پرش به محتوا

سفالگری در مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mina (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:سفالگری در مالی.jpg|بندانگشتی|ظروف سفالی برای فروش در مقابل یک فروشگاه در مالی]]
[[پرونده:سفالگری در مالی.jpg|بندانگشتی|سفال برای فروش در مقابل یک فروشگاه در مالی (2007). برگرفته از سایت alamy، قابل بازیابی از https://www.alamyimages.fr/poterie-a-vendre-devant-un-magasin-a-seguou-une-ville-du-centre-du-mali-en-afrique-de-l-ouest-image367262332.html]]
سفالگری و ساخت انواع و اقسام کوزه ‎ها و ظروف سفالی دست‌ساز به اشکال متفاوت توأم با تزئینات خاص از دیگر هنرهای قدیمی قبایل مختلف [[مالی]] بشمار می‌رود.
سفالگری و ساخت انواع و اقسام کوزه ‎ها و ظروف سفالی دست‌ساز به اشکال متفاوت توأم با تزئینات خاص از دیگر هنرهای قدیمی قبایل مختلف [[مالی]] بشمار می‌رود.


ظروف سفالی مزبور که تاچند دهه پیش به‌طور کامل مورد استفاده مردمان شهری و روستایی مالی قرار می‌رفتند عمدتاً عبارت بودند از: کوزه‌های آب در اشکال مختلف، کاسه‌های کوچک و بزرگ، اجاق‌های تنوری پخت نان، ظروف خمره‌ای مخصوص نگهداری مواد غذایی و... اشیاء سفالی مالی که توسط هنرمندان و عمدتاً توسط خاک رس در رنگ‌های سفید و آبی ساخته می‌شوند بخش مهمی از جهیزیه دختران را در هنگام ازدواج تشکیل می‌دهند<ref>برگرفته از [https://Www.mapsofworld.com www.mapsofworld.com]</ref>.
ظروف سفالی مزبور که تاچند دهه پیش به‌طور کامل مورد استفاده مردمان شهری و روستایی مالی قرار می‌رفتند عمدتاً عبارت بودند از: کوزه‌های آب در اشکال مختلف، کاسه‌های کوچک و بزرگ، اجاق‌های تنوری پخت نان، ظروف خمره‌ای مخصوص نگهداری مواد غذایی و... اشیاء سفالی مالی که توسط هنرمندان و عمدتاً توسط خاک رس در رنگ‌های سفید و آبی ساخته می‌شوند بخش مهمی از جهیزیه دختران را در هنگام ازدواج تشکیل می‌دهند<ref>برگرفته از [https://Www.mapsofworld.com www.mapsofworld.com]</ref>.


ظروف سفالی دست‌ساز تا چند دهه قبل مورد استفاده مردم این کشور بود اما امروزه فقط برخی از روستاییان، این ظروف را در زندگی روزمره خود به کار می‌گیرند و این اشیا بیشتر جنبه تجملی و هنری به خود گرفته و در زمره صنایع دستی مالی و مورد علاقه گردشگران خارجی به‌شمار می‌روند<ref>عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص269-270.</ref>.
ظروف سفالی دست‌ساز تا چند دهه قبل مورد استفاده مردم این کشور بود اما امروزه فقط برخی از روستاییان، این ظروف را در زندگی روزمره خود به کار می‌گیرند و این اشیا بیشتر جنبه تجملی و هنری به خود گرفته و در زمره [[صنایع دستی در مالی|صنایع دستی مالی]] و مورد علاقه گردشگران خارجی به‌شمار می‌روند.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۱۰: خط ۱۰:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
== منبع اصلی ==
عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص269-270.
== نویسنده مقاله ==
امیربهرام عرب احمدی

نسخهٔ ‏۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۸:۵۶

سفال برای فروش در مقابل یک فروشگاه در مالی (2007). برگرفته از سایت alamy، قابل بازیابی از https://www.alamyimages.fr/poterie-a-vendre-devant-un-magasin-a-seguou-une-ville-du-centre-du-mali-en-afrique-de-l-ouest-image367262332.html

سفالگری و ساخت انواع و اقسام کوزه ‎ها و ظروف سفالی دست‌ساز به اشکال متفاوت توأم با تزئینات خاص از دیگر هنرهای قدیمی قبایل مختلف مالی بشمار می‌رود.

ظروف سفالی مزبور که تاچند دهه پیش به‌طور کامل مورد استفاده مردمان شهری و روستایی مالی قرار می‌رفتند عمدتاً عبارت بودند از: کوزه‌های آب در اشکال مختلف، کاسه‌های کوچک و بزرگ، اجاق‌های تنوری پخت نان، ظروف خمره‌ای مخصوص نگهداری مواد غذایی و... اشیاء سفالی مالی که توسط هنرمندان و عمدتاً توسط خاک رس در رنگ‌های سفید و آبی ساخته می‌شوند بخش مهمی از جهیزیه دختران را در هنگام ازدواج تشکیل می‌دهند[۱].

ظروف سفالی دست‌ساز تا چند دهه قبل مورد استفاده مردم این کشور بود اما امروزه فقط برخی از روستاییان، این ظروف را در زندگی روزمره خود به کار می‌گیرند و این اشیا بیشتر جنبه تجملی و هنری به خود گرفته و در زمره صنایع دستی مالی و مورد علاقه گردشگران خارجی به‌شمار می‌روند.

نیز نگاه کنید به

هنر مالی؛ صنایع دستی در مالی

کتابشناسی

  1. برگرفته از www.mapsofworld.com

منبع اصلی

عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص269-270.

نویسنده مقاله

امیربهرام عرب احمدی