طریقه خضریه در عراق: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی «این فرقه به حضرت خضر (ع) منسوب است و خضر در اعتقاد صوفیه نماد مراد و پیر کامل است. موسس این فرقه در عراق سید علی سید احمد صوفی نعیمی حسینی، مردی بیسواد اهل شهر موصل است که در سال 2016 وفات یافت. پیروان این طریقت می گویند سید علی در سال 1972 میلادی در...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
این فرقه به حضرت خضر (ع) منسوب است و خضر در اعتقاد صوفیه نماد مراد و پیر کامل است. موسس این فرقه در عراق سید علی سید احمد صوفی نعیمی حسینی، مردی بیسواد اهل شهر موصل است که در سال 2016 وفات یافت. پیروان این طریقت می گویند سید علی در سال 1972 میلادی در لب رود فرات با حضرت خضر (ع) دیدار کرده و طریقت و عهد را از او گرفته است. پیروان خضریه پیر و مرادی ندارند و معتقدند حضرت خضر مرشد کامل است. این طریقت را میتوان طریقتی باطنی نامید که در برابر آن طریقت های قادری و نقشبندی جزء طریقت های ظاهری به حساب می آیند. این فرقه بجز در بحث رابطه با پیر یا انسان کامل طرز فکر متفاوت و خاصی ندارند و در راه تصوف و سیر و سلوک، پیرو فرقه های کهن تر مانند قادریه و رفاعیه هستند. پیروان این طریقت هیج یکی از طریقت های دیگر را نفی یا تخریب نمی کنند. مرکز فعالیت این فرقه ابتدا در شهر موصل عراق بود، ولی به تدریج به بغداد و دیالی منتقل شد. در حال حاضر مرکز فعالیت این فرقه در شهر دیالی است و پیروان آنان در میان مردم تاثیرات اجتماعی و فرهنگی دارند<ref>عیسی کاظم، محمد، تقوی، محمد (2018) "بررسی فرقه های نوظهور تصوف در عراق و نقش اجتماعی و فرهنگی آنها، کسنزانیه، نبهانیه و خضریه"، '''''لارک للفلسفه واللسانيات والعلوم الاجتماعيه،''''' 2(31)، ص 687.</ref>. | این فرقه به حضرت خضر (ع) منسوب است و خضر در اعتقاد [https://iranology-e.ir/index.php?title=%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%87 صوفیه] نماد مراد و پیر کامل است. موسس این فرقه در [[عراق]] سید علی سید احمد صوفی نعیمی حسینی، مردی بیسواد اهل شهر موصل است که در سال 2016 وفات یافت. پیروان این طریقت می گویند سید علی در سال 1972 میلادی در لب رود فرات با حضرت خضر (ع) دیدار کرده و طریقت و عهد را از او گرفته است. پیروان خضریه پیر و مرادی ندارند و معتقدند حضرت خضر مرشد کامل است. این طریقت را میتوان طریقتی باطنی نامید که در برابر آن [[طریقه قادریه در عراق|طریقت های قادری]] و [[طریقه نقشبنديه در عراق|نقشبندی]] جزء طریقت های ظاهری به حساب می آیند. این فرقه بجز در بحث رابطه با پیر یا انسان کامل طرز فکر متفاوت و خاصی ندارند و در راه [[تصوف در عراق|تصوف]] و سیر و سلوک، پیرو فرقه های کهن تر مانند [[طریقه قادریه در عراق|قادریه]] و [[طریقه رفاعيه در عراق|رفاعیه]] هستند. پیروان این طریقت هیج یکی از طریقت های دیگر را نفی یا تخریب نمی کنند. مرکز فعالیت این فرقه ابتدا در شهر موصل [[عراق]] بود، ولی به تدریج به بغداد و دیالی منتقل شد. در حال حاضر مرکز فعالیت این فرقه در شهر دیالی است و پیروان آنان در میان مردم تاثیرات اجتماعی و فرهنگی دارند<ref>عیسی کاظم، محمد، تقوی، محمد (2018) "بررسی فرقه های نوظهور تصوف در عراق و نقش اجتماعی و فرهنگی آنها، کسنزانیه، نبهانیه و خضریه"، '''''لارک للفلسفه واللسانيات والعلوم الاجتماعيه،''''' 2(31)، ص 687.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[تصوف در عراق]]؛ [[جریان های شاخص تصوف در عراق]]؛ [[طریقه قادریه در عراق]]؛ [[طریقه نقشبنديه در عراق]]؛ [[طریقه رفاعيه در عراق]]؛ [[طریقه کسنزانیه در عراق]]؛ [[طریقه نبهانیه در عراق]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی اکبر اسدی | |||
[[رده:مکاتب و جریان های شاخص تصوف]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۲ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۲۱:۳۶
این فرقه به حضرت خضر (ع) منسوب است و خضر در اعتقاد صوفیه نماد مراد و پیر کامل است. موسس این فرقه در عراق سید علی سید احمد صوفی نعیمی حسینی، مردی بیسواد اهل شهر موصل است که در سال 2016 وفات یافت. پیروان این طریقت می گویند سید علی در سال 1972 میلادی در لب رود فرات با حضرت خضر (ع) دیدار کرده و طریقت و عهد را از او گرفته است. پیروان خضریه پیر و مرادی ندارند و معتقدند حضرت خضر مرشد کامل است. این طریقت را میتوان طریقتی باطنی نامید که در برابر آن طریقت های قادری و نقشبندی جزء طریقت های ظاهری به حساب می آیند. این فرقه بجز در بحث رابطه با پیر یا انسان کامل طرز فکر متفاوت و خاصی ندارند و در راه تصوف و سیر و سلوک، پیرو فرقه های کهن تر مانند قادریه و رفاعیه هستند. پیروان این طریقت هیج یکی از طریقت های دیگر را نفی یا تخریب نمی کنند. مرکز فعالیت این فرقه ابتدا در شهر موصل عراق بود، ولی به تدریج به بغداد و دیالی منتقل شد. در حال حاضر مرکز فعالیت این فرقه در شهر دیالی است و پیروان آنان در میان مردم تاثیرات اجتماعی و فرهنگی دارند[۱].
نیز نگاه کنید به
تصوف در عراق؛ جریان های شاخص تصوف در عراق؛ طریقه قادریه در عراق؛ طریقه نقشبنديه در عراق؛ طریقه رفاعيه در عراق؛ طریقه کسنزانیه در عراق؛ طریقه نبهانیه در عراق
کتابشناسی
- ↑ عیسی کاظم، محمد، تقوی، محمد (2018) "بررسی فرقه های نوظهور تصوف در عراق و نقش اجتماعی و فرهنگی آنها، کسنزانیه، نبهانیه و خضریه"، لارک للفلسفه واللسانيات والعلوم الاجتماعيه، 2(31)، ص 687.
نویسنده مقاله
علی اکبر اسدی