانهها، و کالیجها و رشتههای ارتباطات و فروش دانشگاه ها کار میکنند تا زمینه ای شود برای تشویق ادامه فعالیتهای زنان در اجتماع. و هستند زنانی که در پستهای مختلفی در ادارهی پلیس امارات متحده عربی قرار دارند. علاوه براین، زنان کار میکنند در همهی ارگانهای نظامی بدین مفهوم که محدودیتی برای استخدام زنان در مشاغل نظامی وجود ندارد و آنها پذیرفته می شوند تا جائیکه میتوانند حتی در راس امور نظامی قرار گیرند. (Hansen, 2005:68)
بطور جاری، زنان در حـدود 22 درصد از نـیروی کار را تـشکیل میدهند. شصـت و شـش درصـد از استـخدام هایی دولت زنان هستند و سی در صد از شغلهای حکومتی آنها موقعیتهای سرپرستی(نظارت) هستند. این تعداد یک گسترش وسیعی از تغییرات در امارات متحده عربی را نشان میدهد نسبت به وقتی که تعداد کمی از زنان خارج از خانه کار میکردند. حتی در سال 1985 میلادی، حکومت فدرال گزارش داده بود که زنان تنها 10 درصد نیروی کار را تشکیل میدهند. با وجود این گامهای بلند، هنوز فضا برای پیشرفت وجود دارد. بعضی از زنان تعمدا بیکار باقی ماندهاند بخاطر اینکه آنها یا خانواده آنها فکر میکنند باتوجه به تفکرات اسلامی شان برای خانمها درست نیست که برخورد یا روابط نزدیک کاری با مرد نا محرم داشته باشند. وتعدادی دیگر از خانمها کار نمیکنند بخاطر اینکه شوهرانشان میترسند که آنها از وظایف خانهداریشان غفلت کنند. مردان همچنین احساس میکنند موقعیت شان بعنوان نان آور خانواده تهدید میشود اگر همسرانشان شغل و درآمد داشته باشند، بالاخره، زنانی هم هستندکه خوب آموزش دیدهاند اما در زمینههایی کاری وارد شده اند که تقاضای کاری کمی در مورد آنها وجود دارد. بر اساس گفته های شیخ لبنا القسیمی، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی، تجارت در حال گسترش و رشد یافتن است و آنچه که در امارات متحده عربی بعنوان میزان آزادی خواهی پیگیری میشود لزوماً بوسیله شرکتها بدست نیامده است. علاوه بر علوم تجارت آنها در علوم اطلاعاتی که مورد نیاز بود نیز مهارت کسب کردند. آموزشهای گوناگون وچند گانه ای توسط حکومت امارات عربی متحده برای کاهش نرخ بیکاری آماده شده است. (Ibid: 78)
ادیان و مذاهب
مذهب رسمی و غالب در امارات اسلام می باشد و همانطور که اکثریت جمعیت مسلمانان دنیا را فرقه سنی ها تشکیل می دهند در این کشور نیز اکثریت جمعیتشان را پیروان سنی دین اسلام تشکیل می دهند و حدود 15 درصد از مسلمانان دنیا را شیعیان تشکیل می دهند که عمده آنها در ایران، عراق، بحرین و آذربایجان می باشند البته جمعیت قابل توجهی از شیعیان در افغانستان، کویت، لبنان، پاکستان، سوریه، یمن و عربستان زندگی میکنند. شیعیان و سنی ها در بیشتر اصول مذهبی یکی هستند با این حال بعضی از اختلافات مذهبی، سیاسی، و تعصبات بیجا وخشن باعث در گیری ها و مشکلاتی بین این فرق شده است. (Darraj & Puller 2004:44)
در امارات عمده شیعیان از کشورهای دیگر به این کشور آمده اند خصوصا ایران و عراق که اخیرا بخاطر تجارت و یا بازار کار بالقوه ای که در امارات موجود است به این کشور سفر کرده اند اما بطور کل در امارات80% سنی هاو 16 % راشیعیان تشکیل می دهند و 4% مابقی را مسیحیان و سایر ادیان شکل داده اند.
مذهب و نقش زنان
برخی مردم در غرب یک تصور غالبا منفی از اسلام و خصوصا در موضوعاتی خواست از جامعهی اسلامی دارند. برخی از مردم حتی اسلام را با سرکوب زنان برابر دانستهاند. رسانههای غربی اغلب زنان مسلمان را نشان میدهند که در رداهای مشکی یا در حجابهایی با چهرهی پنهان پوشیده شدند مثل اینکه مجسم کنید که راه اسلام را اینگونه نشان می دهندوبه قول معروف بیان می کنند که در جوامع اسلامی به زنان ظلم میکنند.
امارات متحده عربی بطور عمیقی دارای جامعه مذهبی و محافظه کار(به مفهوم پیروی ازسنت قدیم اسلامی) است. هنوز، برخی زنان در امارات متحده عربی، معتقد نیستند که مذهب اسلام شادیهای گذستهشان را مسدود کرده است. در واقع برخی، منابع قدرت زنان را در قرآن میبینند. برای نمونه اسلام اولین مذهب از سه مذهب توحیدی بود(مسیحیت و یهودیت دیگر مذاهب بودند) که حقوق زنان از در ارث بردن، مالکیت و فروختن اموال را تضمین میکرد. مثلاً در مورد همسر اول حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام، خدیجه، به ایشان اجازه کار و کسب درآمد را میداد. این مطلب اغلب بدین صورت توضیح داده میشود توسط برخی منتقدین به این نگرش به اسلام و در مقابل این چشمانداز منفی که از اسلام ترسیم می شود که در آن زمان که اسلام در سرتاسر اروپای شرقی و میانه، آسیا و آفریقا در حال انتشار بود، زنان در اروپا و دیگر ملتهای غربی هنوز در سیاست و جامعه حق رأی نداشتند. (Ibid: 58)
در بخشهای آموزش، پژوهشگران اسلام توضیح دادند که پیامبر اسلام جایگاه ویژه و والایی دارد با گفتن این جمله که " بدنبال علم بودن وظیفه هر مسلمانی است چه مرد و چه زن. " آنهم در زمانی که در جوامع آن زمان به علم بهایی داده نمی شد یا دانشمندان را به علتهای واهی اعدام می کردند از جمله ارزشها وجایگاههایی که زن مسلمان بدست آورد، حق انتخاب همسر و در آخر رد کردن همسر انتخابی به خواست او توسط والدین بود تا بدین وسیله جایگاه زن مسلمان حفظ شود، اگرچه در مواردی نیزاین مسیله رعایت نمی شد که البته به ندرت اتفاق می افتاد و اگر ازدواج درست از کار در نمیآمد به دلایل ویژه، او میتوانست اقدام به طلاق کند برخلاف شوهرش(اگر چه این نیز به ندرت وجود داشت). این بود انقلابی کامل بر این دوره زمانی ودر آن توضیح میدهد که چرا زنان مسلمان مذهبشان راحفظ کردند؟ پاسخش مشخص است برای اینکه آزادی عمل داشته باشند. حال آنکه برخی حکومتها و کشورهای مسلمان شاید غفلت می کنند از به اجرا درآوردن برخی از این قوانین مذهبی، اما آنها هنوز با وجود اینکه به بسیاری از اصول اسلامی پایبند نیستند خود را در سنت اسلام می دانند. شاید بیشترین بحث از سنتهای اسلامی اجازه به مردان برای چند همسری باشد. اتهام منتقدین این است که چگونه زنان با مردان میتوانند برابر باشند، ، وقتی که یک مرد میتواند چهار همسر اختیار کند؟
حقیقتاً، در برخی قسمتهای خلیج فارس و به ویژه در امارات متحده عربی موضوع ادامه دار چند همسری وجود دارد. پس هنوز، در چهارچوب مطالعه اجازه واقعی قانون به چند همسری مهم است. قرآن بیان کرده، ازدواج با زنان و با انتخاب مردان می تواند، یک، دو، سه یا چهار زن باشد. اما اگر شما بترسید که قادر نیستید حق را به درستی بین آنها برقرار کنید تنها با یک زن ازدواج کنید. برخی حرفهای پیامبر(ص) از چند همسری را اینگونه تفسیر میکنند بدین معنی که، چند همسری بطور فراوانی تجربه شده و بطور نامنظم قبل از طلوع اسلام وجود داشته، و واقعاً به وسیله پیامبر پسندیده دانسته نشده است. او عملاً گفته که برای مردان غیر ممکن است که با همه زنانشان یکسان رفتار کنند بنابراین سعی به انجام آن نکنند. در واقع، بطور تاریخی، وقتی که نیروهای اسلامی در جنگ شرکت میکردند و برخی از سربازان پیامبر کشته میشدند، بیوهها بعضی مواقع قادر به تأمین خودشان و بچههایشان نبودند. برخی پیشنهاد میکنند که ازدواج بالا تا چهار زن بدین معنی بوده که کمک به کم کردن این مشکل اجتماعی است. در هر مورد، چند همسری در امارات متحده عربی امروزه خیلی به ندرت اتفاق می افتد، و بیشتر مردان تنها یک زن اختیار میکنند. درواقع، در برخی موارد، زنان در قرارداد ازدواجشان مینویسند که مادامی که آنها زنده هستند و هنوز در ازدواج با آنها هستند اجازه اختیار زنان دیگر را ندارند.
زنان در امارات متحده عربی، دیدگاه و نقششان در جامعه بطور متفاوت تری از برخی زنان غربی است. زنان اماراتی برای استقلالشان ارزش میگذارند. اما برخی معتقدند که خانواده باید نقش خیلی مهمی در زندگیشان بازی کند. به این دلیل، زنان اماراتی معمولاً با جامعهشان دربارهی ارزش بالای همسر و مادر خوب بودن موافقند. علاوه براین یک تعادل خوب بین زندگی خانوادگی و شغلشان پیدا میکنند. بنابراین، بیش از 99 درصد دختران اماراتی آموزش می بینندبخاطر اینکه این یک باور عمومی است، حتی اگرچه یک زن ممکن است هیچ شغلی انتخاب نکند، با این وجود آموزشهایش به سود بچههایش خواهد بود. از این جهت، آموزش دیدن یک اجبار شهری است یا یک وظیفه برای ملت و خانواده تا یک نفر به تنهایی. (Ibid: 78)
آموزش و اقتصاد
قبل از شکلگیری امارات متحده عربی مردم کمی در منطقه به آموزشهای رسمی دستیابی داشتند. در نتیجه، بعد از تجارت نفت که باعث رونق و شکوفایی امارات شد، شیخ زاید مصمم شد که امارات باید آموزش دیده باشد بنابراین آنها میتوانند از منابعشان عاقلانه استفاده کنند. امارات متحده عربی آموزش برای شهروندان زن و مرد و نیازهای تمام بچههایی که به مدرسه میروند تا کلاس دوم را بطور رایگان انجام می دهد. امروزه، تعداد زیادی از دانش آموزان سعی می کنند در کالجها و دانشگاههای داخلی یا خارجی حضور داشته باشند. دانش آموزان آموزش را با مهدکودک در سن 4 یا 5 سالگی شروع میکنند. و از 6 تا 12 سالگی در مدرسه ابتدایی آن را ادامه میدهند. موقعیت مدارس و برخی مدارس خصوصی تک جنسیتی است. اما برخی مدارس که برای خانوادههای غربی مهیا شد به طور مختلط(دختر و پسر) دایر هستند. مدرسه ابتدایی از سن 12 تا 14 یا 15 به دانش آموزان آموزش میدهد و در دبیرستان آموزش را برای دانشآموزان سنهای 15 تا 17 یا 18 ساله کامل میکنند. به محض کامل کردن نیازهایشان، دانش آموزان در امتحان مطابق با شهادت الثناوی االامّا شرکت میکنند. برخی دانش آموزان این چنین انتخاب میکنند که در دبیرستانهای فنی از سن 12 تا 18 سالگی حضور داشته باشند. (Gonzalez, 1999:73)
در مهدکودک و مدارس ابتدایی بطور میانگین از هر 20 دانش آموز یک معلم دارند. در ابتدایی و دبیرستان این نسبت یک به پانزده(1 به 15) است. دانش آموزان تبعیدی(از کشور خود خارج شدهاند) ممکن است بخاطر پرداخت کمتر شهریه در مدارس عمومی حاضر شوند، یا ممکن است در مدارس خصوصی که برای تبعیدیها آماده شده شامل مصری، هندی، فلسطینی، انگلیسی و آمریکایی حضور داشته باشند. برخلاف تعداد مدارس عمومی در دسترس، نزدیک به 40 درصداز اماراتیها فرزندانشان را به مدارس خصوصی میفرستند. برخی از این مدارس خصوصی مدارس زبان خارجی هستند که بچههای تبعیدی را بدون توجه به ملیت هایشان نام نویسی میکنند. بچهها عموماً 4 تا 6 روز درهفته در مدارس حضور دارند. (Ibid: 78)
دانش آموزان در مدارس حضور دارند در پائیز و بهار با یک تعطیلات میان زمستانی کوتاه و یک تعطیلات تابستانی بلندتر. برنامه زمانبندی از روی برنامه انگلیس مدل برداری شده اما با کمی اصلاحات برای آب و هوای بسیار گرم و خشک مناسب سازی شده است. درنتیجه، تعطیلات تابستانی بلندتر است، و روزهای مدرسه در باقیمانده سال گستردهتر شده که دانش آموزان زمان کافی برای یادگیری داشته باشند. یک هدف از سیستم آموزشی این است که دانش آموزان با مهارتهای فنی آموزش ببینند. در انتها، برای هر 10دانش آموز در مهدکودک یک کامپیوتر وجود دارد، یک کامپیوتر برای 5 دانش آموز در مدارس پیش دبستانی، یک کامپیوتر برای هر 2 نفر در مدارس ابتدایی و یک کامپیوتر برای هر دانش آموز در دبیرستان. علاوه براین وزیر آموزش قصد ادامه گسترش برنامههای کامپیوتری را تا جائیکه ملتهای امارات متحده عربی بتواند با دیگر همتاهایشان در دیگر قسمتهای دنیا رقابت کنند را دارد. دانش آموزان تنها درسطوح ابتدایی و دبیرستان برای آموزش دیدن حمایت نمیشوند بلکه ممکن است آنها فرصتهای بیشتری در کالجها و دانشگاههای بومی پیدا کنند. (Ibid: 79)
به علاوه در این سیستم مدرسه عمومی گسترده در امارات متحده عربی یک سیستم کامل و خوب برای آموزشهایی با سطح بالاتر دارد. 95 درصد از زنان و 80 درصد مردان بعد از سطح دبیرستان بدنبال آموزش هستند. دانش آموزانی که آرزوی حضور در مدرسه را دارند در امارات متحده عربی ممکن است در دانشگاه امارات متحده عربی(UWAU) که در سال 1977 باز شده حضور یابند. دانشگاه امارات متحده عربی یک نظم خوبی از برنامههای آموزشی و تحت لیسانس ارائه میدهد و برخی از اعضای بـینالمـللی آن را تأیـید کرده اند و علاوه براین، دانشگاه برنامههای حرفهای گوناگونی ارائه میدهد که بطور دورهای ارزیابی شده تا مطمئن شوند که آنها قابل رقابت با دیگر برنامهها در دنیا هستند. علاوه بر دانشگاه امارات متحده عربی((UAEU دانش آموزان ممکن است دانشگاه های فنی بالاتر(HCT) را انتخاب کنند. (HTC) بزرگترین تهیه کننده آموزشهای برتر در امارات میباشد، فضاهای باز را برای زنان و مردان در سرتاسر امارات متحده عربی فراهم میکند. آموزش تکنولوژی برای دانش آموزان به شکل سایتهای پیشرفته با آخرین تجهیزات و آموزشهای تکنولوژی. (Ibid: 82)
رهبران در امارات متحده عربی تجارت را در نتیجه برنامههای گسترش یافته با استانداردهای آکادمیک هم تراز با نیازهای کارخانه، استوار کردهاند. برخی برنامهها به انگلیس ارائه شدهاند و دانش آموزان نیاز دارند که در زمینه انتخابی شان همراه با به دست آوردن مدرکشان در کار مشارکت داشته باشند. با مشارکت همکاران، تعدادی از دانشآموزان دوره انترنی(کارآموزی) ، علمی فرهنگی و فرصتهای پیشرفت زبان از کمپانی های خارجی را در امارات متحده عربی بدست آوردند. استانداردهای بالای دانشکده فنی(HCT) به آنها برای معرفی آموزشهای مهارت دیدهشان اعتبار میداد که میتوانند بادیگران ارتباط داشته باشند، شایستگی های تکنولوژیک شان را اثـبات کنـند و خودشـان را با فرصتـهای پیش بینـی نشـده وفـق بدهـند. در نتـیجه، این فارغ التحصیلان بطور فعال توسط کارفرمایـان بویژه آنهایی که به نیروی کار امـاراتی اهمیت می دهند جذب می شوند. دانشگاه زاید آموزشگاه عمومی دیگری است از آموزشگاه های برترامارات متحده عربی.
دانشگاه زاید(ZU) در سال 1998 بعنوان دانشکدهی زنان برای ملتهای امارات متحده عربی تأسیس شد و دارای فضای آموزشی در ابوظبی و دبی میباشد. بیشتر دستورالعملها به انگلیسی ترتیب یافته اما فارغالتحصیلان باید به عربی نیز مسلط باشند. دانشگاه شامل پنج دانشکده است، هنر و علوم، علوم تجارت، ارتباطات و علوم رسانه، تعلیم و تربیت و تکنولوژی اطلاعات. علاوه براین بایستی در زبان انگلیسی و عربی روان و سلیس باشند. اهداف دانشآموزان شامل صلاحیت های فنی تخصصی، مهارتهای تحقیقی، رفتارهای حرفهای و مدیریت توانائیها می باشد. دانشگاه امیدوار است که بتواند فارغ التحصیلانی را معرفی کند که روی تمام جنبههای زندگی در امارات متحده عربی تأثیر دارند، بنابراین آموزش دانشجوی دوره لیسانس یک تمرکز وتلاش منسجم است. (Ibid: 88)
طرحهای مدرسه برای اضافه کردن برنامههای فارغالتحصیلی است که در آینده ارائه میشود. حال آنکه، دانشگاه زاید(ZU) در آینده روی تحقیقات برای به حداکثر رساندن نقشش در ارتقا جایگاه یافتن امارات متحده عربی تمرکز خواهد کرد. دانشآموزانی که دوست ندارند در دانشگاه های عمومی باشند ممکن است از میان چندین دانشکده و دانشگاه های خصوصی یکی را انتخاب کنند. مرکز تکنووژی و تحقیقات برتر برای این آماده شده که طبقهبندی نماید بخش خصوصی را از نظر دانشکدهی فنی برتر(HCT) و آنها بطور معمول برای تعداد زیادی از دانشآموزان در شرق میانه آموزش خصوصی فراهم میکند. این شاخه از(HCT) مشارکت دارد با برخی از شرکتها نظیر(IBM) برای گسترش پیشرفتهای تکنولوژی در زمینههای گوناگون، شامل ژنتیک و بیوتکنولوژی. در CERT تکنولوژی پارک، ادارههایی از اینتل(Intel) ، هونیول(Honeywell) و لوسنت تکنولوژی(IucentTechnilogies) میباشند. CERT زمینه های آموزشهای فارغالتحصیلی و دانشجویی تحت لیسانس را فراهم میکند و در تحقیقات در بخش خصوصی سرمایهگذاری میکند تا یک آگاهی و توانایی در پاسخ به نیازهای کارفرمایان را ایجاد کند. (Ibid: 89)
دیگر دانشگاه های خصوصی در امارات شامل دانشگاه های آمریکا در شارجه و دبی هستند. دانشجویان ممکن است بگونه ای دیگر انتخاب کنند که در دانشگاه علوم و تکنولوژی عبمان حضور داشته باشند، دانشگاه ابوظبی یا دانشگاه الحسن. حتی یک شعبه از سربورن دانشگاه معروف فرانسه در پاریس، در دبی وجود دارد. امارات متحده عربی گسترش فرصتهای آموزشی برای شهروندان را بطور مرتب ادامه میدهد. فضای آموزشی دهکده دانش دبی تقریباً یک کیلومتر درازا دارد و میزبان شاخههایی از دانشگاههای کشورهایی مثل ایالات متحده، انگلستان، ایرلند، بلژیک، استرالیا، هند، پاکستان و ایران است. دهکدهی علوم دبی، علاوه براین با یک تنوع وسیعی از دانشگاه های خارجی، میزبان آموزش از راه دور کمپانی هاست. برای ایجاد سایتهای جذب شرکا، امارات متحده عربی برخی سودها را تضمین میکند. تجارت خارجی شرکتهایشان را کاملاً محکم و استوار میکند و سودشان را به نوعی حفظ میکند. شرکا مالیات نمیپردازند و هرگز مشکلی در کسب ویزا (گذرنامه) ندارند. دانشکده علوم دبی تنها مکانی برای دانش آموزانی که از یک مؤسسه خارجی آموزشی را بدست می آورند نیست. برخی دانشگاه های آمریکایی به دلایل گوناگون شعباتی در امارات متحده عربی باز کردهاند. اول از همه، آمریکا که بهترین در دنیا به حساب میآید. (Hansen, 2005:176)
برای سالها، دانشجویان باید مسافرت میکردند به نزدیکترین دانشگاه های آمریکایی در بیروت، لبنان یا قاهره، مصر، یا آنها باید به خود ایالات متحده مسافرت میکردند تا در دانشگاه های آمریکایی مدرک بگیرند. برخی بعد از آن در آمریکا میماندند، اما تعداد کمی با مدرک هایشان، به خانههایشان باز میگردند. برخی علم تکنولوژی برتر را جستجو میکنند که دانشگاه های آمریکایی بخاطرش مشهورند. برخی میخواهند اطلاعاتی که آنها در مدارس مشهور پیدا میکنند را معرفی کند. کسانی که موفق میشوند در تجارت بینالمللی. برخی از یک دانشگاه آمریکایی اعتبار خود را با یک نام شناخته شده جستجو میکنند. هنوز دیگران آرزوی گسترش مهارت زبان انگلیسی و علم صدای انگلیـسی که بطـور فزاینـدهای در بـازهای بینالمـللی پـر ارزش می باشد را در سر می پرورانند.
متأسفانه، بعد از حملههای 11 سپتامبر، 2001 در نیویورک سیتی و واشنگتن D. C، حکومت آمریکا ویزاهای دانشجویان را بطور مرتب مسدود کردند. برای دانشجویان خیلی مشکل است که اجازه مطالعه را در این کشور بدست بی آورند. در نتیجه افراد در حال پرورش حالا به انگلستان، کانادا، استرالیا یا دانشگاه هاو مؤسساتی که در دیگر کشورها انگلیسی آموزش میدهند میروند. بدین صورت، حکومت ایالات متحده تمایل دارد تا با دریافت پولهای کلان آن آموزشها را به کشور خودش بیاورد. برای برخی چشماندازهااین یک موقعیت (برنده-برنده-برنده) است. دانش آموزان برنده هستند بخاطر اینکه آنها میتوانند آموزشی را که میخواهند بدست بیاورند بدون مسافرت به دور دنیا. دانشگاه ها برندهاند بخاطر اینکه آنها قابلیت دیده شدن در سرتاسر دنیا را بدست میآورند و برایشان سودآور است. اماراتیها برندهاند بخاطر اینکه آنها تحقیق و پیشرفت به کشورشان میآورند و ذهنهای روشن جوانان دوست دارند در کشورشان بمانند به این شرط که آنها بتوانند بدون رفتن به خارج به اهدافشان برسند. (Ibid: 129)
شرکتهای سرتاسر دنیا تمرکزشان را از بازیهای ملی به بینالمللی تغییر میدهند. آنها دارند تجربه میکند و سعی می کنند پرورش دهند فارغالتحصیلان چند زبانی را، کسانی که آماده شدهاند با مردمی از فرهنگهای مختلف، سوابق و حساسیتهای مختلف معامله کنند. بخاطر برخی دانشگاه های آمریکایی نیاز داشتیم درآمد بدست آمده از شهریه به ملتهای دیگر پرداخت شود. آنها بویژه بر سر دشواری های دانش آموزان در گرفتن ویزای دانشجویی حساس بودند. در نتیجه آوردن دانشگاه به شرق میانه یک مصالحه مفید و کمک بسیار خوب است. به علاوه، دانشگاه ها دائماً در جستجوی محققین مهارت یافته میباشند که پول اعتبار برای آموزشگاهشان خواهد آورد. افزایش دادن شعبه ها و ارائه محصولات فکری خود به سایر کشورها از جمله امارات و در دست بودن افکار مردم دیگر کشورها به آنها انگیزه داده است که دانشگاه هایشان رادر دیگر کشورها دایر کنند. بنابراین دانشگاهها از اروپا و دیگر قسمتهای دنیا از قبل خودشان را برای تأسیس در دیگر کشورها آماده کردند. برای نمونه، دانشکده علوم دبی از شعبات دبی از اسکاتلندی، استرالیایی، پاکستانی، هندی، بلژیکی و روسی و دانشگاه های آمریکایی میزبانی میکند.
برخی از رؤسای آمریکا معتقدند از آنجائیکه هر کسی که آموزش را در امارات متحده عربی بدست میآورد، ممکن است به همان اندازه که مؤسسات آمریکایی عمومی می شوند دانشجویان خارجی نیز در آنها حضور داشته باشند. این برنامهها کمک میکند به سود مؤسسات خود آمریکائیها و دانش آموزان اماراتی، اما ممکن است حساسیت ها و فهم فرهنگی آنها افزایش یابد. کشش های بین مردم کشورهای دیگر کاهش یابد. دانشگاه نیویورک رشتههایی را در ابوظبی ارائه خواهد داد، دانشگاه منطقه میشیگان و مؤسسه تکنولوژی روچستار رشتههایی را در دبی ارائه می دهد و دانشگاه جرج میسون رشتههایی در رأسالخیمه. (Ibid: 134)
برخلاف اشتیاق رؤسای دانشکده، اعضای هیأت علمی آمریکایی در پذیرفتن پیشنهادات تأسیس آموزشکده یا دانشکده در شرق میانه محتاط تر هستند و مسلما بدون حمایت آنها، برنامهها موفقیتآمیز نمیشود. بخاطر حساسیتها و خطرات جانی که در کشورهای خاور میانه وجود دارد، همه اعضای هیأت علمی مایل نیستند تا ایالات متحده را برای مدتی ترک کنند، به ویژه اگر خانواده داشته باشند و مجبور باشند که همراهی کنند آنها را برای چند ماه یا چند سال. وانگهی، برخی از اعضا هیأت علمی(اساتید دانشگاه) به عرض جغرافیایی وسیع در برنامهریزی و آموزش رشتههای تحصیلی شان خو گرفته اند. با اینکه ممکن است اعضای هیأت علمی اشتیاقشان به گرفتن موقعیت در دانشگاه های جدید کم شود اما شرایط مالی خوب در دانشگاه های امارات باعث می شود تا روسای دانشگاهها به اساتید فشار بیاورند تا به این کشور جهت تدریس آمده و با دانشکده ها همکاری نمایند. (Ibid: 139)
مشکل دیگر که باید از قبل حل شود این است که زمانی دانشگاه های آمریکایی در جذب دانشجویان اماراتی موفق خواهند بود که به این سؤال که آیا مدارک دریافتی از این دانشگاه ها در امارات معتبر میباشد. برخی مؤسسات آمریکایی برنامهی تضمین مدرک آنسوی آبها طراحی کردند، اما امروز، مدارس آیوی لیگ(IVY leayue) انجام آن را رد کردهاند. مادامیکه این دانشگاه های آمریکایی ممتاز خواهان ایجاد مراکز آموزشی در امارات متحده عربی هستند آنها به دانش آموزان اجازه نمیدهند که در آنجا مدرک بگیرند. در آینده ممکن است این سیاست تغییر کند، اما در حال حاضر، دانشآموزانی که میخواهند از مؤسسات آیوی لیگ مدرک بگیرند با برای بدست آوردن آن بایستی به ایالات متحده بروند. افزایش تعداد دانشگاه ها در امارات متحده عربی تأثیرات عمیقی روی جامعه در سالهای آینده خواهد داشت و کشیش های فرهنگی برای شعبات دانشگاه های غربی تأسیس شده در امارات متحده عربی بوجود خواهد آمد، هردوی این فضا های علمی یعنی دانشگاه ها و میزبانها پذیرفته اند که موفقیت هایشان به خطر می افتاده اگر کارهای فرهنگی کنار گذاشته شود.
ورزش
شهروندان اماراتی میتوانند از ورزش و فعالیت های سرگرم کننده و تفریحی لذت ببرند زیرا امکانات گسترده- ای برایشان فراهم شده است. در واقع در دبی بطور جاری شهر ورزشهای دبی ساخته شده است، یک کلان شهر با زمینههای بسیار عالی برای ورزشکاران. ساکنین آینده این شهر در میان بیابان در ویلاهای پر آب زندگی خواهند کرد در میان 4 استادیوم برای آکادمیهای ورزشی و یک کلاس جهانی برای رشته ورزشی گلف؛ مردم میتوانند به خرید بروند و در خرید به دستورهای بازارچهی خرید شهر ورزشی با زمینههای ورزشی بروند و بخورند و خرید کنند.
ورزش(سرگرمی) ملی کشور امارات عربی متحده فوتبال است {که آمریکائیها آن را soccer(فوتبال یازده نفره)} مینامند که فرهنگ بومی امارات متحده عربی نیست. انجمن فوتبال امارات متحده عربی (UF_8_FA) در سال 1971 تأسیس شد واز نظر مالی بوسیله امیرها حمایت میشد، و اما حالا 26 باشگاه را سرپرستی میکنند که در چندین مسابقات نظیر جام آسیا و جام عرب رقابت دارند. رقابت اولیه فوتبال درامارات متحده عربی لیگ ملی اتیسالات(Etisalat) میباشد که در سال 1973 شروع شد. باشگاههای امارات متحد عربی شامل الشباب، الجزیره، الوحده، الوصل، الشاب، الشارجه، العین و دیگران. فوتبال توسط شهروندان و رهبران اماراتی حمایت خیلی جدی میشود وطرفداران زیادی در این عرصه دارد.
اماراتیها برخی از استادیومهای فوتبال تماشایی دنیا را ساختهاند نظیر استادیوم المخدوم دبی یا استادیوم النوحیان ابوظبی. در سال 2007، شیخ دکتر سلطان بن محمد القسیمی، یکی از اعضای شورای عالی امارات متحده عربی و حاکم فعلی شارجه 8 میلیون درهم به بازیکنان شارجه برای بردن جام خلیج داد. بعد از تأسیس کردن آکادمی های فوتبال در هر دو کشور غنا و سوئیس، اسطوره فوتبال برزیلیها(پله) اخیراً پیشنهاد به باز کردن آکادمی فوتبال پله در امارات متحده عربی داده است و این پیشنهاد با حمایت رهبران مختلف اماراتی مواجه شده است. آکادمی به جوانان بین 5 تا 18سال کمک خواهد کرد که مهارتهای فوتبالشان را پیشرفت دهند و ترقی کنند و همچنین به مربیانی که میخواهند بازیکنان حرفهای داشته باشند کمک میکند. همانطور که ذکر شد، پله بدنبال بهترین محل در امارات برای آکادمیش میباشد. (Abed, 2001:121)
مسابقه ماشینها که رالی نامیده میشود ورزش پرطرفدار و غیر ملی در امارات میباشد. این ورزش توسط فدراسیون ورزشهای موتوری امارات سرپرستی میشود. محمدبن سلیمان، راننده محبوب که با بیش از 20 سال سابقه، رقابت بیابان امارات متحده عربی را بوجود آورده است. یک رقابت اتومبیلرانی 6 روزه که در دسامبر برگزار میشود و رقبا در امارات متحده عربی با زمینهای مختلف(شامل بیابان، کوهها، مناطق سخرهای و...) مسابقه میدهند. مسابقات بیابان یک رقابت محبوب است که از سال 1991 آغاز شده است. بعضی از مسابقات رالی اتومبیل علاوه بر مسابقات موتورگازی در اتودروم(Autodrome) دبی نیز شرکت میکنند.
ورزش محبوب غربی دیگر که در امارات پذیرفته شده گلف است. یک چیزی که فکر میکردند چشمانداز بیابان امارات برای ورزشی که نیاز به زمینهای بازی سبز دارد مناسب نخواهد بود. با این وجود، بیابان کلاسیک دبی جایی که در خلیج گلف امارات می باشد بطور جاری یکی از مهمترین اماکن و توق دف گاهها در تورهای انجمن گلف حرفهای میباشد. این مجموعه چشماندازهای زیبایی دارد. با یک زمینه چادر عربی(بادیهنشین) که در خاطر بازدیدکنندهها و رقبا که در شرق میانه هستند میماند. برخی از برنامه مانند شترهای مسابقهای، فالکونری(Falconery) ، شکار با شاهین، قایق مسابقهای، ورزشهای موروثی مینامند بخاطر اینکه آنها به سنت بادیهنشینی گذشته برگزار می شود. (Ibid: 139)
بادیهنشینها برای شکار غذا از شاهینها استفاده میکردند. فالکونها(شاهینها) ماهر بودند بویژه در به دام انداختن خرگوشهای کوچک و دیگر حیوانات. آنها پس از شکار و تیر اندازی صید ها را به عقب نزد شکارچی میآوردند. شاهینها خودشان برای بادیهنشینها بخاطر مهارتهای شکار و ظاهر مجسمه گونهشان شگفتآور بودند. در امارات امروزی، شکار با شاهین و به پرواز درآوردن و تربیت کردن شاهینها یک ورزش محبوب میباشد که میراث بادیهنشینیشان را به یاد می آورند. امروز شاهینهای پرورش یافته هزاران دلار برای مالکانشان هزینه بر می دارد. بخاطر اینکه مقدار زمان و مهارت رام کردن و تربیت پرندههایی مشهور به القناث(alqanas) زمان زیادی را نیاز داشت. شکار با شاهین همچنین ورزش محبوب شیخ زاید از ابوظبی بود، کسی که به احترام و لذت بردن از سنتهای بدوی(بادیهنشینی) مشهور بود. او یک کتاب به نام شکار با شاهین در سال 1976 منتشر کرد که یکی از مهمترین کتابهای راهنما و تاریخی از شکار با شاهین در منطقه میباشد.
مسابقات شتر سواری بعنوان ورزش نمایشی ریشه دار که در اتفاقات ویژه نظیر عروسیها نیز انجام می شود. اخیراً، دسترسی دلارهای نفتی و علاقه برخی رهبران امارات متحده عربی به رونق این ورزش بیابانی هدایت شده با پیستهای ویژه مثل(نادالشبا) در دبی که مخصوص این رقابتها ساخته شده است را زیاد تر از پیش کرده است. دیگر پیستهای با ابهت شامل پیستهای الوثبا و العین در ابوظبی هستند. تربیت و تولید مثل شترها یک تجارت بزرگ دیگری در امارات میباشد، که برای یک شتر خوب تربیت یافته صدها و هزارهـا دلار هزینه می شود. مسابقات بین اکتبر و مارس برگزار میشود. در گذشته، بعضی از مردم بخاطر استفاده از بچهها بعنوان سوارکار انتقادهای جدی به مسولین اماراتی میکردند. در پاسخ، امارات متحده عربی در ارتباط با یونیسف، پلههای پایان موضوع استفاده از بچهها را برداشت و آنها را به خانه و خانوادهشان بازگرداند. انجمنهای، سلامت مراقبت و جبران خسارت ایجاد کردند و استفاده از سوارکارهای شتر زیر 18 سال را خلاف قانون اعلام کردند. این برنامه از سال 2005 اجرا شد و بطور موفقیتآمیزی در حمایت کردن از شترسواران جوان ادامه دارد. برخی از مسابقات ورزشی در امارات بطور ورود آزاد برای تماشاگران ارائه میشود، که یک نشانی از این است که ورزش و ورزشکاری در فرهنگ امارات دارای ارزش بالایی می باشد و مسابقات ورزشی بطور جدی از طرف حکومت حمایت میشوند. (Ibid: 149)
تلویزیون و روزنامهها
برخی مسابقات ورزشی بصورت زنده از تلویزیون پخش می شود که شنونده و بینندههای زیادی را جـذب میکنند. در واقع، پس از دهه گذشته، تلویزیون در نتیجه تکنولوژی جدید ماهوارهای گسترش پیدا کرده است.
تا دهه 1990 (آخر1999_1990اول) اداره شبکه های تلویزیونی در کشورهای عربی، از جمله اماراتیها، توسط حکومت مالکیت صورت می گرفت و به شدت سانسور میشد. اگرچه، الجزیره، ایستگاه اخبار ماهوارهای در قطر داشت، اما باز هم به وضعیت فعلی تغییر کرده است. الجزیره، اگرچه توسط امیر قطر تأمین مالی میشود، از زمان آغاز به پخش برنامه به مقیاس زیادی از استقلال و آزادی بیان برخوردار بود. این شبکه اخبار رادیویی را در یک شکل حرفهای پوشش میدهد، گزارشگران را به سرتاسر کشورهای آسیای شمالی، جنوبی، غربی، شرق و میانه و سایر نقاط دنیا برای پوشش اتفاقات خبری میفرستد. حتی گزارشگرانی در کشورهایی که بطور سنتی دارای روابط دوستانه ای نیستند نظیر اسرائیل میفرستد. الجزیره همچنین برنامههای بحث و مذاکره دربارهی اتفاقات خبری و رویدادهای جاری تولید میکند، با حوزهی سیاسی و اجتماعی و حتی موضوعات مذهبی دست به گریبان میشود. الجزیره به وسیله ماهواره به شنوندگان عرب زبان در سر تا سر شرق میانه و دنیا اخبار پخش میکند. در طی این 10 سال از آغاز به کار الجزیره، هر ملت بزرگ عربی، در پایان پخش اخبار، سیاستها ودیگر برنامهها را داشته است. کانالهایی که گسترش داده شده در شبکه های اختصاصی نظیر، برنامههای ویژه کودکان، حوادث ورزشی و شبکه های ویژه موسیقی. در امارات متحده عربی، دوازده کانالی که در حال حاضر وجود دارند شامل تلویزیون عبمان، تلویزیون ابوظبی، تلویزیون دبی، ورزشهای ابوظبی و تعدادی دیگر میباشد. بینندگان امارات متحده عربی همچنین میتوانند از قابلیت تماشای صدها کانال از سرتاسر دنیا به هر زبانی لذت ببرند، اساساً بخاطر اینکه جمعیت اماراتیها بدلیل تعداد زیادی از تبعیدیها و کارگران خارجی که در آنجا زندگی میکنند متنوع است. (Potts, 2000:91)
در دبی، طرحهایی در سال 2001 تنظیم شده بود برای ساختن شهر رسانه دبی(DMC) ، یک مرکز رسانهای در امارات کوچک که اجازه می دهد که متمرکز شوند بر روی کارهای رسانهای با هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک با یکدیگر. هدف از جذب تجارتهای بر پایه رسانه قرار دادن مقرهای فرماندهی شان در آنجا میباشد، به رخ کشیدن این مکان بعنوان یک تقاطع بین آسیا، شرق میانه و آفریقا. در این مجموعه اولین کلاس تکنولوژِی رسانه، و همچنین تولید کردن و خدمات بازاریابی را ارائه میدهد که به پرورش و گسترش تجارت زسانه کمک میکند. شهر رسانهی دبی(DMC) حاصل توجه شیخها به تنوع اقتصادیشان می باشد. برای نمونه وب سایتهای دبی شهر رسانه(DMC) یک انعکاس موفق است از نگاه بلند شیخ محمد بن راشد المخدوم، رئیسی جمهور عاقل امارات متحده عربی، نخست وزیر و حاکم دبی که دبی را به پایگاه اطلاعاتی جامعه و اقتصاد تغییر داده است.
روزنامهها همچنین در 20 سال گذشته به سرعت رشد کردند. روزنامههای محبوبی که شامل الاتحاد و الخلیج هستنداما علاوه بر آنها روزنامههای دیگر نیز موجود میباشند که برای ذائقه های گوناگون فراهم شده است. برخی روزنامهها اخبار عمومی و سیاست را پوشش میدهند نظیر(هفت روز) ، الاتحاد، و خلیج امروز، حال آنکه دیگر روزنامهها روی تجارت و کار تمرکز دارند نظیر اخبار خلیج. برخی روزنامهها همچنین به انگلیسی در دسترس هستند نظیر اخبار خلیج، خلیج تایمز و دیگراینکه آنها یک حضور آنلاین(درون خطی) همیشگی و مهم دارند. گزارشات روزنامهنگاران امارات متحده عربی عموماً از کیفیت بالایی برخوردار است و بسیار حرفهای میباشد. برخی گزارشگران از دیگر کشورهای عربی یا حتی از آژانسهای خبری غربی میآیند که توسط رسانه امارات متحده عربی استخدام شده و یک شغل مهم را انجام دهند. حال آنکه برخی مردم معتقدند که حکومت روزنامهنگاران را سانسور میکند. اغلب روزنامهنگاران، خوانندگان و بینندگان معتقدند که مطبوعات در امارات متحده عربی نسبت به دیگر کشورهای عربی بیشتر آزادند. (Ibid: 146)
منطقه کلان شهر دبی امارات متحده عربی(2005)
تمام جمعیت امارات متحده عربی: 4496000
تمام جمعیت امارات که در خارج تولید یافتهاند: 3211749
جمعیت خارج تولد یافته بطور درصد: %4/71
تمام جمعیت کلان شهر دبی: 1272000
تمام جمعیت خارج تولد یافته از دبی: 1056000
تمام جمعیتی که خارج از امارات متولد شده اند بطور درصد: %5/83
هشت کشور منطقه که جمعیتشان خارج از امارات متولد شده اند اما در دبی زندگی میکنند:
پاکستان %16 / عرب %11 / بنگلادش %9 / فیلیپین %3 / سری لانکا %2 / هندوستان %51 / اروپا %1 / دیگر کشورها %7.
مهاجرین در سال 2004
تعداد مهاجرین در سال 2004 در امارات: (%81) 3278000
تعداد جمعیت امارات: (%19) 7222000
کل جاری | کل 2004 | % | تبعیدیها | % | ملتها 2004 | |
707160 | 707160 | 38 | 268951 | 62 | 438209 | بحرین |
2999000 | 2650000 | 4/64 | 1707000 | 6/35 | 943000 | کویت |
3102000 | 2903105 | 9/19 | 277293 | 1/80 | 2325812 | عبمان |
855000 | 744029 | 70 | 520820 | 30 | 223209 | قطر |
27020000 | 22673538 | 1/27 | 6144236 | 9/72 | 16529302 | عربستان سعودی |
4700000 | 4000000 | 81 | 3278000 | 19 | 722000 | امارات |
39376160 | 33677833 | 1/37 | 12486349 | 9/62 | 21184323 | GCC |
سلامت
استانداردهای مراقبت و سلامتی عموماً در امارات بالا بحساب میآیند در نتیجه افزایش توجه حکومت باصرف هزینه های زیاد در طول سالها. مطابق با آمار حکومتی امارات متحده عربی، تمامی هزینههای مرتبط با مراقبت و سلامتی از 1996 تا 2003، 436 میلیون دلار آمریکا بوده است. مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی، در 2004 تمام هزینههای بهداشت و درمان 9/2 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده(GDP) و هر هزینهی بزرگ برای بهداشت 497 دلار آمریکا بوده است. بهداشت اخیراً برای شهروندان اماراتی رایگان شده است، بطور کامل از ژانویه 2006، همهی ساکنین ابوظبی بوسیله یک برنامهی بیمهای بهداشت جامع جدید پوشش داده شدند؛ این هزینهها بین کارفرمایان و کارکنان تقسیم خواهد شد. تعداد دکترها هر 100000 نفر(متوسط سالیانه 99-1990) 181 نفر است. امارات حالا 40 بیمارستان عمومی دارد در مقایسه با 7 بیمارستان در سال 1970. وزیر بهداشت امارات متحده عربی در حال برنامه ریزی چند میلیون دلاری برای گسترش امکانات بهداشت_ بیمارستانها، مراکز دارویی و مرکزروان درمانی، در هفت امیرنشین امارات است. یک بیمارستان عمومی دولتی در ابوظبی گشایش یافته با گنجایش 143 تخت خواب، یک واحد روان درمانی و اولین خانه برنامه بهداشت سلامتی در امارات متحده عربی. برای جذب توانگران ملی و تبعیدیها و کسانیکه به خارج از امارات مسافرت میکنند برای مراقبتهای بهداشتی جدی. دبی به مرکز بهداشتی دبی گسترش پیدا کرده، یک بیمارستان منطقه آزاد که قصد ارائه خدمات بهداشتی با استانداردهای بینالمللی بهداشت را دارد و ایجاد یک مرکز آموزش پزشکی آکادمیک، که طبق برنامهریزی برای سال 2010 تمام شده است.
بیماریهای قلب_ عروق مهمترین مورد مرگ در امارات میباشد. که 28 درصد ازمرگ ومیرهای امارات را را شامل میشود. دیگر علتهای اصلی حادثه و آسیب دیدگیها و بدخیمها و ناهنجاریهای مادرزادی است. در سال 1985 امارات متحده عربی یک برنامه ملی برای جلوگیری از انتقال سندرم نقص مصونیت اکتسابی(AIDS) و کنترل آن در ورود به کشور تأسیس کرد. مطابق با تخمینهای سازمان بهداشت جهانی در سال 3-2002 کمتر از 1000 نفر در امارات متحده عربی با نقص مصونیت ویروس ایدز زندگی میکنند. (Abed, 2001:99)