خیمه شب بازی و سایه بازی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳: خط ۳:
برای تزیین لباس عروسک­‌ها و لوازم روی صحنه، از نقاشی­‌های سنتی استفاده می‌­کنند. خیمه‌شب‌بازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگی­‌های محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمه­‌شب‌­بازی برگرفته شده‌اند.
برای تزیین لباس عروسک­‌ها و لوازم روی صحنه، از نقاشی­‌های سنتی استفاده می‌­کنند. خیمه‌شب‌بازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگی­‌های محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمه­‌شب‌­بازی برگرفته شده‌اند.


هنر خیمه‌شب­‌بازی در پیشرفت هنر و فرهنگ [[چین]] و کشورهای هم­جوار، نقش شایسته­‌ای داشته است. شخصیت­‌های نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمه­‌شب­‌بازی [[چین]] را عالی ارزیابی کرده‌­اند. عروسک‌های چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمه­‌شب­‌بازی مورد استفاده قرار می­‌گیرند، بلکه می‌­توان از آن­ها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسک‌­ها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاه‌ها و کلکسیون­‌ها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمع‌آوری آن­ها می‌­پردازند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
هنر خیمه‌شب­‌بازی در پیشرفت هنر و فرهنگ [[چین]] و کشورهای هم­جوار، نقش شایسته­‌ای داشته است. شخصیت­‌های نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمه­‌شب­‌بازی [[چین]] را عالی ارزیابی کرده‌­اند. عروسک‌های چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمه­‌شب­‌بازی مورد استفاده قرار می­‌گیرند، بلکه می‌­توان از آن­ها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسک‌­ها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاه‌ها و کلکسیون­‌ها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمع‌آوری آن­ها می‌­پردازند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 943-944</ref>


نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
==کتابشناسی==
==کتابشناسی==
<references />
<references />

نسخهٔ ‏۲۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۵۲

خیمه­‌شب­‌بازی و سایه­‌بازی

هنر خیمه‌­شب‌­بازی در استان «شن­سی»، در واقع از سنت داستان­‌سرایی مردمی و اپرای­‌های محلی این استان سرچشمه گرفته است. در این استان عروسک­‌های خیمه­‌شب­‌بازی بر اساس استاندارد خاصی ساخته می­‌شوند. در خیمه‌­شب‌بازی، عروسک­‌ها در پشت یک خیمه­‌ی سفید به نمایش در می­‌آیند و از بازی با سایه­‌ها نیز در این نمایش استفاده می­‌شود. عروسک‌­ها و اشیای روی صحنه معمولا از فرآورده‌­های چرمی دست سازی هستند که صنعتگران بومی با کارد روی آن­ها تصاویری را حکاکی و نقاشی کرده­‌اند. «پی» در زبان چینی به معنای چرم است، به همین­ خاطر، به خیمه‌شب­‌بازی در زبان چینی «پی­اینگ» گفته می­‌شود.

برای تزیین لباس عروسک­‌ها و لوازم روی صحنه، از نقاشی­‌های سنتی استفاده می‌­کنند. خیمه‌شب‌بازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگی­‌های محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمه­‌شب‌­بازی برگرفته شده‌اند.

هنر خیمه‌شب­‌بازی در پیشرفت هنر و فرهنگ چین و کشورهای هم­جوار، نقش شایسته­‌ای داشته است. شخصیت­‌های نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمه­‌شب­‌بازی چین را عالی ارزیابی کرده‌­اند. عروسک‌های چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمه­‌شب­‌بازی مورد استفاده قرار می­‌گیرند، بلکه می‌­توان از آن­ها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسک‌­ها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاه‌ها و کلکسیون­‌ها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمع‌آوری آن­ها می‌­پردازند.[۱]

نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 943-944