پرش به محتوا

سبک نقاشی یاماتوئه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mohammad (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mina (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
یاماتوئه عنوانی است که در [[دوره هیان]] و در مقابل نقاشی کارائه یا [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چین]] [[سلسله تانگ|دوران دودمان تانگ]] پدید آمد. موضوعاتی که در این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] کار می‌شدند، مناظر، طبیعت، وقایع، سنت‌ها و... [[ژاپن]] بود و داستان‌هایی مانند «داستان گنجی» هم به این سبک و در قالب [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های طوماری یا ئه‌ماکی به تصویر در آمدند. این نوع [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] بعدها در سبک یا مکتب توساها (土佐派/Tosa ha) پیگیری شد.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref>
یاماتوئه عنوانی است که در [[دوره هیان]] و در مقابل نقاشی کارائه یا [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چین]] [[سلسله تانگ|دوران دودمان تانگ]] پدید آمد. موضوعاتی که در این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] کار می‌شدند، مناظر، طبیعت، وقایع، سنت‌ها و... [[ژاپن]] بود و داستان‌هایی مانند «داستان گنجی» هم به این سبک و در قالب [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های طوماری یا ئه‌ماکی به تصویر در آمدند. این نوع [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] بعدها در سبک یا مکتب توساها (土佐派/Tosa ha) پیگیری شد.
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
[[هنر ژاپن]]؛ [[نقاشی ژاپن]]؛ [[نقاشی نيهون‌گا]]
[[هنر ژاپن]]؛ [[نقاشی ژاپن]]؛ [[نقاشی نيهون‌گا]]
==منبع اصلی==
==منبع اصلی==
<references />
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.


== نویسنده مقاله ==
== نویسندگان مقاله ==
قدرت اله ذاکری
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری
[[رده:هنرهای تجسمی]]
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۷

یاماتوئه عنوانی است که در دوره هیان و در مقابل نقاشی کارائه یا نقاشی چین دوران دودمان تانگ پدید آمد. موضوعاتی که در این نقاشی کار می‌شدند، مناظر، طبیعت، وقایع، سنت‌ها و... ژاپن بود و داستان‌هایی مانند «داستان گنجی» هم به این سبک و در قالب نقاشیهای طوماری یا ئه‌ماکی به تصویر در آمدند. این نوع نقاشی بعدها در سبک یا مکتب توساها (土佐派/Tosa ha) پیگیری شد.

نیز نگاه کنید به

هنر ژاپن؛ نقاشی ژاپن؛ نقاشی نيهون‌گا

منبع اصلی

پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.

نویسندگان مقاله

فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری