نقاشی بودایی ها در سریلانکا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « =10-9-2. نقاشيهای بوداييها در سريلانكا:= ديوارهای اكثراً معابد پوشيده از نقاشيهاي متنوع است كه همگي نوعي داستان مذهبي و تاريخي را به زبان تصویر برای بيننده حکایت می کنند. به رغم قدمت نسبتا زیاد کيفيت رنگهاي این آثار نقاشي ها بسیار خو...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
===== نقاشیهای بوداییها در سریلانکا ===== | |||
دیوارهای اکثراً معابد پوشیده از نقاشیهای متنوع است که همگی نوعی داستان مذهبی و تاریخی را به زبان تصویر برای بیننده حکایت می کنند. به رغم قدمت نسبتا زیاد کیفیت رنگهای این آثار نقاشی ها بسیار خوب بر جا مانده است. به نظر میرسد هنرمندان آن دوره در تهیه رنگ به موفقیتهای شایانی دست یافته بودند. نقاشیهای باستانی سینهالی به سبک نقاشیهای سنتی هند است. استفاده از نقاشی برای تزئین معابد، سنت گذشتگان است که همچنان از سوی نسل حاضر نیز دنبال میشود، اما شکل و شیوه نقاشیهای جدید سبک غربی به خود گرفتهاند.<ref name=":5">Comaraswamy, A. (1956). ''Medieval Sinhalese Art.'' New York: Pantheon Books.</ref> محتوای نقاشیهای بوداییها در سریلانکا را به طور کلی میتوان به چند موضوعات دستهبندی کرد: | |||
- زندگی بودا | |||
- | - داستانهای مربوط به زندگی بودا | ||
- | - داستانهای جاتاکا(Jataka) (داستانهای مربوط به زندگی پیشین بودا) | ||
- | - سوویسی ویوارانا (Suvisi vivarana)بیانات بیست و چهارمین بودای پیشین که بودهیساتوا(Bodhisattva) را به عنوان گواتما بودای(Guatama BVuddha) آینده تصدیق کرد. | ||
- | - سولوسماستانا(Solos mastana) شانزده مکان زیارتی | ||
- | - الهه های گوناگون و معرفی چندین جهنم و جهان زیرین <ref name=":0">M.H.Syed. (2007). ''World Infopedia Srilanka.'' New Delhi: Pragun Publication.</ref> | ||
اگر چه بودیسم با بیش از دو هزار سال قدمت اساس و پایه فرهنگ سریلانکا است؛ اما هنر هندویسم نیز فعالانه در عرصه های هنری شرکت داشته است. <ref name=":0" /><ref name=":1">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref> | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۰۳
نقاشیهای بوداییها در سریلانکا
دیوارهای اکثراً معابد پوشیده از نقاشیهای متنوع است که همگی نوعی داستان مذهبی و تاریخی را به زبان تصویر برای بیننده حکایت می کنند. به رغم قدمت نسبتا زیاد کیفیت رنگهای این آثار نقاشی ها بسیار خوب بر جا مانده است. به نظر میرسد هنرمندان آن دوره در تهیه رنگ به موفقیتهای شایانی دست یافته بودند. نقاشیهای باستانی سینهالی به سبک نقاشیهای سنتی هند است. استفاده از نقاشی برای تزئین معابد، سنت گذشتگان است که همچنان از سوی نسل حاضر نیز دنبال میشود، اما شکل و شیوه نقاشیهای جدید سبک غربی به خود گرفتهاند.[۱] محتوای نقاشیهای بوداییها در سریلانکا را به طور کلی میتوان به چند موضوعات دستهبندی کرد:
- زندگی بودا
- داستانهای مربوط به زندگی بودا
- داستانهای جاتاکا(Jataka) (داستانهای مربوط به زندگی پیشین بودا)
- سوویسی ویوارانا (Suvisi vivarana)بیانات بیست و چهارمین بودای پیشین که بودهیساتوا(Bodhisattva) را به عنوان گواتما بودای(Guatama BVuddha) آینده تصدیق کرد.
- سولوسماستانا(Solos mastana) شانزده مکان زیارتی
- الهه های گوناگون و معرفی چندین جهنم و جهان زیرین [۲]
اگر چه بودیسم با بیش از دو هزار سال قدمت اساس و پایه فرهنگ سریلانکا است؛ اما هنر هندویسم نیز فعالانه در عرصه های هنری شرکت داشته است. [۲][۳]