نخستین فیلم سینمایی ساخت چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''نخستین فیلم سینمایی ساخت چین'' == نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش­های مشهور اپرای پکن با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت­های خارجی بودند که در عرصه­ی صنعت فیلم چین فعال بودند و تولید فی...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== ''نخستین فیلم سینمایی ساخت چین'' ==
نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش­های مشهور اپرای پکن با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت­های خارجی بودند که در عرصه­ی صنعت فیلم چین فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه­ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام­های«فِنگ ­تی[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ftn1|[1]]]» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در شانگهای که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه­ی1920، چینی­ها شیوه­ی تهیه و تولید فیلم را از  تکنیسین­های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ آمریکا در صنعت فیلم چین تا دو دهه­ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت­های بزرگ تولید فیلم چین از جمله«کمپانی فیلم مینگ­شینگ[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20edn1|[i]]]» و «کمپانی فیلم تیَن­ای[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20edn2|[ii]]]» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ­ شینگ» به تولید فیلم­های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم­ داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می­دهد» و « مار سفید»(1926) هم از فیلم­های ساخت کمپانی تیان­ای هستند. در دهه­ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در شانگهای رشد کرد و فیلم­هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستان­های تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. حزب کمونیست چین هم در دهه­ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگ­جو[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ftn2|[2]]]»، فیلم‌هایی با ایده­های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلم‌ها معمولاً دارای ملودرام­هایی با نکته‌های اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشم­‌های بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته­ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراه‌ها» (۱۹۳۷) از «شِن‌زیلینگ»، از جمله­ی این فیلم­ها بود.


با حمله­ی ژاپن به چپن در ۱۹۳۷میلادی و اشغال شانگهای، صنعت فیلم چین به هنگ‌کنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راه‌اندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلم‌ها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل می‌داد. فیلم­هایی هم­چون«رود بهاری به ‌سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگ­شان»، « هزاران نور»، « کلاغ­ها و گنجشک­ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می­روند. در سال 1935، نخستین جایزه­ی بین المللی جشنواره­ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم­هایی فارغ از پیام­های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه­ی حاکمیت کمونیست­ها تولید کرد که به­عنوان یکی از بزرگترین فیلم­های تاریخ سینمای چین شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن رژیم کمونیستی، از ادامه­ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره­ی«جایزه­ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه­ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ چین را به خود اختصاص داد.
نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش ­های مشهور اپرای [[پکن]] با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت­ های خارجی بودند که در عرصه­ ی صنعت فیلم [[چین]] فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه­ ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام ­های«فِنگ ­تی[[ورود صنعت سینما در چین#%20ftn2|(Fengti]])» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در [[شانگهای]] که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه ­ی1920، چینی­ ها شیوه ­ی تهیه و تولید فیلم را از  تکنیسین­ های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ آمریکا در صنعت فیلم [[چین]] تا دو دهه­ ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت ­های بزرگ تولید فیلم [[چین]] از جمله«کمپانی فیلم مینگ­شینگ[[ورود صنعت سینما در چین#%20edn1|[i]]]» و «کمپانی فیلم تیَن­ای[[ورود صنعت سینما در چین#%20edn2|[ii]]]» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ­ شینگ» به تولید فیلم ­های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم­ داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می ­دهد» و «مار سفید»(1926) هم از فیلم ­های ساخت کمپانی تیان­ای هستند. در دهه­ ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در [[شانگهای]] رشد کرد و فیلم ­هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستان­های تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. حزب کمونیست [[چین]] هم در دهه ­ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگ­جو[[ورود صنعت سینما در چین#%20ftn3|(Dian Ying Zhuo]])»، فیلم‌هایی با ایده ­های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلم‌ها معمولاً دارای ملودرام ­هایی با نکته‌های اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشم­‌های بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته ­ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراه‌ها» (۱۹۳۷) از «شِن‌زیلینگ»، از جمله­ ی این فیلم ­ها بود.


----[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ftnref1|[1]]] - Fengti.
با حمله ­ی ژاپن به [[چین|چپن]] در ۱۹۳۷ میلادی و اشغال [[شانگهای]]، صنعت فیلم [[چین]] به هنگ‌کنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راه‌اندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلم‌ها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل می‌داد. فیلم­ هایی هم­چون«رود بهاری به ‌سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگ­شان»، « هزاران نور»، « کلاغ ­ها و گنجشک ­ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می ­روند. در سال 1935، نخستین جایزه ­ی بین المللی جشنواره­ ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم­ هایی فارغ از پیام ­های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه­ ی حاکمیت کمونیست­ ها تولید کرد که به ­عنوان یکی از بزرگترین فیلم­ های تاریخ سینمای [[چین]] شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن رژیم کمونیستی، از ادامه ­ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره­ ی«جایزه ­ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه ­ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ [[چین]] را به خود اختصاص داد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>


[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ftnref2|[2]]] - Dian Ying Zhuo.
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[موسیقی سنتی چین]]، [[هنر اپرای سنتی چینی]]، [[هنر اپرای سنتی پکن]]، [[صنعت فیلم و سینمای چین]]
----[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ednref1|[i]]] - Mingxing Film Company.


[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ednref2|[ii]]] - Tianyi Film Compani.
= پاورقی =
<small>[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ednref1|[i]]] - Mingxing Film Company.</small>
 
<small>[[نخستین فیلم سینمایی ساخت چین#%20ednref2|[ii]]] - Tianyi Film Compani.</small>
 
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۰۴


نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش ­های مشهور اپرای پکن با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت­ های خارجی بودند که در عرصه­ ی صنعت فیلم چین فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه­ ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام ­های«فِنگ ­تی(Fengti)» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در شانگهای که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه ­ی1920، چینی­ ها شیوه ­ی تهیه و تولید فیلم را از  تکنیسین­ های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ آمریکا در صنعت فیلم چین تا دو دهه­ ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت ­های بزرگ تولید فیلم چین از جمله«کمپانی فیلم مینگ­شینگ[i]» و «کمپانی فیلم تیَن­ای[ii]» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ­ شینگ» به تولید فیلم ­های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم­ داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می ­دهد» و «مار سفید»(1926) هم از فیلم ­های ساخت کمپانی تیان­ای هستند. در دهه­ ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در شانگهای رشد کرد و فیلم ­هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستان­های تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. حزب کمونیست چین هم در دهه ­ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگ­جو(Dian Ying Zhuo)»، فیلم‌هایی با ایده ­های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلم‌ها معمولاً دارای ملودرام ­هایی با نکته‌های اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشم­‌های بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته ­ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراه‌ها» (۱۹۳۷) از «شِن‌زیلینگ»، از جمله­ ی این فیلم ­ها بود.

با حمله ­ی ژاپن به چپن در ۱۹۳۷ میلادی و اشغال شانگهای، صنعت فیلم چین به هنگ‌کنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راه‌اندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلم‌ها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل می‌داد. فیلم­ هایی هم­چون«رود بهاری به ‌سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگ­شان»، « هزاران نور»، « کلاغ ­ها و گنجشک ­ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می ­روند. در سال 1935، نخستین جایزه ­ی بین المللی جشنواره­ ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم­ هایی فارغ از پیام ­های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه­ ی حاکمیت کمونیست­ ها تولید کرد که به ­عنوان یکی از بزرگترین فیلم­ های تاریخ سینمای چین شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن رژیم کمونیستی، از ادامه ­ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره­ ی«جایزه ­ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه ­ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ چین را به خود اختصاص داد.[۱]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر نقاشی در چین، موسیقی سنتی چین، هنر اپرای سنتی چینی، هنر اپرای سنتی پکن، صنعت فیلم و سینمای چین

پاورقی

[i] - Mingxing Film Company.

[ii] - Tianyi Film Compani.

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .