اپرای پکن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۵: خط ۵:
در آن زمان، اپرای [[پکن]] هم در میان مردم و هم در دربار نمایش داده می ­شد. به دلیل علاقه­ ی خانواده ­های درباری و مقامات عالی­رتبه، برای نمایش اپرای [[پکن]] امکانات و تسهیلات خوب و فراوانی در اختیار این گروه ­ها قرار می ­گرفت که منجر به توسعه­ ی این اپرا شد.دهه ­های20 تا40 از قرن بیستم، دوران دوم اوجگیری توسعه­ ی اپرای [[پکن]] بود.
در آن زمان، اپرای [[پکن]] هم در میان مردم و هم در دربار نمایش داده می ­شد. به دلیل علاقه­ ی خانواده ­های درباری و مقامات عالی­رتبه، برای نمایش اپرای [[پکن]] امکانات و تسهیلات خوب و فراوانی در اختیار این گروه ­ها قرار می ­گرفت که منجر به توسعه­ ی این اپرا شد.دهه ­های20 تا40 از قرن بیستم، دوران دوم اوجگیری توسعه­ ی اپرای [[پکن]] بود.


مهم­ترین ویژگی این دوران، تقسیم بندی اپرای [[پکن]] به سبک­ های مِی(مِی­لان ­فانگ[[هنر اپرای سنتی پکن# ftn1|(Mei Lanfang]])1894-1961)، شانگ(شانگ­ شیا­یون[[هنر اپرای سنتی پکن# ftn2|(Shang Xiayun]])1900-1976)، چِن(چِن یِن­ چیو[[هنر اپرای سنتی پکن# ftn3|(Chen Yinqiu]]) 1904-1958)، شیون(شیون خوی ­شنگ[[هنر اپرای سنتی پکن# ftn4|(Xiun HuiShng]])1900-1968) است. این سبک­ های مختلف بازیگران معروف فراوانی داشتند که در صحنه­ های کلان شهرها مانند [[پکن]] و [[شانگهای]] فعال بودند.
مهم­ترین ویژگی این دوران، تقسیم بندی اپرای [[پکن]] به سبک­ های مِی(مِی­لان ­فانگ(Mei Lanfang)1894-1961)، شانگ(شانگ­ شیا­یون(Shang Xiayun)1900-1976)، چِن(چِن یِن­ چیو(Chen Yinqiu) 1904-1958)، شیون(شیون خوی ­شنگ(Xiun HuiShng)1900-1968) است. این سبک­ های مختلف بازیگران معروف فراوانی داشتند که در صحنه­ های کلان شهرها مانند [[پکن]] و [[شانگهای]] فعال بودند.


مِی­لان ­فانگ، معروفترین بازیگر اپرای [[پکن]] بود. وی از هشت سالگی به فراگیری اپرای [[پکن]] پرداخته و در 11 سالگی نمایش روی صحنه را آغاز کرد. «مِی» نقش«دَن»را بازی می ­کرد و در زمینه­ ی خواندن، صحبت کردن، رقص، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، لباس و گریم ویژگی منحصر به فردی پیدا کرده بود.
مِی­لان ­فانگ، معروفترین بازیگر اپرای [[پکن]] بود. وی از هشت سالگی به فراگیری اپرای [[پکن]] پرداخته و در 11 سالگی نمایش روی صحنه را آغاز کرد. «مِی» نقش«دَن»را بازی می ­کرد و در زمینه­ ی خواندن، صحبت کردن، رقص، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، لباس و گریم ویژگی منحصر به فردی پیدا کرده بود.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۲۳

اپرای پکن، اپرای شرقی نیز نامیده می­ شود. این نوع اپرا چکیده ­­ای از هنر اپراهای محلی مختلف چین است و چون در پکن شکل گرفته، اپرای پکن نامیده شده و 200 سال قدمت دارد. از اپراهای محلی که در شکل­ گیری اپرای پکن تأثیرگذار بوده­، می­ توان به اپرای«خوی­بِن»اشاره کرد. در سال1790، نخستین گروه اپرای«خوی­بِن» برای اجرای برنامه در جشن تولد پادشاه وارد پکن شد. از آن پس، دیگر همیشه گروه­ های«خوی­بِن» برای انجام نمایش راهی پایتخت می ­شدند. گروه­ های«خوی­بِن» که سیار بودند، در جذب و استفاده از برنامه ­ها و سبک ­های نمایشی دیگر اپراها مهارت داشتند.

و از همین طریق بود که در پایان قرن 19 و آغاز قرن 20، اپرای پکن شکل گرفت و به بانفوذترین اپرای سنتی چین از لحاظ تعداد برنامه، بازیگران، گروه­ ها، تماشاگران و تأثیرگذاری، تبدیل شد. اپرای پکن نوعی هنر گروهی اجتماعی است که با آواز، صحبت، نمایش، نبرد و حرکات موزون و روش­ های نمایشی تشریفاتی، داستان را ترسیم می ­کند.پایان قرن هجدهم، عصر توسعه­ ی اپرای پکن بود.

در آن زمان، اپرای پکن هم در میان مردم و هم در دربار نمایش داده می ­شد. به دلیل علاقه­ ی خانواده ­های درباری و مقامات عالی­رتبه، برای نمایش اپرای پکن امکانات و تسهیلات خوب و فراوانی در اختیار این گروه ­ها قرار می ­گرفت که منجر به توسعه­ ی این اپرا شد.دهه ­های20 تا40 از قرن بیستم، دوران دوم اوجگیری توسعه­ ی اپرای پکن بود.

مهم­ترین ویژگی این دوران، تقسیم بندی اپرای پکن به سبک­ های مِی(مِی­لان ­فانگ(Mei Lanfang)1894-1961)، شانگ(شانگ­ شیا­یون(Shang Xiayun)1900-1976)، چِن(چِن یِن­ چیو(Chen Yinqiu) 1904-1958)، شیون(شیون خوی ­شنگ(Xiun HuiShng)1900-1968) است. این سبک­ های مختلف بازیگران معروف فراوانی داشتند که در صحنه­ های کلان شهرها مانند پکن و شانگهای فعال بودند.

مِی­لان ­فانگ، معروفترین بازیگر اپرای پکن بود. وی از هشت سالگی به فراگیری اپرای پکن پرداخته و در 11 سالگی نمایش روی صحنه را آغاز کرد. «مِی» نقش«دَن»را بازی می ­کرد و در زمینه­ ی خواندن، صحبت کردن، رقص، موسیقی، لباس و گریم ویژگی منحصر به فردی پیدا کرده بود.

در سال 1919، «مِی» در رأس یک گروه هنری از ژاپن دیدار و به اجرای نمایش پرداخت. وی در سال 1930، با گروه دیگری از آمریکا و در سال 1934، به اروپا سفر کرد که نمایش وی مورد توجه بازیگران اپرای اروپا قرار گرفت.پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، اپرای پکن مجددا توسعه یافت. این اپرا از حمایت زیاد دولت برخوردار است. در حال حاضر، سالن تئاتر«چانگ­آن» در پکن همه ساله برنامه ­های مختلفی از اپرای پکن را به نمایش می­ گذارد و هرسال مسابقه ­ی اپرای پکن با حضور تماشاگران برگزار می ­شود.[۱]

نیز نگاه کنید به

هنر چینی؛ هنر اپرای سنتی چینی؛ اپرای عامه پسند در چین؛ هنر تئاتر مدرن چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1172-1173