مدیریت ورزش در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۴: خط ۴:


=== نهادهای ورزشی در [[چین]] ===
=== نهادهای ورزشی در [[چین]] ===
مهم‌­ترین نهادهای ورزشی [[چین]] عبارتند از: مدیریت عمومی ورزش چین که مسئولیت سیاست­‌گذاری، هدایت و نظارت عمومی بر ورزش کل کشور را بر عهده دارد؛ [[فدراسیون ورزشی سراسری چین]]؛ [[کمیته­‌ی ملی المپیک چین]]؛ [[فدراسیون ورزشی دانشگاه‌­های چین]]؛ [[بنیاد ورزش چین]]؛ [[انجمن ورزشی سالمندان چین]]؛ [[انجمن ورزشی دهقانان چین]]؛ و [[فدراسیون ورزشی معلولان چین]]. البته در هر استان و شهرستان نیز شاخه‌­ای از این نهادها مستقر و در سطح همان استان امور ورزش استان را هدایت می­‌کنند.
مهم‌­ترین نهادهای ورزشی [[چین]] عبارتند از: مدیریت عمومی ورزش چین که مسئولیت سیاست­‌گذاری، هدایت و نظارت عمومی بر ورزش کل کشور را بر عهده دارد؛ فدراسیون ورزشی سراسری چین؛ کمیته­‌ی ملی المپیک چین؛ فدراسیون ورزشی دانشگاه‌­های چین؛ بنیاد ورزش چین؛ انجمن ورزشی سالمندان چین؛ انجمن ورزشی دهقانان چین؛ و فدراسیون ورزشی معلولان چین. البته در هر استان و شهرستان نیز شاخه‌­ای از این نهادها مستقر و در سطح همان استان امور ورزش استان را هدایت می­‌کنند.


با توجه به گستردگی حوزه‌­ی ورزش در این کشور، زنجیره­‌ای از امور مرتبط با ورزش از قبیل بازار ورزش، صنعت ورزش، اقتصاد ورزش، سرمایه گذاری بخش دولتی و غیر دولتی در امر ورزش، تولید اقلام ورزشی، بازار یابی اقلام ورزشی، برگزاری نمایشگاه­‌های داخلی و بین المللی کالاهای ورزشی، رسانه­‌های ورزشی اعم از تلویزیون، رادیو، روزنا­مه­‌ها، مجلات و سایت‌­های ورزشی، چاپ و انتشار کتاب­‌های آموزشی و ورزشی از جمله دایره المعارف ورزش، در این کشور شکل گرفته است که هر کدام دنیای خاص خود را داشته و از دایره­‌ی وسیعی برخوردار و برای جمعیت انبوه‌ی در این کشور ایجاد اشتغال کرده است که پرداختن به این مقولات از حیطه­‌ی این کتاب خارج و به تلاش مجزایی نیاز دارد.<ref>China Encyclopedia,2008: 695-848</ref><ref>سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص373-374</ref>.  
با توجه به گستردگی حوزه‌­ی ورزش در این کشور، زنجیره­‌ای از امور مرتبط با ورزش از قبیل بازار ورزش، صنعت ورزش، اقتصاد ورزش، سرمایه گذاری بخش دولتی و غیر دولتی در امر ورزش، تولید اقلام ورزشی، بازار یابی اقلام ورزشی، برگزاری نمایشگاه­‌های داخلی و بین المللی کالاهای ورزشی، رسانه­‌های ورزشی اعم از تلویزیون، رادیو، روزنا­مه­‌ها، مجلات و سایت‌­های ورزشی، چاپ و انتشار کتاب­‌های آموزشی و ورزشی از جمله دایره المعارف ورزش، در این کشور شکل گرفته است که هر کدام دنیای خاص خود را داشته و از دایره­‌ی وسیعی برخوردار و برای جمعیت انبوه‌ی در این کشور ایجاد اشتغال کرده است که پرداختن به این مقولات از حیطه­‌ی این کتاب خارج و به تلاش مجزایی نیاز دارد.<ref>China Encyclopedia,2008: 695-848</ref><ref>سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد 1، ص.373-374.</ref>.  


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[ورزش در چین]]؛ [[ملی شدن مدیریت ورزش در چین]]
* [[ورزش در چین]]
*  [[ملی شدن مدیریت ورزش در چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۴۸


مدیریت امور ورزشی سراسر چین و در سطح ملی را نهادهای مختلفی در دست دارند که هرکدام دارای وظایف مشخص بوده و تمام این نهادها با هم برای اعتلای سطح ورزش در دو بخش عمومی و قهرمانی هم­پوشانی دارند.

نهادهای ورزشی در چین

مهم‌­ترین نهادهای ورزشی چین عبارتند از: مدیریت عمومی ورزش چین که مسئولیت سیاست­‌گذاری، هدایت و نظارت عمومی بر ورزش کل کشور را بر عهده دارد؛ فدراسیون ورزشی سراسری چین؛ کمیته­‌ی ملی المپیک چین؛ فدراسیون ورزشی دانشگاه‌­های چین؛ بنیاد ورزش چین؛ انجمن ورزشی سالمندان چین؛ انجمن ورزشی دهقانان چین؛ و فدراسیون ورزشی معلولان چین. البته در هر استان و شهرستان نیز شاخه‌­ای از این نهادها مستقر و در سطح همان استان امور ورزش استان را هدایت می­‌کنند.

با توجه به گستردگی حوزه‌­ی ورزش در این کشور، زنجیره­‌ای از امور مرتبط با ورزش از قبیل بازار ورزش، صنعت ورزش، اقتصاد ورزش، سرمایه گذاری بخش دولتی و غیر دولتی در امر ورزش، تولید اقلام ورزشی، بازار یابی اقلام ورزشی، برگزاری نمایشگاه­‌های داخلی و بین المللی کالاهای ورزشی، رسانه­‌های ورزشی اعم از تلویزیون، رادیو، روزنا­مه­‌ها، مجلات و سایت‌­های ورزشی، چاپ و انتشار کتاب­‌های آموزشی و ورزشی از جمله دایره المعارف ورزش، در این کشور شکل گرفته است که هر کدام دنیای خاص خود را داشته و از دایره­‌ی وسیعی برخوردار و برای جمعیت انبوه‌ی در این کشور ایجاد اشتغال کرده است که پرداختن به این مقولات از حیطه­‌ی این کتاب خارج و به تلاش مجزایی نیاز دارد.[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

ورزش در چین؛ ملی شدن مدیریت ورزش در چین

کتابشناسی

  1. China Encyclopedia,2008: 695-848
  2. سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد 1، ص.373-374.