روابط اجتماعی ژاپن: تفاوت میان نسخهها
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:قوانین ژاپن.jpg|جایگزین=آموزش قوانین به کودکان در ژاپن|بندانگشتی|آموزش قوانین به کودکان در | [[پرونده:قوانین ژاپن.jpg|جایگزین=آموزش قوانین به کودکان در ژاپن|بندانگشتی|آموزش قوانین به کودکان در ژاپن، برگرفته از خبرگزاری مهر، قابل بازیابی از [https://www.mehrnews.com/news/4689083/%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86 https://www.mehrnews.com/news/4689083/]]]به طور کلی نمیتوان نظام روابط طولی یا سلسسله مراتب اجتماعی (تاتِ شاکای) (タテ社会/Tate Shakai) در جامعه [[ژاپن]] را نادیده گرفت. جامعه شناسی نظام روابط اجتماعی در [[ژاپن]] بیشتر یک نوع جامعه شناسی کار است. نظام ارشدیت، روابط بالادستی و پایین دستی در محیط کار و جامعه و نمودهای واضح آن در زبان ژاپنی، همه و همه گویای این حقیقت هستند که [[جامعه و نظام اجتماعی ژاپن|جامعه ژاپن]] بیش از آنکه یک جامعه افقی یا عرضی باشد، هنوز در عصر حاضر یک جامعه عمودی یا طولی است.<ref>.Nakane, Chie (2019). [タテ社会の人間関係]. Kodansha</ref> | ||
قوانین امروز [[ژاپن]] به سمت توانمند سازی فردی، راهگشایی کرده است اما با این وجود گروه بندی به عنصری جدایی ناپذیر از فرهنگ و جامعه ژاپنی تبدیل شده است که از همان دوران کودکی، فرد در خانواده و مدرسه میآموزد که در هماهنگی با گروهی که به آن تعلق دارد عمل کند و خود را وقف گروه نماید و به نوعی شخصیت سازی فرد در قالب گروه انجام میشود. | قوانین امروز [[ژاپن]] به سمت توانمند سازی فردی، راهگشایی کرده است اما با این وجود گروه بندی به عنصری جدایی ناپذیر از فرهنگ و جامعه ژاپنی تبدیل شده است که از همان دوران کودکی، فرد در خانواده و مدرسه میآموزد که در هماهنگی با گروهی که به آن تعلق دارد عمل کند و خود را وقف گروه نماید و به نوعی شخصیت سازی فرد در قالب گروه انجام میشود. | ||
بنابراین روابط اجتماعی در [[ژاپن]] بر اساس مجموعه ای یک دست و هماهنگ از قوانین عرفی و ساختاریافته است که توسط یک اکثریت مطیع اجرا میشوند. ایجاد روابط هماهنگ و متقابل با دیگران و انجام تعهدات اجتماعی برای بیشتر ژاپنیها از رابطه فرد با خدا مهمتر است. هماهنگی، نظم و خودسازی سه مورد از مهمترین ارزشهایی هستند که زمینه ساز تعامل اجتماعی در [[ژاپن]] محسوب میشوند. ایدهها و نگرشهای بنیادی درباره خود و ماهیت جامعه بشری از مجموعه ای ترکیبی از چندین سنت دینی و فلسفی مرتبط با آیینهایی بودایی و شینتو گرفته شده است. اعمال دینی نیز بر حفظ روابط هماهنگ با دیگران (اعم از ماوراءالطبیعه و سایر انسانها) و انجام تعهدات اجتماعی به عنوان عضوی از یک خانواده و یک جامعه تأکید دارند | بنابراین روابط اجتماعی در [[ژاپن]] بر اساس مجموعه ای یک دست و هماهنگ از قوانین عرفی و ساختاریافته است که توسط یک اکثریت مطیع اجرا میشوند. ایجاد روابط هماهنگ و متقابل با دیگران و انجام تعهدات اجتماعی برای بیشتر ژاپنیها از رابطه فرد با خدا مهمتر است. هماهنگی، نظم و خودسازی سه مورد از مهمترین ارزشهایی هستند که زمینه ساز تعامل اجتماعی در [[ژاپن]] محسوب میشوند. ایدهها و نگرشهای بنیادی درباره خود و ماهیت جامعه بشری از مجموعه ای ترکیبی از چندین سنت دینی و فلسفی مرتبط با آیینهایی بودایی و شینتو گرفته شده است. اعمال دینی نیز بر حفظ روابط هماهنگ با دیگران (اعم از ماوراءالطبیعه و سایر انسانها) و انجام تعهدات اجتماعی به عنوان عضوی از یک خانواده و یک جامعه تأکید دارند. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله | احمدیان، سهراب(1402)." جامعه [[ژاپن]] ". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،ص 66- 88 . | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
سهراب احمدیان | سهراب احمدیان | ||
[[رده:مناسبات و روابط اجتماعی]] | [[رده:مناسبات و روابط اجتماعی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۳ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۵:۱۹

به طور کلی نمیتوان نظام روابط طولی یا سلسسله مراتب اجتماعی (تاتِ شاکای) (タテ社会/Tate Shakai) در جامعه ژاپن را نادیده گرفت. جامعه شناسی نظام روابط اجتماعی در ژاپن بیشتر یک نوع جامعه شناسی کار است. نظام ارشدیت، روابط بالادستی و پایین دستی در محیط کار و جامعه و نمودهای واضح آن در زبان ژاپنی، همه و همه گویای این حقیقت هستند که جامعه ژاپن بیش از آنکه یک جامعه افقی یا عرضی باشد، هنوز در عصر حاضر یک جامعه عمودی یا طولی است.[۱]
قوانین امروز ژاپن به سمت توانمند سازی فردی، راهگشایی کرده است اما با این وجود گروه بندی به عنصری جدایی ناپذیر از فرهنگ و جامعه ژاپنی تبدیل شده است که از همان دوران کودکی، فرد در خانواده و مدرسه میآموزد که در هماهنگی با گروهی که به آن تعلق دارد عمل کند و خود را وقف گروه نماید و به نوعی شخصیت سازی فرد در قالب گروه انجام میشود.
بنابراین روابط اجتماعی در ژاپن بر اساس مجموعه ای یک دست و هماهنگ از قوانین عرفی و ساختاریافته است که توسط یک اکثریت مطیع اجرا میشوند. ایجاد روابط هماهنگ و متقابل با دیگران و انجام تعهدات اجتماعی برای بیشتر ژاپنیها از رابطه فرد با خدا مهمتر است. هماهنگی، نظم و خودسازی سه مورد از مهمترین ارزشهایی هستند که زمینه ساز تعامل اجتماعی در ژاپن محسوب میشوند. ایدهها و نگرشهای بنیادی درباره خود و ماهیت جامعه بشری از مجموعه ای ترکیبی از چندین سنت دینی و فلسفی مرتبط با آیینهایی بودایی و شینتو گرفته شده است. اعمال دینی نیز بر حفظ روابط هماهنگ با دیگران (اعم از ماوراءالطبیعه و سایر انسانها) و انجام تعهدات اجتماعی به عنوان عضوی از یک خانواده و یک جامعه تأکید دارند.
نیز نگاه کنید به
گروهها و روابط اجتماعی اتیوپی؛ روابط اجتماعی در چین؛ روابط اجتماعی کوبا؛ جریان ها و روابط اجتماعی سنگال؛ ساختار روابط اجتماعی کانادا؛ گروهها و روابط اجتماعی تایلند؛ مناسبات و روابط اجتماعی در اوکراین؛ جریان ها و روابط اجتماعی اسپانیا؛ جریان ها و روابط اجتماعی مالی؛ جریان ها و روابط اجتماعی اردن؛ جریان ها و روابط اجتماعی در سیرالئون؛ روابط اجتماعی قزاقستان؛ روابط اجتماعی در بنگلادش؛ روابط اجتماعی در سریلانکا؛ مناسبات و روابط اجتماعی در تاجیکستان
کتابشناسی
- ↑ .Nakane, Chie (2019). [タテ社会の人間関係]. Kodansha
منبع اصلی
احمدیان، سهراب(1402)." جامعه ژاپن ". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص 66- 88 .
نویسنده مقاله
سهراب احمدیان