مدارس اسلامی سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
'''مدارس اسلامی [[سیرالئون]]:'''
یکی از ویژگی‌های کشور [[سیرالئون]] انبوه [[مدارس اسلامی سیرالئون|مدارس اسلامی]] واقع در شهرها و روستاهای این کشور است. این مراکز آموزشی معمولاً توسط وزارت آموزش‌و‌پرورش کشور [[سیرالئون]] به رسمیت شناخته شده و علاوه بر دروس مصوب این وزارتخانه دروس اسلامی مختلف نظیر عربی، قرائت قرآن، تاریخ اسلام و فقه را نیز به دانش آموزان خود تدریس می‌کنند.[[پرونده:مدارس اسلامی سیرالئون.jpg|بندانگشتی|[[مدارس اسلامی سیرالئون]](1399). برگرفته از سایت سونسپاکس ریلی،قابل بازیابی از<nowiki/>https://sevenspikesrelief.org.uk/islamic-schools-support/]]مدارس اسلامی معمولاً از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه را در بر می‌گیرند و معلمان و اساتید آنها نیز اکثراً شیوخ و علمایی مسلمانی هستند که عمدتاً در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران، عربستان، کویت، [[قطر]]، لیبی، [[سوریه]] و [[مصر]] تحصیل کرده و از معلومات نسبتاً خوبی نیز برخوردارند.


یکی از ویژگی‌های کشور سیرالئون انبوه مدارس اسلامی واقع در شهرها و روستاهای این کشور است. این مراکز آموزشی معمولاً توسط وزارت آموزش‌و‌پرورش کشور سیرالئون به رسمیت شناخته شده و علاوه بر دروس مصوب این وزارتخانه دروس اسلامی مختلف نظیر عربی، قرائت قرآن، تاریخ اسلام و فقه را نیز به دانش آموزان خود تدریس می‌کنند.
[[مدارس اسلامی سیرالئون|مدارس اسلامی کنونی سیرالئون]] در واقع جایگزینی برای مکتب‌خانه‌های قدیمی قرآنی غرب آفریقا و از جمله [[سیرالئون]] به شمار می‌روند و هدف آنها نیز پدید آوردن نسل جدیدی از نوجوانان و جوانان مسلمان است که بتوانند در آینده در بخش‌های مختلف جامعه عهده‌دار پست‌ها و مشاغل مهمی شده و به رقابت با مسیحیان حاکم بر اجتماع پردازند. این مدارس اکثراً تحت نظارت و سرپرستی سازمان‌ها و گروه‌های اسلامی قرار دارند و تعداد قابل توجهی از آنها توسط فرقه ضاله احمدیه و کشورهای اسلامی احداث و به این سازمان‌ها واگذار شده‌اند<ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). مساجد و مدارس اسلامی [[سیرالئون]]، مطالعات میدانی.</ref>[i].


مدارس اسلامی معمولاً از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه را در بر می‌گیرند و معلمان و اساتید آنها نیز اکثراً شیوخ و علمایی مسلمانی هستند که عمدتاً در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران، عربستان، کویت، قطر، لیبی، [[سوریه]] و [[مصر]] تحصیل کرده و از معلومات نسبتاً خوبی نیز برخوردارند.
برخی از مهم‌ترین [[مدارس اسلامی سیرالئون]] که از سطح آموزشی بالا و امکانات آموزشی مناسبی برخوردار می‌باشند عبارتند از:
*مدارس سی گانه شیعی الهادی در مکینی؛


مدارس اسلامی کنونی سیرالئون در واقع جایگزینی برای مکتب‌خانه‌های قدیمی قرآنی غرب آفریقا و از جمله سیرالئون به شمار می‌روند و هدف آنها نیز پدید آوردن نسل جدیدی از نوجوانان و جوانان مسلمان است که بتوانند در آینده در بخش‌های مختلف جامعه عهده‌دار پست‌ها و مشاغل مهمی شده و به رقابت با مسیحیان حاکم بر اجتماع پردازند. این مدارس اکثراً تحت نظارت و سرپرستی سازمان‌ها و گروه‌های اسلامی قرار دارند و تعداد قابل توجهی از آنها توسط فرقه ضاله احمدیه و کشورهای اسلامی احداث و به این سازمان‌ها واگذار شده‌اند. (مطالعات میدانی نویسنده)[10]
*مدرسه اسلامی جبرئیل در کنما؛


برخی از مهم‌ترین مدارس اسلامی سیرالئون که از سطح آموزشی بالا و امکانات آموزشی مناسبی برخوردار می‌باشند عبارتند از:
*دبیرستان اسلامی دخترانه کانکابلای؛


- مدارس سی گانه شیعی الهادی در مکینی
*مدرسه اسلامی سلیمانیه فریتاون؛


- مدرسه اسلامی جبرئیل در کنما
*مدرسه بین‌المللی اسلامی لبنانی‌های [[سیرالئون]]؛


- دبیرستان اسلامی دخترانه کانکابلای
*مدرسه اسلامی هندی‌های مقیم [[سیرالئون]]؛


- مدرسه اسلامی سلیمانیه فریتاون
*مدرسه اسلامی مصری‌ها در [[سیرالئون]]؛


- مدرسه بین‌المللی اسلامی لبنانی‌های سیرالئون
*مدرسه اسلامی شاه فهد؛


- مدرسه اسلامی هندی‌های مقیم سیرالئون
*مدرسه اسلامی انصار؛


- مدرسه اسلامی مصری‌ها در سیرالئون
*دبیرستان کنگره مسلمانان؛


- مدرسه اسلامی شاه فهد
*دبیرستان اسلامی شهید بهشتی<ref name=":0">عرب احمدی، امیر بهرام( 1390). مساجد و مدارس اسلامی [[سیرالئون]]، مطالعات میدانی.</ref><ref name=":1">عرب احمدی، امیر بهرام(1386). مساجد و مدارس [[سیرالئون]]، مطالعات میدانی، شهر فریتاون.</ref>[ii] ؛


- مدرسه اسلامی انصار
*دبیرستان اسلامی امام صادق<ref>عرب احمدی، امیربهرام(1387). [[اسلام و مسلمانان سیرالئون|اسلام و مسلمانان در سیرالئون]]، قم: سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور، ص.152-150.</ref>.
لازم به‌ذكر است به موازات مدارس بین‌المللی [[سیرالئون]] که توسط [[آمریکا]]، [[فرانسه]] و انگلیس اداره می‌شوند این [[مدارس اسلامی سیرالئون|مدارس اسلامی]] كه عمدتاً تحت نظارت ایران، عربستان، [[مصر]] و كویت اداره می‌شوند نیز نقش مهمی در جریان سازی فكری مسلمانان، جذب نخبگان و شكل بخشی شخصیت آینده آن‌ها ایفا نموده‌اند<ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>.


- دبیرستان کنگره مسلمانان
==نیز نگاه کنید به==


- دبیرستان اسلامی شهید بهشتی؛ (مطالعات میدانی نویسنده، فریتاون، 1386)[11]
== پاورقی ==
<small>[i] - در سرتاسر کشور سیرالئون در حدود یکصد باب مدرسه اسلامی وجود دارد. با این حال این تعداد برای تحت پوشش قرار دادن ده‌ها هزار دانش آموز مسلمانی که علاقمند به فراگیری علوم اسلامی می‌باشند کافی نیست.</small>


- دبیرستان اسلامی امام صادق. (عرب احمدی، 1387:150-152)
<small>[ii] - مدرسه شهید بهشتی که در برگیرنده نزدیک به ششصد دانش آموز- در دو مقطع ابتدایی و متوسطه- است در سال 1984 میلادی توسط ج.ا.ایران احداث و به وزارت آموزش‌وپرورش سیرالئون اهداء شده است. مدرسه شهید بهشتی از آن زمان به همین نام در آموزش‌وپرورش کشور سیرالئون به ثبت رسیده که البته بر طبق تلفظ زبان کریول به آن شهید بهشتی اطلاق می‌گردد.</small>
 
== کتابشناسی==
لازم بذكر است به موازات مدارس بین‌المللی سیرالئون که توسط آمریکا، [[فرانسه]] و انگلیس اداره می‌شوند این مدارس اسلامی كه عمدتاً تحت نظارت ایران، عربستان، مصر و كویت اداره می‌شوند نیز نقش مهمی در جریان سازی فكری مسلمانان، جذب نخبگان و شكل بخشی شخصیت آینده آنها ایفا نموده‌اند.

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۵۳

یکی از ویژگی‌های کشور سیرالئون انبوه مدارس اسلامی واقع در شهرها و روستاهای این کشور است. این مراکز آموزشی معمولاً توسط وزارت آموزش‌و‌پرورش کشور سیرالئون به رسمیت شناخته شده و علاوه بر دروس مصوب این وزارتخانه دروس اسلامی مختلف نظیر عربی، قرائت قرآن، تاریخ اسلام و فقه را نیز به دانش آموزان خود تدریس می‌کنند.

مدارس اسلامی سیرالئون(1399). برگرفته از سایت سونسپاکس ریلی،قابل بازیابی ازhttps://sevenspikesrelief.org.uk/islamic-schools-support/

مدارس اسلامی معمولاً از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه را در بر می‌گیرند و معلمان و اساتید آنها نیز اکثراً شیوخ و علمایی مسلمانی هستند که عمدتاً در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران، عربستان، کویت، قطر، لیبی، سوریه و مصر تحصیل کرده و از معلومات نسبتاً خوبی نیز برخوردارند.

مدارس اسلامی کنونی سیرالئون در واقع جایگزینی برای مکتب‌خانه‌های قدیمی قرآنی غرب آفریقا و از جمله سیرالئون به شمار می‌روند و هدف آنها نیز پدید آوردن نسل جدیدی از نوجوانان و جوانان مسلمان است که بتوانند در آینده در بخش‌های مختلف جامعه عهده‌دار پست‌ها و مشاغل مهمی شده و به رقابت با مسیحیان حاکم بر اجتماع پردازند. این مدارس اکثراً تحت نظارت و سرپرستی سازمان‌ها و گروه‌های اسلامی قرار دارند و تعداد قابل توجهی از آنها توسط فرقه ضاله احمدیه و کشورهای اسلامی احداث و به این سازمان‌ها واگذار شده‌اند[۱][i].

برخی از مهم‌ترین مدارس اسلامی سیرالئون که از سطح آموزشی بالا و امکانات آموزشی مناسبی برخوردار می‌باشند عبارتند از:

  • مدارس سی گانه شیعی الهادی در مکینی؛
  • مدرسه اسلامی جبرئیل در کنما؛
  • دبیرستان اسلامی دخترانه کانکابلای؛
  • مدرسه اسلامی سلیمانیه فریتاون؛
  • مدرسه بین‌المللی اسلامی لبنانی‌های سیرالئون؛
  • مدرسه اسلامی شاه فهد؛
  • مدرسه اسلامی انصار؛
  • دبیرستان کنگره مسلمانان؛
  • دبیرستان اسلامی شهید بهشتی[۲][۳][ii] ؛
  • دبیرستان اسلامی امام صادق[۴].

لازم به‌ذكر است به موازات مدارس بین‌المللی سیرالئون که توسط آمریکا، فرانسه و انگلیس اداره می‌شوند این مدارس اسلامی كه عمدتاً تحت نظارت ایران، عربستان، مصر و كویت اداره می‌شوند نیز نقش مهمی در جریان سازی فكری مسلمانان، جذب نخبگان و شكل بخشی شخصیت آینده آن‌ها ایفا نموده‌اند[۵].

نیز نگاه کنید به

پاورقی

[i] - در سرتاسر کشور سیرالئون در حدود یکصد باب مدرسه اسلامی وجود دارد. با این حال این تعداد برای تحت پوشش قرار دادن ده‌ها هزار دانش آموز مسلمانی که علاقمند به فراگیری علوم اسلامی می‌باشند کافی نیست.

[ii] - مدرسه شهید بهشتی که در برگیرنده نزدیک به ششصد دانش آموز- در دو مقطع ابتدایی و متوسطه- است در سال 1984 میلادی توسط ج.ا.ایران احداث و به وزارت آموزش‌وپرورش سیرالئون اهداء شده است. مدرسه شهید بهشتی از آن زمان به همین نام در آموزش‌وپرورش کشور سیرالئون به ثبت رسیده که البته بر طبق تلفظ زبان کریول به آن شهید بهشتی اطلاق می‌گردد.

کتابشناسی

  1. عرب احمدی، امیر بهرام(1390). مساجد و مدارس اسلامی سیرالئون، مطالعات میدانی.
  2. عرب احمدی، امیر بهرام( 1390). مساجد و مدارس اسلامی سیرالئون، مطالعات میدانی.
  3. عرب احمدی، امیر بهرام(1386). مساجد و مدارس سیرالئون، مطالعات میدانی، شهر فریتاون.
  4. عرب احمدی، امیربهرام(1387). اسلام و مسلمانان در سیرالئون، قم: سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور، ص.152-150.
  5. عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)