قیام باسماچیان در تاجیکستان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۵: | خط ۵: | ||
از آنجا که در میان باسماچیان عدهای راهزن نیز به مردم پیوسته و بعضاً دست به چپاول اموال مردم میزدند، لذا کل قیامگران مورد تحقیر قرار گرفتند و جنگهای نیروهای شوروی با باسماچیان را برخی نزاع کمونیسم با ضدکمونیسم و برخی مبارزه روسها با مسلمانان میدانند. | از آنجا که در میان باسماچیان عدهای راهزن نیز به مردم پیوسته و بعضاً دست به چپاول اموال مردم میزدند، لذا کل قیامگران مورد تحقیر قرار گرفتند و جنگهای نیروهای شوروی با باسماچیان را برخی نزاع کمونیسم با ضدکمونیسم و برخی مبارزه روسها با مسلمانان میدانند. | ||
باسماچیها مجموعهای یک دست و هماهنگ نبودند و طیف وسیعی از نیروهای مختلفی را که با انگیزههای متفاوت در مقابل بلشویکها ایستادگی میکردند شامل میشد. تأثیرات تاریخی این جنبش در فرهنگ و روحیۀ اجتماعی امروز برخی از مردم ماوراءالنهر و در دوران جنگهای داخلی بارز و در واقع نوعی الگوبرداری از جنبش آنان بود<ref>خدایار، ابراهیم (1384)، از سمرقند چو قند، چاپ اول، تهران: اشاره، ص. 190 | باسماچیها مجموعهای یک دست و هماهنگ نبودند و طیف وسیعی از نیروهای مختلفی را که با انگیزههای متفاوت در مقابل بلشویکها ایستادگی میکردند شامل میشد. تأثیرات تاریخی این جنبش در فرهنگ و روحیۀ اجتماعی امروز برخی از مردم ماوراءالنهر و در دوران جنگهای داخلی بارز و در واقع نوعی الگوبرداری از جنبش آنان بود<ref>خدایار، ابراهیم (1384)، از سمرقند چو قند، چاپ اول، تهران: اشاره، ص. 190</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | <references /> | ||
== منبع اصلی == | |||
زهریی، حسن(1391). جامعه و فرهنگ [[تاجیکستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص. 33 | |||
== نویسنده مقاله == | |||
حسن زهریی | |||
[[رده:مناسبت ها و رویدادهای تاریخی]] | [[رده:مناسبت ها و رویدادهای تاریخی]] | ||
[[رده:نسبت جامعه معاصر با تاریخ گذشته (تحلیلی از وضعیت تداوم ویا گسست تاریخی)]] | [[رده:نسبت جامعه معاصر با تاریخ گذشته (تحلیلی از وضعیت تداوم ویا گسست تاریخی)]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۳۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۵۷

باسماچی (از مصدر Basmach) واژۀ ترکی به معنای مهاجم و راهزن و چپاولگر است و در اصطلاح فارسی عیار خوانده میشود. باسماچیان گروه مسلحی به نمایندگی مردم ترکمنستان، باشقیرستان و شبه جزیرۀ
کریمه بر ضد حکومت روسیه تزاری بوده که در 1918 با چهره ملی ـ مذهبی ظاهر شدند و لقبی است که به مخالفان نظام جدید داده شد. این اصطلاح از طرف روسها به منظور تحقیر و سرکوب مجموعه نیروهایی که در مقابل پیشروی بلشویکها درآسیای مرکزی مقاومت میکردند به کار برده و بعدها بر بسیاری از حرکتهای مسلحانۀ سیاسی دیگر نیز اطلاق شد.
از آنجا که در میان باسماچیان عدهای راهزن نیز به مردم پیوسته و بعضاً دست به چپاول اموال مردم میزدند، لذا کل قیامگران مورد تحقیر قرار گرفتند و جنگهای نیروهای شوروی با باسماچیان را برخی نزاع کمونیسم با ضدکمونیسم و برخی مبارزه روسها با مسلمانان میدانند.
باسماچیها مجموعهای یک دست و هماهنگ نبودند و طیف وسیعی از نیروهای مختلفی را که با انگیزههای متفاوت در مقابل بلشویکها ایستادگی میکردند شامل میشد. تأثیرات تاریخی این جنبش در فرهنگ و روحیۀ اجتماعی امروز برخی از مردم ماوراءالنهر و در دوران جنگهای داخلی بارز و در واقع نوعی الگوبرداری از جنبش آنان بود[۱].
نیز نگاه کنید به
تاریخ تاجیکستان؛ تاریخ معاصر تاجیکستان
کتابشناسی
- ↑ خدایار، ابراهیم (1384)، از سمرقند چو قند، چاپ اول، تهران: اشاره، ص. 190
منبع اصلی
زهریی، حسن(1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص. 33
نویسنده مقاله
حسن زهریی