هنر اپرای جن گیری در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینیاپرای جن­گیری در چین، تاریخ دیرینه­‌ای داشته و با مراسم یادبود ایزد جن­گیر در جامعه­‌ی اولیه­‌ی چین و عصر سلسله­‌ی شانگ (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]اپرای جن­گیری در [[چین]]، تاریخ دیرینه­‌ای داشته و با مراسم یادبود ایزد جن­گیر در جامعه­‌ی اولیه­‌ی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسله­‌ی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جن­گیری، در پیشرفت و توسعه‌­ی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جن­گیری تمام هنرپیشه­‌ها با استفاده از ماسک‌­های چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز می­‌پردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112524.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112632.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:Df9f4be896e64243bee5d9db95f0e608.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]در استان گوی­جو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جن­گیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده می­‌شود. تنها در شهرستان «دِ­جیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جن­گیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا می‌­کنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
[[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]اپرای جن­گیری در [[چین]]، تاریخ دیرینه­‌ای داشته و با مراسم یادبود ایزد جن­گیر در جامعه­‌ی اولیه­‌ی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسله­‌ی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جن­گیری، در پیشرفت و توسعه‌­ی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جن­گیری تمام هنرپیشه­‌ها با استفاده از ماسک‌­های چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز می­‌پردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112524.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:201121112632.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]][[پرونده:Df9f4be896e64243bee5d9db95f0e608.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی]]در استان گوی­جو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جن­گیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده می­‌شود. تنها در شهرستان «دِ­جیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جن­گیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا می‌­کنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 949</ref>


نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
==کتابشناسی==
==کتابشناسی==
<references />
<references />

نسخهٔ ‏۲۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۵۷

شخصیت های مختلف اپرا چینی

اپرای جن­گیری در چین، تاریخ دیرینه­‌ای داشته و با مراسم یادبود ایزد جن­گیر در جامعه­‌ی اولیه­‌ی چین و عصر سلسله­‌ی شانگ (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جن­گیری، در پیشرفت و توسعه‌­ی اپراهای محلی چین تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جن­گیری تمام هنرپیشه­‌ها با استفاده از ماسک‌­های چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز می­‌پردازند.

شخصیت های مختلف اپرا چینی
شخصیت های مختلف اپرا چینی
شخصیت های مختلف اپرا چینی
شخصیت های مختلف اپرا چینی

در استان گوی­جو، واقع در جنوب غرب چین، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جن­گیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده می­‌شود. تنها در شهرستان «دِ­جیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جن­گیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا می‌­کنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.[۱]

نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 949